Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-16, 12:32   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Hur äter kroppsbyggare på elitnivå?

https://www.styrkelabbet.se/hur-ater...e-pa-elitniva/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 16:22   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Intressant!

Inte förvånad över resultatet. Dålig koll, onödigt högt proteinintag, onödiga tillskott. The bro-science is strong in USA

Citat:
Andra informationskällor där deltagarna inhämtat kunskap om näringslära var internetsidor med artiklar för kroppsbyggare och styrkeatleter, anekdoter, samt diskussionsforum för kroppsbyggare
Det märks att dom inte har ett Kolozzeum, då hade dom vetat bättre
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 03:44   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Inte lyssnat - än... men tänker att Eric Helms har hyfsad koll. Han har bestämt sig för att tävla i BB igen efter 9 års uppehåll och deffar på för fullt...

https://www.youtube.com/watch?v=6dcx6TKscNM

1:37 - Where Eric currently is with his contest prep/competing

3:10 - Can regular fitness enthusiast can learn something from a contest prep dieter's experience?

6:00 - Where did the contest prep start? What was your body-fat percentage, body-weight, etc.

11:08 - Eric's genetics for bodybuilding

16:15 - Eric's heaviest & biggest physique in the off-season, and how much muscle did he put on in 7 years?

how good are Eric's genetics?

19:30 - Eric's diet set-up: how big was the calorie deficit, rate of fat-loss, and the approach to food tracking

25:00 - Why do you have to go so low in calories, and why can some people diet on such higher calorie amounts?

28:10 - Food choices to manage hunger on low calorie days

32:00 - Accepting hunger during the diet

40:44 - How earlier contest preps compared to this one

48:30 - You didn't lose ANY strength during your contest prep?!?! How? How did your training look lik

1:02:40 - How will you transition out of your contest dieting, into the offseason? Will you try to maintain a leaner body-fat percentage?
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 09:14   #4
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Intressant!

Inte förvånad över resultatet. Dålig koll, onödigt högt proteinintag, onödiga tillskott. The bro-science is strong in USA



Det märks att dom inte har ett Kolozzeum, då hade dom vetat bättre
Styrkast är bättre, klart de hänger där.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 13:54   #5
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Synd att det inte innehöll mer om Vad och hur ofta. Skulle även gärna sett info om hur stora personerna var... Ganska stor skillnad på 4g/Kg kroppsvikt om en person väger 60Kg eller 120Kg i ren mängd proteinpulver :P
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-18, 20:05   #6
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Jag antar att de inte trycker i sig över 4 gram protein / kg kroppsvikt för att de är övertygade om att det är bättre utan mer för att vara på den säkra sidan utifall att det skulle hjälpa.

Dock blir jag ju undrande på om studier görs inkl. med AAS-brukande individer? Eftersom eliten kanske fuskar till sig lite bättre förutsättningarna och således kanske kan gå bortom det som gäller för normala individer?

En annan undring jag har är ju hur det är för människor som nyss har börjat träna och de som redan är på elitnivå. Jag hade ju kunnat tänka mig att de förstnämnda kan få till mer tillväxt och således kanske har mer nytta av det? Eller behöver de det inte för gynsamma förutsättningarna? Behöver de senare det för att de bryter ner kroppen mer?

Ännu en vad gäller ålder då någon text jag läste påstod att äldre skulle behöva mer protein, är det så?
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Synd att det inte innehöll mer om Vad och hur ofta. Skulle även gärna sett info om hur stora personerna var... Ganska stor skillnad på 4g/Kg kroppsvikt om en person väger 60Kg eller 120Kg i ren mängd proteinpulver :P
Om det var kroppsbyggare på elitnivå får man väl räkna med kanske BMI över 25 och lågt kroppsfett eller något. Beror ju i nästa steg på hur lång man är och vilket kön. Allt protein var ju inte pulver heller och den större personen lär ju äta mer och ha större behov o.s.v. så jag vet inte hur stor roll jag tycker att det spelar. Lär ju varit en kortare dam om någon av dem vägde 60 dock.

Senast redigerad av Korvil den 2019-05-18 klockan 20:09.
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 09:05   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
4 gr/protein handlar mer om mättnadskänsla och dess termogena effekt.

Kroppen kan endast hantera ca 100 gr aminosyror i blodbanan vid 70 kg kroppsvikt och det dubbla vid 140 kg kroppsvikt allt annat måste omvandlas till
energi via deaminering för att inte kroppen ska bli förgiftad.

Proteinomsättningen styrs av intaget men normal omsättning är mellan 250-450 gr dvs nedbrytning och uppbyggnad.

När det gäller AAS är det egentligen proteinbesparande dvs används återanvänds proteinet mångdubbelt bättre vid dopning är det mer avgörande för uppbyggnaden att energiintaget är tillräckligt för att resultatet ska bli optimalt. Under en strängdiet som en byggare ofta genomgår handlar AAS endast om att inte förlora muskelmassa.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 09:13   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det intaget var vid bulk. Dom sänkte proteinintaget rejält under deffen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-19, 09:37   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det intaget var vid bulk. Dom sänkte proteinintaget rejält under deffen.
Jag förstod det och ser det bland mina träningskollegor som tävlar nationellt och vissa internationellt. När kroppsvikten minskar och fettmassan minskar ökar FFM~linjärt och utläses som om personerna ökar sin muskelmassa.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 23:36   #10
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Jag har provat att äta som ett proffs i perioder med protein stup i kvarten men det gav mig inget speciellt. Kostade bara en massa pengar. Antar att man måste otillåtna kosttillskott för att det ska fungera...
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 23:49   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Jag har provat att äta som ett proffs i perioder med protein stup i kvarten men det gav mig inget speciellt. Kostade bara en massa pengar. Antar att man måste otillåtna kosttillskott för att det ska fungera...
Under deff också? Anekdotiskt tycker jag att det hjälper att vräka i sig proteiner under en relativt hård deff.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 04:15   #12
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Under deff också? Anekdotiskt tycker jag att det hjälper att vräka i sig proteiner under en relativt hård deff.
Beror ju på vad du menar med vräkande och vad du annars ligger på.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 10:00   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Beror ju på vad du menar med vräkande och vad du annars ligger på.
Ja, vad åt jag nu under min förra deff igen. Tror det var 250 gram per dag när jag i normala fall äter ca 150.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 15:56   #14
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
" Sixteen experienced male bodybuilding competitors were interviewed during bulking (10–12 weeks before competition) and cutting (1 week before competition) "

Hela den här artikeln bygger på vad 16 personer säger att de äter...

Här är en artikeln där tusentals människor säger att de har blivit kidnappade av utomjordingar.

https://www.express.co.uk/news/weird...UFO-conference
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 18:37   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Ja, det är väl bra, eftersom man var ute just efter att få svar på frågan vad några bra kroppsbyggare äter.

Man var inte ute efter att utröna någon "effekt" eller skaffa ett statistiskt underlag. Man undersökte precis det man ville undersöka.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)