Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-16, 18:21   #1
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Varför har alkohol dåligt "rykte"?

Jag har tittat på nedan klippp och undrar lite varför alkohol skulle kunna förstöra en hel veckas hårt arbete på gymmet.

https://www.youtube.com/watch?v=LReoejx2X5U
2.50 in i klippet.

"Säg att du krökar en gång i veckan, och resultaten uteblir, så har du svaret mitt framför näsan".


Säg att man tränar stenhårt 5 pass i veckan, med mål att lägga på sig så mycket muskelmassa som möjligt (under de omständigheter jag tar upp) Mån-Fre. Dricker lördag. Vilar söndag (bakis). Återställd måndag och veckan är på "repeat" igen.

Hur kan lördagen ens påverka hela veckan? Så som jag ser det påverkar alkoholen uppbyggnaden just för tillfället. Det vill säga att jag inte bygger så mycket under tiden jag har alkohol i blodet. Därefter borde väl allt vara som vanligt? Mån-Fre borde man väl ha en positiv proteinsyntes och knappast kan väl lördagens bravader påverka mer än fram till måndag?

Tacksam för tankar och svar.

Mvh
Shoe


P.S. Vet inte ifall den här tråden hör hemma i "Träning - Vikter & Kondition" eller " Kost & Näring". Mod. får gärna flytta

Senast redigerad av shoe den 2018-03-16 klockan 18:24.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:25   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Varför vet jag inte, men det är helt fel iallafall. Var vikingarna klena? Okej, dåligt exempel, vi vet varken om myten att de alla var alkoholister eller myten att de alla var starka är sann... Men det finns ju elitidrottare som supit mycket, även inom styrkesporter. För egen del har jag aldrig märkt något samband mellan dåliga gainz och starkt supande. Men bäst argument har ändå Martin Berkhan: https://leangains.com/the-truth-abou...muscle-growth/

Tl;dr: Jättemycket alkohol jätteofta förstör, jättemycket alkohol sällan eller lite alkohol ofta förstör inte.

Sen leder visserligen alkohol till annat negativt som bortslarvade lägenhetsnycklar, uppsagda vänskaper, prickar i brottsregistret, och liknande, men det är väl inte vad tråden syftar på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:32   #3
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Varför vet jag inte, men det är helt fel iallafall. Var vikingarna klena? Okej, dåligt exempel, vi vet varken om myten att de alla var alkoholister eller myten att de alla var starka är sann... Men det finns ju elitidrottare som supit mycket, även inom styrkesporter. För egen del har jag aldrig märkt något samband mellan dåliga gainz och starkt supande. Men bäst argument har ändå Martin Berkhan: https://leangains.com/the-truth-abou...muscle-growth/

Tl;dr: Jättemycket alkohol jätteofta förstör, jättemycket alkohol sällan eller lite alkohol ofta förstör inte.

Sen leder visserligen alkohol till annat negativt som bortslarvade lägenhetsnycklar, uppsagda vänskaper, prickar i brottsregistret, och liknande, men det är väl inte vad tråden syftar på.
Tack för svaret, men läste du hela tråden? Vill inte låta otrevlig, men varför svarar du om inlägget är för långt för att läsa?

Det du svarar på har jag redan läst, och det besvarar inte min fråga. Hur som helst, så tackar jag för svaret och bakar in det i min helhetsbedömning som lågt prioriterat (ifall nu mitt korta inlägg var för långt för att läsa).

Senast redigerad av shoe den 2018-03-16 klockan 18:34.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:39   #4
j0nisch
Registered User
 
j0nischs avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Båstad
Inlägg: 451
Har för mig att jag har sett en studie här på forumet som visade på nedsänkta testo-nivåer typ 14 dagar efter ett intag av alkohol.
__________________
Läs min journal: Styrketräning med hjälp av Jim Wendler!

Nuvarande stats Mål till
Bänkpress:135, 2x130/ - Knäböj: 4x200/ - Marklyft: 210, 4x200/ - Militärpress: 4RM 90kg /
j0nisch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:40   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shoe Visa inlägg
Tack för svaret, men läste du hela tråden? Vill inte låta otrevlig, men varför svarar du om inlägget är för långt för att läsa?

Det du svarar på har jag redan läst, och det besvarar inte min fråga. Hur som helst, så tackar jag för svaret och bakar in det i min helhetsbedömning som lågt prioriterat (ifall nu mitt korta inlägg var för långt för att läsa).
Faktum är att jag bara läste detta:

Citat:
Jag har tittat på nedan klippp och undrar lite varför alkohol skulle kunna förstöra en hel veckas hårt arbete på gymmet.

https://www.youtube.com/watch?v=LReoejx2X5U
2.50 in i klippet.

