Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-13, 08:35   #121
xodd
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Det stämmer, men det är också troligen en följd av att det trots höga lån varit billigt att bo i bostadsrätt, vilket inneburit att de boenden som de dyra hyresrätterna borde konkurrerat med inte gör det.
Det är idag billigare eller i vart fall likvärdigt kostnadsmässigt att köpa en bostadsrätt i stan som att ha en hyresrätt.

Kön på de dyra lägenheterna kommer, i takt med att det blir dyrare att bo i bostadsrätt, att öka.
Jag vet inte riktigt om du talar för att det finns en bostadsbrist eller ej med det citerade stycket...?

I takt med att dyra hyresrätter kommer vara ett billigare alternativ än bostadsrätter kommer kön bli längre till dessa, jag håller med. Men det skapar ju i sig ingen bostadsbrist. Det blir bara en lång kö med folk som har boende men vill ha ett billigare boende?

Jag håller med agazza här att det som drivit på prisbilden på bostäder i Sverige är billiga krediter och reell boendekostnad.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:15   #122
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Nu talar jag inte om krasch på samma sätt som TS, men har inte bistadsmarknaden på sätt och vis redan kraschat? Nu tänker jag på saker som: 25åringar som måste bo kvar hos sina föräldrar, skilda par som tvingas stå ut med varandra i 2-3 år innan de kan flytta i sär, fula sletna enrumslägenheter för det nätta priset av 700 000 kronor osv. Nu är jag semantisk och kanske borde kalla det för bostadssituationen istället för marknad, men nån form av "krasch" borde man väl kunna hävda att vi redan har? Eller är kris ett bättre ord att benämna det med?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:17   #123
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jahapp, då är snart Arvidsjaur ett "särskilt utsatt" område.
Alltså du borde verkligen flytta från Stockholm.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:39   #124
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Inte så insatt... men vad händer vid en eventuell krasch för de som har lån och bostad?
Man gör klokt i att ha rejält med besparingar.

Jag räknar på att jag ska kunna betala för mitt boende även om räntorna är 10% utan att behöva sänka min levnadsstandard/konsumtionsnivå, alternativt betala bort största delen av lånet med besparingar på en gång.

Sen ökar ju inte räntorna över en natt, utan det lär ta åratal innan dom arbetat sig upp till krisnivåer.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:41   #125
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Alltså du borde verkligen flytta från Stockholm.
Ja. Måste spara pengar till ett hus och hitta lämpligt, välbetalt, jobb ute på landsbygden. Där kan jag sen bo med min hund Albert och ta upp biodling som hobby.

Stockholm är en överfylld latringrop.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:47   #126
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Att folk vill leva på ett visst sätt är en drivkraft ja, men det som gör det möjligt är lättillgänglig kredit.

Folk bör vara mer försiktig, för tid är pengar. Just nu kastar både 70, 80 och 90 talister iväg mycket av sitt ägande av sin tid till privata företag i form av stora lån.



Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Skuldsättningen i samhället är oroväckande men jag ser inte riktigt vad det hade med frågan om bostadsbrist att göra.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 09:55   #127
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja. Måste spara pengar till ett hus och hitta lämpligt, välbetalt, jobb ute på landsbygden. Där kan jag sen bo med min hund Albert och ta upp biodling som hobby.

Stockholm är en överfylld latringrop.
Men vadå spara? Du äger väl något i sthlm idag? Bara ta vinsten och köp något. :-)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 10:04   #128
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Men vadå spara? Du äger väl något i sthlm idag? Bara ta vinsten och köp något. :-)
Nej, jag bor i hyresrätt.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 10:16   #129
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ja. Måste spara pengar till ett hus och hitta lämpligt, välbetalt, jobb ute på landsbygden. Där kan jag sen bo med min hund Albert och ta upp biodling som hobby.

Stockholm är en överfylld latringrop.
Finns tomter runt ekolsund för ensåndär 10 Msek, obebyggda. Då slipper du allt vad människor heter
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 11:36   #130
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Rekommenderar sändningen på riksdagen som berör den finansiella stabilitet, om ni vill få lite mer insyn i de problem och vilka lösningar som riksbanken, riksgälden och Finansinspektionen ser.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 12:27   #131
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Cooks Visa inlägg
Inte så insatt... men vad händer vid en eventuell krasch för de som har lån och bostad?
Inte mö, men folk i allmänhet blir arbetslösa, och om räntan ökar, så tar det med sig större utgifter men lägre inkomst. Att sänka räntan mer än idag hjälper inte då räntan redan är låg. Men måste du flytta och sälja pga nånting, då kan du måsta sälja med förlust. I värsta fall tar du med dig en skuld när du säljer.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 12:50   #132
Per Vers
Banned User
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 25
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Man gör klokt i att ha rejält med besparingar.

Jag räknar på att jag ska kunna betala för mitt boende även om räntorna är 10% utan att behöva sänka min levnadsstandard/konsumtionsnivå, alternativt betala bort största delen av lånet med besparingar på en gång.

Sen ökar ju inte räntorna över en natt, utan det lär ta åratal innan dom arbetat sig upp till krisnivåer.
Ja, men när räntan väl börjat stiga är det för sent att sälja utan att gå med rejäl förlust, vilket gör att många sitter kvar och väntar tills det är för sent.
Per Vers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 12:51   #133
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Per Vers Visa inlägg
Ja, men när räntan väl börjat stiga är det för sent att sälja utan att gå med rejäl förlust, vilket gör att många sitter kvar och väntar tills det är för sent.
Ja, man sitter väl kvar i båten så länge som möjligt, kanske arbetar mer och mer för att försöka behålla bostaden istället för att sälja med förlust. Det är ju vad som skulle hänt idag igen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 13:17   #134
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Om jag spånar lite löst på att sälja (förutsatt att det skulle finnas vettiga hyreslägenheter). Jag har 600k i skuld kvar och nysålda lägenheter i området av samma typ har nyligen sålts för 2,1miljoner. Löst räknat, med skatt och skit (Jag har själv ingen som helst koll) hur mycket pengar hade jag haft att spendera på skit jag vill ha och saker jag vill göra då?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-13, 13:29   #135
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om jag spånar lite löst på att sälja (förutsatt att det skulle finnas vettiga hyreslägenheter). Jag har 600k i skuld kvar och nysålda lägenheter i området av samma typ har nyligen sålts för 2,1miljoner. Löst räknat, med skatt och skit (Jag har själv ingen som helst koll) hur mycket pengar hade jag haft att spendera på skit jag vill ha och saker jag vill göra då?
vad var inköpspris, och har du gjort standardförbättrande renovieringar?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)