Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-15, 18:33   #31
Alkro
Registered User
 
Alkros avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 484
Jag tänkte testa det här ett tag. Skadar mig ändå bara på tyngre vikter. Brukar t.ex. köra en 5:a på 90 i bänk men idag körde jag 15 reps på 60 kg med extremt fokus på att känna det. Tycker ni som kör såhär att smärtan man upplever är ett bra mått? Jag tänkte att jag skulle köra tills jag låg på en 7-8:a av 10 på en smärtskala. Ganska plågsamt men kändes som ett enkelt sätt att mäta.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 18:46   #32
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, det har du inte.

Problemet jag har med dig och dina gelikar är att ni inte är ärliga, ni säger er bara träna för styrka men det tror jag inte på. För många av er tävlar inte ens. Många av era lyft skulle knappt bli godkända.

Det ni i er ignorans har gjort är att skita i allt annat än att träna tungt - för att ni tror det bygger bättre. För ni tror allt vad kontakt, pump, tut, träningsvärk, utförande mm mm är trams, 'bodypump', och ursäkta om någon tar illa upp...bögigt, metrosexuellt o.s.v.

Ni vill liksom de flesta andra bygga muskler. Men ni törs inte säga det.
Nä, du har ju inga fördomar
Men, du får tro vad du vill.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 19:20   #33
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Utan att veta vad som menas med den externa gruppens lyftmetod och vad "outcome of lift" är så säger det här abstraktet ingenting i sig självt.

Är det maximal vikt? I sådana fall så fattar väl vem som helst att otränade college-studenter ("otränade" college-studenter i Europa ... har antagligen inte tränat på gym ö h t) svingar upp med alla möjliga andra leder än bara armbågsleden. Det står för guds skull inte ens vem som blev starkast i curlen! Och isometriskt var TUTarna starkare.

Sanslöst snurrig studie.
Totalt irrelevant för den som kan träna och vet hur man gör. Sedan tror jag också på TS slutsats i titel, men inte genom det här ... jagvetintevad.

Har bara abstraktet just nu och det är möjligt att jag har antagit felaktiga premisser men slutsatsen förblir den samma om de var otränade. Har en bicep-maskin använts så blir det en annan femma.

Någon som läst fullängdaren? Eller är jag blind och missar något i abstraktet?
Citat:
Ursprungligen postat av Klagarn Visa inlägg
Nej, det har du inte.

Problemet jag har med dig och dina gelikar är att ni inte är ärliga, ni säger er bara träna för styrka men det tror jag inte på. För många av er tävlar inte ens. Många av era lyft skulle knappt bli godkända.

Det ni i er ignorans har gjort är att skita i allt annat än att träna tungt - för att ni tror det bygger bättre. För ni tror allt vad kontakt, pump, tut, träningsvärk, utförande mm mm är trams, 'bodypump', och ursäkta om någon tar illa upp...bögigt, metrosexuellt o.s.v.

Ni vill liksom de flesta andra bygga muskler. Men ni törs inte säga det.
När har Ceejay skrivit att han inte vill det? Han är muskulös och deffad och d v s bokstavligt talat oändligt gånger bättre än du ser ut, då du uppmanats lägga upp bild för jämförelse med CJ.

Min psykoanalys av dig:

Alla på Kolozzeum vet* att du är en otränad tönt som är en klen, kort misslyckad tönt som varken växer eller blir stark och du riktar ditt vrede mot sådana som får det du vill ha på köpet ... utan att ens fokusera på det! Din självförakt blir så tydligt när du riktar in dig på en två meter lång snubbe på 120 pannor med rutor på magen som är urstark. D v s det ideal du drömt om sedan du som väldigt ung såg en inoljad, muskulös man i tangatrosor spänna musklerna och kände hur det kittlade till i magen och att du hårdnade till, samtidigt som du fantiserade om att mannen i trosorna rape-playade dig inför dina släktingar.

Den dagen förstod du att du inte var som alla andra. Vill ej utveckla mer p g a jag är reaktionär och ogillar porr samt vill ej trolla eller bryta mot reglerna.

