Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-05, 20:26   #16
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Min dotter kan vägra äta ibland. Då uppmuntrar vi henne till att åtminstone smaka.

När hon väl smakar så upptäcker hon att hon faktiskt är hungrig och att det är gott. Hade hon inte smakat så hade hon inte ätit alls. Ibland går det bra, men oftast innebär det att hon blir ledsen och gnällig lite senare.

Sen tycker jag inte att man ska uttrycka sig som föräldrarna som TS hörde på kalaset. Jag tycker inte heller att man ska tvinga barn att äta en vis mängd. Det löser de alldeles utmärkt själva i åldern 5-9. Viktigare att lära dem att inte ta upp så mycket mat på tallriken.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 22:06   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Varför tvinga barnen att äta grönsaker och dricka mjölk öht? Barn är egna individer och är fullt kapabla att fatta genomtänkta beslut med full konsekvensanalys redan från lågstadieåldern. Är barnet hungrigt men inte gillar det som står på menyn är det ju bara att smälla i sig lite lördagsgodis och hoppas maten är godare nästa dag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 22:20   #18
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
därför att barn är idioter som inte skulle äta om de inte behövde när det finns kul saker att göra.
Sen är det för sent när de mår skit och gråter.
Haha, ja faktiskt lite så. Och då skulle de välja godis om de fick.

Fast idioter är lite hårt, mat ligger helt enkelt inte på priolistan och konsekvensanalysen är noll.

Att man ska äta när maten är framdukad är inte bara en fråga om födointag utan om uppfostran, att skapa bra rutiner och respekt för den som ställt fram maten samt andra som sitter vid bordet. Det ska smakas på maten och ätas iaf lite så man klarar sig till nästa måltid och sedan är ett lite "tack för maten" på sin plats.
Lättare sagt än gjort alla gånger men det är vad jag anser ska vara normen.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-05, 22:25   #19
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Blev itvingad mat då jag var liten, gillade tydligen inte att äta då. Var då medellång samt hade medelvikt. Har nog aldrig haft stor aptit, när jag skötte kosten själv senare under barndomen så var jag typ en halv standardavvikelse under snittvikten för min längd. Höll mig dock fortfarande till kurvan för medellängd under hela uppväxten. I mellersta tonåren åt jag som fan då jag började styrketräna, var då en bit över medelvikt men även där på kurvan för medellängd. Gör det verkligen så mycket om barnet äter utefter egen aptit? Jag har växt likadant oavsett om jag ätit lite mindre eller pressat i mig mat.
Baserar du det på hur mycket du faktiskt åt eller hur mycket dina föräldrar tyckte du åt?
Du åt troligen helt normalt, men det var en stor sak hemma.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 06:36   #20
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Haha, ja faktiskt lite så. Och då skulle de välja godis om de fick.

Fast idioter är lite hårt, mat ligger helt enkelt inte på priolistan och konsekvensanalysen är noll.

Att man ska äta när maten är framdukad är inte bara en fråga om födointag utan om uppfostran, att skapa bra rutiner och respekt för den som ställt fram maten samt andra som sitter vid bordet. Det ska smakas på maten och ätas iaf lite så man klarar sig till nästa måltid och sedan är ett lite "tack för maten" på sin plats.
Lättare sagt än gjort alla gånger men det är vad jag anser ska vara normen.
Håller med!
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 07:46   #21
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Jag håller också med. Om man går efter samma princip när det gäller allt annat också så blir människan en förstörd individ
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 08:51   #22
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
För att försöka förtydliga mitt "Håller med":

Vi tvingar aldrig barnen att äta!
Dock måste de avbryta leken och komma till bordet där de får äta vad- och hur mycket de vill. De uppmuntras att prova nya saker men det är aldrig något krav.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 09:42   #23
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför tvinga barnen att äta grönsaker och dricka mjölk öht? Barn är egna individer och är fullt kapabla att fatta genomtänkta beslut med full konsekvensanalys redan från lågstadieåldern. Är barnet hungrigt men inte gillar det som står på menyn är det ju bara att smälla i sig lite lördagsgodis och hoppas maten är godare nästa dag.
Vad är det för 1800-talstänk. Man ska låta barn göra som de vill från det att de kan krypa och äta själva. Bäst samhälle får man om alla från tidig ålder lär sig att bara följer sina egna regler och normer.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:22   #24
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror tvärtemot typ hela Kolo att det rätta är att ge barn en fri uppfostran. Brukar ta min brorson som exempel. Han får aldrig någonsin skäll, utan om han gör något fel så förklarar hans föräldrar lugnt och pedagogiskt vad felet är. Folk har sedan dag ett sagt att han kommer utvecklas till ett bortskämt rövhål; han är idag en sexårig perfekt liten gentleman, och jag väntar fortfarande på att han ska börja visa de utlovade bortskämdhetstendenserna.

