Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-16, 12:57   #22381
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ändå var vi evigheter snabbare då än nu...
Hysh!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 13:12   #22382
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ja, det stämmer ju att de brukat undvika varandra på galorna. Men på mästerskapen sprang de väl "alla" distanser om jag minns det rätt.

Jag ska inte heller påstå att jag har nån som helst insikt i idrottspsykologi på denna höga nivå. Men jag inbillar mig ändå att atleter av denna kaliber omfamnar möjligheten att möta de allra bästa och få chansen att slå dem. De vill ju rimligen bli placerade på trappsteget högre upp än sina konkurrenter. Men för att det ska ske måste de ju också slå sina motståndare och inte bara undvika dem. De här snubbarna är ju snart förtio och har tävlat hela livet. De kan ju inget annat och lär vara helt besatta av att vara bäst.

Nu har ju Bekele som du säger, i princip sprungit lika snabbt som Kipchoge. Ifall Bekele förbättrar sig med 3s så har han helt plötsligt trippla världsrekord och är tidsmässigt bättre än Kipchoge på ALLA distanser. Då kommer väl snacket snarare handla om att Bekele är GOAT på alla sorters långdistanslöpning. Den "legacyn" tror jag inte Kipchoge skulle känna sig jättenöjd med. Ifall han spöar Bekele i ett riktigt mäktigt OS-lopp och tar ännu ett guld på maraton så har han ju fått vågskålen att tippa lite mer i sin riktning.

Jag försöker föreställa mig att Kipchoge skulle vara sugen på ett OS guld, men känner inom sig att han inte vågar ställa upp för att Bekele är med och att han tror att chansen är stor att Bekele kommer spöa honom. Jag har väldigt svårt att se detta framför mig.

Jag drar ju såklart mina teorier ur röven jag med. Förmodligen är de väldigt starkt vinklade för att jag sååå gärna vill se en duell mellan maratongeten och geten i all annan form av löpning göra upp om titeln getarnas get nästa år.
Jag säger absolut inte emot dig. Jag köper dessa argument, självklart. Det går att vinkla sina argument så de passar ens teori men jag hoppas du har rätt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:35   #22383
kopp
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 15
Räcker det med sex pass i veckan om man vill springa milen under 30 minuter?
kopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:39   #22384
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av kopp Visa inlägg
Räcker det med sex pass i veckan om man vill springa milen under 30 minuter?
Springrr man milen på 27min och bara vill bibehålla sig under 30 räcker det nog

Mer seriöst: troligen inte.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 19:41   #22385
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Om man springer 10k under 30min kommer man topp 8 på SM..med andra ord är det många som inte har den kapaciteten.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-16, 20:14   #22386
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Gör man under 30min på 10k så är man troligen också kapabel till att springa ett maraton på 2h30min ungefär. Ifall man tränat superspecifikt för enbart 10k så kanske träningen behöver modifieras lite för att man ska greja detta, men annars ställs väldigt snarlika fysiologiska krav för 10k och maraton. Så det är hyfsat jämförbara resultat i alla fall, och man räknas nog inte till maratonelit ifall man är långsammare än 2h30.

Maratonvärldseliten springer kring 100miles (160km) per vecka under rätt många veckor per år. Kanske att det finns de som klarar sig på en lägre volym. Men jag tror inte man kan hålla den nivån ifall man springer såpass lite som 100km per vecka. Kanske att man kan klara sig på 120km per vecka ifall man är väldigt lättränad.

Men hur som helst tror jag man kan säga att det är ungefär samma krav på träningsvolym för 10k/30min som 42k/2h30min. Så ska du klara att få in 120km på 6 pass så blir ju varje pass 20k långt, vilket troligen kommer vara betydligt mer slitsamt än att köra två pass om dagen ett par av dagarna. Och då har man alltså nått upp till "minimigränsen" av 120km/vecka, och inte till "the gold standard" av 160km/vecka.

