Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Är du kristen?
Ja. Jesus är min herre och frälsare. 29 17.26%
Nej. Jag är för lat för att läsa bibeln och avfärdar den i ignorans. 26 15.48%
Nej. Jag har läst hela bibeln och det är ren smörja. 53 31.55%
Nej. Jag är agnostiker/jude/muslim/buddist/hindu/scientolog/asatroende 60 35.71%
Antal röster: 168. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-01-28, 14:39   #796
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Jag har aldrig sagt mig ha en oerhörd moral. Det jag sagt är att min moral kommer inifrån, det är min medfödda anständighet.
Din medfödda anständighet är inte mycket att hänga i julgranen. Du hycklar, ljuger och hatar Gud och så mycket mer finns inte att säga om dig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 14:43   #797
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Är alla Kristna lika dryga och oförskämda som Klein, har inte träffat så många faktiskt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 14:49   #798
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Din medfödda anständighet är inte mycket att hänga i julgranen. Du hycklar, ljuger och hatar Gud och så mycket mer finns inte att säga om dig.
Hur är det med folk som föds med downs syndrom, som inte fattar någonting om religion och gud? Har dom fri vilja att "tro på gud"? Eller struntade gud i dom, eftersom gud är världens största asshole?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 15:10   #799
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckTesta Visa inlägg
Hur är det med folk som föds med downs syndrom, som inte fattar någonting om religion och gud? Har dom fri vilja att "tro på gud"? Eller struntade gud i dom, eftersom gud är världens största asshole?
Jag vet alldeles för lite om Downs syndrom för att kunna uttala mig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 15:51   #800
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag vet alldeles för lite om Downs syndrom för att kunna uttala mig.
Okej, vad säger gud om det?
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 17:46   #801
Tricklew
W för Vendetta
 
Tricklews avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 155
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du krälar som en orm, väser som en orm och biter i folks fotleder som en orm. Så vad är du om inte en orm och en liten satan som konsekvent tar ställning mot Gud i dina inlägg?
Detta är ju nonsens, ormen har inget med Satan att göra, det är helt klart en efter konstruktion och inte en ide som härstammar från tidig Judendom.

Hur kan man förlita sig på att Kristendomen är korrekt, när så mycket är uppenbara efterkonstruktioner? Satan, ormen och Leviathan är tydligt och klart olika personer (eller arbeten, se Satan) i gamla testamentet men i uppenbarelseboken lumpas de ihop som en och samma karaktär.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Sen är väl penis funktion även att fungera som en svamp så att en man med lång penis och rejält ollon kan suga ut den tidigare mannens sperma och lämna sin egen kvar efter akten.
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Fan vilka hjärtlösa kukskallar som skriver här.
Tricklew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 17:50   #802
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Detta är ju nonsens, ormen har inget med Satan att göra, det är helt klart en efter konstruktion och inte en ide som härstammar från tidig Judendom.
Jag sätter ju inte likhetstecken mellan dem heller. Orm OCH liten satan säger jag. Om de var liktydiga så skulle jag ju inte behöva använda båda.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 18:09   #803
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Detta är ju nonsens, ormen har inget med Satan att göra, det är helt klart en efter konstruktion och inte en ide som härstammar från tidig Judendom.

Hur kan man förlita sig på att Kristendomen är korrekt, när så mycket är uppenbara efterkonstruktioner? Satan, ormen och Leviathan är tydligt och klart olika personer (eller arbeten, se Satan) i gamla testamentet men i uppenbarelseboken lumpas de ihop som en och samma karaktär.
Vad jag förstår är det då det blir komplicerat, Lucifer eller"ljusbringaren" som sprider förbjudna tankar och idéer bland folk. Sen ska man knåpa ihop den äldre traditionen med Jesus.

Änglar som budbärare, varför? Är gud inte kapabel att prata själv? Vad är det egentliga syftet med dem som gud inte fixar? "Makes no sense".

Om de nu inte är någon kvarlevande spillra från någon mycket äldre polyteistisk tradition. Som Helgon blev när man slog ihop den traditionen med romarnas förkärlek till lokala små-gudar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 18:52   #804
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du krälar som en orm, väser som en orm och biter i folks fotleder som en orm. Så vad är du om inte en orm och en liten satan som konsekvent tar ställning mot Gud i dina inlägg?
Du skall inte ljuga, Klein. Det står i bibeln.

Samt igen: Hela lagen och profeterna grundas på de två viktigaste budskapen. Älska Gud och älska din nästa. Jag är din nästa.

Om jag läser dina inlägg så, inte bara detta ämnet, så får jag känslan att det inte är det du prioriterar inom kristendomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du gör ingen poäng av fiendeskapen mellan samariterna och israeliterna. Israeliterna själva krigade internt och Juda stam vann detta inbördeskrig vilket är den primära anledningen till att de idag är kända som Judar snarare än Israeliter. Hur mycket du än vrider och vänder på saken så dyrkade de alla samma Gud, fiendeskap eller ej. Och som vi alla vet så kommer Gud först.
Bibeln säger tydligt att de var fiender och judarna såg dem som kättare. Därför valdes Samariten för liknelsen. Prästen som gick förbi valdes för att visa att de som kan ses som goda religiösa utåt genom uttryck inte behöver vara det.

Lite som att du inte skall försöka visa för andra hur religiös man är när man fastar, ger bort pengar till fattiga eller ber utan man skall göra det i hemlighet. Vilket jag antar du gör.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 19:31   #805
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Du skall inte ljuga, Klein. Det står i bibeln.