Det kanske ligger något i uttrycket ”man blir mot andra som man behandlas själv”. Eller varför inte dra till med ett av mina favoritcitat från Astrid Lindgren: ”Ge barnen massor kärlek så löser sig resten själv”.

Fet eller undernärd är brorsonen inte heller, trots att han aldrig blir itvingad mat. Jag undrar lite hur ni tänker, ni som säger att barnet kommer äta onyttig mat om det inte tvingas i mat vid köksbordet; har ni onyttigheter liggande där småbarn kan nå dem?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:28   #25
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror tvärtemot typ hela Kolo att det rätta är att ge barn en fri uppfostran. Brukar ta min brorson som exempel. Han får aldrig någonsin skäll, utan om han gör något fel så förklarar hans föräldrar lugnt och pedagogiskt vad felet är. Folk har sedan dag ett sagt att han kommer utvecklas till ett bortskämt rövhål; han är idag en sexårig perfekt liten gentleman, och jag väntar fortfarande på att han ska börja visa de utlovade bortskämdhetstendenserna.

Det kanske ligger något i uttrycket ”man blir mot andra som man behandlas själv”. Eller varför inte dra till med ett av mina favoritcitat från Astrid Lindgren: ”Ge barnen massor kärlek så löser sig resten själv”.

Fet eller undernärd är brorsonen inte heller, trots att han aldrig blir itvingad mat. Jag undrar lite hur ni tänker, ni som säger att barnet kommer äta onyttig mat om det inte tvingas i mat vid köksbordet; har ni onyttigheter liggande där småbarn kan nå dem?
Att låta barnen göra vad de vill är inte samma sak som att förklara lugnt och sansat vad man tycker ungen gjort för fel.

Att sätta upp tydliga regler är inte samma sak som att man skriker sig hes varje gång ungen bryter mot dessa regler.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 10:39   #26
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Att låta barnen göra vad de vill är inte samma sak som att förklara lugnt och sansat vad man tycker ungen gjort för fel.

Att sätta upp tydliga regler är inte samma sak som att man skriker sig hes varje gång ungen bryter mot dessa regler.
+1

Jag har alltför många gånger behövt stöta på barn som får "fri uppfostran" som i att de får göra vad de vill och föräldrarna ser bara på. Klarar av att befinna mig i den situationen ungefär 1 minut innan jag vill äta upp mitt eget huvud.

I övrigt håller jag med ceejay.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 11:11   #27
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Gissa hur det är att bo med barn som inte är egna och föräldrarna misslyckats med uppfostrandet
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 11:38   #28
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Att en hel del barn blir skötsamma snälla vuxna trots brist på, alldeles för släpp, alld3lrs för strikt eller helt störd uppfostran är inget som motsäger behovet av uppfostran.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 11:42   #29
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Baserar du det på hur mycket du faktiskt åt eller hur mycket dina föräldrar tyckte du åt?
Du åt troligen helt normalt, men det var en stor sak hemma.
Jag minns inte hur mycket jag åt, baserar detta på vad mina föräldrar tycker. De säger alltid typ "När du var liten fick vi sitta med i en timma tills du hade ätit upp en liten hamburgare" etc. Jag drack dock alltid mycket mjölk, och protein mättar ju. Kanske är anledningen till att jag år en lite mindre volym mat?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-06, 12:59   #30
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Därför att annars om 30 min ska de ha mat, som de sen inte äter mer än en tugga, sen efter 15 minuter ska de ha mat, som de äter en tugga eller inte alls, sen efter 20 min ska de ha mat... Osv
För vår treåring så är det väldigt enkelt, maten serveras när den serveras och det som serveras är det som erbjuds. Man behöver smaka på maten men vill man inte ha sen så är det ok men det blir inte någon mat därmellan.

Tog tre nätter där hon har vaknat upp med magknip, sen började hon äta.. Någon gång måste man börja lära dom att saker och ting har konsekvenser, även om de betyder att man måste stå ut med gnället ett tag.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)