Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-29, 23:16   #20611
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Ja! Klart vaderna jobbar hårt om du sällan springer. Särskilt om skodonen har väldigt liten skillnad mellan häl- och tåhöjd (drop alltså).
Jo, man skulle nog kunna se på det som mycket hög volym av tåhävningar antar jag. Dock känns det muppigt att få träningsvärk av konditionsträning, och jag har generellt sett inte lätt för att få träningsvärk heller :p

Skorna har förmodligen försumbar höjdskillnad mellan häl och tå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 04:53   #20612
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jo, man skulle nog kunna se på det som mycket hög volym av tåhävningar antar jag. Dock känns det muppigt att få träningsvärk av konditionsträning, och jag har generellt sett inte lätt för att få träningsvärk heller :p

Skorna har förmodligen försumbar höjdskillnad mellan häl och tå.
Är det inte rätt vanligt att byggare har svårt att få kralliga vader genom vanlig styrketräning och brukar tycka att löpträning i uppförsbacke ger överlägsna resultat?

Min erfarenhet är att man lätt kan få träningsvärk i vaderna ifall man har haft ett längre uppehåll från löpningen. Men det brukar också gå rätt snabbt (inom en månad) för musklerna att vänja sig så man inte får denna muskulära uttröttnad efter vanliga lugna pass. I alla fall om man springer minst 2-3 pass per vecka. Efter denna tillvänjningsperiod får man (iaf jag) bara extra trötta vader efter långpass (då ju syftet delvis är muskulär uttröttning), backlöpning (extra jobbigt för vaderna) och riktigt snabba intervaller, typ nästan sprint (om jag mot förmodan skulle ägnat mig åt att köra skiten ur mig ordentligt med sådana)
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 07:52   #20613
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det inte rätt vanligt att byggare har svårt att få kralliga vader genom vanlig styrketräning och brukar tycka att löpträning i uppförsbacke ger överlägsna resultat?
Mina vader har minskat kraftigt i volym pga löpning.
🤔
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 09:58   #20614
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Alltså, näe. Det är inte bara inbillning utan jag är tjock i halsen Sambo och barn är tydligt förkylda så det är liksom inget att tveka på. Jag tror att jag kommer kunna springa på lördag, för det är ingen feber inblandad, men misstänker att en sån här sak ändå kan medföra nedsatt kapacitet. Så jävla typiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 10:49   #20615
inZane
Registered User
 
inZanes avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 175
Beklagar, åkte också på riktigt halsont förra helgen och har små efterdyningar kvar än, bara joggat lätt i veckan och ett kort pass idag.
Känner du dig fräsch och feberfri och inte överdrivet tjock eller rivig hade jag kört på. Svårt dock att avgöra vart gränsen går.
inZane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 12:11   #20616
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det inte rätt vanligt att byggare har svårt att få kralliga vader genom vanlig styrketräning och brukar tycka att löpträning i uppförsbacke ger överlägsna resultat?

Min erfarenhet är att man lätt kan få träningsvärk i vaderna ifall man har haft ett längre uppehåll från löpningen. Men det brukar också gå rätt snabbt (inom en månad) för musklerna att vänja sig så man inte får denna muskulära uttröttnad efter vanliga lugna pass. I alla fall om man springer minst 2-3 pass per vecka. Efter denna tillvänjningsperiod får man (iaf jag) bara extra trötta vader efter långpass (då ju syftet delvis är muskulär uttröttning), backlöpning (extra jobbigt för vaderna) och riktigt snabba intervaller, typ nästan sprint (om jag mot förmodan skulle ägnat mig åt att köra skiten ur mig ordentligt med sådana)
Hmm det där kan du nog bättre än mig.
Upplever inte muskulär uttröttning, men kör typ också max en mil så det kanske är för kort distans om man bara kör det i princip en gång i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 14:58   #20617
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Mina vader har minskat kraftigt i volym pga löpning.
🤔
Jo, det beror väl kanske också lite på vilken "sorts" löpnträning man ägnar sig åt. Jag tror att det kanske kan vara så att ifall man kör korta backintervaller 3 ggr per vecka så kanske man kan bygga vader. I alla fall om man har haft svårt att göra det via vanlig styrketräning. Men det kanske är nån slags kombination som krävs?

Men nåt slags upplägg som liknar maratonträning lär ju rimligtvis inte bygga vader.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 15:59   #20618
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jo, det beror väl kanske också lite på vilken "sorts" löpnträning man ägnar sig åt. Jag tror att det kanske kan vara så att ifall man kör korta backintervaller 3 ggr per vecka så kanske man kan bygga vader. I alla fall om man har haft svårt att göra det via vanlig styrketräning. Men det kanske är nån slags kombination som krävs?

Men nåt slags upplägg som liknar maratonträning lär ju rimligtvis inte bygga vader.
Behöver nog se till att ligga på ett stabilt kaloriöverskott också annars kan man nog bränna bort vaderna lätt.


