Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-05, 11:15   #1501
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Köpte fryst lax igår ca kl17. De har legat i paketet i rumstemperatur sen dess. Kan de ätas idag?
Luktar dom okej så är det nog ingen fara, dom är ju trots allt vakuumförpackade.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 16:33   #1502
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bakterieinfektion = svält, virusinfektion = ät.
Fortsättning på sjukdomsfrågan.
Febern har nu avtagit helt och ersatts av ett brutalt influensaangrepp med medföljande sprutlackering, obs inga kräkningar utan bara ofrivilliga tarmsköljningar.

Har förlorat aptiten en hel del men ställer ändock frågan, hur ser kaloriupptaget ut under influensa? Finns det några undersökningar? Tänker att om det kommer ut genom dörr 1 (munnen) så är maten oprocessad = ren kaloriförlust. Men om det däremot kommer ut genom dörr 2 så måste den väl vara mer eller mindre processat = fullbordat upptag/ väldigt lite spill (utöver fiber, stärkelse och liknande).

Vill väl ändå försöka fylla på kroppen så gott det går utan att behöva trycka i mig onödigt mycket om det ändå inte blir något nämnvärt extraspill.
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 19:40   #1503
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Se åtminstone till att få i dig vätskeersättning för att kontra oljebytet. Kalorierna är mindre viktiga i sammanhanget, utan få i dig det som går. Däremot bör vätska tvingas ned i måttliga mängder.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 20:02   #1504
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Varför anses pizza och hamburgare vara skräpmat? Förstnämnda är ju i princip bara fett och kolhydrater och det sistnämnda har därutöver mer protein än förstnämnda.

Nå? Kolhydrater och fett är ju inte onyttigt per se?
tomten1 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 20:18   #1505
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Varför anses pizza och hamburgare vara skräpmat? Förstnämnda är ju i princip bara fett och kolhydrater och det sistnämnda har därutöver mer protein än förstnämnda.

Nå? Kolhydrater och fett är ju inte onyttigt per se?
Man säger att det är skräp för att det inte innehåller så mycket protein.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 20:21   #1506
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Varför anses pizza och hamburgare vara skräpmat? Förstnämnda är ju i princip bara fett och kolhydrater och det sistnämnda har därutöver mer protein än förstnämnda.

Nå? Kolhydrater och fett är ju inte onyttigt per se?
Jag antar att du syftar på den typ av mat man köper på restaurang, inte hemmalagad. Det är processad mat, snabbmat. Det är energirikt. Mer energi än vad dagens genomsnittliga, ofta stillasittande individ behöver. Sen mättar det inte särskilt bra sett till energimängden.

Med "hamburgare" menas dessutom ofta en meny med tillhörande läsk och pommes.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2018-04-05 klockan 20:23.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 21:14   #1507
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bakterieinfektion = svält, virusinfektion = ät.
Detta är väl en gammal myt? Eller har man hittat något vetenskapligt bevis för att det faktiskt ligger någonting i det?

Man säger samma sak här i USA, men egna efterforskningar fann inget vetenskapligt bevis. Bara någon gammal skröna om att man vill att kroppen ska ha dåligt med bränsle och hålla sig sval under bakterieinfektion, men att man ska ha gott om bränsle under en virusinfektion för att ta död på viruset.

Annars är man väl inte alltid jättehungrig under sjukdom ändå, beroende på vilken slags sjuka det gäller.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 23:10   #1508
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Citat:
Ursprungligen postat av tomten1 Visa inlägg
Varför anses pizza och hamburgare vara skräpmat? Förstnämnda är ju i princip bara fett och kolhydrater och det sistnämnda har därutöver mer protein än förstnämnda.

Nå? Kolhydrater och fett är ju inte onyttigt per se?
Allt handlar inte om macros. Processad mat är ofta inte nyttig. Massa onyttiga fetter i pizza, raffinerade kolhydrater är onyttigt osv.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-05, 23:30   #1509
Luca Brasi
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 1 187
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Detta är väl en gammal myt? Eller har man hittat något vetenskapligt bevis för att det faktiskt ligger någonting i det?

Man säger samma sak här i USA, men egna efterforskningar fann inget vetenskapligt bevis. Bara någon gammal skröna om att man vill att kroppen ska ha dåligt med bränsle och hålla sig sval under bakterieinfektion, men att man ska ha gott om bränsle under en virusinfektion för att ta död på viruset.

Annars är man väl inte alltid jättehungrig under sjukdom ändå, beroende på vilken slags sjuka det gäller.
Han postade ju denna länken:
http://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(16)30972-2
Luca Brasi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 09:50   #1510
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Jag upplever att allting fungerar bättre för mig (träning, mental förmåga, sömn och dyl) när jag äter RIKTIGT mycket kolhydrater. Äter jag en måltid med lite kolhydrater känner jag mig varken piggare eller nöjd. Detta gäller även mellanmål. Vilka faktorer är mest avgörande för hur "beroende" man är av kolhydrater? Var på middag igår som bestod av kött med sallad och det känns ganska trist att man inte kan känna sig "tillfredsställd" efteråt fastän det var gott och rikt på såväl volym som kalorier.

Trevlig söndag!
Arigold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 10:27   #1511
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Jag upplever att allting fungerar bättre för mig (träning, mental förmåga, sömn och dyl) när jag äter RIKTIGT mycket kolhydrater. Äter jag en måltid med lite kolhydrater känner jag mig varken piggare eller nöjd. Detta gäller även mellanmål. Vilka faktorer är mest avgörande för hur "beroende" man är av kolhydrater? Var på middag igår som bestod av kött med sallad och det känns ganska trist att man inte kan känna sig "tillfredsställd" efteråt fastän det var gott och rikt på såväl volym som kalorier.

Trevlig söndag!
Arigold
Om man är fysiskt aktiv till vardags.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 11:06   #1512
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Om man är fysiskt aktiv till vardags.
Har detta även bäring på hur "nöjd" man känner sig efter man käkat kolhydrater? Jag fiskar lite efter om det här är en ren preferensgrej som varierar från person till person eller om det faktiskt finns någon fysiologisk förklaring bakom det hela! Tack för ditt svar

Arigold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 11:19   #1513
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Man gillar det man gillar.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-08, 13:11   #1514
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av AriGold Visa inlägg
Har detta även bäring på hur "nöjd" man känner sig efter man käkat kolhydrater? Jag fiskar lite efter om det här är en ren preferensgrej som varierar från person till person eller om det faktiskt finns någon fysiologisk förklaring bakom det hela! Tack för ditt svar

Arigold
Personligen tappar jag tyvärr matlusten helt tillslut om jag bara käkar lågfettkost med tonvis av kolhydrater, oavsett vad det är jag stoppar i mig. Känner mig aldrig riktigt nöjd.

Går alltid åt helvete när jag ska "clean"-bulka på lågfettkost.

Senast redigerad av Xead den 2018-04-08 klockan 13:12.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 18:04   #1515
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Finns det nått som tyder på att rökarom skulle ha cancerogena egenskaper? Denna artikel jag läste verkar tyda på att så inte är fallet, men den var ju något tvetydig tycker jag.
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)