Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-03, 13:49   #20686
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Eh, aldrig hört talas om dessa C-kändisar.

3:28 är ju egentligen en mycket sämre prestation än de 1:34 som jag sprang Göteborgsvarvet på, dock nästan lika nöjd med 3:28 som jag hade varit med 1:30, mysko.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 14:09   #20687
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Eh, aldrig hört talas om dessa C-kändisar.

3:28 är ju egentligen en mycket sämre prestation än de 1:34 som jag sprang Göteborgsvarvet på, dock nästan lika nöjd med 3:28 som jag hade varit med 1:30, mysko.
Manne har en välkänd podd "Pappa-podden" och har skrivit 2 böcker om föräldraskap samt blivit influencer på instagram. Figurerar en del i träningspoddar både Tyngre's podd och Styrkelabbet eftersom han tränar tyngdlyftning på Södra TK

Plockade nyligen upp löpningen. Kul för honom att det gick bra.
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 14:11   #20688
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Eh, aldrig hört talas om dessa C-kändisar.

3:28 är ju egentligen en mycket sämre prestation än de 1:34 som jag sprang Göteborgsvarvet på, dock nästan lika nöjd med 3:28 som jag hade varit med 1:30, mysko.
Manne kanske kan klassas som C-kändis men Frida är nog åtminstone B-kändis i.o.m. att hon är en A-kändis bland fotbollsfolket och har vunnit typ årets fotbollsreporter ett par gånger

Hade jag varit du hade jag inte varit lika nöjd med 1:30 som med 3:28, 1:30 ser jag som något riiiktigt bra som jag kommer få kämpa hårt för att uppnå. Det är en stor grej för mig. Däremot så är det ju så ofantligt svårt att prestera relativt sett lika bra på maran som på halvan så jag kan skriva under på att 3:28 är härligare än 1:34. Som sagt, under 5-tempo på en sån jävla lång sträcka - det har något!

Får jag träna på bra och komma tillbaka till var jag var innan stukningen så kan jag tänka mig att jag fixar en halvmara på runt 1:35. Jag tycker att träningspass på runt två mil i strax under 5-tempo är ett riktigt bra träningspass. Då känns det rätt pampigt att genomföra ett sådant pass bara för att ge sig ut på ett exakt likadant direkt efteråt
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 14:43   #20689
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Manne kanske kan klassas som C-kändis men Frida är nog åtminstone B-kändis i.o.m. att hon är en A-kändis bland fotbollsfolket och har vunnit typ årets fotbollsreporter ett par gånger

Hade jag varit du hade jag inte varit lika nöjd med 1:30 som med 3:28, 1:30 ser jag som något riiiktigt bra som jag kommer få kämpa hårt för att uppnå. Det är en stor grej för mig. Däremot så är det ju så ofantligt svårt att prestera relativt sett lika bra på maran som på halvan så jag kan skriva under på att 3:28 är härligare än 1:34. Som sagt, under 5-tempo på en sån jävla lång sträcka - det har något!
Nästa sa jag ju :p. Har 1:32 som rekord på halvan och det sprang jag när jag låg på betydligt mindre löpmängd än nu. Är inte nöjd med halvmaratiden förrän den ligger under 1:30, gärna 1:28.

Tittar inte på fotboll, men borde inte fotbollsspelarna vara A-kändisar för fotbollsfolket? Tränarna typ B-kändisar och de absoluta elitreportrarna på internationell nivå C-kändisar?
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 14:49   #20690
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nästa sa jag ju :p. Har 1:32 som rekord på halvan och det sprang jag när jag låg på betydligt mindre löpmängd än nu. Är inte nöjd med halvmaratiden förrän den ligger under 1:30, gärna 1:28.

Tittar inte på fotboll, men borde inte fotbollsspelarna vara A-kändisar för fotbollsfolket? Tränarna typ B-kändisar och de absoluta elitreportrarna på internationell nivå C-kändisar?
Yes!