Jag brukar köra HIIT i backe för styrka,snabbhet och (förhoppningsvis) muskelmassa. Om jag avslutar ett HIIT pass med att lugnt jogga i 30-40 minuter, förstör jag mycket av mina mål med HIIT-passet?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 17:11   #20619
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Behöver nog se till att ligga på ett stabilt kaloriöverskott också annars kan man nog bränna bort vaderna lätt.


Jag brukar köra HIIT i backe för styrka,snabbhet och (förhoppningsvis) muskelmassa. Om jag avslutar ett HIIT pass med att lugnt jogga i 30-40 minuter, förstör jag mycket av mina mål med HIIT-passet?
Jag vet inte om jag tycker det låter så rimligt att man tappar muskelmassan i vaderna enbart baserat på kaloriunderskott. I alla fall om det pass man just gjort var nåt slags pass som med kaloriöverskott skulle vara bra för att bygga vader. Jag tycker det låter rätt konstigt.

Men det kan ju såkalrt vara så att hela konceptet med att intensiva backintervaller skulle vara bra för vadbyggning bara är nåt slags myt. I såfall kan jag kanske köpa att man nog rätt snabbt kan tappa muskelmassa i vaderna vid kaloriunderskott.

Jag vet inte hurpass mycket av effekten från HIIT som går förlorad om du kör ett lugnt distanspass direkt efteråt. Jag skulle dock tro att du inte kommer tappa så mycket (om ens någon) träningseffekt med det upplägget jämfört med ifall du skulle avbrutit direkt efter intervallerna.

Jag tror att man får större negativ påverkan ifall man skulle avslutat med ett pass som gör att man får pusha sig under en så lång tid som möjligt (men samtidigt är vid en mycket lägre intensitet), dvs typ ett lugnt långpass. Det fallet du beskrivit verkar inte som att avslutningspasset överskuggar HIIT-passet såpass mycket. Men att distanspasset "stjäl" lite av träningseffekten från intervallerna verkar ju iaf rimligt (om det inte är superlugn jogg, och du skulle kunnat jogga i det tempot i två timmar efter intervallerna).

Om inte jag minns fel har King Grub postat en hel drös med olika studier som visat på att de negativa effekterna av att blanda olika träningsformer inte varit lika stora som man kanske trott tidigare.

Men överlag är det jag skriver baserat på anekdotisk erfarenhet och nåt slags vad jag tycker verkar vara sunt förnuft. Så jag kan mycket väl ha helt fel i denna frågan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 18:26   #20620
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte om jag tycker det låter så rimligt att man tappar muskelmassan i vaderna enbart baserat på kaloriunderskott. I alla fall om det pass man just gjort var nåt slags pass som med kaloriöverskott skulle vara bra för att bygga vader. Jag tycker det låter rätt konstigt.

Men det kan ju såkalrt vara så att hela konceptet med att intensiva backintervaller skulle vara bra för vadbyggning bara är nåt slags myt. I såfall kan jag kanske köpa att man nog rätt snabbt kan tappa muskelmassa i vaderna vid kaloriunderskott.
Jag tänkte mer att om man inte ligger på ett kaloriöverskott så kan man nog inte räkna med att något ska bli större på kroppen och om man då ligger på ett kaloriunderskott så kan man nog tänka sig att lite fett och eventuellt muskler försvinner över hela kroppen och vader kan minska i storlek.

Om det är myt eller inte vettefan, jag har aldrig hört det där påstående, men det låter väl ändå hyfsat troligt att om man utför backträningen med all fokus på att kontrahera vadmusklerna så lär väl något hända! När jag körde en veckas hardcore fjällvandring med tung packning så var mina vader noterbart större efteråt, det är min anekdotiska erfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag vet inte hurpass mycket av effekten från HIIT som går förlorad om du kör ett lugnt distanspass direkt efteråt. Jag skulle dock tro att du inte kommer tappa så mycket (om ens någon) träningseffekt med det upplägget jämfört med ifall du skulle avbrutit direkt efter intervallerna.

Jag tror att man får större negativ påverkan ifall man skulle avslutat med ett pass som gör att man får pusha sig under en så lång tid som möjligt (men samtidigt är vid en mycket lägre intensitet), dvs typ ett lugnt långpass. Det fallet du beskrivit verkar inte som att avslutningspasset överskuggar HIIT-passet såpass mycket. Men att distanspasset "stjäl" lite av träningseffekten från intervallerna verkar ju iaf rimligt (om det inte är superlugn jogg, och du skulle kunnat jogga i det tempot i två timmar efter intervallerna).

Om inte jag minns fel har King Grub postat en hel drös med olika studier som visat på att de negativa effekterna av att blanda olika träningsformer inte varit lika stora som man kanske trott tidigare.

Men överlag är det jag skriver baserat på anekdotisk erfarenhet och nåt slags vad jag tycker verkar vara sunt förnuft. Så jag kan mycket väl ha helt fel i denna frågan.
Låter vettigt! Ska hålla ned tempot ordentligt efteråt då helt enkelt. Man vill ju gärna inte köra backträning tills man har blodsmak i munnen och sedan jogga bort en del av effekterna. Gillar dock inte att Grub jämt ska posta studier vars resultat jag inte tycker om.

