Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-02, 16:57   #31
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Hur är racket? Det verkar ligga i samma prisklass som Body Solid GPR378, gjorde du någon jämförelse, bra/dåligt osv?
Jag ville ursprungligen ha GPR370-racket men tyckte det var för dyrt och drog ut på tiden i hopp om att hitta ett på rea, men icke... jag sneglade då på lillebror 200-modellen men tyckte inte det såg så stabilt ut efter några dagars betänketid.

Däremot är jag överlag nöjd med "Heavy Power Rack CF485", det skramlar ingenting, stabilt och rejält bygge, finns latsdragstillbehör samt att det är bra med utrymme i racket. Säkerthetsarmarna är lätta att ändra på och håller för rejälare vikter.

Nackdelar är att det inte finns någon numrering på hålen. Ingen big deal däremot. Det enda jag kan tycka är ett smärre vansinne är krokarna, mina är 5-7mm för stora vilket gör att dom glappar/hänger lite granna...
Problemet kommer när jag ska lägga tillbaka stången så vill jag gärna gå mot racket och sedan sänka, då tar stången i ovansidan av krokplattan och "fastnar" innan den trillar ner på själva krokpiggen.

Hade det inte vart för krokarna hade den fått 10 av 10... nu blir det "bara" 9/10, tror jag betalade ungefär 4500:- för mitt inkl frakt från Träningspartner
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-02, 17:28   #32
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Här kommer bilder på problematiken med krokarna på power racket





Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-02, 22:17   #33
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Hmm ja det där glappet ser ju ut som en annoyance helt klart. Tror inte GPR378 har det vad jag sett.

Det finns en firma i usa som gör custom-made bättre/alternativa krokar till rack. http://www.blackwidowtg.com/product_p/custom-j-cups.htm


Kan ju kanske vara värt att maila sina mått och få något designat? Eller så kanske någon svetsare kan fixa till den som hänger med. (äh, såg att han inte levererar utomlands )



Är ganska inställd på att skaffa 378 till mitt källarbygge

Senast redigerad av Adama den 2015-08-02 klockan 22:21. Anledning: ej leverans utomlands..
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-05, 23:25   #34
DJJOHANSSON
Registered User
 
DJJOHANSSONs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: KSD
Inlägg: 900
Snyggt! Tråkigt att det blev relativt dyrt för dig.


Jag va själv inne på det där powerracket i flera veckor innan jag bestämde mig men hittade en böjställning från abilica på rea så slog till på den istället men ångrade mig ganska omgående..
__________________
http://open.spotify.com/user/weallli...ri5z5MkBUNKsfm 700 Subscribers+
DJJOHANSSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 18:32   #35
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Viktställ och lite hyllor på plats!!!!!

Jag kollade runt på teh internetz efter viktställ men insåg att det kostade multum, så jag köpte material och lejde bort svetsningen till en kompis.
jag valde 2 viktställ med totalt 8 pelare att hänga vikter på, 1750mm hög och 4x400mm långa rör per viktställ.
Metallplattan är 15x80mm och rören är 48x8mm

Det är fastskruvat med 5st 8mmx80mm skruv per vikthållare

Totalkostnad för båda viktställen blev:
Järn: 1200:- inkl 300kr kapavgift
Hammarlack: 250:- (85% kvar i efter 3 strykningar)
Thinner: 79:- (8 av 10 deciliter kvar i flaskan)
10 Skruv och plugg hade jag sen tidigare










Senast redigerad av Fettecke den 2015-08-07 klockan 18:39.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 18:32   #36
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Lite allt-i-allo och gripperställ

Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-08, 08:05   #37
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det börjar se riktigt mysigt ut. Hur skulle du göra med pullupstång? Gick det att köra i racket, eller skulle du sätta upp ett rör på väggen?

Angående det där glappet på krokarna i racket så borde du kunna klistra nån typ av tunnare gummi på baksidan av kroken (den sidan som ligger mot racket) för att det inte ska klonka och ha sig hela tiden. Jag tänker mig samma typ av gummi som är på ovansidan av kroken, man lägger stången på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-08, 11:31   #38
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Jag kommer nog köra vidare med stångräcket i vänt läge (se bild ovan), det är tight om huvudet men jag spar plats på väggen iaf, så det får vara så framöver tills jag ändrar mig =)

Det kommer nog bli så att jag kapar av den uppstickande plattan så den blir jämn med själva kroken och sedan lägga nytt gymmi, då kan den inte vara ivägen alls oberoende på ifall jag använder en distans på baksidan eller inte

Senast redigerad av Fettecke den 2015-08-08 klockan 11:37.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 13:27   #39
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Grymt bygge. Bra inspiration har du gett. Har för avsikt att göra något liknande. Blir nu enklare.

