Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-31, 19:35   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Kom med ett detaljerat förslag på en samhällsförändring.

Ligger här alldeles mör och har funderat på jobb. Tänker på att jag alltid stört mig på lunchen, att det är avbrott i ens flow. På att, med färre arbetstimmar så hade jobbet varit en mindre del av livet. Folk hade möjligen varit benägna att jobba med fler typer av arbeten om jobbet inte var lika stor del av ens liv.

Ett förslag bildas i huvudet. En standard dag är 9-17, med 1 timma lunch. 7 timmar effektiv tid.
Intressant tid att byta till: 2 skift. Första skift, 8-14. 6 timmar non stop, men du får ta dig en macka osv på stående fot om du känner för det. Man uppmuntras att käka en stadig frukost med kollegorna tillsammans innan man börjar. När kl är 14 är du klar för dagen och kan göra vad fan du vill.

Hur gött? Och detta bara genom att stryka en enda arbetstimma. Hur effektiv är man mellan 16-17 ändå?

Sen kommer skift 2: 14-20. Man hinner göra saker innan jobbet och man hinner varva ner innan läggdags.

Vad tycker ni om förslaget?
Vad har ni för förslag på förändringar i samhället? Vi kan väl utesluta nobrainers som att skola och polisverksamhet och vård ska fungera. Låtsas om som att de redan gjorde det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 19:39   #2
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ett förslag bildas i huvudet. En standard dag är 9-17, med 1 timma lunch. 7 timmar effektiv tid.
sidofråga, är detta normala tider?
Härligt att bara jobba 7h en normal dag, de tiderna hade räckt för egen del
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 20:15   #3
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
sidofråga, är detta normala tider?
Härligt att bara jobba 7h en normal dag, de tiderna hade räckt för egen del
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
.

Haha, vi kan väl för rempr3uhs skulle förklara att det vanliga är 40 timmars arbetsvecka fördelat på 5 dagar á 8 timmar.


Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ligger här alldeles mör och har funderat på jobb. Tänker på att jag alltid stört mig på lunchen, att det är avbrott i ens flow. På att, med färre arbetstimmar så hade jobbet varit en mindre del av livet. Folk hade möjligen varit benägna att jobba med fler typer av arbeten om jobbet inte var lika stor del av ens liv.

Ett förslag bildas i huvudet. En standard dag är 9-17, med 1 timma lunch. 7 timmar effektiv tid.
Intressant tid att byta till: 2 skift. Första skift, 8-14. 6 timmar non stop, men du får ta dig en macka osv på stående fot om du känner för det. Man uppmuntras att käka en stadig frukost med kollegorna tillsammans innan man börjar. När kl är 14 är du klar för dagen och kan göra vad fan du vill.

Hur gött? Och detta bara genom att stryka en enda arbetstimma. Hur effektiv är man mellan 16-17 ändå?

Sen kommer skift 2: 14-20. Man hinner göra saker innan jobbet och man hinner varva ner innan läggdags.

Vad tycker ni om förslaget?
Vad har ni för förslag på förändringar i samhället? Vi kan väl utesluta nobrainers som att skola och polisverksamhet och vård ska fungera. Låtsas om som att de redan gjorde det.
Att arbetsföra personer ska göra något slags motprestation för att få bidrag.
Störande med arbetsföra ynglingar som på något sätt lyckas spela IT-spel i över 40 h per vecka, utföra oheliga handlingar med kjoltyg etc, men inte kan plocka bär eller gamlingar eller varor på ICA..

Sätt soss, fsk och arbmedlingen på att bevaka wow-abonnemangen..
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 20:18   #4
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Du är nog inte rätt person att uttala sig om detta Aryt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 20:52   #5
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Haha, vi kan väl för rempr3uhs skulle förklara att det vanliga är 40 timmars arbetsvecka fördelat på 5 dagar á 8 timmar.




