Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-07, 21:34   #20716
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Finns det ingen camping eller liknande som man kan hyra in sig på över en natt? Underlättar ju massvis. Tillgång till vatten och ström är ju guld. Även om man inte bryr sig om sömnen så mycket.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-07, 22:58   #20717
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Är väl nuförtiden gjorda av anodiserad aluminium, vilket anses vara säkert?
Letade runt lite och jag var tydligen helt oupppdaterad, Livsmedelsverket verkar numera tycka att det inte finns belägg för att alu ger demens (i matlagningskärl)

Sen är säkert anodiserat bättre än icke ano..
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 23:35   #20718
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Så här långt sprang jag igår.

Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 05:19   #20719
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Satfläsk vilket dagspass

Edit: Av nyfikenhet, på din instagram verkade " vara på 130 km, är 93 km en delsträcka eller blev det kortare pga skador (antingen erhållna före eller efter sträckan)?
Kommer ihåg när jag sprang ca 2 mil (längsta uppmätta sträckan jag sprungit) och ena vaden totalt låste sig i kramp så att jag inte ens kunde böja på fotleden

Snyggt jobbat oavsett!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2019-06-10 klockan 05:26.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 08:55   #20720
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
94km blev slutsträckan av 130km. Jag fick magproblem redan vid 5km som sen växelvis kom tillbaka fram till 75km. Det satte verkligen käppar i både mat- och vätskeintag. Därtill stukade jag högra vristen runt 77km och linkade alltså uppför det sista berget innan repet drogs. Jag hade 2km kvar till nästa kontroll men ingen soppa att jobba med.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:01   #20721
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Härnösand?

Smitingen är en av Sveriges finaste stränder.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:02   #20722
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
94km blev slutsträckan av 130km. Jag fick magproblem redan vid 5km som sen växelvis kom tillbaka fram till 75km. Det satte verkligen käppar i både mat- och vätskeintag. Därtill stukade jag högra vristen runt 77km och linkade alltså uppför det sista berget innan repet drogs. Jag hade 2km kvar till nästa kontroll men ingen soppa att jobba med.

Åh. Det var höga kusten ultran?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:17   #20723
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
94km blev slutsträckan av 130km. Jag fick magproblem redan vid 5km som sen växelvis kom tillbaka fram till 75km. Det satte verkligen käppar i både mat- och vätskeintag. Därtill stukade jag högra vristen runt 77km och linkade alltså uppför det sista berget innan repet drogs. Jag hade 2km kvar till nästa kontroll men ingen soppa att jobba med.
Hur var det att vara igång så länge då? Hur länge var det kul och när övergick det till att enbart vara jobbigt och en kamp? Bra jobbat hur som helst.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:32   #20724
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
För er som har genomlidit mina stuknings-frågor: jag sprang varenda dag förra veckan. 62 km slutade det på. Förstår att det inte är vad som rekommenderas efter en månads frånvaro men det har känts så pass bra och framförallt varit så pass bra väder att det har varit svårt att motstå. Har följt sjukgymnastens order om att känna efter hur det känns direkt efter passet samt om en ev. ömhet följer med till dagen efter. Jag har knappt känt någon ömhet ö.h.t. så har tänkt att det har varit lugnt.

Igår körde jag dock det matigaste passet(12 km i bra tempo) och idag är jag lite öm i foten. Således blir det vila idag. Kändes som en no-brainer igår men idag när man har kollat väderprognosen så har man börjat vela; "fan, ska man köra idag också?" Men ska ta mig i kragen och vila!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 09:54   #20725
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
För er som har genomlidit mina stuknings-frågor: jag sprang varenda dag förra veckan. 62 km slutade det på. Förstår att det inte är vad som rekommenderas efter en månads frånvaro men det har känts så pass bra och framförallt varit så pass bra väder att det har varit svårt att motstå. Har följt sjukgymnastens order om att känna efter hur det känns direkt efter passet samt om en ev. ömhet följer med till dagen efter. Jag har knappt känt någon ömhet ö.h.t. så har tänkt att det har varit lugnt.

Igår körde jag dock det matigaste passet(12 km i bra tempo) och idag är jag lite öm i foten. Således blir det vila idag. Kändes som en no-brainer igår men idag när man har kollat väderprognosen så har man börjat vela; "fan, ska man köra idag också?" Men ska ta mig i kragen och vila!
Lysande!

Då antar jag att det blir Island nästa för dig då?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:01   #20726
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Wow! 15h löpning. Jag tyckte det var långt nog med 4,5h som är det längsta som jag har gjort. Det här är ju tre gånger så långt. Hur länge var det skoj?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:48   #20727
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Lysande!

Då antar jag att det blir Island nästa för dig då?
Ja, det var en riktigt bra vecka

Om allt fortsätter att gå framåt så blir det Island. Det längsta jag sprang förra veckan var 12 km. I helgen ska jag testa två mil. Skulle det inte fungera att springa 35 % av tävlingsdistansen en månad innan loppet så säljer jag biljetten. Det får liksom inte bli så att jag 15 km in reagerar på att foten börjar ömma rejält.

Så min förhoppning är att foten blir ännu bättre under veckan och att 20 km blir en piece of cake
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 11:48   #20728
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, det var en riktigt bra vecka

Om allt fortsätter att gå framåt så blir det Island. Det längsta jag sprang förra veckan var 12 km. I helgen ska jag testa två mil. Skulle det inte fungera att springa 35 % av tävlingsdistansen en månad innan loppet så säljer jag biljetten. Det får liksom inte bli så att jag 15 km in reagerar på att foten börjar ömma rejält.

Så min förhoppning är att foten blir ännu bättre under veckan och att 20 km blir en piece of cake
Jag skulle dock tro att även om det inte känns hundra i foten om du springer 20k så verkar det som att foten är såpass på bättringsvägen att du i princip är helt återställd om en månad. Om inte jag minns helt fel fick du väl ont av att prommenera för knappt två veckor sedan...

Det enda problemet som jag kan se är väl då om du inte kan springa tillräckligt många och långa långpass. Men att du skulle riskera att förvärra skadan genom att springa på Island tycker jag verkar osannolikt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 11:54   #20729
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg

Det enda problemet som jag kan se är väl då om du inte kan springa tillräckligt många och långa långpass.
Det är detta jag syftar på snarare än en ev. risk att förvärra skadan. Jag vill ha ett gäng långpass innan loppet om jag ska springa det.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 12:25   #20730
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är detta jag syftar på snarare än en ev. risk att förvärra skadan. Jag vill ha ett gäng långpass innan loppet om jag ska springa det.
Det går ju delvis att kompensera genom att köra 25k på förmiddagen och 25k på eftermiddagen ifall man inte kan köra mer än 35k i ett svep.

Det finns ju en aspekt av att ju längre distans man tänkt tävla på, ju större skillnad på långpassen och tävlingsdistansen. Långpass på 50k kommer ju vara extremt slitsamma (om man inte är van vid 200k per vecka) och då blir man tvungen till en massa extra vila och träningen som helhet blir lidande.

Men nånstans går ju såklart smärtgränsen för hur mycket man kan kompromissa. Jag tror för övrigt inte 20k kommer vara några problem för dig. Min erfarenhet av stukningar är att när de väl börjat läka så går det snabbt att bli helt frisk.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)