Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-01, 19:27   #20656
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bra sprunget, du också.

Du har aldrig mått så risigt, och pratar redan om "nästa gång". Det är rätta takter!

Vad var det som gjorde det jobbigt, om det inte var väggning (slut på energi) då? Typ nåt i stil med nedsatt allmäntillstånd som vid sjukdom?
Energibrist var det säkert, plus att jag antagligen borde ha sprungit fler och längre långpass. Dock har jag varit så mkt hårdare väggad, alltså så pass att jag spytt och varit tvungen att gå, det uppnåddes inte nu.

Ska jag springa igen (och snabbare då givetvis) så måste jag snäppa upp träningen ytterligare en nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Alla lopp jag sprungit har klockan visat kortare än vad distansen är. Förutom Stockholm maraton, där visade den över en kilometer längre.
Skrev om det i någon annan tråd och har för mig att fler råkat ut för det

Bra sprunget!
Vad kan det bero på? Handlar det om hur Stockholm marathon är kontrollmätt? Hur gör man egentligen när man kontrollmäter - är den absolut kortaste vägen som är 42195 meter?

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hur ser du ut? 🤔 Borde ju nästan sett dig även om jag var lite före. Sista biten var sjukt jobbig i regnet. Som tur var hade min garmin slutat fånga satelliterna runt 32km så jag kunde inte se hur långsamt jag sprang sista biten.
Så här såg jag ut på Folkungagatan: https://www.instagram.com/p/ByLC28vC...=158eb29h33vbu

Jag spanade efter långhårig person med sandaler men måste ha missat dig Vilken startgrupp hade du? Jag stod längst fram i grupp E.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 20:56   #20657
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Känner inte igen den looken. Startade långt fram i D, Halvan på 1:40:35, så låg nog lite framför hela loppet. På slutet var jag för trött för att notera andra personer .

PS.
Segt att köra bil till västkusten med mara-ben.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 22:25   #20658
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Vad kan det bero på? Handlar det om hur Stockholm marathon är kontrollmätt? Hur gör man egentligen när man kontrollmäter - är den absolut kortaste vägen som är 42195 meter?
Man mäter med ett sådant mäthjul, som är samma sak som en cykel med cykeldator. Dvs man vet omkretsen på hjulet och så sitter det en liten magnet på en av ekrarna och när den passerar förbi en sensor så blir det en liten induktionsström och den registrerar att hjulet snurrat ett varv.

Jag vet inte om man faktiskt cyklar eller om man går med ett sådant handhållet hjul. Men man mäter i alla fall kortaste vägen. Så det är innerkurva hela tiden som gäller ifall man inte vill springa längre än nödvändigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 08:39   #20659
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Man mäter med ett sådant mäthjul, som är samma sak som en cykel med cykeldator. Dvs man vet omkretsen på hjulet och så sitter det en liten magnet på en av ekrarna och när den passerar förbi en sensor så blir det en liten induktionsström och den registrerar att hjulet snurrat ett varv.

Jag vet inte om man faktiskt cyklar eller om man går med ett sådant handhållet hjul. Men man mäter i alla fall kortaste vägen. Så det är innerkurva hela tiden som gäller ifall man inte vill springa längre än nödvändigt.
Blir det Sthlm marathon igen lär jag ligga slickad i innerspår... jag måste typ ha tagit ytterkurva konstant genom hela loppet?

Dock så insåg jag nu att jag med minsta möjliga marginal kvalat in till Boston Marathon 2020. 2019 var sista tid som antogs 3:30:08 för damer 18-34, så chansen att jag kommer med är antagligen inte jättestor, men jag är ändå lite sugen på att göra ett försök. Loppet går i april vilket är suboptimalt på alla sätt och vis - jag är anmäld till både Öppet Spår och Nattvasan nästa år vilket kommer kräva en massa skidträning under vintern plus att jag kommer att ha en unge på förskola som garanterat kommer dra hem en massa sjukdomar. Men, vilket DRÖM ändå att få springa just i Boston.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 10:03   #20660
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Blir det Sthlm marathon igen lär jag ligga slickad i innerspår... jag måste typ ha tagit ytterkurva konstant genom hela loppet?