Att arbetsföra personer ska göra något slags motprestation för att få bidrag.
Störande med arbetsföra ynglingar som på något sätt lyckas spela IT-spel i över 40 h per vecka, utföra oheliga handlingar med kjoltyg etc, men inte kan plocka bär eller gamlingar eller varor på ICA..

Sätt soss, fsk och arbmedlingen på att bevaka wow-abonnemangen..
Håller med fattar inte att de håller på att höja pensionsåldern när det finns fullt av personer som aldrig haft ett jobb eller kommer få ett jobb se till att de lyfter arslet och tar över efter de som går i pension annars inga pengar
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 21:15   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
Haha, vi kan väl för rempr3uhs skulle förklara att det vanliga är 40 timmars arbetsvecka fördelat på 5 dagar á 8 timmar.
Hur många timmar per vecka jobbar du som stridspilot?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 21:33   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Vissa jobb kan man komma undan att göra så, vissa går ej.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 21:40   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ligger här alldeles mör och har funderat på jobb. Tänker på att jag alltid stört mig på lunchen, att det är avbrott i ens flow. På att, med färre arbetstimmar så hade jobbet varit en mindre del av livet. Folk hade möjligen varit benägna att jobba med fler typer av arbeten om jobbet inte var lika stor del av ens liv.

Ett förslag bildas i huvudet. En standard dag är 9-17, med 1 timma lunch. 7 timmar effektiv tid.
Intressant tid att byta till: 2 skift. Första skift, 8-14. 6 timmar non stop, men du får ta dig en macka osv på stående fot om du känner för det. Man uppmuntras att käka en stadig frukost med kollegorna tillsammans innan man börjar. När kl är 14 är du klar för dagen och kan göra vad fan du vill.

Hur gött? Och detta bara genom att stryka en enda arbetstimma. Hur effektiv är man mellan 16-17 ändå?

Sen kommer skift 2: 14-20. Man hinner göra saker innan jobbet och man hinner varva ner innan läggdags.

Vad tycker ni om förslaget?
Vad har ni för förslag på förändringar i samhället? Vi kan väl utesluta nobrainers som att skola och polisverksamhet och vård ska fungera. Låtsas om som att de redan gjorde det.
Tror att dina tankar är förlegade och bygger på rätt stor del på historiska data. Idag i det postindustriella samhället är arbetstid ett gammalt påhitt från den Tayloristiskaeran som lever kvar i delar av företagen/världen. I det stora hela så arbetar människor utan reglerad arbetstid den är enbart definierad i kollektivavtal. Individen/teamet styr produktion/innovation/konceptuveckling på egen hand och andelen som arbetar på så sätt ökar år efter år.

