Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-06, 13:04   #31
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
+1

Jag har alltför många gånger behövt stöta på barn som får "fri uppfostran" som i att de får göra vad de vill och föräldrarna ser bara på. Klarar av att befinna mig i den situationen ungefär 1 minut innan jag vill äta upp mitt eget huvud.

I övrigt håller jag med ceejay.
Grannen har en sådan unge, 5 år, helt jävla sjövild. Svär åt föräldrar, går in i andras hus, tar leksaker, slåss, skriker, gråter när hen inte får som den vill etc.

Nu har hon fått en lillebror så släng in lite avundsjuka i den mixen.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 13:31   #32
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Värst är när föräldrarna bryr skit i att barnen skiter när ens soffa eller använder ens bil som fotbollsmål när dom är på besök
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 13:57   #33
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
1. Barn är otroligt dåliga på att känna efter själva när det kommer till sina behov, särskilt om de "håller på med något". Som förälder "tvingar" jag ibland mina barn att gå på toaletten innan vi ska iväg. Varför? Jo, för att jag hur många gånger som helst frågat om någon behöver gå på toaletten, fått nej till svar, och sedan 5 - 10 minuter senare behövt svänga av vägen för att leta toalett. Samma sak med mat. Som förälder så vet man att barnet ofta kommer lite senare och är hungrig, alternativt upptäcker det för sent och får psykbryt pga sjukt hungrig och mår dåligt.

2. Uppfostran. En stor del av livet handlar om att göra både små och stora saker som man inte vill göra. Det är även viktigt att lära sig att visa tacksamhet ibland även om man inte känner för det.

Som lärare kan jag säga att väldigt många barn som mestadels fått göra som de själva känner för inte har en särskilt ljus framtid att vänta. Att äta vid en bestämd tidpunkt känns kanske trivialt, men det är ändå en del av ett större beteendemönster.
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 15:37   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Läskeblask Visa inlägg
Värst är när föräldrarna bryr skit i att barnen skiter när ens soffa eller använder ens bil som fotbollsmål när dom är på besök
Har du inte mål i munnen att säga åt ungarna själv att inte spela boll på uppfarten då?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 17:57   #35
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror tvärtemot typ hela Kolo att det rätta är att ge barn en fri uppfostran. Brukar ta min brorson som exempel. Han får aldrig någonsin skäll, utan om han gör något fel så förklarar hans föräldrar lugnt och pedagogiskt vad felet är. Folk har sedan dag ett sagt att han kommer utvecklas till ett bortskämt rövhål; han är idag en sexårig perfekt liten gentleman, och jag väntar fortfarande på att han ska börja visa de utlovade bortskämdhetstendenserna.

Det kanske ligger något i uttrycket ”man blir mot andra som man behandlas själv”. Eller varför inte dra till med ett av mina favoritcitat från Astrid Lindgren: ”Ge barnen massor kärlek så löser sig resten själv”.

Fet eller undernärd är brorsonen inte heller, trots att han aldrig blir itvingad mat. Jag undrar lite hur ni tänker, ni som säger att barnet kommer äta onyttig mat om det inte tvingas i mat vid köksbordet; har ni onyttigheter liggande där småbarn kan nå dem?
Kan ju vara så att han får en fri uppfostran eftersom det inte behövs särskilt mycket regler. Han är en lugn och snäll kille helt av sig självt. Det är inte alla som är kan jag lova, och då kan man behöva vara ganska hård och fyrkantig.
För det mesta löser det sig av sig självt, med små barn är det oftast inga jätteproblem även om det kan kännas så medan de håller på och olustar sig.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 17:59   #36
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Hos mig fick man sitta kvar vid bordet tills tallriken var tom.


SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 18:36   #37
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Man kan ju ta exemplet med små spädbarn och bebisar, de vet inte när de är på väg att bli hungriga, och troligtvis egentligen inte när de ens är hungriga. Det enda som förtäljer detta är skrik eller ett dåligt humör. Som förälder här gäller det att ligga steget före, rutiner och vanor och helt plötsligt har man en bebis som inte skriker av hunger (men troligtvis något annat såklart). Detta följer med barnen ett tag upp i åldrarna, och övergår senare som redan skrivits i tråden att barnen gärna gör något annat, eller inte förstår att man måste äta mat ibland och inte 5 paket kakor.

För mig som förälder handlar det dock mest om respekt för måltiden och den tillagade maten som någon har ansträngt sig att tillaga. Sen behöver man ju kanske vara lite smidig med vad man tillagar, jag har inte hört talas om en 5-åring som gillar bläckfisk eller en stark chili.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 18:47   #38
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Barn mår märkbart bättre av rutiner, att dagar är förutsägbara (dvs man vaknar specifik tid varje dag, äter specifik tid varje dag, sover specifik tid varje dag), även om de ibland försöker allt dom kan för att rucka på dem. Har man strukturlösa dagar så är man en sopig förälder.

Senast redigerad av Jeneric den 2020-08-06 klockan 18:49.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 20:36   #40
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
En anledning att få barn att sitta still och äta upp sin mat är att man annars riskerar bli som en ung madam jag har varit boendestöd åt.

