Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-14, 09:18   #1
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Hur ser er tiokamp ut?

- 100 meter
- Diskus - Clean and jerk
- Stavhopp - Atlasstenar
- Spjutkastning
- 400 meter
- 100 meter häck - 3000 meter
- Längdhopp
- Kulstötning
- Höjdhopp
- 1500 meter

^Så där ser en tiokamp ut idag. Engelska Wikipedia säger detta: "Traditionally, the title of "World's Greatest Athlete" has been given to the person who wins the Olympic decathlon."

Hur skulle ni modifiera grenarna i tiokampen?
10 fasta grenar som på ett så heltäckande sätt som möjligt testar deltagarnas atletiska förmågor. Det bör väl vara någorlunda tittarvänligt också.

3000 meter
Jag tycker att 100 meter häck blir för mycket kaka på kaka, räcker med 100 och 400 meter. Det behövs en gren till som testar uthållighet. Långa distanser(10 000 meter och däröver) tar för lång tid och är inte så kul att titta på.

Atlasstenar
Stavhopp är en hittepå-gren. Vi behöver endast testa hopp på två sätt: högst och längst. Mer renodlad styrka behövs. Var inne på marklyft men faktum är ju att atlasstenar dels är roligt att kolla på samt står för en ganska fundamental egenskap: plocka upp något från golvet.

Cleand and jerk
Kast av grejer är kul att titta på(någorlunda i alla fall), står för något härligt urtida("Vem kan kasta den här längst?") och kan gott få vara med i min tiokamp. Det räcker dock med kula och spjut. Testar explosivitet, lite styrka och teknik. Diskus känns precis som 100 meter häck som kaka på kaka. Vi får in explosivitet, teknik och mer styrka i en clean and jerk. Ganska kul att titta på också.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 09:40   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Blir ju konstigt om du börjar lägga in grenar som inte ingår i friidrott. Blir lite för många alternativ. Rullskidor, simning,kampsport, etc.

Känns som det fattas en lång löpgren, dvs mara. Maran får nog ligga sist om de skall orka något annat .
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 09:43   #3
SpjellLuv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 9
Gillar ditt förslag men skulle lägga in fristående gymnastik istället för atlasstenar och 5000 meter istället för 3000.
SpjellLuv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 09:51   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Blir ju konstigt om du börjar lägga in grenar som inte ingår i friidrott. Blir lite för många alternativ. Rullskidor, simning,kampsport, etc.

Känns som det fattas en lång löpgren, dvs mara. Maran får nog ligga sist om de skall orka något annat .
Jag tycker inte att det blir konstigt i.o.m. att det är rent teoretiskt. Vi ska liksom modifiera tiokampen för att den, enligt våra kriterier, ska överensstämma så mycket som möjligt med beskrivningen som jag citerade från Wikipedia. Tar vi de grejer som du nämner så tycker jag att simning är ett okej förslag. Det är en ganska grundläggande sak, dock skulle de behöva bygga om friidrottsarenorna något. Den känns lite för bökig.

Uthållighet är det som saknas i mitt förslag. Men jag anser att det är en fördel om man kan beta av grenarna i någorlunda tempo. Det känns okej att "bara" få med kondition i form av 3K eller 5K.

Citat:
Ursprungligen postat av SpjellLuv Visa inlägg
Gillar ditt förslag men skulle lägga in fristående gymnastik istället för atlasstenar och 5000 meter istället för 3000.
5K köper jag. Gymnastik tycker jag blir lite för "diffust". De andra sakerna är mer "kasta det här, hoppa över det här, spring den här sträckan", lite mer basic. Jag har helst att alla grenarna är så.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 09:58   #5
SpjellLuv
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 9
Om man drar iväg med uthålligheten blir det för mediokra resultat överlag för att det ska vara roligt att titta på. Som nämndes i den andra tråden är ju redan 10kamparna idag inte direkt imponerande i 1500 meter. För att stämma på definitionen måste resultaten i samtliga moment vara bra, om än inte gren-elit.
SpjellLuv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 10:11   #6
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av SpjellLuv Visa inlägg
Om man drar iväg med uthålligheten blir det för mediokra resultat överlag för att det ska vara roligt att titta på. Som nämndes i den andra tråden är ju redan 10kamparna idag inte direkt imponerande i 1500 meter. För att stämma på definitionen måste resultaten i samtliga moment vara bra, om än inte gren-elit.
Bra poäng. Redan i mitt förslag så bådar man ju för mediokra resultat. En person ska alltså vara duktig på både 100 meter respektive 3K eller 5K. Samtidigt så vill man ju ha med något mer konditionskrävande än 1500 meter.

Jag tycker att det är viktigt att det är någorlunda praktiskt och tittarvänligt också. Även om man är fri att göra vilka modifieringar man vill så känns det lite roligare om man faktiskt kan se det framför sig i verkligheten snarare än att det är några procent mer heltäckande. För uthållighet borde ju vara med rent krasst, det är vi nog alla överens om.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 10:30   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Simning är en bra gren, typ medley eller vad det nu kallas där de ska behärska samtliga simsätt.

Sen något som testar deras tekniska och smidiga sida. Typ klättring.

5000m räcker gott för att testa konditionen.

Möjligen någon till grisig gren för att testa mjölksyran. 1000 meter Rodd kanske.