Om vi vill öka sysselsättningen behöver vi förkorta arbetstiden så att fler får plats och får troligen ett bättre liv.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-31 klockan 21:43.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 23:02   #9
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Jag har som mål att få till 4, kanske 3 dagars arbetsvecka om 8 timmar per dag. Är så pass billig i drift oavsett. Jag tror mer på att bli av med arbetsdagar än att arbeta kortare dagar. Är ju en enorm skillnad att klippa en dag t.ex, plötsligt enbart 4 dagars arbetsvecka och 3 dagars helg.
Tanken har slagit mig att arbetar man mindre så tjänar och konsumerar man också mindre -> win för miljön. Eller är jag fel på det?
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 23:59   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
Jag har som mål att få till 4, kanske 3 dagars arbetsvecka om 8 timmar per dag. Är så pass billig i drift oavsett. Jag tror mer på att bli av med arbetsdagar än att arbeta kortare dagar. Är ju en enorm skillnad att klippa en dag t.ex, plötsligt enbart 4 dagars arbetsvecka och 3 dagars helg.
Tanken har slagit mig att arbetar man mindre så tjänar och konsumerar man också mindre -> win för miljön. Eller är jag fel på det?
Du gör helt rätt.
Vi kan täcka det nödvändiga utan att jobba, dvs bostad, mat, kläder, sjukvård mm. Det kommer naturligtvis inte funka så bra om ingen jobbar dock.
Men största delen av det vi tjänar går till ren lyx som större TV, resor, finare bil mm. Nöjen man har nytta av en väldigt kort stund, i de flesta fall kortare stund än det tar att jobba ihop pengarna till det.
Det finns egentligen bara ett bra sätt att vara ens lite miljövänlig och det är att konsumera så lite som möjligt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 00:06   #11
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
*Bygga om alla 70+vägar till minst 2+2 vägar i hela Sverige. *Återinför Tjänstemannaansvar och Ämbetsmannaansvar med stränga straff och tydliga lagar.
*All form av bidrag ska kräva en motprestation. Lära sig Svenska, en utbildning, städa diken, rensa rabatter osv. anpassat efter bidragstagarens möjligheter. Prestationen ska kunna bedömas, slöar personen eller struntar i sina uppgifter dras bidraget in.(Kan man absolut inte göra någonting så är det tillräckligt i dessa fall)
*Skriva om lagboken så straff står i paritet med utfört brott, fortkörningsböter ska dömas i procent över hastighet och förövarens årslön, mord och våldtäkter ska straffas hårdare än hembränning som ska bli lagligt.
*Ej Svenska medborgare ska ej få fri tillgång till välfärden. Egen försäkring eller betala.
*För att få delta i regering eller riksdag så måste man klara en psykologisk utvärdering och alla nationella prov samt ett test i logiskt tänkande, samt inneha kunskap om verkligheten.
*Samma stadsminiser får endast sitta 2 perioder.

Några punkter jag kom på nu.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 06:17   #12
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
*För att få delta i regering eller riksdag så måste man klara en psykologisk utvärdering och alla nationella prov samt ett test i logiskt tänkande, samt inneha kunskap om verkligheten.


Några punkter jag kom på nu.
Vilken verklighet tänkte du utgå ifrån?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 07:36   #13
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om vi vill öka sysselsättningen behöver vi förkorta arbetstiden så att fler får plats och får troligen ett bättre liv.
Resonemanget faller på att vi inte har en oändlig pool att ta arbetare ur.

Arbetslösheten bland inrikesfödda med utbildning är under 3%. Det råder en enorm kompetensbrist där alla branscher jag har insyn i skriker efter personal. Är du villig att lämna storstaden så lyfter du lätt 35k som "underbetald" lärare och sjukgymnast. Är du välutbildad och blir t.ex. hyrläkare så pratar vi långt över hundratusen kronor i veckan. Vill du öka sysselsättningen, på riktigt, så måste du hitta en metod för att magiskt konvertera icke-utbildade utrikesfödda som saknar gymnasieexamen till välutbildade arbetare som behärskar språket. Det gör du inte genom att dra ner arbetstiden.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 07:58   #14
Deffen
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 41
Ta bort möjligheten till ansvarsbefriande för styrelse och ägare av aktiebolag och låt dessa vara personligt ansvariga för företagets skulder precis som i andra bolagsformer istället för att överlåta dessa på skattebetalarna.
Deffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-01, 08:09   #15
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Resonemanget faller på att vi inte har en oändlig pool att ta arbetare ur.

Arbetslösheten bland inrikesfödda med utbildning är under 3%. Det råder en enorm kompetensbrist där alla branscher jag har insyn i skriker efter personal. Är du villig att lämna storstaden så lyfter du lätt 35k som "underbetald" lärare och sjukgymnast. Är du välutbildad och blir t.ex. hyrläkare så pratar vi långt över hundratusen kronor i veckan. Vill du öka sysselsättningen, på riktigt, så måste du hitta en metod för att magiskt konvertera icke-utbildade utrikesfödda som saknar gymnasieexamen till välutbildade arbetare som behärskar språket. Det gör du inte genom att dra ner arbetstiden.
Finns det någon som lyft den där lönen som hyrläkare?
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)