Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-23, 19:18   #1
Anonymes
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 63
Tightare magmuskler

Hej alla! jag är inte ute efter att få synliga magmuskler utan snarare att få magen att se tightare ut. så till exempel om man kollar på någon rakt från sidan så tänker jag på avstånden mellan ryggen och magen. Sokm jag har förstått det så är det transversus muskeln man ska träna och då kan man göra vaccuums. Finns det något mer man kan göra förutom det och tror ni man kan åstadkomma stor skillnad? Ska deffa lite också och få bort fettet från magen men vill vara tight också.
Anonymes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 19:20   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du kan skapa illusion av mindre mage genom att göra allt annat större! Framförallt stora bröstmuskler borde göra att magen ser minde ut från sidan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 19:32   #3
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Yes, Transversus abdominis är den muskeln som är stark nog att dra in magen (Rectus abdominis när vi blåser ut luft för att sedan suga in)

Öva vaccuums som du säger på morgonen innan frukost (men efter du varit på toaletten) mag-tarm kanalen ska vara tom. Se dock till att du druckit lite vatten innan (kaffe är okej också, men inte mat eller shakes)

Träna inte vaccuums på morgonen efter en cheat meal, utan morgonen efter en ''normal dag''

Ät inte stora mängder mat vid ett tillfälle( iaf begränsa stora cheat meals så gott det går, specifikt under offseason när du ligger på ett överskott).

Var medveten om din mage och låt den inte ''hänga'' ut alltför ofta, sug in magen när du t ex är ute och går eller sitter vid datorn etc. Är ju såklart inte praktiskt att göra detta jämt men var medveten om det och gör det då och då.

Är några knep som man kan använda för att både stärka och skapa medvetenhet!
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-23, 20:46   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Det är en kroppshållningsfråga. Muskler spänner inte upp kroppen som olika starka gummiband, utan du måste aktivt hålla magen som du tänkt.
Du får helt enkelt ställa dig i den positionen du vill ha och jobba för att hålla dig kvar där, kan ta ett bra tag innan det sitter.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 07:56   #5
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Det är en kroppshållningsfråga. Muskler spänner inte upp kroppen som olika starka gummiband, utan du måste aktivt hålla magen som du tänkt.
Du får helt enkelt ställa dig i den positionen du vill ha och jobba för att hålla dig kvar där, kan ta ett bra tag innan det sitter.
Ett klargörande av diafragmas funktion eftersom det är en av muskelns funktion att stabilisera buken och hela kotpelaren. Därför tror att Zachpersson råd även om den är lite luddig ett bra tips att arbeta med vacum och att inte trycka in för mycket mat volymmässigt eftersom det påverkar omkretsen.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2019-05-24 klockan 07:57.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 09:12   #6
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Jag tror att det bästa sättet är helt enkelt att deffa bort magen. Att konstant stå och suga in den låter extremt jobbigt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 09:58   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag tror att det bästa sättet är helt enkelt att deffa bort magen. Att konstant stå och suga in den låter extremt jobbigt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:00   #8
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Även om du deffar bort fettet så är ju det naturliga utseendet på en avslappnad människokropp inte en platt mage. Givetvis hjälper en bra hållning men vill du se ut som om du poserar konstant så måste du konstant posera.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 10:16   #9
Zachpersson
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 129
Precis! Övning ger färdighet. Desto mer du gör något desto bättre blir du på det, precis som Grahn nämner med t ex posering. Ju mer du poserar desto bättre blir du och poseringen ser mindre ''ansträngd'' ut och sker mer flytande.

''Var medveten om din mage och låt den inte ''hänga'' ut alltför ofta, sug in magen när du t ex är ute och går eller sitter vid datorn etc. Är ju såklart inte praktiskt att göra detta jämt men var medveten om det och gör det då och då. ''

Skriver inte att du ska suga in magen 24/7 för det funkar inte i praktiken såklart, men man kan göra det så ofta man orkar och desto mer desto bättre. Personligen försöker jag inte låta magen hänga ut efter måltider och när jag kör cardio är jag medveten om magen
__________________
Instagram: https://www.instagram.com/zachpersson/?hl=en

PM för hjälp med kost upplägg och/eller träning
Zachpersson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)