Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-13, 09:40   #1741
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Äter ni koloiter efter hunger? Själv så skulle jag gå ner i vikt om jag åt när jag bara var hungrig.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:22   #1742
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Äter ni koloiter efter hunger? Själv så skulle jag gå ner i vikt om jag åt när jag bara var hungrig.

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Äter numera i förebyggande syfte och ofta när jag snarare är sugen än direkt hungrig. Annars tappar jag i vikt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 10:51   #1743
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tror det är rätt svårt att tömma glykogendepåerna?

Jag landsvägscyklar fastande och har bara gjort det en gång (tömt glykogendepåerna), tror jag! Då hade jag deffat på 1000 kcalunderskott i fem dagar med <200 g kolhydrater per dag. Cyklade 18 timmar in på fastan, efter 3½ timme dog jag hårt - fick yrsel (trodde jag drömde), illamående, började frysa och näsan började rinna (snorig, som en plötslig tokförkylning [i 30 grader värme]).
Var nära att börja gråta och ringa pappa att hämta mig.


Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du känner direkt om glykogendepåerna är helt tömda. Kroppen och hjärnan reagerar kraftigt, och utmattningen går från riktigt jobbigt till monumental uppförsbacke. Alltså det går nog inte att beskriva hur jobbigt det känns. Många blir rent av illamående. En beskrivning har du ovan.

Tömda glykogendepåer är ett av scenarierna när man 'går in i väggen'.


Vad kul att detta kom upp nu! Har läst och utforskat lite ang. Fenomenet ”the Bonk” eller ”bonking” med tanke på att jag också börjat cykla.

Känns som att det krävs en hel del för att det ska kunna ske dock, typ som 1x0 beskrev - varma dagar med hårt kcalminus, fasta + långa cykeldistanser.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 11:11   #1744
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Fast det dyker inte bara upp från tömda depåer, utan det är ett scenario. Jag själv fick bara lukta på förstadiet när jag spontansprang en halvmara, men det var ändå inte i närheten av den fruktansvärda utmattning som bara slår till.

Stadigt arbete under väldigt lång tid är.det som gäller. Man behöver inte ligga på kcalminus, och värmen bidrar ju snarare till andra negativa fenomen, som värmeslag och solsting.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 11:50   #1745
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Fast det dyker inte bara upp från tömda depåer, utan det är ett scenario. Jag själv fick bara lukta på förstadiet när jag spontansprang en halvmara, men det var ändå inte i närheten av den fruktansvärda utmattning som bara slår till.

Stadigt arbete under väldigt lång tid är.det som gäller. Man behöver inte ligga på kcalminus, och värmen bidrar ju snarare till andra negativa fenomen, som värmeslag och solsting.
Alright!

Lite svårt att veta hur och när man ska börja motverka bonken med andra ord. Man får vara förberedd bara (snabba kolhydrater / dryck )
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 14:34   #1746
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Du motverkar med en plan. Alla veteraner jag läser åsikter från jobbar hellre proaktivt. Och inte proaktivt i någon snedställd kolhydratsmatematik, utan man stakar ut en någorlunda frekvens där näven grabbar tag i energi och slussar det mot käften. Att vara reaktiv är för långsamt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-13, 17:32   #1747
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du motverkar med en plan. Alla veteraner jag läser åsikter från jobbar hellre proaktivt. Och inte proaktivt i någon snedställd kolhydratsmatematik, utan man stakar ut en någorlunda frekvens där näven grabbar tag i energi och slussar det mot käften. Att vara reaktiv är för långsamt.
"Förberedd".

Lite läbbigt ändå, att bonka alltså.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:23   #1748
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Tror det är rätt svårt att tömma glykogendepåerna?

Jag landsvägscyklar fastande och har bara gjort det en gång (tömt glykogendepåerna), tror jag! Då hade jag deffat på 1000 kcalunderskott i fem dagar med <200 g kolhydrater per dag. Cyklade 18 timmar in på fastan, efter 3½ timme dog jag hårt - fick yrsel (trodde jag drömde), illamående, började frysa och näsan började rinna (snorig, som en plötslig tokförkylning [i 30 grader värme]).
Var nära att börja gråta och ringa pappa att hämta mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du känner direkt om glykogendepåerna är helt tömda. Kroppen och hjärnan reagerar kraftigt, och utmattningen går från riktigt jobbigt till monumental uppförsbacke. Alltså det går nog inte att beskriva hur jobbigt det känns. Många blir rent av illamående. En beskrivning har du ovan.

Tömda glykogendepåer är ett av scenarierna när man 'går in i väggen'.
Mina roddpass på morgonen är mellan 18-20k. 90 minuters rodnande. Kring 1200-1600 kcal enligt pulsklocka. Jag vill verkligen tillse att jag återhämtar mig inför nästa träning och blir inte klok på hur jag ska äta efter ett lång roddpass. Känns underligt att jag skulle behöva 1.2 gram kolhydrater/kg kroppsvikt och timma de närmaste timmarna... Räcker det inte med en kolhydratrik frukost?

