Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-12, 15:29   #20761
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
LL-specifikt pass= 5 km ganska kuperat motionsspår i tröskeltempo. Det är väl det du har tipsat om?

Nae, jag tror du tolkar de lite annorlunda än mig. Intervaller och tröskelpass är helt klart kvalité, resten är inte så farligt.
Ah, jag läste lite knasigt. Fick för mig att de där "utfyllnadspassen" var nån form av intervallpass också.

Tänk på att du ju också kan lägga in en snabb avslutning på långpasset för att få tröskeleffekt och vana vid tävlingstempo etc. Fördelen med detta är att långpasset ändå är nåt slags halvt kvalitetspass (eftersom det ju är den typen av pass man behöver ta det lite lugnt dagen efter) och att man kan slå två flugor med en smäll.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-06-12 klockan 15:32.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 20:28   #20762
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Tusingar eller vilken sträcka som helst kan ju springas med olika syften. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad han hette, men någon tjeckisk maratonlöpning som dominerade på säg 50-talet eller nåt, körde 100*400m i marafart
Emil Zatopek

Har för mig han vann 5000 m, 10 000 m och marathon på OS
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 09:10   #20763
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Tänk på att du ju också kan lägga in en snabb avslutning på långpasset för att få tröskeleffekt och vana vid tävlingstempo etc. Fördelen med detta är att långpasset ändå är nåt slags halvt kvalitetspass (eftersom det ju är den typen av pass man behöver ta det lite lugnt dagen efter) och att man kan slå två flugor med en smäll.
Ja, jag vet. Jag är rätt flexibel och jag kommer inte att följa ett schema rakt av. Är sugen på att experimentera med både snabba avslutningar på långpass samt progressiva pass. Jag vill dock ha ett pass som jag ser som "LL-passet", anledningen till det är för att jag vill det Inte svårare än så! Och vi verkar ha kommit fram till att fem km i tröskeltempo kan vara just det passet.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 09:11   #20764
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Emil Zatopek

Har för mig han vann 5000 m, 10 000 m och marathon på OS
Stämmer.

Alltså 100x400 m Så sinnessjukt mastigt. Man blir ju sugen på att testa en snällare variant av detta, typ 50x400 m, bara för att.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 18:06   #20765
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Jag blir ofta sugen på att bada när jag är ute och springer. Tycker dock att det är för bökigt att ta av och på strumpor och skor. Funderar på skor för swimrun. Är det någon som har tips om några som är sköna att springa i utan strumpor.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 18:35   #20766
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Jag blir ofta sugen på att bada när jag är ute och springer. Tycker dock att det är för bökigt att ta av och på strumpor och skor. Funderar på skor för swimrun. Är det någon som har tips om några som är sköna att springa i utan strumpor.
Helt vanliga terrängskor brukar inte suga åt sig extremt mycket vatten. Hur många gånger har man inte trampat rätt ner i ett dike eller klafsat över nån myr och blivit dyngsur om fötterna. Men efter några minuter av löpning brukar det inte länge plaska om fötterna, och efter ytterligare någon minut känns fötterna rätt torra.

Särskilt om det är en varm dag som lämpar sig för bad. Så jag skulle helt klart testa i de vanliga löpardojorna med vanliga löparstrumpor först.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 19:13   #20767
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:15   #20768
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag kollade på en Sage-video om hur man når sub 40 på milen, här är hans tips på pass:

- Långpassen/utfyllnadspassen i 5-tempo
- 8x400 m@4:08-tempo, 2 min vila
- 4x1600 m@3:50-tempo, 4 min vila
- 20 min tempolöpning(tröskel)@4:08-tempo, ska ej vara stenhårt
- 6-8x1K@3:50-tempo, 2 min vila

Har säkert varit uppe i tråden förut men plitade ändå ned det eftersom att jag skrev ned tipsen i mina anteckningar igår.

Jag har verkligen kommit att gilla honom. I början var han bara den där atleten som svenbanan hela tiden hänvisade till och vars länkar jag aldrig följde Han är sjukt mänsklig trots att han befinner sig i världseliten. Såg ett klipp från ett lopp häromdagen och där går han igenom alla faser som jag själv brukar gå igenom: det känns skitbra --> det går sämre, man frågar sig varför och för vem man gör detta --> man fortsätter ändå p.g.a. man vet hur besviken man blir om man bryter --> man börjar tänka att man inte ska göra andra besvikna --> fullföljer. Samma sak när han kör sina snabba intervallpass, känns nästan som att han misslyckas oftare än han lyckas med dessa pass Springer alltid för snabbt.

