Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-25, 19:48   #1
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Hur många kcal förbränner jag på ett tungt överkroppspass?

Ber om ursäkt om jag postar fel men är ganska ny och hade lite svårt att hitta var jag skulle posta detta.

Iaf.


Jag deffar, och kör stenhårt och har fått hjälp av många från detta forum och mina muskler verkar komma fram och vikten går neråt stabilt!

Min fråga är hur mycket förbränner jag på ett gym pass?

En typiskt Måndag kan se ut så här: Jag börjar med lite uppvärmning och kör mesta dels rodd i 10 minuter på medel(där har jag koll och bränner cirka 100-150kcal). Sen köra jag Bröst, triceps och axlar.

Bröst: Bänkpress, lutande bänkpress.
Triceps: bara pushdowns.
Axlar: Militärpress och axelpress.

Jag kör dom tyngre övningarna 6-8 gånger och ca 2 minuters vila mellan varje. Dom mer lättare övningarna kör jag 12 gånger och vilar 1 minut.
Jag kör alltid med en tung vikt att jag verkligen får pressa dom sista(oftas!)

Min vikt är 149 kg och är 180 lång.

På appen Lifesum som jag skriver in allt så säger den "Gym-Tungt överkroppspass (ex. Chins, Rodd, Marklyft) 596 kcal på 30 min.

Oftas brukar jag bli på gymmet ca 70-80 minuter och hur menas det? Alltså jag gör ju ganska få reps och sen vilar, ska jag räkna in tiden då jag bara kör typ marklyft och sen pausa tiden när jag vilar och sen fortsätta och sedan se hur länge det blev eller räknar dom med min vila? Fattar inte mycket sorry :

Tack på förhand, är det några konstigheter så säg till så ska vi nog lösa det
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 22:26   #2
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Ber om ursäkt om jag postar fel men är ganska ny och hade lite svårt att hitta var jag skulle posta detta.

Iaf.


Jag deffar, och kör stenhårt och har fått hjälp av många från detta forum och mina muskler verkar komma fram och vikten går neråt stabilt!

Min fråga är hur mycket förbränner jag på ett gym pass?

En typiskt Måndag kan se ut så här: Jag börjar med lite uppvärmning och kör mesta dels rodd i 10 minuter på medel(där har jag koll och bränner cirka 100-150kcal). Sen köra jag Bröst, triceps och axlar.

Bröst: Bänkpress, lutande bänkpress.
Triceps: bara pushdowns.
Axlar: Militärpress och axelpress.

Jag kör dom tyngre övningarna 6-8 gånger och ca 2 minuters vila mellan varje. Dom mer lättare övningarna kör jag 12 gånger och vilar 1 minut.
Jag kör alltid med en tung vikt att jag verkligen får pressa dom sista(oftas!)

Min vikt är 149 kg och är 180 lång.

På appen Lifesum som jag skriver in allt så säger den "Gym-Tungt överkroppspass (ex. Chins, Rodd, Marklyft) 596 kcal på 30 min.

Oftas brukar jag bli på gymmet ca 70-80 minuter och hur menas det? Alltså jag gör ju ganska få reps och sen vilar, ska jag räkna in tiden då jag bara kör typ marklyft och sen pausa tiden när jag vilar och sen fortsätta och sedan se hur länge det blev eller räknar dom med min vila? Fattar inte mycket sorry :

Tack på förhand, är det några konstigheter så säg till så ska vi nog lösa det

Kort svar; Lite, mycket mindre än 1200 kcal/h.

Gympass bränner väldigt begränsat med kcal. Du skriver dessutom inget om vilka vikter du använder så att gissa i ditt specifika fall är svårt men, 2-300 kcal typ.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 04:08   #3
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
160 kcal extra förutom dina 100 kcal/timme som ingår i din normalförbränning. Så med styrketräning + din normalförbränning - 260 kcal under en timme.

Lyssna gärna på Styrkelabbet som poddade om det här för någon vecka sedan:


Avsnitt 172: Så många kalorier bränner du under ett styrketräningspass
https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-172/
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-26, 13:43   #4
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av TotteShaped4Life Visa inlägg
160 kcal extra förutom dina 100 kcal/timme som ingår i din normalförbränning. Så med styrketräning + din normalförbränning - 260 kcal under en timme.

Lyssna gärna på Styrkelabbet som poddade om det här för någon vecka sedan:


Avsnitt 172: Så många kalorier bränner du under ett styrketräningspass
https://www.styrkelabbet.se/avsnitt-172/
Wow tack! Älskar verkligen styrkelabbet, deras podd kommer bli mitt nya sömnmedel.