Nja, hon har varit så frekvent i rutan att alla som följer PL, och kanske CL, har koll på henne. Jag behöver liksom inte säga "Frida Nordstrand, hon som är reporter du vet" till en kompis utan de har full koll på vem hon är. Lite som med Erik Niva(även om han är mer känd). Manne skulle jag dock behöva förklara. Men jag tror inte att det finns någon exakt förklaring på vad man ska uppfylla för att vara A-, B- eller C-kändis Ville bara få fram att jag inte tycker att de är på samma "kändisnivå".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 14:56   #20691
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Nja, hon har varit så frekvent i rutan att alla som följer PL, och kanske CL, har koll på henne. Jag behöver liksom inte säga "Frida Nordstrand, hon som är reporter du vet" till en kompis utan de har full koll på vem hon är. Lite som med Erik Niva(även om han är mer känd). Manne skulle jag dock behöva förklara. Men jag tror inte att det finns någon exakt förklaring på vad man ska uppfylla för att vara A-, B- eller C-kändis Ville bara få fram att jag inte tycker att de är på samma "kändisnivå".
Ah, interngrejer för en liten klubb (kan ju inte vara så många som följer det där med fotboll ). Känner varken till PL, CL eller Niva. Lovar att titta nästa gång Sverige spelar i OS-finalen.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 21:23   #20692
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Sju km löpning nyss som kändes rätt ok, känns inget speciellt i foten nu efteråt. Det är dock kul att man under en månads tid drömmer om att springa och romantiserar upp det till något det inte är, "jag ska njuta av varje tillfälle sen när jag blir hel". Sen är det varmt, man är lite ur slag och även om det gick bättre än förväntat så gick det inte direkt plättlätt. Det var som vilket dussinpass som helst Varken kul eller tråkigt. Det är lätt att glömma den där uppstartssträckan som medföljer, även om man "bara" har varit borta under en månad. Har inte gjort en enda pulshöjande aktivitet under frånvaron.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 09:17   #20693
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag har inte märkt av några bekymmer idag Nu behöver jag återigen er hjälp i stukningsfrågan. Vi utgår från en situation där jag tillåts fortsätta löpträna och foten långsamt blir bättre och bättre vecka för vecka. Jag har mailat min sjukgymnast denna fråga också men om man klarar sig från att stuka foten på nytt, riskerar man något långvarigt bekymmer genom ett deltagande i ett sånt extremt lopp? Vi talar då alltså om en fot som stukades rejält för 2,5 månader sedan och blev löpduglig för 1,5 månader sedan och som på dagen för loppet förhoppningsvis knappt har några stukningssymptom kvar.

Jag har inte riktigt förstått om det bara är en ny stukning(eftersom att risken för en sådan är förhöjd) man oroar sig för eller om 6-7 h belastning på foten kan göra att den svullnar upp och blir dålig på nytt, typ. Jag har öppnat Laugavegur-dörren på glänt men anser inte att loppet betyder tillräckligt mycket för mig för att jag ska riskera resterande del av sommaren p.g.a. ett deltagande där.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:11   #20694
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Fick svar från sjukgymnasten:

"Andra frågan: Du har stukat foten, du har en minskad stabilitet i foten. Vilket är helt sant, du har troligtvis dragit av ett ligament i foten som ska hjälpa dig va stabil runt fotleden vilket gör att längre lopp i sin tur kommer påfresta muskulaturen mera. Dvs ett högre krav på musklerna som kanske inte helt upptränade för ett högre krav än. Det kan hålla hela vägen, men inte helt säkert.

Vi kan iallafall utgå från att din fot kommer va bättre till loppet. Men frågan är bara hur bra foten kommer vara då. Förutsatt att allt går åt rätt håll, utan bakslag så tror jag du kanske skulle kunna testa längre distans innan loppet för att avgöra då helt enkelt."

