Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-07-31, 16:04   #16
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Sätt en pullupstång (järnrör för en hundring) diagonalt över ett hörn i rummet istället. Funkar bra om du inte väger 300kg...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 16:32   #17
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Bra tråd!

Och bra byggt!

Blir inte de där fallskyddsplattorna svampiga att stå på vid tunga marklyft?
Jag har testat upp mot 190 än så länge och då funkar de rätt bra faktiskt, hur det blir runt 230+ märks om ett tag..

Blir de svampigt så byter jag bara plats på materialen, under fallskydden så ligger det en 25mm träskiva som fördelar ut vikten mot det "vanliga" golvet. Den skivan skulle jag kunna lägga På fallskydden istället för att jämna ut trycket från fötterna... men gjorde såhär då det ser snyggare ut och funkar ändå =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 16:33   #18
jimcg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 736
Det ser jättesnyggt ut! Där kommer du säkert att trivas.

Jag har också lågt i tak för att kunna köra chins på "rätt" sätt, men löste det genom att hänga en stång i racket i ett par lyftslingor. Sen får jag köra med böjda ben, men det funkar utmärkt.

__________________
Jim Gahnfelt
jimcg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 18:13   #19
spoonchest
Registered User
 
spoonchests avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Östeföss
Inlägg: 893
Riktigt snyggt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
Dem som som gör det där lilla extra är dem som sen får höra att dem har bra gener av dem som inte gör det
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 18:34   #20
asdzxc
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 95
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
1. Material och gymval

Jag googlade/offererade nog ihjäl mig innan jag valde leverantör av gymutrustning, Most-bang-for-the-buck var jag ute efter.
Jag valde att köpa 120kg gummibumpers, 100kg metalvikter, 600kg+ SL stång samt träningsbänk från Nordic Fighter till ett pris av 10´700 inkl. frakt, power racket köpte jag från Träningspartner då dom hade bra rabatt just då, totalpris för gymredskapen blev 15´000 ungefär.

Jag googlade rätt mkt på golvmaterial och fastnade för vanliga fallskyddsplattor från Hags som finns i lekplatser etc. Dessa är EU-testade och den plattan jag köpte är godkänd för 165kg med fallhöjd på ca 2m, vilket är overkill egentligen, dessa kostade en smärre förmögenhet så jag tog mig inte råd att lägga hela golvet utan tog bara där jag kör marklyft, resten blev golvspån.

Totalkostnad för ALLT, ungefär 20´000 kr med stång, bänk, vikter, power rack, spånskivor, färg, golvlim, spackel, fallskyddsplattor, skruv... everything!

Roligt projekt och snyggt byggt!

Frågor:
1) är stången en Thor Fitness? Vad är dina synpunkter på den såhär långt? Sneglat på en sådan nämligen.
2) hur mkt gick fallskyddsplattorna separat från det andra?
asdzxc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 18:39   #21
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Eller bara upp-o-ner?
Jag provmonterade det upp-och-ner nyss, jag slår i huvudet då... kanske kör så iaf och hoppas att jag inte tappar balansen och drar huvudet i ställningen, jag har aldrig lyckats med detta på över 10 års knäböjande, men nån gång lär ju va första :P
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 18:45   #22
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av asdzxc Visa inlägg
Roligt projekt och snyggt byggt!

Frågor:
1) är stången en Thor Fitness? Vad är dina synpunkter på den såhär långt? Sneglat på en sådan nämligen.
2) hur mkt gick fallskyddsplattorna separat från det andra?

Japp, det är en Thor Fitness... jag är väl inte överdrivet nöjd med stången såhär initialt, dels för att den är mörk och att jag inte ser ringarna på stången, smal silvertejp löser det däremot, sedan trodde jag det skulle funka med OL, men den är för styv för detta... detta är inget problem i sig då jag inte kan köra stötar etc i källaren =) Inga prolem med SL däremot =)

Greppet bra tycker jag och lagomt bra rullmotstånd, Thor Fitness-vikterna tycker jag var riktigt bra, dom glider på bra på stången då dom har en liten "slide-funktion". Jag har inte kontrollvägt allt, dom är trots allt inte kalibrerad vad jag vet

Vikterna och stången var fullsmetad med olja så jag har fått tvätta allt innan jag kunde köra =/

Fallskyddsplattorna gick på runt 3500 där jag köpte dom, finns garanterat billigare i storstäderna =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-31, 23:19   #23
MtotheM
Vilar på gymmet
 
MtotheMs avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 200
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Jag provmonterade det upp-och-ner nyss, jag slår i huvudet då... kanske kör så iaf och hoppas att jag inte tappar balansen och drar huvudet i ställningen, jag har aldrig lyckats med detta på över 10 års knäböjande, men nån gång lär ju va första :P
Värt ett försök iaf :P Alternativt så kan du bara hitta ett järnrör som du sätter genom saftyracks hålen på sidan?
__________________
[Journal!][Ålder: 23] [Längd: 186cm] [Vikt: 105±5] ||| [PBn] [Knäböj: 260] [Bänk m. stopp: 180] [Mark: 325]
Styrkelyft @ UpsalaTK - PM:a vid intresse!
MtotheM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 00:02   #24
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Wow. Såhär ska det ju se ut!
Jag själv hade inte gjort något annorlunda.
Tråkigt att det inte funkade med chinsräcket. Annars hade det varit perfekt.


