Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-11-04, 16:54   #46
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vad kul! Jag var dock för sent ute, precis som förra året Är man tvungen att ha trikå vid denna tävling?
Attans då! Du får börja följa oss på facebook! Nej, inget krav på trikå
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-04, 20:42   #47
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Ja en tävling med med pallplatser öppnar för sponsring och priser på ett annat sätt.
Det går att ha pallplatser på en vanlig serietävling, det är bara att ta fram pallen. Vi har gjort det några tävlingar bland annat för att de i publiken som inte är så insatta ska få se "ett resultat" och vi har inte så sällan delat ut någon sorts priser.
En annan lösning är att det finns en större tävling vid varje serieomgång men då får man antagligen börja dela upp distrikten i mindre bitar. En tanke som slog mig precis nu är att man kör distriktskamper som utmynnar i en distriktsfinal under serierna, antingen bara öppet för de som inte kvalat till SM eller kanske för ungdoms och junior"lag". Formen för denna kamp kan uppenbarligen utvecklas.

Citat:
Ursprungligen postat av Smklnn Visa inlägg
Problemet är nog inte längre att hitta folk till sporten i och med införandet av klassisk lyftning. Mer att ta hand om dem som faktiskt vill tävla.
Det här är den stora elefanten i rummet, det är få klubbar som har en struktur som klarar av att ta hand om de som nu dyker upp för att tävla. Det krävs inte bara att man fixar tävlingar utan också hur man tar hand om nybörjarna mellan tävlingarna.

Edit: Tråden utvecklades sig inte alls som jag hade tänkt men en del har faktiskt varit OnT
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 16:32   #48
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Här är några punkter jag kom på direkt nu. Kommer säkert på fler senare.
Mina tankar är utifrån min egna lyftning, samt mina roller som aktiv inom klubbens och distriktets styrelse. Jag pratar dock som min egen person utan att representera de föreningarna/organisationerna. (<tecken>) innebär fotnot.

A. Känslan av styrkelyft är att det är alldeles för mossigt. Det är gamla gubbar som har gamla gubbideer och vägrar att förnya sig, oavsett vad det gäller. Se till andra specialidrottsförbund vilka format deras tävlingar, träningar, mästerskap och liknande ser ut. Även om idrotten är något som tar längre tid, så behöver ett mästerskap inte vara något helt livlöst som endast är mästerskap, utan går att kombinera med föreläsningar, praktiska kurser (s.k. "workshops") och annat i samband med mästerskapet -- när det ändå är samlat så mycket folk på ett ställe, varför inte erbjuda fler saker? Anledningen till att det fortfarande ser ut som det gör är för att de som nu styr var aktiva på 70-80-talet. Vi kan dock modernisera vår idrott.

B. Det finns ingen synlig kompetens(+) för teknik samt programmering inom styrkelyftssverige.

C. Det är för krångligt att börja tävla -- hur ska du veta om du tycker att det är kul att tävla innan du har gjort något som åtminstone liknar en SL-tävling? I triathlon finns en motionärsklass. Alla har väl spelat fotboll på skolrasten.

Öppna officiellt upp för motionsklass! Och gör det på ett sätt som är styrt från förbundets sida så att det inte anordnas hittepåtävlingar. Eftersom det ändå händer kan vi lika gärna stödja dem?

Särskilt som det oftast är klubbar som i övrigt är aktiva inom styrkelyft som arrangerar. Just nu är det en gråzon där ingen vet vad som gäller.

D. Mindre viktigt i jämförelse, men går ihop med föregående: Fixa till hemsidan. Lägg till en frågor & svar-sektion som sammanfattar vad tävling är, vad som ingår - en lathund för den nyfikne! Det går inte att kräva att folk som är nyfikna på styrkelyft ska plöja igenom regelboken och tävlingsbestämmelser. Som för övrigt borde vara /ett/ dokument.

(+) Det utbildas till höger och vänster men det finns inte en kotte som kan visa hur man ska genomföra en bänkpress - Lex CrossFit - och det är ingen som visar hur ett vettigt träningsprogram skall se ut för nybörjarna. De letar information och hittar allt som oftast information som inte är helt optimal. Vi har enormt mycket kompetens men den kommer inte ut. Varför?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-08, 17:00   #49
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Jag tror att SSF ödslar för mycket tid på internkulturen och för lite på själva verksamheten. Det finns en spets för juniorer och internationellt tävlande elit men i övrigt finns inget. Vi jobbar med doping, jämställdhet och andra specialgrupper och annat som i sig inte är styrkelyfts-centrala utan mer allmängiltiga. Det är klart vi ska motverka doping och osunda attityder kring exempelvis kön, men inget av det har med sportens utveckling som sådan att göra. För att få folk att bygga sporten är kön och religiös tillhörighet sekundärt.

