Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur många koppar kaffe dricker ni per dag?
0 63 24.51%
1-2 46 17.90%
3-4 86 33.46%
5-6 35 13.62%
7 eller mer 20 7.78%
Råolja! 7 2.72%
Antal röster: 257. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-01, 23:02   #76
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Vant sig? Sånt är fortfarande "äckligt". Tror jag druckit 10 koppar kaffe i hela mitt liv. Öl mer och vin nästan ingenting. Orka falla för grupptryck och dricka saker som tar emot tills man vant sig.

Mina 10 koppar kaffe har varit för att piggna till när man inte haft annat.
Först King Grub, och nu du. Vad är det med detta forum och folk som är immuna mot grupptryck?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 00:44   #77
Agitator
Den rättmätige
 
Agitators avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 791
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Först King Grub, och nu du. Vad är det med detta forum och folk som är immuna mot grupptryck?
Enstörningar? Hade jag bott i studentkoridor där kaffemaskin snurrar dygnet runt och bekanta man umgås med konstant dricker kaffe runt en så skulle jag nog också dricka kaffe mer än vad jag gjort. Men så blev det aldrig för mig under min uppväxt.

Samma sak med vin och öl. Det har aldrig varit prioriterat i merparten av mitt umgänge mer än när man gått ut. Men då har det varit på en lätt nivå och aldrig något överdrivet. Har nog extremt mycket med vilken man miljö man väljer att vara i när man växer upp. Tur att man var datornörd under 90talet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att träna utan steroider är som att vattna gräsmattan när det regnar. Slöseri med tid.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
Agitator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 00:51   #78
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Någon mer är jag som tyckte att kaffe, liksom öl och vin, smakade sjukt äckligt innan man hade vant sig?
Gud ja, tog hundra år att vänja sig med vin och kaffe.

Öl var lite annorlunda, det gillade jag som barn, bästa jag visste. Men i tonåren fram till för ett tiotal år sen tyckte jag det inte var nått vidare alls. Men nu gillar jag det igen.
Fast inte IPA naturligtvis. Bara hipsters som vill vara hippa låtsats som de gillar IPA, fy fan vilket äckligt helvete till dryck.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 06:56   #79
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Kaffe brukade vara äckligt även i vuxen ålder. När nästan dagligt intag av chokladbollar blev en del av kosten, där kaffe var en del av receptet, så vandes smaklökarna på ett positivt sätt till smaken. Antagligen typ som att ungar kanske vänjer sig vid broccoli eller nått annat bättre om det serveras tillsammans med något som är gott?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 11:16   #80
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Någon mer är jag som tyckte att kaffe, liksom öl och vin, smakade sjukt äckligt innan man hade vant sig?
Min inlärningsväg med vin var att jag fick en liten flaska vin som tack för att jag var jultomte vid en familj. Tyckte det smakade ofantligt surt. Sen förstod jag inte bättre utan tog säkert månader innan jag huttat i mig hela flaskan. Skulle jag få smaka på samma nu igen så hade den säkert varit ganska bra först men det jag drack på slutet skulle säkert smaka ättika.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 11:20   #81
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Kaffe brukade vara äckligt även i vuxen ålder. När nästan dagligt intag av chokladbollar blev en del av kosten, där kaffe var en del av receptet, så vandes smaklökarna på ett positivt sätt till smaken. Antagligen typ som att ungar kanske vänjer sig vid broccoli eller nått annat bättre om det serveras tillsammans med något som är gott?
Jag tycker än idag inte att kaffe är "gott", jag dricker det mest för ritualen och koffeinberoendet. Men jag delar din upplevelse av att kaffe kan bli sjukt gott om man blandar det med annat. Har du testat att äta choklad och dricka kaffe om vartannat?

För övrigt har jag alltid tyckt att torrt kaffe, innan det tillagas, luktar extremt gott. Väldigt stor diskrepans mellan doft och smak där.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 12:49   #82
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tycker än idag inte att kaffe är "gott", jag dricker det mest för ritualen och koffeinberoendet. Men jag delar din upplevelse av att kaffe kan bli sjukt gott om man blandar det med annat. Har du testat att äta choklad och dricka kaffe om vartannat?

För övrigt har jag alltid tyckt att torrt kaffe, innan det tillagas, luktar extremt gott. Väldigt stor diskrepans mellan doft och smak där.
Ja, chokladbollar och en kanna kaffe har varit en regelbunden del i mitt kvällsmål i flera år. Bara på sistone har jag tagit bort kaffet på kvällen för att förbättra sömnen. Rent kaffe är inte lika gott som kaffe blandat med annat som du säger, men det gav en gradvis tillvänjning. Vissa koppar en given dag kan smaka allt från ganska gott till neutralt till bittert. Mest blir det till slut sagt en vana som med allt annat, oavsett smaken.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 12:53   #83
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Något jag tycker om väldigt mycket är latte macchiato. Varm mjölk med en shot espresso i eller vad det nu är. Ger smaken av kaffe utan att vara starkt och beskt.

inb4 "fjolla"
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 12:54   #84
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Ja, chokladbollar och en kanna kaffe har varit en regelbunden del i mitt kvällsmål i flera år. Bara på sistone har jag tagit bort kaffet på kvällen för att förbättra sömnen. Rent kaffe är inte lika gott som kaffe blandat med annat som du säger, men det gav en gradvis tillvänjning. Vissa koppar en given dag kan smaka allt från ganska gott till neutralt till bittert. Mest blir det till slut sagt en vana som med allt annat, oavsett smaken.
Exakt den gradvisa tillvänjningen inledde mitt missbruk.

