Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-07, 10:09   #121
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Vad är skillnaden på pausbänk och vanliga bänken, med stop/utan?
Vad är de tänkta vikterna för pausbänken?
Vanlig bänk: Touch and go, så fort stången nuddar bröstet pressar jag upp den.
Pausbänk: Stången ska stoppas när den nuddar bröstet, i ~3 sekunder, sen pressas den upp.

Jag antar att man egentligen borde ha lite lättare vikter när man kör pausbänk, eftersom det för dem flesta antagligen är tyngre. Dock har jag själv kört på samma vikter vid båda bänkvarianterna.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 10:12   #122
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vanlig bänk: Touch and go, så fort stången nuddar bröstet pressar jag upp den.
Pausbänk: Stången ska stoppas när den nuddar bröstet, i ~3 sekunder, sen pressas den upp.

Jag antar att man egentligen borde ha lite lättare vikter när man kör pausbänk, eftersom det för dem flesta antagligen är tyngre. Dock har jag själv kört på samma vikter vid båda bänkvarianterna.
3 sekunder är väl ett ganska långt stopp? Så länge stången är still på bröstet innan man pressar upp den så räknas det ju som bänk med stopp. Kan inte tänka mig att tresekundersstopp är vanligt förekommande på tävlingar. Snarare en, max två sekunder?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 10:18   #123
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
3 sekunder är väl ett ganska långt stopp? Så länge stången är still på bröstet innan man pressar upp den så räknas det ju som bänk med stopp. Kan inte tänka mig att tresekundersstopp är vanligt förekommande på tävlingar. Snarare en, max två sekunder?
Själv tränar jag inte för att tävla, är på tok för svag för det. Kör mestadels med stopp för att jag inte ska behöva köra exakt likadant hela tiden. Sen kanske det finns en fördel med att man tränar explosiviteten mer, men det har jag inte lagt någon större tanke på, och jag vet inte om bänk med stopp gör det i större utsträckning än vanlig bänk.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 10:23   #124
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Själv tränar jag inte för att tävla, är på tok för svag för det. Kör mestadels med stopp för att jag inte ska behöva köra exakt likadant hela tiden. Sen kanske det finns en fördel med att man tränar explosiviteten mer, men det har jag inte lagt någon större tanke på, och jag vet inte om bänk med stopp gör det i större utsträckning än vanlig bänk.
Ja du får ju ha hur långa stopp du vill givetvis, men tänkte mer att ska man berätta för någon hur stopp går till så är det bra att hänvisa till hur det går till för de som tävlar. De lär ju vara bäst på det. En bänk med stopp blir ju striktare, därmed borde risken för skador vara mindre jämfört med om man studsar den på bröstet i tid och otid. Jag har/har haft lite problem med ena axeln och det som har hjälpt mycket för mig är i vilket fall att köra strikt och kontrollerat med stopp. Har även för mig att detta rekommenderades till mig när jag tog upp mina axelproblem i någon tråd.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-07, 10:51   #125
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Vanlig bänk: Touch and go, så fort stången nuddar bröstet pressar jag upp den.
Pausbänk: Stången ska stoppas när den nuddar bröstet, i ~3 sekunder, sen pressas den upp.

Jag antar att man egentligen borde ha lite lättare vikter när man kör pausbänk, eftersom det för dem flesta antagligen är tyngre. Dock har jag själv kört på samma vikter vid båda bänkvarianterna.
Ok, jag kör alltid med stop så jag tyckte att vikterna lät lite låga för TAG. Men det är klart, kör man med samma vikter dan efter med stop så blir det en annan femma, dessutom 6 dar i veckan.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 09:50   #126
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
tänkte börja köra mer högfrekvent i de flesta övningar. Målet är att ha medelintensiteten på runt 75% varje pass. Planen är att möjligtvis bänka böja marka nästan varje dag.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 12:03   #127
PrimalAeon
Registered User
 
PrimalAeons avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
tänkte börja köra mer högfrekvent i de flesta övningar. Målet är att ha medelintensiteten på runt 75% varje pass. Planen är att möjligtvis bänka böja marka nästan varje dag.
Har du kört mark högfrekvent tidigare? Försökte själv köra böj, bänk & mark 5 dagar i veckan. Blev mastigt med marken, så jag ändrade till att köra varannan mark, varannan axelpress. Blev lite lättare då.
PrimalAeon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 12:06   #128
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av PrimalAeon Visa inlägg
Har du kört mark högfrekvent tidigare? Försökte själv köra böj, bänk & mark 5 dagar i veckan. Blev mastigt med marken, så jag ändrade till att köra varannan mark, varannan axelpress. Blev lite lättare då.
Litegrann, men det har blivit lättare än 75% då.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-01, 12:08   #129
PrimalAeon
Registered User
 
PrimalAeons avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Uppsala
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Litegrann, men det har blivit lättare än 75% då.
Ah ok, jag körde till dagligt max och sen plockade av 10-20% för ett par 2:or eller 3:or.
PrimalAeon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 12:47   #130
FearIsTheWeaknes
Registered User
 