Om du vill lägga ner pengar kan du köpa ett viktställ på var sida om power racket?
Annars går det säkert bra utan. Bara stapla vikterna längst ena väggen.


Kostnaden blev ju inte allt för dyr hoppas jag. Om inte annat får se det som en livsinvestering.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 08:30   #25
jimcg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 736
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
4. Färdigt resultat

Slutresultatet blev riktigt bra tycker jag, funktionellt och lagomt stort för mina behov och dedikerat utrymme.






Har du hunnit testa hur tåliga fallskyddsplattorna är när du kör marklyft? Blir det märken och skador när man sätter eller släpper ner stången?

Jag har bara trägolv i gymmet och tyckte plattorna verkade väldigt intressanta. Såg att det finns många olika ställen att köpa ifrån och olika tjocklekar att välja på så det behöver ju inte bli alltför dyrt.
__________________
Jim Gahnfelt
jimcg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 09:44   #26
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Riktigt snyggt! Avis! 👏
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 20:31   #27
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av jimcg Visa inlägg
Har du hunnit testa hur tåliga fallskyddsplattorna är när du kör marklyft? Blir det märken och skador när man sätter eller släpper ner stången?

Jag har bara trägolv i gymmet och tyckte plattorna verkade väldigt intressanta. Såg att det finns många olika ställen att köpa ifrån och olika tjocklekar att välja på så det behöver ju inte bli alltför dyrt.
Jag har inte testat i längden, men kollar man på plattor som ligger i lekparker där barn springer med grus och allt vad det är så ser dom rätt bra ut efter ett antal år, nu marklyfter barn inte 200kg+ men det kanske ger en liten antydan att gummit håller förhoppningsvis =)

Plattorna komprimeras inte så mkt vid 200+ så jag antar gissar att dom ska palla med trycket över en tid iaf. I värsta fall får man kanske bara snurra plattorna ett varv om man märker att dom går sönder, alt lägga ett annat material över som sprider ut träffen från vikterna över plattorna.

Det enda jag tror kommer bli ett problem är att jag vill stå symetriskt över plattorna, vilket gör att jag står i mitten, och att vikterna då släpps i skarvarna.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 20:39   #28
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Wow. Såhär ska det ju se ut!
Jag själv hade inte gjort något annorlunda.
Tråkigt att det inte funkade med chinsräcket. Annars hade det varit perfekt.


Om du vill lägga ner pengar kan du köpa ett viktställ på var sida om power racket?
Annars går det säkert bra utan. Bara stapla vikterna längst ena väggen.


Kostnaden blev ju inte allt för dyr hoppas jag. Om inte annat får se det som en livsinvestering.
Jag har funderat på att köpa mig en svets och lite järn och ett eget viltställ att sätta upp på väggen, typ en järnplatta med rör bara, snabbt och enkelt

Priset so far landade på rätt exakt 20´000 med "allt", småpengar i det stora hela, värt varenda krona hittils =) Köper jag svets, järn och metallfärg så landar vi på 22´500 kanske =)
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-01, 21:19   #29
jimcg
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 736
Citat:
Ursprungligen postat av Fettecke Visa inlägg
Jag har inte testat i längden, men kollar man på plattor som ligger i lekparker där barn springer med grus och allt vad det är så ser dom rätt bra ut efter ett antal år, nu marklyfter barn inte 200kg+ men det kanske ger en liten antydan att gummit håller förhoppningsvis =)

Plattorna komprimeras inte så mkt vid 200+ så jag antar gissar att dom ska palla med trycket över en tid iaf. I värsta fall får man kanske bara snurra plattorna ett varv om man märker att dom går sönder, alt lägga ett annat material över som sprider ut träffen från vikterna över plattorna.

Det enda jag tror kommer bli ett problem är att jag vill stå symetriskt över plattorna, vilket gör att jag står i mitten, och att vikterna då släpps i skarvarna.
Jag ska nog testa det också. Men jag kommer att ta billigare variant, så får det visa sig om plattorna håller.

Kul att du la ut bilderna, så andra kan få tips och inspiration.
__________________
Jim Gahnfelt
jimcg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-02, 15:05   #30
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Hur är racket? Det verkar ligga i samma prisklass som Body Solid GPR378, gjorde du någon jämförelse, bra/dåligt osv?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)