"Säg att du krökar en gång i veckan, och resultaten uteblir, så har du svaret mitt framför näsan".
... Sen drog jag en rövare och gissade att jag visste vad resten av inlägget skulle säga ungefär.

Men nu har jag läst hela inlägget, och jag ser att det handlade exakt om det jag gissade, och dessutom så besvaras ju dina frågor om du läser blogginlägget av Berkhan, så jag förstår inte vad du undrar? Svaret är ju solklart: Lördagen påverkar inte hela veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:50   #6
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Faktum är att jag bara läste detta:



... Sen drog jag en rövare och gissade att jag visste vad resten av inlägget skulle säga ungefär.

Men nu har jag läst hela inlägget, och jag ser att det handlade exakt om det jag gissade, och dessutom så besvaras ju dina frågor om du läser blogginlägget av Berkhan, så jag förstår inte vad du undrar? Svaret är ju solklart: Lördagen påverkar inte hela veckan.
Så, Linus Carlén har fel, med andra ord?
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:51   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av shoe Visa inlägg
Så, Linus Carlén har fel, med andra ord?
Baserat på vad jag vet om Linus Carlén (ingenting) och Martin Berkhan (att han kan mycket) så tror jag det, ja.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 18:54   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=228357
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226419
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=221376
www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=216445
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 20:36   #9
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Nu blev jag sugen på både det ena och det andra xD
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 05:41   #10
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Min mest framstående cykelprestation utfördes intagandes 3 st öl mid cyklande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 06:48   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Såklart att inte en fylla på lördagen negerar all den träning man gjort tidigare under veckan, vare sig det handlar om muskelhypertrofi eller kondis eller nåt annat.

En del träningseffekter tar ju flera dagar (veckor) innan de är helt färdiga i kroppen. Ifall man krökar innan man fått den fulla effekten så kan såklart det sättas käppar i hjulet i samband med alkoholintaget och man kanske får sämre träningseffekt av passet i fråga.

Vilken slags påverkan alkoholen har beror nog dels på exakt vad det var för typ av träningspass och hur nära inpå passet man drack. Ju längre det gått sedan träningspasset ifråga ju mindre påverkan kommer alkoholintaget ha, eftersom kroppen redan hunnit svara på träningen.

Sen kan man ju även diskutera vad alkoholen ens kan ha för effekter som påverkar träningsresultatet. Jag har inte studerat detta ämne nåt särskilt. Men jag kan inte påstå att jag hört/läst det beskrivas exakt vad alkoholen egentligen skulle ha för negativ effekt på tex muskelhypertrofi (eller nån annan träningseffekt för den delen).

Det man alltid hört är mest generella grejer som att träningen kommer ge sämre resultat. Men exakt vad det skulle vara som händer i kroppen som skulle leda till denna sämre effekt kan då jag inte erinra mig att jag hört. Ser fram emot att få en handfull abstracts i nyllet nu av KG.

Att träningen blir mindre optimal ifall man trycker i sig diverse gift, som alkohol tycker jag verkar rätt rimligt. Men samtidigt finns det gott om idrottare i alla möjliga olika discipliner som uppenbarligen kommit rätt jävla långt trots alkoholintag över medel. Så det finns säkert sämre saker man kan göra för att fucka upp träningen.

Största problemet med alkoholen skulle jag gissa är att man försämrar återhämtningsförmågan. Dvs tränar man på fredagen och i vanliga fall kan träna igen på söndagen, så kanske söndagspasset blir mycket sämre än vanligt ifall man krökade på lördagen. För att passet ska bli lika bra som vanligt så kanske man måste vänta tills på måndagen med att köra nästa pass. Gör man så varje vecka så kommer man ju få sämre resultat av en månads träning då man samtidigt krökar, eftersom man tränat sämre/mindre.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-03-17 klockan 06:54.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 07:00   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Det går inte att tjäna två herrar.

Antingen har man en identitet där man dricker eller så väljer man att inte dricka. Vad har du för förväntningar på dig och vad förväntar sig din omgivning ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 07:19   #13
shoe
Registered User
 
shoes avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det går inte att tjäna två herrar.

Antingen har man en identitet där man dricker eller så väljer man att inte dricka. Vad har du för förväntningar på dig och vad förväntar sig din omgivning ?
Det här svarade inte på min fråga. Jag är inte ute efter moralkakor. Jag vill ha fakta, om det finns.
shoe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 07:50   #14
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Här kanske finns nåt vettigt att läsa.
http://www.styrkelabbet.se/alkohol-och-traning/
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-17, 08:43   #15
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av shoe Visa inlägg
Det här svarade inte på min fråga. Jag är inte ute efter moralkakor. Jag vill ha fakta, om det finns.
Visst. Vilket träningspass är bäst. Det på fredagen eller det på måndagen ?
Jag gissar att du presteras bäst på tisdagen när kroppen kommit i fas och systemet är återställt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)