Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-05, 18:15   #1
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Ansöka om betalningsföreläggande, the deetz!

Hej, jag (privatperson) kommer nog behöva vända mig till Kronofogden och upprätta betalningsföreläggande mot annan privatperson. Very exciting.

Har läst på hemsidan men hittar inte riktigt alla svar. Så, säg att betalningsföreläggande upprättas, och att personen som fått det inte kan betala hela på en gång. Vad händer då?

Får jag några pengar om personen betalar en del av kravet till KF, eller får jag bara pengar när hela kravet är uppfyllt?

Tack!
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-06, 01:22   #2
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Betalningsföreläggande är ett sätt att fastställa din fordran. Istället för att gå till domstol fungerar det här genom en såkallad summarisk process. Du skickar in ditt krav, Kronofogden vidarebefordrar det (delger om så behövs) och svaranden tar ställning till det.

Om svaranden inte bestrider kravet och du inte återkallar det så kan Kronofogden meddela ett utslag. Det är ett beslut som säger att svaranden är skyldig dig pengar.

Utslaget utgör en exekutionstitel om du vill begära verkställighet (vilket du kan göra i samband med ansökan eller senare efter utslaget meddelats). Det innebär att om du vill så kan Kronofogden försöka driva in skulden, med utslaget som grund.

Om det i samband med den summariska processen, alltså betalningsföreläggande, sker en betalning till dig ska du skicka in en återkallelse. Det kan vara helt eller delvis. Kronofogden hanterar dock inte betalningar i samband med betalningsföreläggande, utan det är alltså till dig svaranden ska betala.

I samband med verkställighet, alltså indrivning, kan betalningar ske via Kronofogden och det är även till Kronofogden som svaranden blir hänvisad att betala. Det är givetvis inte fel att betala direkt till dig, men då måste du nedsätta skulden hos Kronofogden.

I fråga om utmätning hanterar förstås KFM eventuell försäljning, bokföring och fördelning.

Du får löpande utbetalningar när bokföring/fördelning av medel har skett. Kronofogden sitter alltså inte och håller på pengarna tills skulden är fullbetald för att sedan betala ut allt på en gång.

Sen finns det förstås undantag där utbetalning inte kan ske. Om svaranden invänder eller överklagar läggs det ett utbetalningshinder tills frågan är avgjord. I regel fortsätter dock indrivning bara att utbetalning inte sker.

För övrigt kan det nämnas att Kronofogden satsade lite på IT och ersatte ett gammalt fungerande system för betalningsföreläggande med ett nytt och dysfunktionellt system. Det kan därför ta lång tid att behandla ansökan om betalningsföreläggande, särskilt när det kommer från privatpersoner.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 11:54   #3
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
@Gregow: Kan nog vara ett av de bättre svaren jag läst här. Jobbar du hos Kronofogden själv eller?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 12:13   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Är det din ex. Så får du nog vara beredd på en viss avoghet från ev. handläggare. Nu har jag givetvis ingen aning vem som ex eller ens du är, men jag kan tänka mig att det isåfall är ett ärende man helst inte vill ha.

Så du får nog vara beredd på att du kan behöva ligga på och vara en jobbig kund/klient.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 12:26   #5
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
@Gregow: Kan nog vara ett av de bättre svaren jag läst här. Jobbar du hos Kronofogden själv eller?
För det här forumets del är det bäst att tänka på mig som fulländningen av Torkel Gregows ande.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Är det din ex. Så får du nog vara beredd på en viss avoghet från ev. handläggare. Nu har jag givetvis ingen aning vem som ex eller ens du är, men jag kan tänka mig att det isåfall är ett ärende man helst inte vill ha.

Så du får nog vara beredd på att du kan behöva ligga på och vara en jobbig kund/klient.
Nej, det funkar inte så.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:21   #6
Pudzianovski
Trankil.
 
Pudzianovskis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 5 680
Jag antar att man på något sätt måste bifoga "bevis" för att den andre är skyldig pengar på något sätt eller hur funkar det?
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:27   #7
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Pudzianovski Visa inlägg
Jag antar att man på något sätt måste bifoga "bevis" för att den andre är skyldig pengar på något sätt eller hur funkar det?
Nej det är det som är det sjuka. Bara att säga att A är skyldig pengar så driver fogden in, no questions asked. Därför som blufföretag kan tjäna pengar, dom hittar på en skuld och fogden driver in. Bevisbördan ligger på den anklagade.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:34   #8
egge
Det var en gång en tråd-master!
 
