Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-08-29, 19:13   #5806
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Drum Visa inlägg
Vid vilken nivå är man för avancerad för att köra basic-varianten av Stronglifts?

När är man för stark / När bör man sluta? mellan tummen och pekfingret, handlar det om när man maxar typ [80/100/120] eller [120/160/180]?

Det är förmodligen individuellt, men generella riktlinjer för när det inte skulle vara värt att köra det ett par månader.

För böjen är det lite lägre 1 rm men bänken och de andra överkroppsövningarna tycker jag det är värt resan nästan oavsett styrkenivå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 19:31   #5807
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag skulle plocka en vikt där du utan problem klarar av att hålla tekniken och där det är lagom långt i tid fram tills du börjar träna på dina tidigare toppvikter. Hur långt det avståndet bör vara avgörs av varför du har tappat i styrka och vad du har för mål etc.
80& är i alla fall för högt då det på ett ungefär motsvarar 5x5 på tyngsta vikterna de flesta klarar.
Fasen, du har rätt. Jag utgick ifrån mina egna förutsättningar gällande form och teknik. För en nybörjare ska det givetvis vara lägre.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-29, 22:14   #5808
Classy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Angry

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Fasen, du har rätt. Jag utgick ifrån mina egna förutsättningar gällande form och teknik. För en nybörjare ska det givetvis vara lägre.

Tack för inputen, uppskattas! Någon nybörjare skulle jag väl inte säga att jag är, men känns som att 5x5 kan fungera bra för att jobba upp styrkan igen.

Kanske starta upp på 60-70%?

70% ger

Bänk ca 60kg
Mark ca 95kg
Böj ca 75kg

Vad tror ni, fortfarande för högt? Eller blir det okej startvikter för att kunna få bra ökningar med programmet.

Mvh
Classy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-30, 11:48   #5809
Classy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
En till fråga :-) hur många veckor in i programmet är det rimligt att det tar tills det att man klarar av att köra sina 1rm fast som 5x5?

Mvh
Classy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-31, 07:52   #5810
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Citat:
Ursprungligen postat av Classy Visa inlägg
En till fråga :-) hur många veckor in i programmet är det rimligt att det tar tills det att man klarar av att köra sina 1rm fast som 5x5?

Mvh
Kolla min tråd och räkna http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=222676
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-03, 15:07   #5811
fecca
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Lite svårt att gå igenom nästan 400 poster, så frågar en fråga som kanske frågats förrut.

Hur ser ni på att lägga på ett par extra isolerande övningar? Och i så fall var bör de placeras?
Ser armhävningar, benlyft, chins och planka i första posten, men tycker inte att biceps och mid delts hänger med i 5x5.
Bara klämma in dem på valfri dag, eller?
fecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 12:55   #5812
Fok
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 188
Slänger också in en fråga dom riskerar att ha avhandlats redan. De är ju såklart individuellt men gör egen del känns det som att stångrodd och stående press kommer att nåbsin platå långt tidigare för mig än de andra.

Så ni som kört, vad upplevde ni att ni failade på först? Jag följer newbieupplägget och började med stången. Har inte gymmat sen jag fick mitt första barn för typ fem år sen så det verkar ju vettigt trots att det är väldigt lätt i början. Dock kände jag direkt att stångrodd med 30 kilo var mer ansträngande än något av de andra övningarna.

Någon med liknande/annorlunda erfarenhet?
Fok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 21:32   #5813
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Citat:
Ursprungligen postat av fecca Visa inlägg
Lite svårt att gå igenom nästan 400 poster, så frågar en fråga som kanske frågats förrut.

Hur ser ni på att lägga på ett par extra isolerande övningar? Och i så fall var bör de placeras?
Ser armhävningar, benlyft, chins och planka i första posten, men tycker inte att biceps och mid delts hänger med i 5x5.
Bara klämma in dem på valfri dag, eller?
Kör programmet strikt som det är 3 månader och utvärdera efter det om du vill lägga in ex en bicepsövning sist i ett pass.
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 06:52   #5814
Xtreme
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 384
Citat:
Ursprungligen postat av Fok Visa inlägg
Slänger också in en fråga dom riskerar att ha avhandlats redan. De är ju såklart individuellt men gör egen del känns det som att stångrodd och stående press kommer att nåbsin platå långt tidigare för mig än de andra.

Så ni som kört, vad upplevde ni att ni failade på först? Jag följer newbieupplägget och började med stången. Har inte gymmat sen jag fick mitt första barn för typ fem år sen så det verkar ju vettigt trots att det är väldigt lätt i början. Dock kände jag direkt att stångrodd med 30 kilo var mer ansträngande än något av de andra övningarna.

Någon med liknande/annorlunda erfarenhet?
Mitt första fail var på press. Både rodden och press beror mycket på teknik, så fila på den så kommer du snabbt lyfta mer. Tänk på att rodden ska vara explosiv och press ska gå i en rak linje nära ansiktet/huvudet.
Xtreme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-23, 17:47   #5815
fecca
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Stockholm
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme Visa inlägg
Mitt första fail var på press. Både rodden och press beror mycket på teknik, så fila på den så kommer du snabbt lyfta mer. Tänk på att rodden ska vara explosiv och press ska gå i en rak linje nära ansiktet/huvudet.
Samma här; pressen vek först, men efter lite teknikrevideringar ökade jag igen. Samma gällde för övrigt marklyft, knäböj och rodd.
fecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-05, 23:54   #5816
cowlord
Registered User
 
cowlords avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 57
Hej! Har en fråga angånge bänkandet, allt annat går bra men just bänken är jag rätt svag i.
Min fråga är nu om man istället skulle kunna köra a b a a b a för att få in mer bänk? Nån som har prövat och har erfarenhet av detta?
cowlord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 00:00   #5817
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
^Byt ut hela upplägget för bänken istället. Kör Smolov Jr, MM2K eller Hirvis. Det har jag gjort. 3 ggr i veckan eller varannan dag. Jag slösade 6 månader på SL 5x5 för bänken; min kropp svarar inte alls på 5x5 i bänkpress, vänjer sig vid vikterna+repsen och stagnerar.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 09:06   #5818
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Jag har noterat att Mehdi ändrat sina rekommendationer sedan jag sist läste för en väldig massa år sedan. Jag har mjölkat bänken på programmet en tid och tänkte nu gå över till "toppningen" i programmet på 1x5. Men han rekommenderar nu i stället följande stege: 5x5, 3x5, 3x3 och slutligen 1x3. Inga konstigheter eller magiskt på något sätt. Enkelt linjär programmering men vet någon här hur länge han hållit denna linje??
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 09:10   #5819
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Jag har noterat att Mehdi ändrat sina rekommendationer sedan jag sist läste för en väldig massa år sedan. Jag har mjölkat bänken på programmet en tid och tänkte nu gå över till "toppningen" i programmet på 1x5. Men han rekommenderar nu i stället följande stege: 5x5, 3x5, 3x3 och slutligen 1x3. Inga konstigheter eller magiskt på något sätt. Enkelt linjär programmering men vet någon här hur länge han hållit denna linje??
Det är väl Madcow? Det Medhi anser man ska köra efter en viss nivå nåtts av SL5x5?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 10:39   #5820
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Njaha du tänker så? Trodde han ersatte själva stegdelen 1x5 med 3x3 och 1x3. Åtminstone av vad jag kunnat utläsa. Fortfarande med ökning varje pass och deload enligt Stronglift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)