*
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 19:42   #34
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Jag berättade för Brad att Benny Carlsson på Kolozzeum anser att hans studie är "sanslöst snurrig" baserad på en läsning av abstraktet, och han blev djupt sårad och bestört.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 19:57   #35
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag berättade för Brad att Benny Carlsson på Kolozzeum anser att hans studie är "sanslöst snurrig" baserad på en läsning av abstraktet, och han blev djupt sårad och bestört.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 20:22   #36
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Jag trodde Benny Carlsson och Klagarn var samma person.
Men det kanske ändå är så..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 20:42   #37
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur? Är nyfiken.
Högre volym med fokus på att trötta ut musklerna, lägga mer fokus på muskelgrupper som släpar, vissa kör jag inte specifikt idag, alternativt ganska lite. 1-2 genomkörare per vecka.
Jag behöver mer axlar, bröst, underarmar och vader. Rygg, rumpa och lårsvep är dugliga. Kanske lite mer triceps/bicepsträning också.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 20:44   #38
Waimea
Registered User
 
Waimeas avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 242
Hur kan jag gå från 5x5 till att försöka bygga mer massa?
Waimea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 21:58   #39
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Waimea Visa inlägg
Hur kan jag gå från 5x5 till att försöka bygga mer massa?

Det är inte något magiskt med vare sig antalet reps eller set.

Det jag får ut av studien är att man bör tänka och fokusera på vad det verkligen är man vill få ut av träninge man gör, när man gör den. Inte bara hiva vikter upp o ner i ett bestämt intervall och hoppas på det bästa.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 22:11   #40
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Högre volym med fokus på att trötta ut musklerna, lägga mer fokus på muskelgrupper som släpar, vissa kör jag inte specifikt idag, alternativt ganska lite. 1-2 genomkörare per vecka.
Jag behöver mer axlar, bröst, underarmar och vader. Rygg, rumpa och lårsvep är dugliga. Kanske lite mer triceps/bicepsträning också.
Kan du inte pröva att göra det de närmaste 5 åren? Bara som ett socialt experiment för att se vad Klagarn säger?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 06:13   #41
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Brad Schoenfelds bloggpost om studien.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/t...mizing-growth/
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 06:44   #42
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Brad Schoenfelds bloggpost om studien.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/t...mizing-growth/
Citat:
Importantly, this is just one study and shouldn’t be taken as the be-all-end-all on the topic. Hopefully more longitudinal studies will be conducted on the topic to draw more definitive conclusions. Future research should look to compare internal versus external focus strategies using multi-joint exercises in trained lifters to better understand how a mind-muscle connection impacts growth.
Det skulle alltså kunna vara så att vältränade lyftare redan har en bra aktivering och fokus på rätt muskler i sina lyft. Men, målet är ju troligen att förfina sina lyft.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 08:45   #43
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag tror King Grub har en dold agenda. Det har postats studier om bro splits, högreppare, muskelkontakt osv. Kolozzeum är helt klart på väg mot byggarträning!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 08:54   #44
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag tror King Grub har en dold agenda. Det har postats studier om bro splits, högreppare, muskelkontakt osv. Kolozzeum är helt klart på väg mot byggarträning!
Det finns inget som säger att man behöver ha vidare bra muskelkontakt bara för att det är höga reps. Jag gillar att fula upp höga reps där vikten skall upp så många gånger det bara går i en rörelse som vagt påminner om avsedd övning där antalet reps ersätter att vikten skall vara så tung som möjligt
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 09:16   #45
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Det finns inget som säger att man behöver ha vidare bra muskelkontakt bara för att det är höga reps. Jag gillar att fula upp höga reps där vikten skall upp så många gånger det bara går i en rörelse som vagt påminner om avsedd övning där antalet reps ersätter att vikten skall vara så tung som möjligt
Ja men bevisligen (enligt studier) verkar det ge bäst hypertrofi genom att squeeza fucket ur muskeln med högreppare. Sen träna avsedd muskel 1-2 ggr i veckan.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)