Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-23, 15:25   #796
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Någon som kan tipsa om innerstadsföreningar i Stockholm som är mer liberala med andrahandsuthyrning, alternativt är lata och ser mellan ögorna??

Funderar på att investera i en bostad och hyra ut om det fortsätter ner 1-2 år till, vilket jag gissar att det lär göra.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:33   #797
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Kan du hyra ett slag är det att rekommendera med tanke på att vi är i slutet av en högkonjunktur och det har redan etablerats en tydligt trend nedåt i Storgöteborg.

https://husmask.se/home

Var också medveten om att många använder dylika trådar för att stilla sin egen oro, såsom att hävda att det "max kan gå ned XX %", "på lång sikt" osv.
Sanningen är att tidpunkten man går in i bostadsmarknaden är det som för många kommer definiera stora delar av privatekonomin och i förlängningen hur gott man sover under resten av livet. Välj den tidpunkten med försiktighet om så möjligt.

(Jag köpte radhus 2010 och har idag inga lån)
Varför ska man sova dåligt. Staten får hjälpa en om det går åt skogen. Är ju deras fel också dessutom.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:34   #798
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Sista sidan här alltså. Facepalm. Återkom gärna om ett år och utvärdera era pantade råd.

Har inte tid att utveckla men stundande lågkonjunktur och ett kommande överutbud mixar inte väl, ba ett tips liksom.
Gissar att du har svart bälte i Cornucopia-bloggläsande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:36   #799
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Kollar man på husmask ser man ju tydligt att det är på väg upp igen som vanligt. Jag satt länge och velade för ett par år sedan, hade tjänat miljonen minst om jag inte fegat. Dock tjänade jag typ en halv miljon ändå på mitt fegande, hehe. Satt i bostadsrätt och skulle köpt hus tidigare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:48   #800
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Sista sidan här alltså. Facepalm. Återkom gärna om ett år och utvärdera era pantade råd.

Har inte tid att utveckla men stundande lågkonjunktur och ett kommande överutbud mixar inte väl, ba ett tips liksom.
Omöjligt att säga/förutspå. Vill man "vinna" får man ibland ta obekväma risker. Går det åt skogen får man bara försöka igen en annan gång. Att bara sitta och "vänta på rätt tillfälle när man gör ett garanterat bra köp" är helt hjärndött.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:51   #801
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Precis, om man sitter på samma lån under 20-30 år så har ju lånet typ betalt av sig självt.
Om man köpte hus på 80-talet för 600k eller någonting. Runt 2000 hade man kanske 300k kvar att amortera och 2010 var det kanske 150k eller något. Och det pissar man ju fram idag, medan det var jäkligt mycket pengar på 80-talet.

Samma gäller ju ett lån på 2m idag. Amortera ner till 50% och låt det sedan bara ligga. Det kommer att vara så lite pengar på 20 års sikt. Räntan som har funnits alla dessa år hade man ändå fått betala i form av hyra (för lägenheter). Så kan man spara lite på börsen i stället för att amortera. Så länge räntan håller sig under 4%
Du har till viss del rätt men det var grym inflation på 80-talet som gjorde att lånen minskade i värde väldigt snabbt. Inte samma läge nu utan tvärtom snarare så det kommer inte gå lika snabbt för lånen att minska i värde pga inflation.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 15:57   #802
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Gissar att du har svart bälte i Cornucopia-bloggläsande.
Rekommenderar flashbacktråden om saken istället. Där finns de riktiga savanterna

Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Omöjligt att säga/förutspå. Vill man "vinna" får man ibland ta obekväma risker. Går det åt skogen får man bara försöka igen en annan gång. Att bara sitta och "vänta på rätt tillfälle när man gör ett garanterat bra köp" är helt hjärndött.
Visst, visst, det går ju snabbt att spara ihop miljonen/miljonerna man torskat för att man gick med flödet.
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:16   #803
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Rekommenderar flashbacktråden om saken istället. Där finns de riktiga savanterna
Ja där har de ju babblat på i snart 10 år, men även en döv höna hör basen från en epa-traktor som man brukar säga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:21   #804
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Ja där har de ju babblat på i snart 10 år, men även en döv höna hör basen från en epa-traktor som man brukar säga.
Går Sverige en ljus ekonomisk framtid till mötes enligt dig?
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:25   #805
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Just nu finns det tusentals i Stockholm som lärt sig den hårda vägen att det kan gå åt helvete. Får se om det sprider sig vidare. Det finns helt klart städer i Sverige som boende är rysligt dyrt.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:28   #806
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Just nu finns det tusentals i Stockholm som lärt sig den hårda vägen att det kan gå åt helvete. Får se om det sprider sig vidare. Det finns helt klart städer i Sverige som boende är rysligt dyrt.
Däribland mina vänner. De måste få det sålt men det går bara inte marknaden är stendöd.
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:32   #807
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Rekommenderar flashbacktråden om saken istället. Där finns de riktiga savanterna



Visst, visst, det går ju snabbt att spara ihop miljonen/miljonerna man torskat för att man gick med flödet.
När du säger miljonen/miljonerna så syftar du troligtvis på husköp 5m++.
Du förlorar nog knappast några "miljoner" på att köpa en bostadsrätt för 2-3m. Ett par hundra tusen kan du däremot utan problem förlora, men det tar inte lång tid att spara ihop om man har en någorlunda sund ekonomi.
Men de som tänkt köpa ett hus eller större lägenhet har nog tänkt att bo där under en längre period så det är en mer långsiktig "affär".
Detta är lika lätt att förutspå som att förutspå hur börsen kommer att gå. Men en sak är säker, om man inte pumpar in några pengar någonstans så äter antingen inflationen upp dina pengar eller så går du miste om bra deals.

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-03-23 klockan 16:38.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:38   #808
RolloRocketcock
Registered User
 
RolloRocketcocks avatar
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
När du säger miljonen/miljonerna så syftar du troligtvis på husköp 5m++.
Du förlorar nog knappast några "miljoner" på att köpa en bostadsrätt för 2-3m. Ett par hundra tusen kan du däremot utan problem förlora, men det tar inte lång tid att spara ihop om man har en någorlunda sund ekonomi.
Men de som tänkt köpa ett hus har nog tänkt att bo där under en längre period så det är en mer långsiktig "affär".
Detta är lika lätt att förutspå som att förutspå hur börsen kommer att gå. Men en sak är säker, om man inte pumpar in några pengar någonstans så äter antingen inflationen upp dina pengar eller så går du miste om bra deals.
Samma fråga till dig då. Går Sverige en ljus ekonomisk framtid till mötes?
RolloRocketcock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 16:43   #809
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av RolloRocketcock Visa inlägg
Samma fråga till dig då. Går Sverige en ljus ekonomisk framtid till mötes?
Det beror på tillgång/efterfrågan. Men i aktuellt läge ser det väl varken ljust eller mörkt ut. Göteborg som jag bor i kommer att bygga massa bostäder fram till 2021 då de ska fira 400-årsjubileum. Sedan kanske det stannar av och marknaden balanseras igen, vem vet. Men bopriserna verkar ju sakta men säkert gå upp igen enligt de områden jag brukar titta på.
Sedan har jag också vänner som har svårt att sälja just nu då det finns så mycket utbud. Man får se till att inte "tvingas sälja" (förhållanden som splittar etc). Men vi får la se. Jag är glad att jag är med i matchen i alla fall oavsett resultat. Jag buffrar upp allt jag kan under tiden för att klara eventuella räntesmällar och annat. Har ett säkerhetskapital på lågrisk och ett långsiktskapital på högrisk.

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-03-23 klockan 16:44.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 17:06   #810
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Fick ny värdeuppdatering på min villa idag. Andra gången nu som värdet minskar. -2% före jul och -2,5% nu, trots en expansiv region och ett område där 10000 jobb ska ha skapats till 2020.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)