Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-17, 08:20   #3031
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Kolla in Bret Contreras på sociala medier, han kanske har några bra tips.

Sen måste man inte alltid ha 100% kontakt eller "känna" att musklerna jobbar för att det ska ge resultat. Vikten lyfts och musklerna aktiveras ändå.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 08:51   #3032
Raschmus
Registered User
 
Raschmuss avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Västkusten
Inlägg: 6 172
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly89 Visa inlägg
Hejhej! Är mer eller mindre nybörjare på gymmet och har inte tränat alls mer eller mindre på ca 5 år (två täta graviditeter men nu ska jag komma igång igen!) Som så många andra tjejer har jag som mål att bygga mig till en riktigt snygg bakdel

Mitt problem; jag försöker träna rumpa men får inte alls kontakt i varken höftlyft, squats, donkey kicks eller utfall, den enda övningen där jag känner kontakt är i "gynstolen" men jag vill ju komma åt rumpan i fler övningar och vinkar. Höftlyft ska ju vara den mest ultimata övningen för att isolera just glutesen (har jag läst mig till, rätta mig om jag har fel) och det är den övningen som jag verkligen får noll kontakt, den känns bara i ovansida/undersida lår (låren är dom som kopplas in i alla de andra övningarna också men det är ju rumpan jag vill isolera).

Jag har provat att justera fötterna, fötterna på bänk, ryggen på bänk, gummiband över knäna men ingenting av detta funkar, det är fortfarande bara låren som jobbar. Finns det något annat knep som jag kan testa? Snart undrar jag ifall jag har några muskler i rumpan över huvud taget att kunna få kontakt med
Tror baken jobbar mer än du tror i de övningarna. Prova benpress med ett ben. Placera foten högt upp och kör kontrollerat så skall det nog bita i baken
__________________
Journalen

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 14:52   #3033
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
"muskler bränner mer än fett" ? Har man en högre BMR om man har högre andel muskler på kroppsvikten?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 16:47   #3034
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
"muskler bränner mer än fett" ? Har man en högre BMR om man har högre andel muskler på kroppsvikten?
Ja, men ganska liten skillnad. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=139446
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 20:56   #3035
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Har två dumma frågor.

När jag kör mina pull dagar, så svullnar underarmarna till den grad att det börjar bli smärtsamt. Tappar nästan 30% greppstyrka ca 1,5h in i programmet och fingrarna börjar sticka. Flexar jag handleden bakåt så kan man känna "bristningen" i musklerna och det gör nästan ont att knacka på armarna.

Finns det något att göra? Tänker träningsmässigt, något jag är för svag i eller är det bara så det blir? Har börjat köra straps på de första övningarna (går från marklyft till lats till rodd) för att spara grepp och det är lite bättre, men resulterar oftast i att jag bara är starkare i bicepsövningarna och då kommer underarmarna där istället...


Nästa dumma fråga. Jag tycker inte själv att jag har dålig teknik i mark (både frågat och filmat), men efter senaste veckornas ökningar så har jag börjat få rätt ont i ländrygg upp till 2 dagar efter passen. Kör dock ännu bara med 5x6 (140kg).
Är det läge att börja köra bälte eller är det någon övning som kan rekommenderas för att stärka upp mot detta problem?
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:42   #3036
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Har två dumma frågor.

När jag kör mina pull dagar, så svullnar underarmarna till den grad att det börjar bli smärtsamt. Tappar nästan 30% greppstyrka ca 1,5h in i programmet och fingrarna börjar sticka. Flexar jag handleden bakåt så kan man känna "bristningen" i musklerna och det gör nästan ont att knacka på armarna.

Finns det något att göra? Tänker träningsmässigt, något jag är för svag i eller är det bara så det blir? Har börjat köra straps på de första övningarna (går från marklyft till lats till rodd) för att spara grepp och det är lite bättre, men resulterar oftast i att jag bara är starkare i bicepsövningarna och då kommer underarmarna där istället...


Nästa dumma fråga. Jag tycker inte själv att jag har dålig teknik i mark (både frågat och filmat), men efter senaste veckornas ökningar så har jag börjat få rätt ont i ländrygg upp till 2 dagar efter passen. Kör dock ännu bara med 5x6 (140kg).
Är det läge att börja köra bälte eller är det någon övning som kan rekommenderas för att stärka upp mot detta problem?
Har du grova underarmar? Min vän har för "trånga" hinnor runt musklerna i underarmarna. När han får pump och muskeln sväller så krampar armarna, får ont och tappar greppstyrka. Tror det kallas för kroniskt kompartmentsyndrom, han har opererat detta nu.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 11:37   #3037
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Har två dumma frågor.

När jag kör mina pull dagar, så svullnar underarmarna till den grad att det börjar bli smärtsamt. Tappar nästan 30% greppstyrka ca 1,5h in i programmet och fingrarna börjar sticka. Flexar jag handleden bakåt så kan man känna "bristningen" i musklerna och det gör nästan ont att knacka på armarna.