egges avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: E4 Norr
Inlägg: 952
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nej det är det som är det sjuka. Bara att säga att A är skyldig pengar så driver fogden in, no questions asked. Därför som blufföretag kan tjäna pengar, dom hittar på en skuld och fogden driver in. Bevisbördan ligger på den anklagade.
Njaaa, det är väl bara att bestrida så måste det hela lösas av domstol?
__________________
Tacka vet jag konstruktivt livsknarkande. - Doctor Snuggles

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-07, 14:59   #9
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg


Nej, det funkar inte så.
Ok Tänkte mig själv i sitsen att handha ett ärende där ett ena parten i ett fd. par kräver pengar från den andre och hur jag absolut inte skulle vilja ta i en sådan sak ens i Hazmat-dräkt med en lång pinne.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 11:56   #10
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nej det är det som är det sjuka. Bara att säga att A är skyldig pengar så driver fogden in, no questions asked. Därför som blufföretag kan tjäna pengar, dom hittar på en skuld och fogden driver in. Bevisbördan ligger på den anklagade.
Nej, det är som sagt en summarisk process för att få skulden fastställd. Kronofogden bedömer bara om ansökan är formellt korrekt och delger svaranden. Sen är det mellan sökande och svarande att välja om de vill tvista.

Bevisbördan ligger på den som påstår att det finns en fordran.

Blufföretagen lever dels på människors okunnighet och olika former av bedrägligt beteende. Kronofogden har polisanmält flertalet blufföretag. Ansökningar om betalningsföreläggande som kan antas vara ogrundade ska även behandlas som om de vore bestridda.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ok Tänkte mig själv i sitsen att handha ett ärende där ett ena parten i ett fd. par kräver pengar från den andre och hur jag absolut inte skulle vilja ta i en sådan sak ens i Hazmat-dräkt med en lång pinne.
Det är inget som påverkar utan är en arbetsuppgift i mängden.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 14:08   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg


Det är inget som påverkar utan är en arbetsuppgift i mängden.
Vilket jävla mardrömsjobb!
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 14:23   #12
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Vilket jävla mardrömsjobb!
Fast alltså, det är ingen på Kronofogden som sitter och utreder vem som har rätt. Det får domstolen lösa om det blir tvist. I så fall är det väl mer spännande om det ska verkställas handräckningar där parterna hamnar i luven på varandra. Jag har hört att det kan sätta lite färg på tillvaron.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 14:48   #13
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Nej, det är som sagt en summarisk process för att få skulden fastställd. Kronofogden bedömer bara om ansökan är formellt korrekt och delger svaranden. Sen är det mellan sökande och svarande att välja om de vill tvista.

Bevisbördan ligger på den som påstår att det finns en fordran.

Blufföretagen lever dels på människors okunnighet och olika former av bedrägligt beteende. Kronofogden har polisanmält flertalet blufföretag. Ansökningar om betalningsföreläggande som kan antas vara ogrundade ska även behandlas som om de vore bestridda.


Det är inget som påverkar utan är en arbetsuppgift i mängden.
Jo visst är det så, men fogden gör ingen kontroll av en skulds riktighet innan dom driver in. Många blufföretag skickar en liten faktura på kanske 300kr och hotar med fogden om man inte betalar. Hur många bestrider denna och tar kraft och pengar för att bestrida i domstol?

Jag tycker att fogden borde frågat den anklagade om skulden är riktig. Nekar den anklagade borde det avgöras i domstol innan fogden med tvångsmedel får indriva skulden. I praktiken skulle detta dock inte fungera så väl då många hade blånekat till sina skulder.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 15:05   #14
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jo visst är det så, men fogden gör ingen kontroll av en skulds riktighet innan dom driver in. Många blufföretag skickar en liten faktura på kanske 300kr och hotar med fogden om man inte betalar. Hur många bestrider denna och tar kraft och pengar för att bestrida i domstol?

Jag tycker att fogden borde frågat den anklagade om skulden är riktig. Nekar den anklagade borde det avgöras i domstol innan fogden med tvångsmedel får indriva skulden. I praktiken skulle detta dock inte fungera så väl då många hade blånekat till sina skulder.
Kronofogden gör ingen materiell prövning av fordrans giltighet, det hör inte till uppdraget. Det vore även direkt opassande om myndigheten agerade både domstol och förrättare.
Att inte bestrida är ett val man faktiskt själv har att göra. Jag hade då aldrig betalat en ett krav jag vet är felaktigt.

Vad du beskriver i andra stycket är i princip hur den summariska processen fungerar. Det inkommer en ansökan om betalningsföreläggande, ansökan granskas, föreläggande upprättas och skickas till svarande tillsammans med information om hur man bestrider ifall man anser kravet vara felaktigt. Om kravet bestrids får sökande välja om det ska skickas till domstol. Därefter avslutas ärendet.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)