Dock så insåg jag nu att jag med minsta möjliga marginal kvalat in till Boston Marathon 2020. 2019 var sista tid som antogs 3:30:08 för damer 18-34, så chansen att jag kommer med är antagligen inte jättestor, men jag är ändå lite sugen på att göra ett försök. Loppet går i april vilket är suboptimalt på alla sätt och vis - jag är anmäld till både Öppet Spår och Nattvasan nästa år vilket kommer kräva en massa skidträning under vintern plus att jag kommer att ha en unge på förskola som garanterat kommer dra hem en massa sjukdomar. Men, vilket DRÖM ändå att få springa just i Boston.
Jag tror ju iofs inte att du faktiskt sprungit 1,5km längre bara genom att inte följa kortaste vägen. Det verkar vara i längsta laget tycker jag. Har du tittat på nån kartbild med dina gpx punkter inritade (typ Strava) och sett så du inte har konstiga data på nåt sätt?

Boston är helt klart coolt!
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 10:57   #20661
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag tror ju iofs inte att du faktiskt sprungit 1,5km längre bara genom att inte följa kortaste vägen. Det verkar vara i längsta laget tycker jag. Har du tittat på nån kartbild med dina gpx punkter inritade (typ Strava) och sett så du inte har konstiga data på nåt sätt?

Boston är helt klart coolt!
Har kollat i Garmin och visst finns det några avvikelser, men inget superuppseendeväckande - ibland ser det ut som att jag "genat" och ibland som att jag tagit en extra liten sväng. Normal avvikelse är väl +/- 5 meter eller något sådant, dvs den borde slå ungefär jämt ut över längre sträckor. Men inte denna gång. Hade varit intressant att se vad andra som sprang med GPS hade för slutsträcka på sina klockor.

Jag tror som sagt att chansen att jag kommer med i Boston marathon är väldigt liten, men eftersom jag uppnår kvalgränsen med minsta möjliga marginal vore jag ju korkad om jag inte försökte Anmälan öppnar dock i september.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 11:44   #20662
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Har kollat i Garmin och visst finns det några avvikelser, men inget superuppseendeväckande - ibland ser det ut som att jag "genat" och ibland som att jag tagit en extra liten sväng. Normal avvikelse är väl +/- 5 meter eller något sådant, dvs den borde slå ungefär jämt ut över längre sträckor. Men inte denna gång. Hade varit intressant att se vad andra som sprang med GPS hade för slutsträcka på sina klockor.



Jag tror som sagt att chansen att jag kommer med i Boston marathon är väldigt liten, men eftersom jag uppnår kvalgränsen med minsta möjliga marginal vore jag ju korkad om jag inte försökte Anmälan öppnar dock i september.


Sök upp aktiviteten på Strava?
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 13:05   #20663
srenix
Registered User
 
srenixs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 148
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg



Var för övrigt en lustig 3:30-farthållare som drog iväg i sub 3:15 fart.
Haha jag märkte av honom också, han drog iväg vid Hornsbergsstrand och raksträckan bort mot Norra mälarstrand. Vart många som vart förvånade runt omkring mig.
__________________
Lyft och var glad! Tjolahopp, tjolahej - tjolahoppsansa!

:
srenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 14:09   #20664
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Sök upp aktiviteten på Strava?
Frågade i en löpgrupp på Facebook och de flesta verkar ha avvikelser upp till 1 km. 1,6 som jag hade verkar vara i det övre spannet. Så min slutsats är att mätfelet var ca 1 km och att jag kanske sprang 600 meter extra i ytterkurvor eller nåt sånt.

Detta fick mig dock att fundera lite över farthållningsstrategi. Nu använde jag min klocka för att hålla koll på hastigheten, vilket har funkat bra på kortare lopp upp till halvmaran. Men skulle jag springa en till asfaltsmara kommer jag inte att våga göra det p.g.a. mätfelet. Samtidigt såg jag många klaga på att kilometerskyltarna inte satt med 1 km mellanrum utan lite hipp som happ ibland. Jag vill gärna veta hur jag ligger till så att jag 1. inte går ut för hårt, 2. kan motivera mig mentalt att ta i när det blir jobbigt. Som det var igår var jag så trött att det inte spelade så stor roll, men har man lite energi kvar så kan vetskapen om att "tar jag i liiite till nu så är sub blabla inom räckhåll" vara avgörande.

De officiella klockorna är ju också lite knepiga eftersom de visar bruttotid, då ska man ha sinnesnärvaro nog att räkna ut sin nettotid när man passerar vilket jag definitivt inte hade klarat. Någon som har några klockrena farthållningsidéer?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 14:40   #20665
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Frågade i en löpgrupp på Facebook och de flesta verkar ha avvikelser upp till 1 km. 1,6 som jag hade verkar vara i det övre spannet. Så min slutsats är att mätfelet var ca 1 km och att jag kanske sprang 600 meter extra i ytterkurvor eller nåt sånt.