Men belysningen, är den som på bilderna eller är det telefonblixten som gör det? För mig är det viktigt med behagligt ljus och därtill bra ljud. Något du tänkt på?
Mvh
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 13:35   #40
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Pass på med balansplattan. Det är nog lätt att den lyfts lite för mycket, och helt plötsligt får högtalare/stereo en smäll.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-23, 17:56   #41
Arnesson
Ge mig sol och öl!
 
Arnessons avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 433
Fallskyddsplattorna, är de fastsatta i golvet? Om, hur?
__________________
I´ll live forever...or atleast die trying
Arnesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 09:35   #42
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Har en golvfråga om DIY-byggen.

Jag har betonggolv i källaren och funderar på hur jag ska göra med golvet. En enkel lösning är ju att lägga in 6 mm, 8 mm, 12 mm everlast-golv. Och därefter är får det vara klart. Vad tror ni om det?

Har ju läst andra som lägger in träskivor och ovanpå det gummi. Eller reglar upp och bygger podium osv. Varför då?

Jag kommer inte med flit tappa stången från höga höjder och kommer ha powerrack utifall det skulle hända. Vetefasen om jag ens tänker marka tungt, men om jag gör det, skulle det inte då räcka med betong + everlast? Vad tillför träskivor? Hade inte tänkt marka med järnskivor utan det kommer i såfall vara gummerade vikter.

Någon som har lite åsikter kring detta?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 09:53   #43
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Har en golvfråga om DIY-byggen.

Jag har betonggolv i källaren och funderar på hur jag ska göra med golvet. En enkel lösning är ju att lägga in 6 mm, 8 mm, 12 mm everlast-golv. Och därefter är får det vara klart. Vad tror ni om det?

Har ju läst andra som lägger in träskivor och ovanpå det gummi. Eller reglar upp och bygger podium osv. Varför då?

Jag kommer inte med flit tappa stången från höga höjder och kommer ha powerrack utifall det skulle hända. Vetefasen om jag ens tänker marka tungt, men om jag gör det, skulle det inte då räcka med betong + everlast? Vad tillför träskivor? Hade inte tänkt marka med järnskivor utan det kommer i såfall vara gummerade vikter.

Någon som har lite åsikter kring detta?
Jag hade velat ha plywood under mattorna, dels för stötdämpning men även för att hålla det på plats.

Hade jag byggt ett idag hade jag gjort en ram, med samma grund som förra gången (Plywood). Ramen för att lättare hålla allt på plats, och för att underlätta att fästa det i varandra.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 10:05   #44
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag hade velat ha plywood under mattorna, dels för stötdämpning men även för att hålla det på plats.

Hade jag byggt ett idag hade jag gjort en ram, med samma grund som förra gången (Plywood). Ramen för att lättare hålla allt på plats, och för att underlätta att fästa det i varandra.
Hmm låter vettigt.

Så ett lager plywood

typ: https://www.byggmax.se/skivmaterial/...wood-p30-p1005

Och 6 mm everlast på det kanske borde duga? Eller kanske åtminstone två plywoodlager så att man kan fästa dem omlott med varandra..
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 10:14   #45
Johan O
Registered User
 
Johan Os avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Trollhättan
Inlägg: 889
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Har en golvfråga om DIY-byggen.

Jag har betonggolv i källaren och funderar på hur jag ska göra med golvet. En enkel lösning är ju att lägga in 6 mm, 8 mm, 12 mm everlast-golv. Och därefter är får det vara klart. Vad tror ni om det?

Har ju läst andra som lägger in träskivor och ovanpå det gummi. Eller reglar upp och bygger podium osv. Varför då?

Jag kommer inte med flit tappa stången från höga höjder och kommer ha powerrack utifall det skulle hända. Vetefasen om jag ens tänker marka tungt, men om jag gör det, skulle det inte då räcka med betong + everlast? Vad tillför träskivor? Hade inte tänkt marka med järnskivor utan det kommer i såfall vara gummerade vikter.

Någon som har lite åsikter kring detta?
Du behöver inga träskivor med betong under. Speciellt inte om du är så försiktig som du säger. Enda gången jag sett ett förstört betonggolv är i ett strongman-gym med betonggolv + gummimatta.
I ett område där atlasstenar släpptes frekvent från höjd blev betongen tillslut söndersmulad under gummit.

Om du framöver kommer på att du nog vill släppa tunga stänger på golvet i samband med olympiska lyft eller liknande, så se till att inte använda järnvikter bara så är det lugnt.
De flesta crossfitgym där stänger kastas runt hejvilt brukar köra betonggolv + någon form av gummimatta eller gummiplattor. Har aldrig sett någon som kör med extra trä under. Har sett någon som har gnälliga grannar som klagat på vibrationer men då brukar man köra nått extra lager dämpningsmaterial (ej trä).

Kolla även på andra alternativ än everroll, det finns tjockare gummiplattor, typ 40 millimeter för liknande priser som everroll.
Johan O är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)