Har alltid vetat att det är ganska låg kaloriförbränning vid styrketräning men angående min vikt på 150 kg bör jag väl bränna mer eller är jag helt ute och cyklar?

Är bara nyfiken då jag använder appen och lifesum säger att jag bränner kring 500 kcal på ett överkroppspass, jag är ju annars mycket och rör på mig, mitt jobb är mycket bära tungt och mycket rörelser även dom dagarna jag inte gymmar så tar jag alltid en prommenad, och äger bara en cykel
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-30, 13:00   #5
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 727
Jag hade nog inte krånglat till det och hade inte ens räknat med viktträningen. Så länge passet inte är ett cirkelpass nonstop I en timme tror jag inte bränner speciellt mycket kalorier.

Roligt att du tar tag I vikten, lycka till med viktnedgången.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 12:32   #6
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Om man tränar tämligen intensivt, så pulsen ökar rejält och ligger tex runt 60-70 %! Borde det inte vara jämförbart med lika långt löppass där man har samma puls?
Pulsen ökar ju för att kroppen förbränner mer och behöver syre i processen, eller tänker jag helt fel?
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 12:42   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Den stora energiförbrukande faktorn är muskelarbetet. "Normal" styrketräning har för långa viloperioder för att en timmes aktivitet skall blir lika energikrävande som t ex kontinuerlig löpning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 13:02   #8
stefannn
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: örebro
Inlägg: 1 159
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Den stora energiförbrukande faktorn är muskelarbetet. "Normal" styrketräning har för långa viloperioder för att en timmes aktivitet skall blir lika energikrävande som t ex kontinuerlig löpning.
I mitt exempel tänker jag mig att man superettar eller kör fler övningar samtidigt och inte vilar emellan!
Borde inte en viss puls, självklart med variationer kunna jämföras mot en viss förbrukning?
__________________
nobody is perfect. guess i´m nobody

Member of PIO - Påhittad Internet Organisation

Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
Jämt.
Hela min sexuallitet är uppbyggd på skogs-porr.




(Hoppas att denna ska hamna i ngns undertext! )
stefannn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 21:16   #9
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Kul att tråden är igång och jag kan få lära mig mer av andras frågor!

Har en ny fråga angående kaloriförbränning.
Jag blir galen på alla uträknare inom hur mycket just jag förbränner.

En sida visar att jag bränner över 600 kcal på stavgång 5-6km/h och en annan att jag förbränner mycket mindre, ca 300 kcal. Vad förbränner just jag?

Om jag tar och går med mina stavar i ett tempo på 5,5 km/h och håller det i 30 min på en lång raksträcka?

Jag väger 149 kg och är 180 cm lång.
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 09:05   #10
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av stefannn Visa inlägg
I mitt exempel tänker jag mig att man superettar eller kör fler övningar samtidigt och inte vilar emellan!
Borde inte en viss puls, självklart med variationer kunna jämföras mot en viss förbrukning?
Men då är vi mer inne på typ bodypump/cirkelträning, dvs snarare kondition och inte styrka.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 10:41   #11
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Starman Visa inlägg
Vad förbränner just jag?
Då du är intresserad av siffrorna så tar jag för givet att du monitorerar ditt energiintag.

Jag har ett tips på en metod som jag gjorde.

1. Försök hålla dig till ungefär samma träningsmängd utslaget över veckan under hela perioden.

2. Bokför allt du äter och dricker.

3. Väg dig VARJE dag (under 2-3 månader) samma tid på dagen helst.

4. Räkna ut snittet för hur mycket energi du har intagit per vecka. (alla kalorier för hela veckan delat i 7)

5. Räkna ut snittet för hur vikt förändrats från vecka till vecka.

6. Ta ditt genomsnittliga energiintag (baserat på snittet för en hel vecka). Och subtrahera med viktförändringen*8000/7

Exempel:
Har du ätit 13000kcal över hela veckan så blir det genomsnittligt 1857kcal/dag
Har du gått ner 0,8kg (jämfört med snittet från föregående vecka) så blir det:
-0,8*7500/7=-914kcal
Din balans ligger då alltså ungefär på 1857-(-914)=2771kcal om dagen.
Om du sedan tar ett snitt för den uträkningen för flera på varandra följande veckor så får du ett väldigt noggrant mått på din energibalans, MED träningen inräknad.