Det är rätt befriande när man tänker på t.ex. Kipchoge som en fysisk och mental maskin med larger than life-inställning till livet, att det finns framgångsrika atleter som har blivit så bra trots(kanske ibland tack vare) massa hjärnspöken och självtvivel.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 13:58   #20769
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ja, Sage är rätt unik i att han är i yppersta världseliten och ändå är så väldigt transparent i alla alspekter av sin träning. Sen att han dessutom vet vad han pratar om vad gäller träning gör ju inte hans kanal sämre.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 18:08   #20770
alfahenke
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 1 696
Någon med erfarenhet av att koppla wahoo tick-r x pulsbandet till garmin Fenix 3 Hr? Jag har sökt via sensors och då kommer det upp ett namn ”2502” som läggs tills och står som anslutet. Hur vet jag att informationen gällande pulsen kommer från bandet och registreras av klockan? Pulsbandet ska ha flera andra funktioner också tar klockan in den informationen också? ��
alfahenke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 09:59   #20771
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Den där videon på Forsberg gav ju rejält löpsug. Synd att löpning är så förrädiskt. Så himla lätt att göra för mycket för snabbt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 10:06   #20772
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av alfahenke Visa inlägg
Någon med erfarenhet av att koppla wahoo tick-r x pulsbandet till garmin Fenix 3 Hr? Jag har sökt via sensors och då kommer det upp ett namn ”2502” som läggs tills och står som anslutet. Hur vet jag att informationen gällande pulsen kommer från bandet och registreras av klockan? Pulsbandet ska ha flera andra funktioner också tar klockan in den informationen också? ��
Inaktivera t.ex. optisk pulsmätning. Utöver det kan du kontrollera den kronologiskt yngre produktens manual, så kanske det står en lista över kompatibla attrapper.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 14:11   #20773
alfahenke
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 1 696
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Inaktivera t.ex. optisk pulsmätning. Utöver det kan du kontrollera den kronologiskt yngre produktens manual, så kanske det står en lista över kompatibla attrapper.
Det har jag provat samt följt garmin instruktioner för själva installationen. Satt säkerligen 1 timme igår och sökte på nätet gällande detta samt fipplade med att stänga pulssensorn på handleden osv. Men tack för tipsen
alfahenke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 18:23   #20774
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ett potentiellt kaninhål att dyka ner i vad gäller fatmax. Riktigt intressant video tyckte jag.



Jag kunde inte låta bli att försöka dechiffrera siffrorna som dök upp i nåt excelark där. Här får ni en liten sammanfattning (fast den kanske mest är för att jag vill formulera det för mig själv)

Snubben som gjorde testet startade alltså i c:a 5min/km-tempo (vilket var superlugn söndagsjogg för honom) och höjde tempot med 1km/h var tredje minut tills han inte kunde hålla tempot längre. Detta tog knappa 30min (ungefär 6,5km) och han avslutade kring 3min/km.

Vid 4:15/km hade han sitt FATmax (c:a 70% av den maximala löphastigheten han kom upp i under testet). Mängden fett han då brände var 0,83g/min, vilket testpersonalen ansåg vara väldigt bra. Och tydligen är det bästa man kan förvänta sig att komma upp i 1,0-1,1g/min om man verkligen har enastående fettförbränningskapacitet.

Lite intressant att se ungefär på vilka nivåer man bränner som mest fett. Jag har nog tidigare trott att FATmax låg närmare den aeroba tröskeln. Dvs vid ett lugnare tempo än de verkade komma fram till i videon.

Dessutom intressant att höra att ifall man käkar enligt LCHF 3-4 veckor innnan tävling så kommer man ha ett teoretiskt maxvärde på fettförbränningen på c:a 1,5g/min, vilket ju är en väldig förbättring jämfört med 1,0g/min (vilket i sig ger en väsentligt förbättrad uthållighet).

Dock kan man också förvänta sig att bli sämre på att utnyttja kolhydrater ifall man käkar LCHF i ett par månader. Så nettoeffekten kanske inte blir helt positiv ändå. Men ifall man ska stå på benen en halv dag i nån ultramara, så kanske man inte har nåt behov av att också kunna tempoväxla och göra ett ryck. Så man får kanske situationsanpassa upplägget lite.

Eventuellt kan det också gå att periodisera kolhydratsintaget så man både kan äta kakan och ha den kvar och få effektiv fettförbränning och effektiv kolhydratförbränning. Men det är nog aningen mer komplext än att bara "train low, race high".
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:53   #20775
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 197
Det kostar mer syre att förbränna fett än kolhydrater och det finns nog inte något lopp där det är mer värt att satsa på optimal fettanvändning om man måste tumma på kolhydratsförbränningen.

Vad som är bättre är att träna magen vid att hantera en högre mängd kolhydrater per timme.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)