Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-06-13, 09:17   #5746
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Ja, det är trampdynan. Men man ska förstås undvika ett överdrivet studsande.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:19   #5747
morc
Registered User
 
morcs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: I en småstad!
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Ja, det är trampdynan. Men man ska förstås undvika ett överdrivet studsande.
Ok.

Ja, vad jag såg på tuben så var det ganska litet studsande, men det var ett passande ord för att jag skulle göra mig förstådd i min gissning.

Tack för hjälpen, alla! Jag återkommer med resultat i veckan när mina knän är bättre igen.
morc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:20   #5748
espeto
Registered User
 
espetos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 405
Nej "studsa" är det vanligaste felet man gör i början när man testar framfotslöpning..
Det funkar och känns riktigt bra ett tag, sen kommer den sjukaste träningsvärken i vaderna du kan tänka dig, och då är de inte lika kul längre
1. Lilltån ska i marken först
2. Rulla på framfoten tills hela framfoten + tår är i marken
3. Avsluta med att försiktigt sätta ner hälen
4. Låt hälisättningen bli signalen för när det är dags att fjädra upp foten för nästa steg.. Tänk att hälen bara skall "pussa" marken.
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:29   #5749
morc
Registered User
 
morcs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: I en småstad!
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Nej "studsa" är det vanligaste felet man gör i början när man testar framfotslöpning..
Det funkar och känns riktigt bra ett tag, sen kommer den sjukaste träningsvärken i vaderna du kan tänka dig, och då är de inte lika kul längre
1. Lilltån ska i marken först
2. Rulla på framfoten tills hela framfoten + tår är i marken
3. Avsluta med att försiktigt sätta ner hälen
4. Låt hälisättningen bli signalen för när det är dags att fjädra upp foten för nästa steg.. Tänk att hälen bara skall "pussa" marken.
Ok, det låter bra, men svårt att lyckas med..
Det blir till att ha en checklista med mig nästa gång.
morc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:41   #5750
espeto
Registered User
 
espetos avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 405
Om du testar att springa iaf en liten bit barfota så behöver du inte tänka på det alls
Just fotisättningen kommer naturligt.

Det som kan vara värt att tänka på är just att låta hälen gå i marken.. Bara den kommer sist.. Resten är bra att veta, men inget du behöver tänka på när du springer.
espeto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:44   #5751
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Nej "studsa" är det vanligaste felet man gör i början när man testar framfotslöpning..
Det funkar och känns riktigt bra ett tag, sen kommer den sjukaste träningsvärken i vaderna du kan tänka dig, och då är de inte lika kul längre
1. Lilltån ska i marken först
2. Rulla på framfoten tills hela framfoten + tår är i marken
3. Avsluta med att försiktigt sätta ner hälen
4. Låt hälisättningen bli signalen för när det är dags att fjädra upp foten för nästa steg.. Tänk att hälen bara skall "pussa" marken.
För att göra det betydligt enklare - fokusera endast på stegfrekvensen (cirka 180 fotistättningar per minut) och slappna av i allting under knät, då kommer fotisättningen bli lätt och skonsam per automatik. Vill man ändå tänka på mer detaljer så kan man tänka på att foten ska ta mark under kroppen och inte framför kroppen. Att börja jobba med såna här smådetaljer som hur lilltån ska gå i marken är bara att göra det onödigt komplicerat, speciellt om man är nybörjare.

Tillägg:

Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Om du testar att springa iaf en liten bit barfota så behöver du inte tänka på det alls
Just fotisättningen kommer naturligt.

Det som kan vara värt att tänka på är just att låta hälen gå i marken.. Bara den kommer sist.. Resten är bra att veta, men inget du behöver tänka på när du springer.
Typ så.

Senast redigerad av ulfalf den 2011-06-13 klockan 09:46.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 09:48   #5752
morc
Registered User
 
morcs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: I en småstad!
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av espeto Visa inlägg
Om du testar att springa iaf en liten bit barfota så behöver du inte tänka på det alls
Just fotisättningen kommer naturligt.

Det som kan vara värt att tänka på är just att låta hälen gå i marken.. Bara den kommer sist.. Resten är bra att veta, men inget du behöver tänka på när du springer.
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
För att göra det betydligt enklare - fokusera endast på stegfrekvensen (cirka 180 fotistättningar per minut) och slappna av i allting under knät, då kommer fotisättningen bli lätt och skonsam per automatik. Vill man ändå tänka på mer detaljer så kan man tänka på att foten ska ta mark under kroppen och inte framför kroppen. Att börja jobba med såna här smådetaljer som hur lilltån ska gå i marken är bara att göra det onödigt komplicerat, speciellt om man är nybörjare.