De dagar jag tränar ett pass på eftermiddagen också blir väl detta särskilt viktigt och hade verkligen uppskattat lite tips på hur en frukost efter lång konditionsträning kan se ut. Just nu äter jag en gröt bestående av:

120 gram havregryn
1 banan
1/2 dl vassleprotein
1-2 dl lättmjölk
Kanel
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 09:33   #1749
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Kan du ladda lite under passet? Annars borde frukost och lunch vara helt ok, särskilt om du känner dig återhämtad för eftermiddagspass.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 15:07   #1750
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Kan du ladda lite under passet? Annars borde frukost och lunch vara helt ok, särskilt om du känner dig återhämtad för eftermiddagspass.
Du menar kolhydrater under passet? Hade mycket hellre ätit efter passet. Men om det är enda alternativet för att prestera hade jag väl kunnat göra det.

Jag känner mig ofta väldigt mör i benen fortfarande, speciellt om jag ska träna styrketräning på eftermiddagen. Jag jobbar på att öka mitt kolhydratintag, som är relativt lågt generellt sett för den mängden konditionsträning jag tränar. Försöker komma upp i 6gram/kg kroppsvikt. Hoppas att det ska hjälpa återhämtningen.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 20:35   #1751
93North
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Ort: Norrland
Inlägg: 2
Fick en låda Maxim 54% protein gratis. Vet att Maxim kör med mycket spikning men det här känns närmast löjligt...

Fråga 1: Hur mycket av proteinet i denna bar är egentligen användbart för muskeluppbyggnad?

Fråga 2: Är inte deras text i princip "falsk marknadsföring" när de anger att deras bar "ger dig maximalt med material för att bygga muskler av"?

Länk till produkten ifall bilden är oläslig... https://maxim.se/product/54-protein-bar-80g-peanut-20st

Innehåll:
Gelatinhydrolysat, mjölkprotein, choklad (18%) (socker, kakaomassa, kakaosmör, emulgeringsmedel (sojalecitin)), fuktighetsbevarande medel (glycerol), fyllnadsmedel (polydextros), sojaprotein, kakaosmör, jordnötter (2,1%), isomaltulos*, arom, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin) surhetsreglerande medel (citronsyra), sötningsmedel (sukralos). *Isomaltulos bryts ner till glukos och fruktos.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screenshot_2018-06-21-21-25-30.jpg (46.5 KB, 9 visningar)
__________________

Senast redigerad av 93North den 2018-06-21 klockan 20:38.
93North är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 22:26   #1752
AquaRegia
Registered User
 
AquaRegias avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av 93North Visa inlägg
Fick en låda Maxim 54% protein

Innehåll:
Gelatinhydrolysat, mjölkprotein, choklad (18%)
Det här blir ju som ett lite småroligt matteproblem

G = Gelatin
P = Mjölkprotein
C = Choklad

C = 18
G + P = 54
G >= P >= C

P kan alltså vara mellan 18% och 27%, troligen närmre 18, vilket i gram då blir 14,4g.
AquaRegia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 22:32   #1753
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Du menar kolhydrater under passet? Hade mycket hellre ätit efter passet. Men om det är enda alternativet för att prestera hade jag väl kunnat göra det.

Jag känner mig ofta väldigt mör i benen fortfarande, speciellt om jag ska träna styrketräning på eftermiddagen. Jag jobbar på att öka mitt kolhydratintag, som är relativt lågt generellt sett för den mängden konditionsträning jag tränar. Försöker komma upp i 6gram/kg kroppsvikt. Hoppas att det ska hjälpa återhämtningen.
Att vara mör i benen hjälps inte nödvändigtvis av kolhydraterna, utan det kan ju vara så enkelt att du får jobba med ackumulerad trötthet där. Att sakna kolhydrater brukar för mig innebära att man inte kan eller vill växla upp, för det finns ingen bensin till cylindrarna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 22:49   #1754
93North
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2016
Ort: Norrland
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia Visa inlägg
Det här blir ju som ett lite småroligt matteproblem

G = Gelatin
P = Mjölkprotein
C = Choklad

C = 18
G + P = 54
G >= P >= C

P kan alltså vara mellan 18% och 27%, troligen närmre 18, vilket i gram då blir 14,4g.
Tack! Jag fattade att det var förjävligt, men min matematiska förmåga tillåter mig inte att få det i rena siffror.

Fy fan vilket lögnaktigt företag...
__________________
93North är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 23:22   #1755
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Maxim är inte dom enda. Det är tämligen vanligt nuförtiden att många tillverkare till viss del använder kollagen eller gelatin i sina bars. Det är billigt, det ger baren en bättre konsistens, och det räknas som ett protein på innehållsförteckningen, trots att dess biologiska värde är 0 (kan inte användas till muskeluppbyggnad).

Nu verkar det komma mer och mer forskning som visar på att kollagen kanske kan hjälpa till att stärka leder och förhindra skador. Jag tycker fortfarande det är fult av tillverkare som t ex Maxim att skryta över sin höga proteinhalt i sina produkter. Majoriteten av de som tränar och vill få i sig mycket protein gör det för de muskeluppbyggande effekterna, och inte i skadeförebyggande syfte. Det är inte direkt så att Maxim gör reklam för sina kollagenfyllda bars på det viset. De är troligtvis inte ens medvetna om den nya forskningen som har kommit på ämnet. Deras 54% bars har troligtvis funnits längre än den nya forskningen på ämnet.

I deras fall handlar det om att översälja sin produkt och på så vis "lura" konsumenter som inte läser innehållsförteckningen tillräckligt noga eller är insatta i ämnet och kan avgöra skillnaden mellan en bra och dålig proteinkälla.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)