Samt igen: Hela lagen och profeterna grundas på de två viktigaste budskapen. Älska Gud och älska din nästa. Jag är din nästa.
Om du nu är min nästa så 1) vad har du gjort för uppoffringar gentemot en person av samma blod och tro som mig och 2) på vilket sätt delar vi tro?

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Bibeln säger tydligt att de var fiender och judarna såg dem som kättare. Därför valdes Samariten för liknelsen. Prästen som gick förbi valdes för att visa att de som kan ses som goda religiösa utåt genom uttryck inte behöver vara det.
Religiöst och etniskt så fanns det betydligt mer som de delade än som skiljde dem åt. Ungefär som min tidigare liknelse med olika kristna trossamfund i Sverige. Om vad som gjorde dem olika var mer relevant för parabeln än vad som gjorde dem lika så skulle betydligt mer exotiska val av personer ha gjorts. Det var ju inte så att de levde i en bubbla där det bara fanns Israeliter och Samariter att välja bland.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 19:50   #806
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Om du nu är min nästa så 1) vad har du gjort för uppoffringar gentemot en person av samma blod och tro som mig och 2) på vilket sätt delar vi tro?
Vi har båda den heliga andes gåva eftersom vi är döpta (antar att du är det).

Citat:
Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom. I detta har kärleken nått sin fullhet hos oss: att vi kan vara frimodiga på domens dag, ty sådan som Kristus är, sådana är vi i denna världen. Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken fördriver rädslan, ty rädsla hör samman med straff, och den som är rädd har inte nått kärlekens fullhet. Vi älskar därför att han först älskade oss. Om någon säger: ”Jag älskar Gud” men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder.
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Religiöst och etniskt så fanns det betydligt mer som de delade än som skiljde dem åt. Ungefär som min tidigare liknelse med olika kristna trossamfund i Sverige. Om vad som gjorde dem olika var mer relevant för parabeln än vad som gjorde dem lika så skulle betydligt mer exotiska val av personer ha gjorts. Det var ju inte så att de levde i en bubbla där det bara fanns Israeliter och Samariter att välja bland.
Har du läst Lukasevangeliet?

Citat:
I en samarisk by
När tiden var inne för hans upptagande till himlen vände han sina steg mot Jerusalem, och han skickade budbärare före sig. De gav sig av och gick in i en samarisk by för att förbereda hans ankomst. Men man ville inte ta emot honom, eftersom han hade vänt sina steg mot Jerusalem. Då sade hans lärjungar Jakob och Johannes: ”Herre, skall vi kalla ner eld från himlen som förgör dem?” Men han vände sig om och tillrättavisade dem, och de fortsatte till en annan by.

.....

En laglärd som ville sätta honom på prov reste sig och sade: ”Mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?” Jesus sade: ”Vad står det i lagen? Hur lyder orden?” Han svarade: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.” Jesus sade: ”Det är rätt. Gör det, så får du leva.” För att visa att han var rättfärdig sade mannen till Jesus: ”Och vem är min nästa?”

På den frågan svarade Jesus: ”En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och blev överfallen av rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lät honom ligga där halvdöd. En präst råkade komma samma väg, och när han såg mannen vek han åt sidan och gick förbi. På samma sätt med en levit som kom till platsen; när han såg honom vek han åt sidan och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande. Han gick fram och hällde olja och vin på såren och förband dem.

Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, förde honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav åt värden och sade: ’Sköt om honom, och kostar det mer skall jag betala dig på återvägen.’ Vilken av dessa tre tycker du var den överfallne mannens nästa?” Han svarade: ”Den som visade honom barmhärtighet.” Då sade Jesus: ”Gå du och gör som han!”
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 19:59   #807
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Vi har båda den heliga andes gåva eftersom vi är döpta (antar att du är det).
Du tror ju inte på Gud så ditt dop är synnerligen irrelevant. Dessutom så är det enligt evangelierna inte samma sak att döpas med vatten av en vanlig människa som att döpas med den heliga ande.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 20:05   #808
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du tror ju inte på Gud så ditt dop är synnerligen irrelevant. Dessutom så är det enligt evangelierna inte samma sak att döpas med vatten av en vanlig människa som att döpas med den heliga ande.
Tror du på Gud då? På riktigt? Adam och Eva, Noa, Lot och hela grejen. Tror du på att demoner finns och att Jesus är vägen till frälsning? Att ge bort ägodelar till fattiga och älska dem för att Jesus sade så?

Eller funderar du på att gå med i det laget eftersom du tror på "Clash of Civilizations" och att kristendomen måste vara en vital del för att vårat lag skall överleva? Oavsett om det är sant eller inte?
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 20:06   #809
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Har du läst Lukasevangeliet?
Ja det rådde fiendeskap men det har det ju även gjort mellan olika Kristna samfund sedan Kristendomen blev statsreligion i Romarriket vilket är själva anledningen till att vi numera har religionsfrihet. Jag tolkar parabeln som att Kristna ska hålla samman och inte motarbeta varandra.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-28, 20:17   #810
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Tror du på Gud då? På riktigt? Adam och Eva, Noa, Lot och hela grejen. Tror du på att demoner finns och att Jesus är vägen till frälsning? Att ge bort ägodelar till fattiga och älska dem för att Jesus sade så?

Eller funderar du på att gå med i det laget eftersom du tror på "Clash of Civilizations" och att kristendomen måste vara en vital del för att vårat lag skall överleva? Oavsett om det är sant eller inte?
Det ena utesluter inte det andra och man måste ju inte göra saker bara för att Jesus sa så utan för att man innerligen håller med om det är rätt och riktigt. Dina inramanden avslöjar din egen syn på rätt och riktigt vilket gör att jag nu bättre förstår dig och dina bundsförvanter och att ert fundamentala problem är att se egenvärdet i vad Jesus predikar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)