Då gör jag så här:
- Kommer igång med löpningen under denna vecka
- Om en-två veckor testar jag en lite längre distans och utvärderar
- Om tre-fyra veckor testar jag en riktigt lång distans och utvärderar

Jag har all tid i världen på mig att känna efter och utvärdera så länge som min kompis inte får tag i en startplats på annat håll. Har bett honom att skriva till mig om han skulle få hugg på en biljett så att jag har förstatjing på att sälja biljetten till honom.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:24   #20695
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Fick svar från sjukgymnasten:

"Andra frågan: Du har stukat foten, du har en minskad stabilitet i foten. Vilket är helt sant, du har troligtvis dragit av ett ligament i foten som ska hjälpa dig va stabil runt fotleden vilket gör att längre lopp i sin tur kommer påfresta muskulaturen mera. Dvs ett högre krav på musklerna som kanske inte helt upptränade för ett högre krav än. Det kan hålla hela vägen, men inte helt säkert.

Vi kan iallafall utgå från att din fot kommer va bättre till loppet. Men frågan är bara hur bra foten kommer vara då. Förutsatt att allt går åt rätt håll, utan bakslag så tror jag du kanske skulle kunna testa längre distans innan loppet för att avgöra då helt enkelt."

Då gör jag så här:
- Kommer igång med löpningen under denna vecka
- Om en-två veckor testar jag en lite längre distans och utvärderar
- Om tre-fyra veckor testar jag en riktigt lång distans och utvärderar

Jag har all tid i världen på mig att känna efter och utvärdera så länge som min kompis inte får tag i en startplats på annat håll. Har bett honom att skriva till mig om han skulle få hugg på en biljett så att jag har förstatjing på att sälja biljetten till honom.
Diskuterade ni tejpning något?
Inte som stabiliserande men för att öka proprioceptionen nu i början. Dvs tejpen sitter där och du känner i huden när det börjar dra och kan på så sätt börja kompensera redan innan du kommit ut i ändläget där du efter stukningen nu är svagare.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:28   #20696
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Diskuterade ni tejpning något?
Inte som stabiliserande men för att öka proprioceptionen nu i början. Dvs tejpen sitter där och du känner i huden när det börjar dra och kan på så sätt börja kompensera redan innan du kommit ut i ändläget där du efter stukningen nu är svagare.
Aa, han nämnde tejpning. Det är ett helt nytt område för mig(bara kört med linda förut) men jag får väl införskaffa tejp och söka upp någon bra YT-video. Tack för förklaringen!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:30   #20697
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Aa, han nämnde tejpning. Det är ett helt nytt område för mig(bara kört med linda förut) men jag får väl införskaffa tejp och söka upp någon bra YT-video. Tack för förklaringen!
Finns en del undersökningar och tror att ca första 15min så stabiliserar själva tejpningen också. Sen börjar limmet släppa
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:36   #20698
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
Finns en del undersökningar och tror att ca första 15min så stabiliserar själva tejpningen också. Sen börjar limmet släppa
Jag ska gräva djupare i detta, låter som en bra grej
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 10:43   #20699
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har inte märkt av några bekymmer idag Nu behöver jag återigen er hjälp i stukningsfrågan. Vi utgår från en situation där jag tillåts fortsätta löpträna och foten långsamt blir bättre och bättre vecka för vecka. Jag har mailat min sjukgymnast denna fråga också men om man klarar sig från att stuka foten på nytt, riskerar man något långvarigt bekymmer genom ett deltagande i ett sånt extremt lopp? Vi talar då alltså om en fot som stukades rejält för 2,5 månader sedan och blev löpduglig för 1,5 månader sedan och som på dagen för loppet förhoppningsvis knappt har några stukningssymptom kvar.