Detta fick mig dock att fundera lite över farthållningsstrategi. Nu använde jag min klocka för att hålla koll på hastigheten, vilket har funkat bra på kortare lopp upp till halvmaran. Men skulle jag springa en till asfaltsmara kommer jag inte att våga göra det p.g.a. mätfelet. Samtidigt såg jag många klaga på att kilometerskyltarna inte satt med 1 km mellanrum utan lite hipp som happ ibland. Jag vill gärna veta hur jag ligger till så att jag 1. inte går ut för hårt, 2. kan motivera mig mentalt att ta i när det blir jobbigt. Som det var igår var jag så trött att det inte spelade så stor roll, men har man lite energi kvar så kan vetskapen om att "tar jag i liiite till nu så är sub blabla inom räckhåll" vara avgörande.

De officiella klockorna är ju också lite knepiga eftersom de visar bruttotid, då ska man ha sinnesnärvaro nog att räkna ut sin nettotid när man passerar vilket jag definitivt inte hade klarat. Någon som har några klockrena farthållningsidéer?
Gå efter puls och/eller "hur det känns". Beroende på dagsform kan det ju skilja en hel del på vilket tempo du faktiskt kan hantera. Men ifall du vet hur de ska kännas så kan du ju ändå ligga på din maximala kapacitet även om det går snabbare eller långsammare än vad du är van vid. Samma sak gäler ju med pulsen. Dock kräver ju dessa varianter att man har koll på detta.

Använd inte momentantempot i klockan utan titta istället på snittempo under hela passet och snittempo under det aktuella delsträckan.

Låt klockan knäppa automatiska mellantider varje kilometer så kan du dels (i alla fall på min klocka) kika på föregående delsträckas snittempo, och dels titta på nuvarande delsträckas snittempo.

Även om du inte får det exakta tempot (pga eventuella mätfel) så kommer du få hyfsat bra koll på vad du håller för tempo. Det lär inte bli många sekunder fel på en km (ifall du inte tappar kontakten med satelliterna).

Men du behöver som sagt inte gå religiöst efter tempot, utan kan använda det mer som en guide till att hitta ungefär rätt ansträngningsgrad, och sedan finjusterar du utifrån puls (eller löpkänsla).

Ifall du vill få inspiration sista halvmilen genom att se på klockan att du har 23 minuter på dig ifall du vill slå personbästa, så kan du ju fortfarande göra det. Särskilt om du också kan se kilometerskyltar som visar att det faktiskt är närmare 4,5km än de 5 som klockan visar. Hur som helst lär ju tiden vara korrekt, och ju närmare målet du kommer så kommer det ju bli mer och mer uppenbart ifall klockan visar fel på sträckan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 15:15   #20666
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Gå efter puls och/eller "hur det känns". Beroende på dagsform kan det ju skilja en hel del på vilket tempo du faktiskt kan hantera. Men ifall du vet hur de ska kännas så kan du ju ändå ligga på din maximala kapacitet även om det går snabbare eller långsammare än vad du är van vid. Samma sak gäler ju med pulsen. Dock kräver ju dessa varianter att man har koll på detta.

Använd inte momentantempot i klockan utan titta istället på snittempo under hela passet och snittempo under det aktuella delsträckan.

Låt klockan knäppa automatiska mellantider varje kilometer så kan du dels (i alla fall på min klocka) kika på föregående delsträckas snittempo, och dels titta på nuvarande delsträckas snittempo.

Även om du inte får det exakta tempot (pga eventuella mätfel) så kommer du få hyfsat bra koll på vad du håller för tempo. Det lär inte bli många sekunder fel på en km (ifall du inte tappar kontakten med satelliterna).

Men du behöver som sagt inte gå religiöst efter tempot, utan kan använda det mer som en guide till att hitta ungefär rätt ansträngningsgrad, och sedan finjusterar du utifrån puls (eller löpkänsla).

Ifall du vill få inspiration sista halvmilen genom att se på klockan att du har 23 minuter på dig ifall du vill slå personbästa, så kan du ju fortfarande göra det. Särskilt om du också kan se kilometerskyltar som visar att det faktiskt är närmare 4,5km än de 5 som klockan visar. Hur som helst lär ju tiden vara korrekt, och ju närmare målet du kommer så kommer det ju bli mer och mer uppenbart ifall klockan visar fel på sträckan.
Skulle jag gå på känsla på en mara så skulle jag garanterat springa för fort första ~15 km. Så i början är det mer för att hålla nere tempot lite grann. (På fjällmaror är detta inte ett problem på samma sätt, oftast kommer det ett rejält motlut i början som gör att man ändå måste ta det lugnt/kanske gå lite grann.)

