Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-04, 21:21   #2446
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Jag håller med Bruce; du kan testa 4 dagars advanced medium load fastän du är klass 3. Ett alternativ till att använda låga 1RM är att först köra en vända advanced small load.
Jag kör 4 dagars small load och ser hur det funkar. Körde 1:a passet idag och med tanke på att det är lite mindre volym per pass så gick passet ganska snabbt. Ska bli kul att se hur det funkar.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 09:02   #2447
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Jag har hoppat på Sheiko 3 dagars kroppsvikt över 80kg (som jag hittade på styrkelabbets hemsida) Jag funderar lite över att det är så långt till maxning. Jag har nu kört 4 veckor med programmet och det är 5 veckor kvar till maxning. Jag har fortfarande rätt så mycket noobgains, så till min fråga.

Är det värt att köra färdigt programmet eller skall jag testa nya 1 RM efter de första 4 veckorna?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 09:38   #2448
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
du får ju chansen att testa 1rm efter 9 samt 12 veckor. du kan ju alltid börja om programmet med dina nya max från vecka 9 ifall du vill(det är lite 50/50 ifall man blir ännu starkare av toppningsblocket eller ifall alla gainsen försvinner)

efter bara 1 block rekommenderar jag inte maxning. Tycker du ska testa hela grejen sen får du se ifall du behöver hela toppningsblocket eller ifall sheiko faktiskt ger dig gains öht.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 10:36   #2449
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
du får ju chansen att testa 1rm efter 9 samt 12 veckor. du kan ju alltid börja om programmet med dina nya max från vecka 9 ifall du vill(det är lite 50/50 ifall man blir ännu starkare av toppningsblocket eller ifall alla gainsen försvinner)

efter bara 1 block rekommenderar jag inte maxning. Tycker du ska testa hela grejen sen får du se ifall du behöver hela toppningsblocket eller ifall sheiko faktiskt ger dig gains öht.
Fan, det låter jätte vettigt.

Jag vill testa om bältet gett mig något
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 17:58   #2450
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Jag har hoppat på Sheiko 3 dagars kroppsvikt över 80kg (som jag hittade på styrkelabbets hemsida) Jag funderar lite över att det är så långt till maxning. Jag har nu kört 4 veckor med programmet och det är 5 veckor kvar till maxning. Jag har fortfarande rätt så mycket noobgains, så till min fråga.

Är det värt att köra färdigt programmet eller skall jag testa nya 1 RM efter de första 4 veckorna?
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
du får ju chansen att testa 1rm efter 9 samt 12 veckor. du kan ju alltid börja om programmet med dina nya max från vecka 9 ifall du vill(det är lite 50/50 ifall man blir ännu starkare av toppningsblocket eller ifall alla gainsen försvinner)

efter bara 1 block rekommenderar jag inte maxning. Tycker du ska testa hela grejen sen får du se ifall du behöver hela toppningsblocket eller ifall sheiko faktiskt ger dig gains öht.
Håller med frys här.
Håll dig till programmet första gången så du får känna hur det har fungerat.

Dessutom, eftersom du inte ska tävla så förlorar du inget på att inte maxa i förtid. Om vi antar att du skulle maxa i förtid så har du två möjliga utfall:
  1. Du sätter nya PB.
    Vad ska du göra då? Att höja träningsmaxen hade nog inte varit lämpligt eftersom intensiteten ändå höjs i block 2. Risken är då att resterande delar av programmet blir för tungt eller onödigt tungt med följden att den riktiga maxningen blir sämre. Om du däremot inte höjer maxen efter din förtida maxning hade du lika gärna kunnat låtit bli att maxa eftersom du ändå inte ändrar något.
  1. Du sätter inte nya PB.
    Vad gör du i så fall? Du kan inte dra slutsatsen att programmet inte funkar eftersom du inte följde det. Samtidigt kommer du antagligen tveka på om du ska fortsätta programmet.

Givet att du maxar i förtid, och oavsett om du sätter nya PB eller ej, kommer passen direkt efter maxningen att påverkas negativt pga maxvikterna.

Om man bortser från att det kan vara kul att maxa eller tillfredsställa egot så har du inget att tjäna på en tidig maxning, enligt mig.

Med detta sagt, om du känner att du utvecklas fortare än programmets progression så är det fritt fram att justera vikterna på arbetsset. Sheiko rekommenderar att man hamnar inom 2-4 reps från (tekniskt) fail på arbetsset.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9

Senast redigerad av koncept den 2018-03-09 klockan 18:01.
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-09, 19:59   #2451
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Håller med frys här.
Håll dig till programmet första gången så du får känna hur det har fungerat.