Jag har inte riktigt förstått om det bara är en ny stukning(eftersom att risken för en sådan är förhöjd) man oroar sig för eller om 6-7 h belastning på foten kan göra att den svullnar upp och blir dålig på nytt, typ. Jag har öppnat Laugavegur-dörren på glänt men anser inte att loppet betyder tillräckligt mycket för mig för att jag ska riskera resterande del av sommaren p.g.a. ett deltagande där.
Testa rörligheten (inversion, eversion, dorsiflektion, plantarflektion) i fotleden. Dvs jämför med vänsterfoten både ifall du försöker göra rörelserna med muskelkraft och dels via statisk stretch.

Dessutom kan du testa ifall du är klenare i högern jämfört med vänstern i dessa rörelser ifall du gör dessa rörelser mot motstånd (theraband e.dyl).

Det jag främst skulle tittat efter var ifall du har nån begränsning i rörligheten som verkar som att det kan förändra mekaniken i löpsteget. Ifall detta sker så kan man ju tänka sig att tusentals steg med fel i mekaniken kan göra att du får ont.

Dessutom ifall det känns "dåligt" då du aktiverar de muskler som ska utföra dessa rörelser är nåt jag skulle kikat efter.

Samtidigt tycker man att du rimligtvis borde kunna känna under dina träningspass ifall du helt plötsligt tex överpronerar på högern eftersom tib post inte klarar att invertera i fotleden eftersom peroneus är för stram nu.

Jag skulle som sagt tro att du märker redan under dina träningspass ifall nåt är vajsing med löpsteget. Särskilt om dina träningspass är i liknande terräng som loppet. Ifall du enbart tränar på plan asfalt så kanske du inte märker att du har stora problem ifall du springer på skrå (dvs om underlaget lutar i sidled). En annan sak du kan testa du du vant dig vid löpning igen är att springa på lite ojämnt uderlag får att se ifall dina stabiliseringsmuskler (peroneus och tib post främst) kanske tröttar väldigt snabbt och att mekaniken i ditt löpsteg då kanske kajkar ifall du inte klarar att stabilisera.

TLDR

Jag tror det är lugnt ifall du vänjer dig vid lite mer krävande löpträning och håller koll på hur tin teknik möjligtvis påverkas av underlaget och då dina underben börjar bli trötta.

Ifall du har nåt vajsing i mekaniken i fotleden så räcker ju 7 timmars löpning såklart för att nånting ska gå sönder. Men detta kan du även råka ut för utan en sådan stukning. Men det är inget du kommer råka ut för utan att plåga dig att springa trots att du har ont eller känner att du har ett konstigt löpsteg. Så du kommer ju rimligtvis kunna avbryta under loppet om du känner att foten tröttnar på nåt sätt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-04, 21:46   #20700
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
OK nu har jag vilat i tre dagar (eller 2,5 då, körde ett pass yoga idag och det enda som var total misär var en position som stretchar framsida lår rejält, i övrigt kände jag mig förvånansvärt fräsch och rörlig), men imorgon tänkte jag jogga en sväng igen och se hur kroppen känns. På skadefronten så har jag i princip inte haft någon morgonstelhet i hälsenan de senaste ~5 dagarna - kanske är det mitt intensiva negativa tåhävningsprogram som gett effekt? Började köra dem enligt Frustrators instruktioner och det verkar ju ha funkat *peppar peppar* Var beredd på att det skulle bli sju resor värre efter maran, men tydligen inte. Förstår mig inte alls på kroppen ibland.

Hur som haver - om tre månader ska jag springa en terrängmara så det blir inte en sommar på latsidan. Är sugen på att krydda med lite fartträning för att springa snabbt på milen också. I fjol sprang jag Blodomloppet på 41:49 och den tiden vill jag såklart krossa, det var bara 6 månader efter förlossningen. Just den banan är långt ifrån platt så en sub40 tid är knappast rimlig, men sub41 kanske? Vilka är era favvointervallpass för att bli snabb på milen?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)