Diskus, stavhopp, höjdhopp, häcklöpning kan man slopa.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 10:42   #8
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Simning är en bra gren, typ medley eller vad det nu kallas där de ska behärska samtliga simsätt.

Sen något som testar deras tekniska och smidiga sida. Typ klättring.

5000m räcker gott för att testa konditionen.

Möjligen någon till grisig gren för att testa mjölksyran. 1000 meter Rodd kanske.

Diskus, stavhopp, höjdhopp, häcklöpning kan man slopa.
Jag håller med om att simning är ett okej förslag. Ratar det dock av tidigare nämnda anledningar.

Angående vad man kan slopa så håller jag med om allt förutom höjdhopp. Den tycker jag ändå fyller en funktion. Inte i form utav att på bästa möjliga sätt testa en atletisk förmåga utan för att det känns så "grundläggande": "Vem kan hoppa högst/längst?".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 10:56   #9
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag håller med om att simning är ett okej förslag. Ratar det dock av tidigare nämnda anledningar.

Angående vad man kan slopa så håller jag med om allt förutom höjdhopp. Den tycker jag ändå fyller en funktion. Inte i form utav att på bästa möjliga sätt testa en atletisk förmåga utan för att det känns så "grundläggande": "Vem kan hoppa högst/längst?".
Möjligtvis, men höjdhopp känns så konstgjort. I såna fall som man hoppade förr innan man började landade på en mjuk madrass med nacken före.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 10:59   #10
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Bra poäng. Redan i mitt förslag så bådar man ju för mediokra resultat.
Det här. Tror folk i dag är ganska ointresserade av tiokamp för det bara blir halvdana resultat. Att sprida ut det ännu mer är troligtvis en dålig ide. Kanske om man släppte dopningen helt fri...
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 11:16   #11
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Det här. Tror folk i dag är ganska ointresserade av tiokamp för det bara blir halvdana resultat. Att sprida ut det ännu mer är troligtvis en dålig ide. Kanske om man släppte dopningen helt fri...
Ja, det är ingen bra idé i det hänseendet. Det talar också för 3K snarare än 5K. Man vill att det ska vara heltäckande men inte i den utsträckningen att resultaten blir för kassa. Jag tycker dock att det kan vara värt att få delvis kassa resultat bara för att få in lite mer kondition.

Clean and jerk tycker jag är ett bra förslag på fler än ett sätt. Tiokamparna har redan idag frivändningar och liknande övningar i sin träningsrepertoar. Vet att Dagård frivände ~140 kg och stötte ~150 kg bakom nacken under sin aktiva tid. Där tror jag inte att de skulle vara helt värdelösa.

Atlasstenarna kommer inte att säga så mycket eftersom att folk har dålig koll på hur svårt det är att lyfta en x kg tung sten. Enda anledningen till att jag ville ha med dom är att det är publikvänligt samtidigt som att det ändå testar någon sorts overall-styrka. Se detta framför dig:

Fransosen ligger marginellt före spanjoren inför den sista grenen: atlasstenarna. Den som först får upp den sista stenen vinner OS-guld.

Det är ju asspännande
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 22:48   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Nä, jag vill faktiskt ha med en mara, eller varför inte 50 km gång!
Nio relativt explosiva grenar och en riktig uthållighetsgren.
Kanske en ren teknikgren som dubbeltrapp eller dart.

Eller varför kan inte den sista vara en valfri paraolympics-gren som avgörs på just PO där de får tävla mot paraolympier och deras poäng baseras på hur stor skillnaden är mot vinnaren. Jag skulle inte välja bänkpress iaf..
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-14, 23:43   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Med tanke på hur mycket tiokampare gör och hur 100m ser ut skulle jag kanske sänka den grenen till 60m. I och med att 400 finns.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 08:35   #14
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Måste det vara tio grenar? Jag kan tycka att många av förslagen är bra. Helt onödigt med flera kortdistanser och häcklöpning. Stavhopp kan ryka också. Och diskus. Precis som du säger. Men atlasstenar? Känns som en onödig gren det också. Om man inte ser det som nödvändigt att ersätta stavhopp med något.

Två löpgrenar. Kort och meddellång. 100 meter och 3k eller 5k känns perfekt. Längd- och höjdhopp givetvis. Clean and Jerk låter helt perfekt. Och något kast. Spjut eller kulstötning. Fast jag är inte speciellt förtjust i kulstötning. Tycker det är rätt trist att kolla på. Släggkastning är dock brutalt som fan. Det kanske skulle vara något?

Simning är ju också en såndär grundläggande grej. Det skulle faktiskt också kunna vara med.

Man vill ju ha det starkt och explosivt. Maror, dartkastning och fristående gymnastik låter som ett säkert sätt att göra det ännu sämre än idag.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-15, 09:03   #15
Old Nick
Registered User
 
Old Nicks avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 1 235
Nä, ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att 3k eller 5k borde strykas det också. Jag vill se starkt och explosivt. Och bara "grundläggande saker".

Vem springer snabbast, vem hoppar högst/längst. Vem lyfter tyngsta vikten ovanför huvudet? O.s.v.

100 meter löpning
100 meter simning
Längdhopp
Höjdhopp
Släggkastning (eller något annat kast)
Clean and Jerk

Tror inte jag vill se mer än så. Inga stavhopp, maror, gymnastik, e-sport, knyppling eller poker. Ingen mellanmjölk alls.
Old Nick är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)