Att jag ändå fokuserar på arbete som riktas så är för att resurserna är begränsade så det finns en högst verklig alternativkostnad i detta. Konservativa krafter blir kvar och politiskt intresserade personer skriver om agendan med hjälp av sin egen och blir inte heller emotsagda eftersom arbetet i sig _är_ viktigt. Just bara inte styrkelyfts kärna.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 09:08   #50
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Vill man ha mer tävlande så behövs det tävlingar. Jag tycker trappan är för kort med för få steg upp till SM, sen är det för stort gap upp till nästa trappsteg landslagslyftning.

Absolut som några är inne på, att på något vis öppna för klarare regler hur klubbar skall förhålla sig att hålla nybörjartävlingar (idag är reglerna att man inte får hålla i tävlingar för icke-licenserade, ändå är det tillåtet eftersom behovet är så stort).

Fler tävlingar öppna för de som inte kvalat, typ gbg cup, flugeby mm. Fler tävlingar för de som ligger på SM-nivå men inte nått landslag, typ swedish open där kvalgränserna skulle kunna vara mer låsta till skillnad mot SM som behöver justera om kvalgränserna varje år. För åskådaren skulle invitational cuper med någon typ av pristävling antagligen vara en möjlig väg för att ytterligare skapa intresse bland en bredare publik.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-09, 14:03   #51
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Här är några punkter jag kom på direkt nu. Kommer säkert på fler senare.
Mina tankar är utifrån min egna lyftning, samt mina roller som aktiv inom klubbens och distriktets styrelse. Jag pratar dock som min egen person utan att representera de föreningarna/organisationerna. (<tecken>) innebär fotnot.

A. Känslan av styrkelyft är att det är alldeles för mossigt. Det är gamla gubbar som har gamla gubbideer och vägrar att förnya sig, oavsett vad det gäller. Se till andra specialidrottsförbund vilka format deras tävlingar, träningar, mästerskap och liknande ser ut. Även om idrotten är något som tar längre tid, så behöver ett mästerskap inte vara något helt livlöst som endast är mästerskap, utan går att kombinera med föreläsningar, praktiska kurser (s.k. "workshops") och annat i samband med mästerskapet -- när det ändå är samlat så mycket folk på ett ställe, varför inte erbjuda fler saker? Anledningen till att det fortfarande ser ut som det gör är för att de som nu styr var aktiva på 70-80-talet. Vi kan dock modernisera vår idrott.

B. Det finns ingen synlig kompetens(+) för teknik samt programmering inom styrkelyftssverige.

C. Det är för krångligt att börja tävla -- hur ska du veta om du tycker att det är kul att tävla innan du har gjort något som åtminstone liknar en SL-tävling? I triathlon finns en motionärsklass. Alla har väl spelat fotboll på skolrasten.

Öppna officiellt upp för motionsklass! Och gör det på ett sätt som är styrt från förbundets sida så att det inte anordnas hittepåtävlingar. Eftersom det ändå händer kan vi lika gärna stödja dem?

Särskilt som det oftast är klubbar som i övrigt är aktiva inom styrkelyft som arrangerar. Just nu är det en gråzon där ingen vet vad som gäller.

D. Mindre viktigt i jämförelse, men går ihop med föregående: Fixa till hemsidan. Lägg till en frågor & svar-sektion som sammanfattar vad tävling är, vad som ingår - en lathund för den nyfikne! Det går inte att kräva att folk som är nyfikna på styrkelyft ska plöja igenom regelboken och tävlingsbestämmelser. Som för övrigt borde vara /ett/ dokument.

(+) Det utbildas till höger och vänster men det finns inte en kotte som kan visa hur man ska genomföra en bänkpress - Lex CrossFit - och det är ingen som visar hur ett vettigt träningsprogram skall se ut för nybörjarna. De letar information och hittar allt som oftast information som inte är helt optimal. Vi har enormt mycket kompetens men den kommer inte ut. Varför?
Bra poänger.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 11:45   #52
Deceiver85
Bänkpress
 
Deceiver85s avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 12 807
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe, hurril, mikaelj mfl
FLER TÄVLINGAR
Problemet är 1) året har bara 365 dagar, 2) det är ett fåtal klubbar som kan arrangera och 3) funktionärsantalet växer inte i samma takt som lyftarantalet. Vi är helt enkelt för många som vill tävla, och för få som vill vara funktionärer. I den här takten kan fem klovare snart bilda eget företag och jobba nästintill varenda högtidsfri helg året runt.

Löser vi funktionärsbiten så tycker jag att en lägre form av tävling för nybörjare absolut vore något att fundera över. Kanske lösare krav på tävlingsklädsel, en domare istället för tre, en "motionärsavgift" för varje starttillfälle istället för ordinarie tävlingslicens etc, finns en del att spåna på.
__________________
Journal / Blogg / ÖKK
Deceiver85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-04-04, 12:55   #53
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Mer HYPE kring "matchups", trashtalk och reklam för lyftarna.
Kom in för att skriva exakt det här, men hade något vagt minne av att jag redan kommenterat i tråden

Exempel från E-sport: https://www.youtube.com/watch?v=Zur3ag95n5Y
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)