Jag använder aldrig momentantempo, utan brukar ha tempot nuvarande kilometer samt snittempot för hela sträckan synligt. Och så totaltid och total distans. Sen plingar klockan varje kilometer och anger vad senaste sprungna kilometer gått på. Men igår hjälpte ju inte det p.g.a. mätfelet - klockan sa att jag hade 4:37 i snitt efter 21 km, och 4:48 i snitt i mål. Det är liksom 10 sek/km fel då verkligt snittempo var 4:58 min/km.

Mot slutet är det mindre viktigt, då gör man ändå vad man kan. Men visst, kanske ska jag testa en annan gång att bara se tiden sedan start, och hålla lite koll på kilometermarkeringarna längs banan istället.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 15:25   #20667
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
På Forerunner 235 finns en widget som heter Race Screen. Om man har igång den kan man klicka nytt Lap vid en kilometermarkering så avrundar den gpsen till närmsta km och räknar ut nytt snittempo baserad på korrigerad data. Funkade riktigt bra på Göteborgsvarvet.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 21:49   #20668
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Kan man ta någon från soffpotatis till milen på 13 veckor?

På fredag fyller en kollega år och han verkar väldigt intresserad av att haka på mig och en vän att springa ett lokalt 10 km-race i mitten av september. Så jag överväger att ge det till honom i present.

Problemet är att han har 20+ kg övervikt och säkert inte konditionstränat på flera år. Är därför lite nojig att han drar på sig skador eller liknande i ett försök att försöka hinna i form till dess. Han verkar genuint sugen att ta tag i träningen och detta skulle säkert ge honom en ordentlig push men jag vill inte ligga bakom förstörda knän eller liknande.

Vad säger ni?
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 21:57   #20669
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 787
Rent spontant känns det som all fokus bör ligga på viktminskning och att vänja knäna vid längre distanser på ett så snällt sätt som möjligt. Jag är inte så ruttad vad gäller knähälsa men finns säkert många tips kring prehab, rätt löparsteg osv man kan pyssla med. Att konditionsmässigt kunna springa 10km kan vem som helst göra med lite jävlar anamma.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 22:21   #20670
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Skulle jag gå på känsla på en mara så skulle jag garanterat springa för fort första ~15 km. Så i början är det mer för att hålla nere tempot lite grann. (På fjällmaror är detta inte ett problem på samma sätt, oftast kommer det ett rejält motlut i början som gör att man ändå måste ta det lugnt/kanske gå lite grann.)

Är du säker på det? Jag menar inte att du ska hitta nåt allmänt "känns bra tempo" utan snarare att du måste veta på förhand hur det det ska kännas i början av en mara för att du ska klara att hålla intensiteten hela vägen. Eller för att prata puls istället, så kanske du vet att du kan hålla i snitt 130bpm första milen och sedan långsamt ökande puls med ett snitt på 150bpm sista milen. Dvs ifall du kikar på gårdagens data så kan du då kanske se vilken puls som är aningens för hög från start, så nästa gång kanske du får ha 5 slag lägre och då håller du hela vägen. Jag inbillar mig att det går att kika på olika träningspass (typ långpass) och extrapolera så man kan få ett hum om vad man kan tänkas klara på även lite längre tävlingar.

Jag använder aldrig momentantempo, utan brukar ha tempot nuvarande kilometer samt snittempot för hela sträckan synligt. Och så totaltid och total distans. Sen plingar klockan varje kilometer och anger vad senaste sprungna kilometer gått på. Men igår hjälpte ju inte det p.g.a. mätfelet - klockan sa att jag hade 4:37 i snitt efter 21 km, och 4:48 i snitt i mål. Det är liksom 10 sek/km fel då verkligt snittempo var 4:58 min/km.

Dn del av felet (jämfört med loppets tidtagning) som beror på att du inte sprungit "kortaste vägen", är ju inte ett mätfel egentligen. Och att din klocka inte inte visar samma sträcka som den officiella är ju delvis okej. Det var väl detta du kom fram till i en tidigare post också, så kanske snarare 5s/km var mätfel? Fast ifall du inte är fokuserad på att hålla ett specifikt tempo så är väl detta nära nog kan jag tycka? Dvs om du bara vill ha lite koll på att du inte springer i 5k-tempo i början av loppet då du inte hittat rytmen ännu.

Mot slutet är det mindre viktigt, då gör man ändå vad man kan. Men visst, kanske ska jag testa en annan gång att bara se tiden sedan start, och hålla lite koll på kilometermarkeringarna längs banan istället.
Kladdade i fetstil
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)