Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-24, 10:43   #1
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Sträckt vänster lats - igen

Lyckades sträcka vänster lats igen på gymmet idag. Körde smalbänk och efter ett intensivt set kände jag en bekant känsla ungefär här i ryggen:
(bilden till vänster)


Intalade mig själv att det känns för lite för att det ska kunna vara den där sträckningen igen så jag körde på men sedan blev det olidlig smärta och jag fick gå hem.

Har sträckt samma ställe två gånger tidigare, i marklyft och när jag flådde katt i romerska ringar. Första gången var smärtan olidlig dagarna efter, kunde inte röra ens lillfingret utan ordentlig smärta. Fanns ingen position att stå, sitta eller ligga på som inte gjorde asont. Sätta sig ned på toalettstolen, knappt möjligt. Denna smärtan blev såpass först dag1 och 2 efter sträckningen.

Idag efter sträckningen är jag redan där på smärtskalan. Ville undvika Ipren för det dämpar väl inflammationen och inflammationen är väl det som läker kroppen gissar jag? Men när jag seriöst funderade på att klippa av mig tröjan så tog jag mig en Ipren iaf. Stod sedan i duschen i 30 minuter och roterade kallt/varmt på området och nu har jag även smörjt in området med Voltaren.

Vad ska jag fortsätta med nu? Ispåse eller något varmt?

Varför sträcker jag jämt vänster lats? Idiot som jag är så anade jag lite att detta var på väg att hända för det har känts som att vänster lats nästan har suttit lite fast i revbenen på något sätt, så jag har inte kört några latsövningar på några veckor, men jag borde ha ökat mängden streching avsevärt... Lära sig sin läxa efter 1 gång? 2 gånger? 3 gånger?

Axlarna och övre ryggen är framåtböjd/framåtroterande nu och det gör väldigt ont om jag försöker räta ut mig, så det struntar jag i, tror knappast det är bra för något just nu. Tittade i spegeln och ser även att jag är lite som en banan åt sidan, dvs ena axeln är längre ned än andra. Sidan där skadan uppstådde så är axeln högre. Att försöka räta ut det gör också ganska ont.

Någon som har lite generella tips? Kallt eller varmt nu? Fortsätta rotera kanske? Ligga blickstilla eller fortsätta röra mig så gott det går utan att det gör överjävligt ont för att flytta runt blod kanske?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-24, 15:30   #2
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Funderar på om det kan vara den här muskeln som jag fortsätter sträcka


Vad det har för betydelse eller hur jag tar reda på det vet jag inte..

Finns det något jag kan/borde göra om några veckor när det här har börjat lägga sig? Kan man gå till någon som tittar och känner på det och kan rätta till något? Vem isåfall?

Verkligen den värsta smärtan någonsin det här. Man inser hur involverad latsen är i kroppens rörelser när man sträckt muskeln. Testade lägga mig raklång på golvet förut, kom fan knappt upp igen
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)