Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-04-18, 18:34   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Böjskor?

Beställde ett par böjskor till mig själv idag (Reebok Lifter PR) FYI. Har aldrig böjt i lyftarskor (dvs skor med klack). Ni som kör med lyftarskor vad var den första känslan av att böja med en sko som har klack? Svagare, starkare, bara obehagligt? Har ni kvar dem på? Gått tillbaka att böja i platt sko?
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-18, 18:52   #2
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 215
Det är teknikfråga och inte direkt skofråga. Men en lyftarsko är stabil och har ungefär samma klack som en löparsko.

Platta skor kräver oftast kraftig lowbarböj för att fungera för de flesta och skon behöver vara stabil så att inte foten blir sladdrig i skon.

Tekniken för att använda en lyftarsko handlar i stort om att placera tyngden rätt dvs i klacken.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 05:42   #3
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
För mig var det lite av en aha-upplevelse att sätta mig på huk i ett par lyftarskor första gången. Det var snart 4 år sedan och jag har inte återgått till platta skor sedan dess.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 12:26   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Jämfört med de skor jag hade innan var det stabilare. Ingen risk att insidan av fotsulan viker sig inåt vilket lätt händer med mjuka skor (t ex Converse).

Jämfört med utan skor var det inte så stor skillnad. Har inga problem med djup eller rörlighet utan skor.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-21, 12:47   #5
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Första passet:

- Det är lite klumpigare att gå.
- Man står i lutning.
- De klickar och klackar lite grann på hårt underlag.
- Tyngre böj och dragövningar känns lite annorlunda. Inte dåligt eller fel, bara annorlunda.
- När jag böjer på knäna fortsätter jag hela vägen ner till golvet, istället för att tippa åt något håll efter 90-grader.
- Fötterna står som gjutna i golvet när jag böjer.


Först runt tredje passet kändes det helt normalt, och som Pepplez nämner är det lite av en chock när man sätter sig ned hela vägen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 18:01   #6
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Total nybörjarfråga, men måste man ha sådana skor? Vad är det meningen att de ska tillföra?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 18:36   #7
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Total nybörjarfråga, men måste man ha sådana skor? Vad är det meningen att de ska tillföra?


Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 18:46   #8
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.
Ok, makes sense.
Är det samma djungel att köpa sådana skor som det är att köpa löparskor?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 18:50   #9
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 19:36   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Jag kan passa på att slå ett slag för Nike Romaleos. Men enbart tvåan. Trean är tråkigt nog inte lika stum och stabil.

Välj även en storlek som sitter tajt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 19:37   #11
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Klart man inte måste men om du testar ett par är sannolikheten hög att du aldrig vill böja utan igen. Ger stabilitet och förbättrar formen genom att höja upp hälen. Måste upplevas.
Det beror nog lite på hur bra din knäböj är från början. (Dvs om skorna förbättrar formen) Och vilken typ av knäböj du skall utföra.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-22, 20:49   #12
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.


Finns även Adidas Powerlift som ligger prisklassen under Power Perfect.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:24   #13
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Inte ens i närheten. Skillnaderna mellan dem består oftare av klackhöjd, skovikt, och bekvämlighet, men är även där så sjukt små. Adidas har alltid varit mitt märke, men det finns säkerligen lika bra varianter från Reebok (Legacy Lifters), Nike (Romaleos), Inov-8, DoWin, osv.

Det billigare segmentet är Adidas Power Perfect och DoWin. Resten springer lätt iväg med priserna.
Det låter ju som en bra början
Är det här något man kan testa och köpa på t ex Intersport eller Stadium, man måste inte till en specialbutik eller köpa i blindo över nätet?

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Jag kan passa på att slå ett slag för Nike Romaleos. Men enbart tvåan. Trean är tråkigt nog inte lika stum och stabil.

Välj även en storlek som sitter tajt.
Är det bra även för breda ankfötter som mina?

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Det beror nog lite på hur bra din knäböj är från början. (Dvs om skorna förbättrar formen) Och vilken typ av knäböj du skall utföra.
Och det är här jag kan konstatera att jag bor i obygden långt från allt vad PT och instruktörer heter, så jag har ingen aning om hur bra mina knäböj är egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Finns även Adidas Powerlift som ligger prisklassen under Power Perfect.
Adidas känner jag igen, de har jag t om sett på gymmet faktiskt. Rödvita med lite klack, Adidas-stripes och ganska smala? De är bra alltså? Tack, det är bra att komma ihåg.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:29   #14
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Budo Fitness på Sveavägen hade ett gäng modeller sist jag var där. Har för mig att Intersport även brukar ha en liten hörna med lyftarskor. Stadium är nog svårare, men har chans.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 10:58   #15
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Tack, jag får börja kolla runt lite. Jag tycker i och för sig att mina Salming race duger, odämpade platta skor som inte gör varken till eller från vad jag vet, men har fått höra att jag kanske borde skaffa riktiga skor för ändamålet.

Jag har å andra sidan fått tipset att skaffa bälte också, och det är knappast aktuellt med mina flugvikter
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)