Finns det något att göra? Tänker träningsmässigt, något jag är för svag i eller är det bara så det blir? Har börjat köra straps på de första övningarna (går från marklyft till lats till rodd) för att spara grepp och det är lite bättre, men resulterar oftast i att jag bara är starkare i bicepsövningarna och då kommer underarmarna där istället...


Nästa dumma fråga. Jag tycker inte själv att jag har dålig teknik i mark (både frågat och filmat), men efter senaste veckornas ökningar så har jag börjat få rätt ont i ländrygg upp till 2 dagar efter passen. Kör dock ännu bara med 5x6 (140kg).
Är det läge att börja köra bälte eller är det någon övning som kan rekommenderas för att stärka upp mot detta problem?
Första frågan låter som att du kör så pass hög volym att musklerna sväller och klämmer på nerver som löper genom underarmen. Phjanton nämnde kompartmentsyndrom, och det är ju inte helt omöjligt. Det låter också som karpaltunnelsyndrom, vilket inte heller är omöjligt. Förslagsvis kollar du upp det här med vårdsektorn, och kör med dragremmar under dragpass. Minskad belastning på småövningar kan även vara en tanke.

Andra frågan: Ont som i träningsvärk? Låter lite som det, särskilt eftersom du ökat på senare tid.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 12:29   #3038
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Ifall man har en bra kondition, återhämtar man sig snabbare ifrån styrketräning?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 13:42   #3039
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Har du grova underarmar? Min vän har för "trånga" hinnor runt musklerna i underarmarna. När han får pump och muskeln sväller så krampar armarna, får ont och tappar greppstyrka. Tror det kallas för kroniskt kompartmentsyndrom, han har opererat detta nu.
Intressant, ska kollas upp. tack. Grova vet jag inte, men känns som nuvarande träning och kost på något sätt just nu är i en accelerated fas. Mätte biceps idag, 44cm (spänd) och har därmed ökat över 10cm på mindre än 8mån. Förra pull passet, fick jag även kramp i armhålorna då biceps var markant större efter passet, om nu det var relaterat eller relevant

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Första frågan låter som att du kör så pass hög volym att musklerna sväller och klämmer på nerver som löper genom underarmen. Phjanton nämnde kompartmentsyndrom, och det är ju inte helt omöjligt. Det låter också som karpaltunnelsyndrom, vilket inte heller är omöjligt. Förslagsvis kollar du upp det här med vårdsektorn, och kör med dragremmar under dragpass. Minskad belastning på småövningar kan även vara en tanke.

Andra frågan: Ont som i träningsvärk? Låter lite som det, särskilt eftersom du ökat på senare tid.

Nej, inte träningsvärk. Mer som hugg (vill inte skriva i ryggrad då jag inte vet om det är det, men i området) och stark smärta, vid vissa vinklar och böjningar. Stretchar 20min efter varje pass och kör stretch och lite yoga varje morgon.
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 13:44   #3040
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Nej, inte träningsvärk. Mer som hugg (vill inte skriva i ryggrad då jag inte vet om det är det, men i området) och stark smärta, vid vissa vinklar och böjningar. Stretchar 20min efter varje pass och kör stretch och lite yoga varje morgon.
Det där låter som något som bör undersökas. Boka en tid hos fysioterapeut är mtt råd.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 20:11   #3041
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
är det någon skillnad ens mellan hantelpress och typ hantelflyes? Alltså rent anatomiskt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 20:45   #3042
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
är det någon skillnad ens mellan hantelpress och typ hantelflyes? Alltså rent anatomiskt.
Det ska väl vara ifall biceps kanske kan hjälpa till lite med adduktionen och ifall biceps kanske kan jobba bättre eller sämre beroende på ifall armbågen är rätad eller inte. I övrigt har jag svårt att se vad som skulle skilja som inte har att göra med hur man roterar armen bara.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 11:03   #3043
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Hur illa är öl (alkohol) för träning? Säg att man tar 3 öl en tisdagkväll för att sedan köra gym onsdag. Hur påverkar gains och recovery från föregående dag och kommande träningspass?

Hört och läst så mycket, men blir inte klokare. Vissa sajter säger, 2 dagar raderat, andra säger kommande 2 veckor, andra säger att kcal spelar roll men inte mycket mer...
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 11:33   #3044
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Hur illa är öl (alkohol) för träning? Säg att man tar 3 öl en tisdagkväll för att sedan köra gym onsdag. Hur påverkar gains och recovery från föregående dag och kommande träningspass?

Hört och läst så mycket, men blir inte klokare. Vissa sajter säger, 2 dagar raderat, andra säger kommande 2 veckor, andra säger att kcal spelar roll men inte mycket mer...
Du får sämre resultat än om du inte drack, ungefär så stabilt kan man svara utan att börja anta och gissa. Alla som uttrycker sig med absoluta tidsfönster snackar rappakalja. Är det via någon fitness-influencer på Instagram kan du räkna med att det mesta denne säger är skit.

Inget pass är bortslösat eller bortspolat. Drick som du vill så länge mängderna är måttliga.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-05, 14:36   #3045
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 710
Är det någon mer än jag som inprincip tappar aptiten efter konditiosnträning?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)