FearIsTheWeakness avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av hugok Visa inlägg
Jag hittade detta förut som jag blev inspirerad av som de norska lyftarna kör. Sparade tyvärr inte källan men här är programmet:

Mon:

Squats - 3 x 3 @ 80%
Bench - 3 x 3 @ 75%
Deadlift variation (e.g. Stiff leg deadlift)
Lat work 3 x 10

Tues:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. Close grip bench)
Deadlift variation (e.g. Glute ham raises)
Lat work 3 x 10

Wed:

Squats - 3 x 3 @ 75%
Bench - 4 x 3 @ 80%
Deadlift variation (e.g. Deficit Deadlift)
Triceps 3 x 10

Thu:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. incline press)
Deadlift variation (e.g. Block pulls)
Biceps 3 x 10

Fri:

Squats - 3 x 3 @ 80%
Bench - 3 x 3 @80%
Deadlift - 3 x 3 @ 80%
Triceps 3 x 10

Sat:

Squat variation (e.g. Paused Olympic Squats)
Bench variation (e.g. Close grip bench)
Deadlift variation (e.g. Sumo deadlift) 
OH Press 3 x 10
Skulle gärna vilja köra något liknande men på grund av obalans i axlarna kan jag ej köra bänk.
Tror ni det skulle gå att byta ut bänk i detta program mot axelpress sen lägga in 3x10 flyes varje pass så brösten får sin träning fram till att obalansen är löst? Skulle ni ändra några procentsatser eller ha lite mer variation i flyesen?
FearIsTheWeaknes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 13:48   #131
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Pressar funkar givetvis att köra istället. Vad är problemet med axlarna?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 15:00   #132
FearIsTheWeaknes
Registered User
 
FearIsTheWeakness avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Pressar funkar givetvis att köra istället. Vad är problemet med axlarna?
Har varit hos två olika sjukgymnaster och hört två olika svar. Ena sa att jag var överrörlig och skulle fokusera på rotatorkuff övningar och hållning. De var cirka ett år sen. Var hos en annan nyligen och han sa att jag var stel och svagare i bakre axlar/de partiet jämfört med framsidan.

Så kör rotatorkuff, framåtlutande axellyft och facepulls nu för att försöka lösa de. Konstiga är att jag är mycket starkare i rygg än bröst då jag i princip alltid haft problem med axlarna.. Känns tyvärr inte helt rätt i flyes heller men måste ju köra något. Axelpress med hantlar funkar bäst men inte helt hundra där heller.
FearIsTheWeaknes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 16:05   #133
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Har du kollat över tekniken? Testat att bänka lätt under en längre tid?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 16:16   #134
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag vet inte var du har ont men lång vila(~fyra månader) och sedan starta upp med lätta bänkpressar gjorde susen för mig. Såg över min teknik ordentligt. Alla reps med stopp och hitta rätt pressbana. Var noga med att brygga upp mig så gott det går och få ihop skuldror och ned axlarna. Började på 40 kg och jobbade mig långsamt uppåt. Höga reps, ~10, och höjde 5-10 kg när det kändes bra. Så fort jag blev viktkåt och kände på högre vikter, typ 80 kg, kändes det lite obehagligt i axeln och då gick jag ned igen. Jag bänkade 135 kg med stopp innan min axelskada som referens.

Idag känns det ingenting och jag har varit uppe på 120 kg utan känningar. Ikväll ska jag göra 95x7 fem set. Jag har inte tagit tag i min skada mer än ovanståde + lite utåt/inåtrotationer. Kan fortfarande inte pressa över huvudet med skivstång utan känning. Möjligt att det fungerar med hantlar, som i ditt fall.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-02, 16:47   #135
FearIsTheWeaknes
Registered User
 
FearIsTheWeakness avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet inte var du har ont men lång vila(~fyra månader) och sedan starta upp med lätta bänkpressar gjorde susen för mig. Såg över min teknik ordentligt. Alla reps med stopp och hitta rätt pressbana. Var noga med att brygga upp mig så gott det går och få ihop skuldror och ned axlarna. Började på 40 kg och jobbade mig långsamt uppåt. Höga reps, ~10, och höjde 5-10 kg när det kändes bra. Så fort jag blev viktkåt och kände på högre vikter, typ 80 kg, kändes det lite obehagligt i axeln och då gick jag ned igen. Jag bänkade 135 kg med stopp innan min axelskada som referens.

Idag känns det ingenting och jag har varit uppe på 120 kg utan känningar. Ikväll ska jag göra 95x7 fem set. Jag har inte tagit tag i min skada mer än ovanståde + lite utåt/inåtrotationer. Kan fortfarande inte pressa över huvudet med skivstång utan känning. Möjligt att det fungerar med hantlar, som i ditt fall.
Är inte att jag får ont i axeln när jag bänkar utan mer att de känns som att axlarna ligger olika i förhållande till varandra. Vet inte riktigt hur jag ska förklara mer ingående men en tanke som ofta går igenom mitt huvud när jag testar är att det känns som att jag inte riktigt får plats på bänken med axlarna så som jag skulle vilja ha dem i en brygga.

Senast redigerad av FearIsTheWeaknes den 2016-03-02 klockan 16:49.
FearIsTheWeaknes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)