Min kaffedrickarhistoria:
1) Drack aldrig kaffe.
2) Började jobba skift på industri. Var trött jämt. De hade en gratis kaffeautomat. Började dricka kaffe för att bli pigg. Började med "wiener melange", kaffe blandat med choklad, för att stå ut med smaken.
3) Ortorexin kickade in, jag tänkte "jag måste sluta dricka socker", och inledde en gradvis netrappning av tillsatser i kaffet. Från wiener melange gick jag till kaffe med mycket socker och mjölk via kaffe med medelmycket dylikt, till kaffe med lite av det, och slutligen svart kaffe.

Processen tog ett par månader.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 12:56   #85
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Exakt den gradvisa tillvänjningen inledde mitt missbruk.

Min kaffedrickarhistoria:
1) Drack aldrig kaffe.
2) Började jobba skift på industri. Var trött jämt. De hade en gratis kaffeautomat. Började dricka kaffe för att bli pigg. Började med "wiener melange", kaffe blandat med choklad, för att stå ut med smaken.
3) Ortorexin kickade in, jag tänkte "jag måste sluta dricka socker", och inledde en gradvis netrappning av tillsatser i kaffet. Från wiener melange gick jag till kaffe med mycket socker och mjölk via kaffe med medelmycket dylikt, till kaffe med lite av det, och slutligen svart kaffe.

Processen tog ett par månader.
Samma här Dvs gratis kaffe i automat på jobbet samt till och från lite för mycket dötid. Jag körde dock på svart direkt så slapp mellanstegen.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 12:58   #86
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Haha, intressant och lång process.

Jag började för sex år sedan när Grub postade en studie om kaffets hälsoeffekter, sedan tvingade jag i mig det. Annars hade jag nog aldrig börjat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 14:52   #87
Tobbey
Do you even PB?
 
Tobbeys avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 9 190
Vardagar dricker jag (små koppar men starka):

7:00
9:00
11:00
12:30
14:30

Ibland en kopp vid 8. Aldrig koffeinintag efter 18 eftersom jag ska sova vid 23.

På helgen brukar jag dricka en stor mugg kaffe (cirka 6 överrågade kaffemått) till frukost enbart innan gymmet.
__________________
Journal: OL och SL-inspirerat, typ?

Citat:
Ursprungligen postat av viringer Visa inlägg
Så nu får jag inte ens vara på kolozzeum i fred utan att träffa heta singlar
Tobbey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-02, 16:49   #88
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Haha, intressant och lång process.

Jag började för sex år sedan när Grub postade en studie om kaffets hälsoeffekter, sedan tvingade jag i mig det. Annars hade jag nog aldrig börjat.
Försökte också börja pga samma anledning. Slutade dock efter ett par veckor då jag mådde sämre av det. Det blev mest ett falskt rus och ett stresspåslag i huvet som gjorde mig rastlös samtidigt som kroppen kändes matt av träningen. Värst var dock att min hud började rodna för mycket igen. Gift.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 10:37   #89
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
https://www.sciencedaily.com/release...1115104603.htm
Citat:

Why do we like the bitter taste of coffee? Bitterness evolved as a natural warning system to protect the body from harmful substances. By evolutionary logic, we should want to spit it out.

But, it turns out, the more sensitive people are to the bitter taste of caffeine, the more coffee they drink, reports a new study from Northwestern Medicine and QIMR Berghofer Medical Research Institute in Australia. The sensitivity is caused by a genetic variant.

"You'd expect that people who are particularly sensitive to the bitter taste of caffeine would drink less coffee," said Marilyn Cornelis, assistant professor of preventive medicine at Northwestern University Feinberg School of Medicine. "The opposite results of our study suggest coffee consumers acquire a taste or an ability to detect caffeine due to the learned positive reinforcement (i.e. stimulation) elicited by caffeine."

In other words, people who have a heightened ability to taste coffee's bitterness -- and particularly the distinct bitter flavor of caffeine -- learn to associate "good things with it," Cornelis said.

Thus, a bigger tab at Starbucks.

The study will be published Nov. 15 in Scientific Reports.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-17, 10:39   #90
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Stämmer på mig. Är väldigt känslig för bitterhet (hatar t ex öl) och väldigt kaffeberoende.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)