EDIT: Under 35min på 10k tror jag helt klart är görbart på den volym man kan klämma in på löpning ett pass om dagen. Dvs 80-100k/vecka borde kunna räcka "hyfsat lätt". Hur "lätt" beror på talang och andra förutsättningar. Men jag låg i lumpen med en snubbe som sprang 10k på låga 36min, och han sprang inte varje dag i veckan ens.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-10-16 klockan 20:17.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:03   #22387
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Jag kommer aldrig att sikta på 35 minuter alltså. Min kropp klarar inte av den höga volymen/frekvensen som krävs.

Får nöja mig med att ha klarat sub 40 med 3-4 pass i veckan (och 30 km på 2:14) Håller mig där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 08:06   #22388
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
NYC marathon om 2,5 vecka. Formen är på uppåtgående men jag har bara gjort två pass på över 2 mil sen Höga Kusten Trail så det är lite oklart hur jag kommer fixa 42,2 km. Jag har tänkt testa en taktik jag hittade i nån Runner’s World artikel kallad 10/10/10. Först 10 miles strax över marafart, sen 10 miles i den planerade farten, och tillslut ge allt som finns kvar på sista 10 km. Eftersom jag inte har nåt särskilt tidsmål känner jag att jag kan unna mig att gå ut lite lugnt. Idealt hade varit strax över 5-tempo första 16 km, strax under 5 tempo (ner mot 4:40-4:45 en bra dag) och sen pannben sista 10 km. Återstår att se hur det faller ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 10:09   #22389
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
NYC marathon om 2,5 vecka. Formen är på uppåtgående men jag har bara gjort två pass på över 2 mil sen Höga Kusten Trail så det är lite oklart hur jag kommer fixa 42,2 km. Jag har tänkt testa en taktik jag hittade i nån Runner’s World artikel kallad 10/10/10. Först 10 miles strax över marafart, sen 10 miles i den planerade farten, och tillslut ge allt som finns kvar på sista 10 km. Eftersom jag inte har nåt särskilt tidsmål känner jag att jag kan unna mig att gå ut lite lugnt. Idealt hade varit strax över 5-tempo första 16 km, strax under 5 tempo (ner mot 4:40-4:45 en bra dag) och sen pannben sista 10 km. Återstår att se hur det faller ut.
Siktar du på sub 3:30? Jag drar till Växjö och deltar i Växjö marathon på lördag, min första riktiga mara. Mitt mål är just precis den tiden. Tanken är att lägga mig mellan 4:50- och 4:55-tempo beroende på hur det känns. Känns det helt fantastiskt så kommer jag att vilja springa i ~4:40-tempo och då är tanken till att jag håller tillbaka och försöker få km-tider kring 4:50. Känns det normalbra eller dåligt så håller jag dessa tider till runt 4:55.

Min uppladdning inför detta blev nog lite för hård då jag sedan i söndags har vilat helt p.g.a. en känning i höften. Den var dock typ borta igår och verkar helt bra idag så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Blir åtta-nio km i mitt mara-tempo hem från jobbet idag för att utvärdera.

Hade det inte varit för överbelastningsgrejen så hade jag varit odelat positiv inför helgen. Till skillnad från dig så har min uppladdning varit kanon och jag har genomfört ett par riktigt självförtroendehöjande långpass. Får jag bara en helt okej dagsform så känns det som att det ska gå bra. Måste lägga in den fotnoten efter LL

Som det ser ut nu får jag tio grader och mulet och ganska hög luftfuktighet Vi springer åtta varv runt en sjö vilket jag tror att jag kommer att gilla. När man väl har tagit sig halvvägs så känns det som att avbetandet av varv kommer att bli en motivationsboost.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 12:00   #22390
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Härmed skickar jag ut en önskan till universum att MackeJuves positiva våg får fortsätta förbi Växjö Marathon.

Så! Nu hann jag före någon missunnsam jantetyp.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 12:20   #22391
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Härmed skickar jag ut en önskan till universum att MackeJuves positiva våg får fortsätta förbi Växjö Marathon.

Så! Nu hann jag före någon missunnsam jantetyp.
Tack Mitt år har ju varit så pissigt att ett positivt resultat skulle göra mig helt orimligt glad. Det skulle vara stört underbart att för första gången i år få kräma ur det som finns i kroppen.