Senast redigerad av baggard den 2019-05-30 klockan 18:28.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 19:49   #20621
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Jag tänkte mer att om man inte ligger på ett kaloriöverskott så kan man nog inte räkna med att något ska bli större på kroppen och om man då ligger på ett kaloriunderskott så kan man nog tänka sig att lite fett och eventuellt muskler försvinner över hela kroppen och vader kan minska i storlek.

Om det är myt eller inte vettefan, jag har aldrig hört det där påstående, men det låter väl ändå hyfsat troligt att om man utför backträningen med all fokus på att kontrahera vadmusklerna så lär väl något hända! När jag körde en veckas hardcore fjällvandring med tung packning så var mina vader noterbart större efteråt, det är min anekdotiska erfarenhet.
Ja, jag håller såklart med om att man nog inte lär se så mycket hypertrofi i vaderna ifall man inte käkar ordentligt. Vare sig man nu kör backintervaller eller nåt annat upplägg.

Jag tycker också att det är lätt hänt att man går ner i vikt av löpträning i kombination med kaloribalans eller underskott. Jag är dock inte helt övertygad om att man tapar muskler pga löpningen.

Om jag skulle gissa så skulle jag gissa att man kanske tappar muskler i anslutning till löpträning för att man också styketränar mindre (typ "use it or lose it"). Ben och vader använder man ju dock i löpning, så i de musklerna kommer det väl ske nån typ av muskulär anpassning. Dvs man har ju ingen nytta av knäböjslår då man springer 10k, utan det handlar ju mer om tiotusentals repetitioner av supergrunda explosiva enbensböj på kroppsvikt så musklerna kommer få ett utseende därefter. Vad gäller vader så ska det väl vara så att de består nästan uteslutande av långsamma fibrer och att det är därför backlöpningen passar så bra för att träna dem. Den specifika anpassningen från backlöpningen kommer i princip inte leda till nåt negativt (utifrån ett byggarperspektiv). Men som sagt så är detta bara gissningar. Inget jag "vet".

Jag har också tyckt mig få större och starkare vader av att knata runt med tung ryggsäck.


Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Låter vettigt! Ska hålla ned tempot ordentligt efteråt då helt enkelt. Man vill ju gärna inte köra backträning tills man har blodsmak i munnen och sedan jogga bort en del av effekterna. Gillar dock inte att Grub jämt ska posta studier vars resultat jag inte tycker om.
Jag tror att jag inte riktigt fick med hela min tankegång. Jag tror kanske inte du behöver hålla nere tempot så jäkla mycket för att kunna få träningseffekten från intervallerna.

Ifall du springer 30min i ett tempo som du skulle kunna hålla i ungefär 60min om du tog ut dig maximalt (tröskeltempo), så har du kört ett typiskt tröskelpass som är supereffektivt för att förbättra mjölksyratröskeln. Jag gissar att du håller rätt mycket lägre tempo än tröskeltempo under löpningen som följer efter intervallerna. Tröskeltempo känns rätt jobbigt rätt så snabbt, och man är tvungen att pusha sig ordentligt för att hålla det i 20-30min. Det rimmar inte med din beskrivning av att du joggar i 30-40min. Så jag tror inte att din avlsutningslöpning överskuggar intervallerna såpass att du förlorar mycket effekt, eftersom du kanske springer 30-40min i ett tempo du skulle kunna hålla i 2-3ggr den tiden om du pushade dig.

Ifall du skulle köra ett sådant tröskelpass efter intervallerna så kanske det skulle kunna vara lite negativt.

Men ifall du håller dig inom vettiga ramar (typ "pratfart") så tror inte jag du tjänar så mycket på att istället springa i det allra lusigaste du kan. Troligen snarare tvärtom att du kanske får ut mindre av träningen eftersom du då kanske springer såpass långsamt att du inte får mycket träningseffekt alls av det avslutande passet.

Jag tror alltså att Grubs studier stödjer ungefär det jag försöker påstå här.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-30 klockan 19:51.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 20:48   #20622
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
text

Ah, I see. Känns bra då ju. Tack!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-30, 21:15   #20623
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag ska inte påstå att mina vader är speciellt imponerande, men det syns att de är tränade. Löpningen är det enda jag gör som direkt aktiverar dom, och då blir det ändå inte många km löpta på en vecka, så jag är rätt säker på att om jag fick upp löpvolymen så skulle nog volymen på vaderna följa.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 09:18   #20624
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Jag har östra Svealands mest patetiska underkropp där vaderna kanske är det som sticker ut allra mest i negativ bemärkelse så 2,5 års löpning har inte gett mycket på den punkten Detta märks väldigt tydligt när man ser bilder på en själv från lopp, t.ex. Lidingöloppet. Vanligtvis stör jag mig inte på detta(man är väl disco liksom) men just loppbilder brukar få en att tänka till lite, är det rimligt att mina ben ska se otränade ut efter elva år på gym? Bilder tagna rakt framifrån brukar inte vara smickrande
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 09:31   #20625
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Du har väl rätt långa ben i förhållande till överkroppen också? Optimal löparkropp skulle jag säga! Mer massa på benen skulle säkerligen resultera i långsammare löpning.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)