Tillägg:



Typ så.
Ok. Jag ska testa detta. Problemet är (eller har varit), att med ben som aldrig tar slut är det väldigt lätt att ta långa steg.

Men betyder det att man slipper längta efter rullstol efter löppassen så är det ju klart värt det.
morc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 10:01   #5753
Catstyle
Registered User
 
Catstyles avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 3 284
Citat:
Ursprungligen postat av morc Visa inlägg
Ok. Jag ska testa detta. Problemet är (eller har varit), att med ben som aldrig tar slut är det väldigt lätt att ta långa steg.

Men betyder det att man slipper längta efter rullstol efter löppassen så är det ju klart värt det.
När du väl kommer in i det så kommer du undra hur du kunde springa på annat sätt tidigare.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:01   #5754
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Att börja jobba med såna här smådetaljer som hur lilltån ska gå i marken är bara att göra det onödigt komplicerat, speciellt om man är nybörjare.
Håller med, och fram för allt tror jag inte att en nybörjare (och knappt erfarna löpare heller) har en aning om var lilltån är i landningsögonblicket. Eller ens om det är framfoten eller hälen som tar i först. Man har en tendens att tro att man springer med en viss stil, men om man filmar sig sjäv är det inte alls säkert att sinnebilden visar sig stämma med verkligheten!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:09   #5755
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Håller med Lars Brinkhoff, det finns ingen anledning att göra det för komplicerat om man är nybörjare. Jag springer ofta över milen varje dag med något halvmaraton pass inslängt i veckan, men jag har inte behövt bry mig om någon tånedsättning. I alla fall inte medvetet. Jag tror risken är att om man är nybörjare och tänker intensivt på tånedsättning exempelvis så kanske man blir stel i överkroppen eller något liknanade. Det vore i såna fall negativt för ens utveckling som löpare.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:17   #5756
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
slappna av i allting under knät
Förresten, det där kan vara svårare än man tror. Oftast på bilder jag ser av motionärer (även duktiga), är fotleden spänd och uppåtvinklad. Se här Bekele tätt följd av Tadesse, båda med främre foten avslappnad och nästan neråtvinklad.



Jämför med denna löpare som spänner upp foten betydligt mer.


Edit: Dibaba är aldrig fel.

Senast redigerad av Lars Brinkhoff den 2011-06-13 klockan 11:20.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:21   #5757
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Sprang mitt första 5K (som egentligen var 4,7K) på framfoten i lördags. Mycket skönare i kroppen efteråt jämfört med hälisättning som jag gjort tidigare och dessutom på bättre tid nu.
Träningsvärken jag fick förr var i låren, höften och lite varstans plus lite ont i knäna. Efter det här loppet har jag bara träningsvärk i vaderna.

Alla borde prova på framfotalöpning tycker jag.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:22   #5758
begt
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 2 859
Hade precis samma erfarenhet som dig mikaelj efter att jag återupptog löpningen för ett par år sedan efter ett uppehåll på några månader. Träningsvärk i vaderna i några veckor, men sen släppte det helt.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:41   #5759
bear.flowertwig
Fluortanten
 
bear.flowertwigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 4 176
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
hade precis samma erfarenhet som dig mikaelj efter att jag återupptog löpningen för ett par år sedan efter ett uppehåll på några månader. Träningsvärk i vaderna i några veckor, men sen släppte det helt.
+1
__________________
No homo IMHO.
bear.flowertwig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-13, 11:49   #5760
kberg
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 431
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Förresten, det där kan vara svårare än man tror. Oftast på bilder jag ser av motionärer (även duktiga), är fotleden spänd och uppåtvinklad. Se här Bekele tätt följd av Tadesse, båda med främre foten avslappnad och nästan neråtvinklad.



Jämför med denna löpare som spänner upp foten betydligt mer.


Edit: Dibaba är aldrig fel.
Det beror väl på i vilken fas av löpsteget man är? Hon på andra bilden, är det fullfartslöpning eller nåt annat? Det känns på nåt sätt fel när man kollar på bilden, vinklar i knän och var fötterna är känns underliga på nåt sätt..
kberg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)