Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-22, 23:01   #1
Alisandra
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Dalarna
Inlägg: 21
Arrow Målet är att ställa upp i en fitnesstävling, hur går jag till väga?

Sorry om det finns liknande trådar, vilket det säkert gör, men jag hittade ingen bra när jag använde sökfunktionen, hittar någon en bra länka gärna.

Mitt mål med träningen är att vara så vältränad en dag att jag kan ställa upp i en fitness tävling eller liknande, men hur går jag till väga?
Det är så många frågor jag har och ingen jag kan fråga om det här.
Ingen i min familj stöttar mig i det här, inte ens min sambo. En kvinna ska inte ha sånna muskler, tycker dom. Men jag håller inte med! Hellre en vältränad och snygg kropp än en otränad och ohälsosam kropp.

Nu är det så att jag har ca 20kg och gå ner i vikt. Ska jag ta tag i det nu innan jag börjar styrketräna och börjar bygga muskler? Jag har hört så olika på olika forum om det här så jag vet inte vilket som är bäst för kroppen eller mest effektivt, någon som har något och säga om det?

Sen vet jag inte heller hur man ska börja träna och hur mycket. Hur jag ska lägga upp min träning, hur mycket jag ska äta, vad jag ska äta och inte äta. Behöver jag ta några tillskott? Isåfall vad?

Herregud! Jag är en extrem nybörjare. Pinsamt! Många av er suckar säkert och undrar vadfan jag gör här? Men snälla döm mig inte. Jag är bara en helt vanlig tjej som är totalt vilsen.
Alisandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 23:12   #2
PiNG.
Sillastrypare
 
PiNG.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Bara
Inlägg: 542
Deffguiden är mitt tips att börja på. Sen kommer det säkerligen flera tjejer/killar som har gått ner 20 kg och fått den kropp som de har önskat, som kommer att hjälpa dig med tips.

Rota runt på de olika delarna på forumet, kost avdelningen tex är utmärkt för mat ideer, diet avdelningen för...ja diet. Osv osv.

Lycka till

Länken till deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=26881
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 08-dude Visa inlägg
För att jag vid installationen skapar en filintegritetsdatabas över viktiga filer. Sedan varje midnatt så jämför jag disken mot den databasen. Sedan kör jag även chkrootkit.

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-22, 23:15   #3
Alisandra
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Dalarna
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av PiNG. Visa inlägg
Deffguiden är mitt tips att börja på. Sen kommer det säkerligen flera tjejer/killar som har gått ner 20 kg och fått den kropp som de har önskat, som kommer att hjälpa dig med tips.

Rota runt på de olika delarna på forumet, kost avdelningen tex är utmärkt för mat ideer, diet avdelningen för...ja diet. Osv osv.

Lycka till
Sitter och läser lite om deff nu. Verkar intressant, men jag förstår inte så mycket av det! Haha! Det är verkligen mycket och hålla koll på.

Tack så mycket för ditt svar! Hoppas några andra också svarar, som kanske själva har gått ner en del som jag måste göra.

Tack! Det här ska bli roligt!
Alisandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 07:24   #4
Per B
Förortsbygge
 
Per Bs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 804
Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Nu är det så att jag har ca 20kg och gå ner i vikt. Ska jag ta tag i det nu innan jag börjar styrketräna och börjar bygga muskler? Jag har hört så olika på olika forum om det här så jag vet inte vilket som är bäst för kroppen eller mest effektivt, någon som har något och säga om det?
Du ska självklart komma igång med styrketräningen så snart som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Sen vet jag inte heller hur man ska börja träna och hur mycket.
I slutändan handlar det om vad DU trivs med och hur det funkar rent praktiskt. Om jag förstått det hela rätt kommer du inte att börja på gym förrän i början av nästa år, så det blir hemmaträning fram till dess? Försök avsätta 15-30 minuter varje dag hemma för lätta styrketräningsövningar, och komplettera detta med promenader i ökande takt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
hur mycket jag ska äta
I slutändan måste du konsumera mer energi än du stoppar i dig om du vill gå ner i vikt. Om du känner för att börja föra kostdagbok och räkna kalorier, så gör det. Men i slutändan är det spegeln och hur du mår som är facit.

Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
vad jag ska äta och inte äta.
Sunt förnuft räcker ganska långt här, du vet nog skapligt bra vad som är nyttigt och inte. Men kom ihåg att granska alla fantastiska dieter i kvällstidningarna kritiskt. Om du tvekar så finns kolozzeums samlade kompetens här för att svara på alla dina frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Behöver jag ta några tillskott?
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Herregud! Jag är en extrem nybörjare. Pinsamt! Många av er suckar säkert och undrar vadfan jag gör här? Men snälla döm mig inte. Jag är bara en helt vanlig tjej som är totalt vilsen.
Ingen fara, vi har alla varit nybörjare!

Senast redigerad av Per B den 2008-09-23 klockan 07:27.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 13:42   #5
Alisandra
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Dalarna
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Per B Visa inlägg
Du ska självklart komma igång med styrketräningen så snart som möjligt.


I slutändan handlar det om vad DU trivs med och hur det funkar rent praktiskt. Om jag förstått det hela rätt kommer du inte att börja på gym förrän i början av nästa år, så det blir hemmaträning fram till dess? Försök avsätta 15-30 minuter varje dag hemma för lätta styrketräningsövningar, och komplettera detta med promenader i ökande takt.


I slutändan måste du konsumera mer energi än du stoppar i dig om du vill gå ner i vikt. Om du känner för att börja föra kostdagbok och räkna kalorier, så gör det. Men i slutändan är det spegeln och hur du mår som är facit.


Sunt förnuft räcker ganska långt här, du vet nog skapligt bra vad som är nyttigt och inte. Men kom ihåg att granska alla fantastiska dieter i kvällstidningarna kritiskt. Om du tvekar så finns kolozzeums samlade kompetens här för att svara på alla dina frågor.


Nej


Ingen fara, vi har alla varit nybörjare!
Jag kör lite styrkeövningar hemma varje dag och kompletterar det med promenader och ibland cyklar jag även också. Jag tycker om och röra på mig, och blir rastlös lätt. Så då blir det lite cykelturer också.

Jag förstår dock inte hur man räknar ut hur mycket kcal det är i det man äter, det måste jag ju veta för att hålla koll på att jag inte stoppar i mig mer än jag behöver. Inga tips om det?

Några speciella dieter har jag inte tänkt prova eftersom jag äter ganska hälsosamt, och jag vill lära mig äta mer hälsosamt. För jag vill att det ska passa in i min livsstil så jag kan behålla min vikt.

Ja, det är ju så. Tur det finns dom som är snälla och hjälper oss nybörjare och inte glömmer det där. Sånt är alltid kul och uppskattas! Iallafall av mig!

Tack för ditt svar!
Alisandra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 20:53   #6
JärnJane
Registered User
 
JärnJanes avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Malmö
Inlägg: 46
Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Jag kör lite styrkeövningar hemma varje dag och kompletterar det med promenader och ibland cyklar jag även också. Jag tycker om och röra på mig, och blir rastlös lätt. Så då blir det lite cykelturer också.

Jag förstår dock inte hur man räknar ut hur mycket kcal det är i det man äter, det måste jag ju veta för att hålla koll på att jag inte stoppar i mig mer än jag behöver. Inga tips om det?

Några speciella dieter har jag inte tänkt prova eftersom jag äter ganska hälsosamt, och jag vill lära mig äta mer hälsosamt. För jag vill att det ska passa in i min livsstil så jag kan behålla min vikt.

Ja, det är ju så. Tur det finns dom som är snälla och hjälper oss nybörjare och inte glömmer det där. Sånt är alltid kul och uppskattas! Iallafall av mig!