Tror inte det finns någon missunnsam jantetyp i den här tråden faktiskt Om det finns så kan denne hoppas på att jag har usel dagsform, sliter upp den där höftkänningen REJÄLT, får vila flera veckor efter loppet och åker till sist för andra gången i år utomlands för att se min kompis springa ett lopp som var MIN idé
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 12:22   #22392
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Om det finns så kan denne hoppas på att jag har usel dagsform, sliter upp den där höftkänningen REJÄLT, får vila flera veckor efter loppet och åker till sist för andra gången i år utomlands för att se min kompis springa ett lopp som var MIN idé
Klockren beskrivning av mina känslor just nu!
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 12:29   #22393
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Klockren beskrivning av mina känslor just nu!
Att det är det du hoppas på angående mitt deltagande i loppet? I sådant fall hoppas jag att jag inte gör dig besviken. Kan ju köra en tränings-mara idag, då bör det vara garanti på överansträngningsskada på lördag!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 13:10   #22394
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Siktar du på sub 3:30? Jag drar till Växjö och deltar i Växjö marathon på lördag, min första riktiga mara. Mitt mål är just precis den tiden. Tanken är att lägga mig mellan 4:50- och 4:55-tempo beroende på hur det känns. Känns det helt fantastiskt så kommer jag att vilja springa i ~4:40-tempo och då är tanken till att jag håller tillbaka och försöker få km-tider kring 4:50. Känns det normalbra eller dåligt så håller jag dessa tider till runt 4:55.

Min uppladdning inför detta blev nog lite för hård då jag sedan i söndags har vilat helt p.g.a. en känning i höften. Den var dock typ borta igår och verkar helt bra idag så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Blir åtta-nio km i mitt mara-tempo hem från jobbet idag för att utvärdera.

Hade det inte varit för överbelastningsgrejen så hade jag varit odelat positiv inför helgen. Till skillnad från dig så har min uppladdning varit kanon och jag har genomfört ett par riktigt självförtroendehöjande långpass. Får jag bara en helt okej dagsform så känns det som att det ska gå bra. Måste lägga in den fotnoten efter LL

Som det ser ut nu får jag tio grader och mulet och ganska hög luftfuktighet Vi springer åtta varv runt en sjö vilket jag tror att jag kommer att gilla. När man väl har tagit sig halvvägs så känns det som att avbetandet av varv kommer att bli en motivationsboost.
Nä jag siktar inte på någon särskild tid faktiskt. Mitt mål är att kvala in till Boston Marathon 2021 men då krävs det ett antal minuter under 3:30, förmodligen under 3:25 och det tror jag inte att jag gör på en relativt tuff bana som NYC marathon (trångt, flera broar, ofta blåsigt). Så jag tänkte unna mig att gå ut lugnt och se om den taktiken kan vara ett framgångsrecept eller ej. På Sthlm marathon vågade jag inte gå ut lugnt, och bonkade på slutet, så jag vill utan tidspress se om jag kan fördela energin bättre under loppet. Det spelar inte så stor roll om jag springer på 3:30 eller 3:45 faktiskt, målet är en bra känsla.

Åtta varv runt en sjö låter iofs lite trist, men jag antar att det är platt vilket borgar för en bra tid?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 13:14   #22395
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Nä jag siktar inte på någon särskild tid faktiskt. Mitt mål är att kvala in till Boston Marathon 2021 men då krävs det ett antal minuter under 3:30, förmodligen under 3:25 och det tror jag inte att jag gör på en relativt tuff bana som NYC marathon (trångt, flera broar, ofta blåsigt). Så jag tänkte unna mig att gå ut lugnt och se om den taktiken kan vara ett framgångsrecept eller ej. På Sthlm marathon vågade jag inte gå ut lugnt, och bonkade på slutet, så jag vill utan tidspress se om jag kan fördela energin bättre under loppet. Det spelar inte så stor roll om jag springer på 3:30 eller 3:45 faktiskt, målet är en bra känsla.



Åtta varv runt en sjö låter iofs lite trist, men jag antar att det är platt vilket borgar för en bra tid?
Låter klokt!

Min bana är inte jättekuperad direkt





Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)