Dessutom, eftersom du inte ska tävla så förlorar du inget på att inte maxa i förtid. Om vi antar att du skulle maxa i förtid så har du två möjliga utfall:
  1. Du sätter nya PB.
    Vad ska du göra då? Att höja träningsmaxen hade nog inte varit lämpligt eftersom intensiteten ändå höjs i block 2. Risken är då att resterande delar av programmet blir för tungt eller onödigt tungt med följden att den riktiga maxningen blir sämre. Om du däremot inte höjer maxen efter din förtida maxning hade du lika gärna kunnat låtit bli att maxa eftersom du ändå inte ändrar något.
  1. Du sätter inte nya PB.
    Vad gör du i så fall? Du kan inte dra slutsatsen att programmet inte funkar eftersom du inte följde det. Samtidigt kommer du antagligen tveka på om du ska fortsätta programmet.

Givet att du maxar i förtid, och oavsett om du sätter nya PB eller ej, kommer passen direkt efter maxningen att påverkas negativt pga maxvikterna.

Om man bortser från att det kan vara kul att maxa eller tillfredsställa egot så har du inget att tjäna på en tidig maxning, enligt mig.

Med detta sagt, om du känner att du utvecklas fortare än programmets progression så är det fritt fram att justera vikterna på arbetsset. Sheiko rekommenderar att man hamnar inom 2-4 reps från (tekniskt) fail på arbetsset.
Tack för feedback. Ni har givetvis helt rätt och jag kommer hålla mig till programmet. Jag är helt säker på att programmet fungerar redan!
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 14:00   #2452
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag letar efter sheiko 4ggr/veckan bänkpressprogram. Men hittar det inte i sheiko-appen.
Jag hittar det inte i programlistan. Rubriken ska vara "Bench Specialization".

Använder jag rätt app? Jag har den senaste uppdateringen. Trots det så ser jag bara 4 dagsprogram med alla 3 moment.
Ett alternativ är att strunta i resterande och bara köra bänkpress delen.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 20:09   #2453
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
dom finns iaf på iphone, konstigt nog så kan man gå in på programmen och se % o övningar osv men måste köpa för att få det uträknat typ. såg år egentligen att köra programmen ifall man orkar räkna ut varje pass. måste varit något bugg

kanske programmen inte finns för android(är det så andra telefoner heter? :P) det var väl lite dåligt med utvecklande på den fronten.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-10, 22:53   #2454
david80
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
dom finns iaf på iphone, konstigt nog så kan man gå in på programmen och se % o övningar osv men måste köpa för att få det uträknat typ. såg år egentligen att köra programmen ifall man orkar räkna ut varje pass. måste varit något bugg

kanske programmen inte finns för android(är det så andra telefoner heter? :P) det var väl lite dåligt med utvecklande på den fronten.
Bänkprogrammen finns inte till Android. Ska ju komma, men det har det sagts under väldigt långt tid så vi får väl se.
david80 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-11, 15:57   #2455
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Hur gör ni med programmet om ni blir sjuka mitt i det? Jag befann mig i vecka 5 dag 4 och åkte på en skön feber med hosta,snuva etc. Ska jag bara fortsätta från det pass som jag inte kunde genomföra pga sjukdomen? Vad är era erfarenheter/tips?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:18   #2456
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Kikar lite på nybörjareprogramet som Sheiko har och där nämns "deadlift from pins bar is set 1-2" ABOVE knee level" menar de verkligen inte below eller tänker de att man ska göra ett litet höftjuck endast i stort sett??
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 13:37   #2457
Bruce Banner
Registered User
 
Bruce Banners avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 374
Ja, lite som kronlyft typ men det beror ju på hur dina kroppsmått ser ut huruvida det blir juck eller lyft.

Men jag tror de flesta drar nytta av att köra vanliga marklyft istället för varianter som det ofta är. Speciellt på 3-dagarsprogrammen där man får på tok för lite övning på själva lyftet.

MVH
/Bruce
Bruce Banner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-13, 19:39   #2458
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Banner Visa inlägg
Ja, lite som kronlyft typ men det beror ju på hur dina kroppsmått ser ut huruvida det blir juck eller lyft.

Men jag tror de flesta drar nytta av att köra vanliga marklyft istället för varianter som det ofta är. Speciellt på 3-dagarsprogrammen där man får på tok för lite övning på själva lyftet.

MVH
/Bruce
Tack för det och efter vidare efterforskningar stämmer det. Ja mycket uppdelningar av lyften i början helt klart!
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-16, 11:49   #2459
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
i 4 dagars programmet finns det lite frontböj slots. hur programmerar man om dom till något annat?

att gå från lowbar till highbar så räcker ett 5-10% drop beroende på intensitet men här är vikterna så mycket lägre så att höja med 10% skulle fortf vara för lågt(30-50% just nu)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-03-18, 21:32   #2460
JimmyH
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 7
Tänker börja med intermediate small load om ett par veckor. Aldrig testat något sheikoprogram innan, börjar därför lite lättare med volymen. Men, tycker benträningen är en aning låg i förhållande till allt pressande. Kan det då det vara vettigt att byta ut dag 1s valfria bröstövning mot frontböj?
JimmyH är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)