Tack för ditt svar!


Om du vill räkna kalorier: dyk in i kostdelen och hämta excel-mallen för att beräkna kalorier, den underlättar enormt. Det är bara att låta allt du äter passera vågen (i rått/färskt/torrt tillstånd), sen skriver du in det däri och så räknas det ut hur mycket av kolisar fett och protte du får i dig. Finns livsmedlet inte inlagt i databasen redan kan du lägga till själv!

Jag tycker mallen är toppen för att få ett grepp om hur man egentligen äter. Börja med att måtta allt men ändra inte din kost. Då kan du se hur du har ätit tidigare, och utifrån det kan du göra justeringar och se tydligt vad olika förändringar i kosten gör.

Kör hårt och var inte rädd för att "göra fel" såhär i början, man lär sig mycket om hur man funkar och reagerar på förändringar genom att testa och laborera med både mat och träning. Använd sunt förnuft så går det inte åt helvete! Annars finns ju vi här på kolo också
__________________
JärnJeeeeejn!
JärnJane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 14:26   #7
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Sorry men det blev ett långt inlägg. Försökte bara få med grunderna men det blev en hel del iaf.

Styrketräna medans du går ner i vikt. Det innebär att du inte behöver gå ner lika mycket (eftersom du inte förlorar lika mycket muskelmassa om du styrketränar, eller till och med bygger mer). Det gör dessutom att du når din vikt fortare eftersom du inte behöver gå ner lika många kilon för att bli av med allt fett (behåller du mer muskelmassa kommer viktnedgången att bestå av fler kilon fett än annars, makes sense eller hur?). Det viktiga med styrketräningen är att den är utmanande, du ska sträva efter att bli starkare hela tiden och att träna hela kroppen. Du behöver ordentlig utrustning för detta. Sådan utrustning som finns på gym.

Konditionsträning bör du också träna då detta är både bra för hälsan och förbränner mer energi så att du lättare kan gå ner i vikt, dessutom tycker många att det hjälper mot hungerskänslorna och det gör ju även att du kan äta en gnutta mer än utan kondisträning, vilket underlättar psykologiskt för dig att gå ner.

Träna inte för mycket inledningsvis. Risken är större att du går in i väggen då. Börja nånstans med 2-3 styrkepass i veckan och 1-4 pass konditionsträning (30-60 minuter). Försök avgöra själv vad du orkar med, börja hellre lägre och öka efter hand. Utöver detta kan du försöka promenera i princip hur ofta du vill och ta cykeln istället för bilen då detta inte bör inverka negativt på resten av din träning.

Samtidigt som det är viktigt att inte träna för mycket bör man heller inte dra ner drastiskt på kalorierna då träningen i sig skapar en energiutgift och eftersom du är nybörjare behöver du även all chans att orka åter hämta dig. En balansgång mellan nedskärning på maten och ökad träningsmängd (från ingen alls?).

Jag skulle rekommendera att du lägger dig nånstans mellan ett kaloriunderskott på 500-1000 per dygn, vilket ger en viktnedgång på 0.5-1kg i veckan. Det här kan vara svårt att lista ut hur man gör detta men i deffguiden står det hur man går till väga och man måste prova innan man vet om man gör rätt, speciellt som vi alla har unik ämnesomsättning och livsvanor som påverkar hur mycket energi vi behöver.

Lycka till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 15:55   #8
Handcuff
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 3 547
Citat:
Ursprungligen postat av Alisandra Visa inlägg
Sitter och läser lite om deff nu. Verkar intressant, men jag förstår inte så mycket av det! Haha! Det är verkligen mycket och hålla koll på.

Tack så mycket för ditt svar! Hoppas några andra också svarar, som kanske själva har gått ner en del som jag måste göra.

Tack! Det här ska bli roligt!
Genom att läsa relevanta och befintliga trådar och fråga mycket så kommer du bli expert på kost+träning. Om du vill!
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)