Tänk dig en tjej i 25årsåldern som först inte är hungrig när mat serveras. Detta för att hon är adhd-distraherad av något. Sedan går en timme och hon är skithungrig och grinig, smäller i dörrar och skriker om att hela världen hatar henne. Då värmer man maten och ger henne, men istället för att äta upp så äter hon bara litegrann eftersom det inte var gott.

Bara tills värsta hungern stillats. Sedan säger hon att hon är mätt och slänger maten. Det dröjer kanske en kvart sedan äter hon 2 liter glass istället och får ont i magen.

Den här madamen, trots psykiatriboende hade ett tag även en helt normalt funtad pojkvän. Hon har en hel del utseendemässiga kvaliteer men inte så det väger upp imho. Då hamnade det beteendet mycket på honom, och han försökte blidka henne genom att laga olika saker, men efter ett par rätter och timtal i köket där hon antingen inte ätit, blivit distraherad av något glömt av att äta, ätit ett par tuggor av fyra olika middagar. Fick slänga högvis och enorma matkostnader.

Bara varannan fre-sön i ett par månader och han var helt färdig. Det är ohållbart att vara sådan som vuxen, därför måste man lära sig redan som barn att inte vara sådan.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 21:25   #41
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Tänk dig en tjej i 25årsåldern som först inte är hungrig när mat serveras. Detta för att hon är adhd-distraherad av något. Sedan går en timme och hon är skithungrig och grinig, smäller i dörrar och skriker om att hela världen hatar henne. Då värmer man maten och ger henne, men istället för att äta upp så äter hon bara litegrann eftersom det inte var gott.

Bara tills värsta hungern stillats. Sedan säger hon att hon är mätt och slänger maten. Det dröjer kanske en kvart sedan äter hon 2 liter glass istället och får ont i magen.
Till hennes försvar så äter väl de allra flesta i den åldern mest bara skräp. Dock förstår jag inte riktigt varför det i samtliga av dina exempel faller på andra att laga mat åt henne? Hur ska hon kunna bli vuxen om hon fortsätter behandlas som ett barn?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 22:10   #42
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
"Hela kroppen är involverad: alla sinnen, alla organ och alla muskler."

TIL

Källa på det tack.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 08:53   #43
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Till hennes försvar så äter väl de allra flesta i den åldern mest bara skräp. Dock förstår jag inte riktigt varför det i samtliga av dina exempel faller på andra att laga mat åt henne? Hur ska hon kunna bli vuxen om hon fortsätter behandlas som ett barn?
Ställde mig själv samma fråga, så jag kan inte besvara det.

Poängen är nog mest att det är lättare att hantera ett hungrigt och grinigt barn än en hungrig och grinig vuxen. Då vill man undvika att barnen blir sådär som vuxna så kan det vara en id'e att åtminstone försöka uppfostra dem
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:22   #44
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Det räcker med att lägga fem minuter på att googla så har man svaret på om man tvinga i barnen mat eller inte. Det bästa man kan göra om man vill skapa ätstörningar hos barn är att ordna en fin liten ångestladdad miljö där man blir tvingad att äta.

Det handlar inte om att ha en fri uppfostran eller låta barnen bestämma allt, långt ifrån. För en del börjar det redan vid amningen. Mamman mår bra av att se barnet äta, för alla vet att äta är samma sak som sundhet. Mamman tvingar i barnet mat och till slut så skapas en stressig tvångsmatad miljö, där barnet spyr och amningen går åt skogen.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 19:29   #45
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror tvärtemot typ hela Kolo att det rätta är att ge barn en fri uppfostran. Brukar ta min brorson som exempel. Han får aldrig någonsin skäll, utan om han gör något fel så förklarar hans föräldrar lugnt och pedagogiskt vad felet är. Folk har sedan dag ett sagt att han kommer utvecklas till ett bortskämt rövhål; han är idag en sexårig perfekt liten gentleman, och jag väntar fortfarande på att han ska börja visa de utlovade bortskämdhetstendenserna.

Det kanske ligger något i uttrycket ”man blir mot andra som man behandlas själv”. Eller varför inte dra till med ett av mina favoritcitat från Astrid Lindgren: ”Ge barnen massor kärlek så löser sig resten själv”.

Fet eller undernärd är brorsonen inte heller, trots att han aldrig blir itvingad mat. Jag undrar lite hur ni tänker, ni som säger att barnet kommer äta onyttig mat om det inte tvingas i mat vid köksbordet; har ni onyttigheter liggande där småbarn kan nå dem?
Det låter som en klockren uppfostran. Typ ett skolboksexempel. Barn blir bortskämda av att få vad de vill, och inte det de behöver. Att inte nacka ungen varje gången hen gör fel, är inte fri uppfostran.

Hade barnet spottat på ett annat barn och föräldrarna inte tillrättavisat, så hade det varit ett bättre exempel på "fri uppfostran".

Fysisk och verbal misshandel är snabbaste vägen till dålig självkänsla hos barn, och dålig självkänsla är aldrig bra.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)