Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-05-13, 20:22   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Hur kan "Glycation" förhindras?

Detta är något helt nytt för mig som jag nyligen stötte på. Jag har inte hunnit läsa allt för mycket om det ännu, men av det jag kommit över så verkar det stå för mycket av vårt estetiska åldrande? Det vill säga förlust av kollagen som sedan ger upphov till rynkor?

För att hjälpa till att motverka denna processen fick jag på ett longevity forum höra att följande ska hjälpa:

Carnosine 1000mg (ska tydligen inte tas upp så bra när man får det ifrån maten, bryts ner snabbt?)

Benfotiamine 150mg

Alpha Lipoic Acid 300mg

Någon som har koll på ämnet och vill uttala sig?
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 18:07   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Det där är något vi diabetiker bekymrar oss om. Det är förslitning i kroppen över många år pga högt blodsocker. Andra bekymrar sig mer om de glykosilerade proteinerna i kosten. De undviker hårt stekt, stärkelserik mat som rostat bröd, stekt potatis och kokt mjölk.

Vi diabetiker är mest bekymrade över de reaktioner som kommer i kroppen mellan glukos och kroppens protein. Vilket leder till kallbrand i fötterna och blindhet.

Det bästa du kan göra är att hålla kroppsvikten och vara aktiv och träna. Det gör att du behåller insulinkänsligheten och får stabilt blodsocker.

Kosttillskotten ger jag inte mycket för.
Alpha Lipoic Acid, ALA, är bra. 100 eller 300 mg / dag gör säkert nytta för att hålla tillbaka skadorna.
Benfotiamine är ett läkemedel/kosttillskott som ska öka effekten av kroppsegen insulin. Tror inte att det gör någon nytta för någon fullt frisk som tränar.
Carnosine bryter du ned i tarmen till aminosyran histidin och till beta-alanin. Jag tror det är bättre att lägga pengarna på rent beta-alanin för att öka mängden karnosin i muskelerna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)