7. Voila, Du har en relativt noggrann uträkning av vart din personliga genomsnittliga energibalans ligger. Använd dig av denna siffra och basera ditt kaloriintag på det, lägg sedan till eller dra bort kalorier utefter målsättning (dra bort om du ska gå ner, lägg till om du ska gå upp)

8. Bry dig sedan inte om hur mycket varje enskilt träningspass eller övning bränner. Det är i sammanhanget relativt ointressant om du tränar ungefär likadant hela tiden.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-09, 22:27   #12
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag minns inte vart jag läst eller hört det men om man styrketränar en timme så omsätter man totalt lika mycket energi på ett dygn som om man hade sprungit 10km? Alltså kcalförbrukningen sett över hela veckan är densamma för en som styrketränar 3 timmar i veckan jämfört med en löpare som springer 3mil i veckan?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-10, 13:59   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag minns inte vart jag läst eller hört det men om man styrketränar en timme så omsätter man totalt lika mycket energi på ett dygn som om man hade sprungit 10km? Alltså kcalförbrukningen sett över hela veckan är densamma för en som styrketränar 3 timmar i veckan jämfört med en löpare som springer 3mil i veckan?
De siffrorna baseras på resultat från styrketräning i cirkelträningform utan vila jämfört med lugn joggning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 15:09   #14
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Då du är intresserad av siffrorna så tar jag för givet att du monitorerar ditt energiintag.

Jag har ett tips på en metod som jag gjorde.

1. Försök hålla dig till ungefär samma träningsmängd utslaget över veckan under hela perioden.

2. Bokför allt du äter och dricker.

3. Väg dig VARJE dag (under 2-3 månader) samma tid på dagen helst.

4. Räkna ut snittet för hur mycket energi du har intagit per vecka. (alla kalorier för hela veckan delat i 7)

5. Räkna ut snittet för hur vikt förändrats från vecka till vecka.

6. Ta ditt genomsnittliga energiintag (baserat på snittet för en hel vecka). Och subtrahera med viktförändringen*8000/7

Exempel:
Har du ätit 13000kcal över hela veckan så blir det genomsnittligt 1857kcal/dag
Har du gått ner 0,8kg (jämfört med snittet från föregående vecka) så blir det:
-0,8*7500/7=-914kcal
Din balans ligger då alltså ungefär på 1857-(-914)=2771kcal om dagen.
Om du sedan tar ett snitt för den uträkningen för flera på varandra följande veckor så får du ett väldigt noggrant mått på din energibalans, MED träningen inräknad.

7. Voila, Du har en relativt noggrann uträkning av vart din personliga genomsnittliga energibalans ligger. Använd dig av denna siffra och basera ditt kaloriintag på det, lägg sedan till eller dra bort kalorier utefter målsättning (dra bort om du ska gå ner, lägg till om du ska gå upp)

8. Bry dig sedan inte om hur mycket varje enskilt träningspass eller övning bränner. Det är i sammanhanget relativt ointressant om du tränar ungefär likadant hela tiden.
This. Very much this.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 16:38   #15
Starman
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2019
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Då du är intresserad av siffrorna så tar jag för givet att du monitorerar ditt energiintag.

Jag har ett tips på en metod som jag gjorde.

1. Försök hålla dig till ungefär samma träningsmängd utslaget över veckan under hela perioden.

2. Bokför allt du äter och dricker.

3. Väg dig VARJE dag (under 2-3 månader) samma tid på dagen helst.

4. Räkna ut snittet för hur mycket energi du har intagit per vecka. (alla kalorier för hela veckan delat i 7)

5. Räkna ut snittet för hur vikt förändrats från vecka till vecka.

6. Ta ditt genomsnittliga energiintag (baserat på snittet för en hel vecka). Och subtrahera med viktförändringen*8000/7

Exempel:
Har du ätit 13000kcal över hela veckan så blir det genomsnittligt 1857kcal/dag
Har du gått ner 0,8kg (jämfört med snittet från föregående vecka) så blir det:
-0,8*7500/7=-914kcal
Din balans ligger då alltså ungefär på 1857-(-914)=2771kcal om dagen.
Om du sedan tar ett snitt för den uträkningen för flera på varandra följande veckor så får du ett väldigt noggrant mått på din energibalans, MED träningen inräknad.

7. Voila, Du har en relativt noggrann uträkning av vart din personliga genomsnittliga energibalans ligger. Använd dig av denna siffra och basera ditt kaloriintag på det, lägg sedan till eller dra bort kalorier utefter målsättning (dra bort om du ska gå ner, lägg till om du ska gå upp)

8. Bry dig sedan inte om hur mycket varje enskilt träningspass eller övning bränner. Det är i sammanhanget relativt ointressant om du tränar ungefär likadant hela tiden.
Tack, du verkar ha koll.

Har en ganska orolig känsla sen igår. Jag skriver upp allt jag äter och jag hamnar på ca 1400-1600 kcal och protein ligger på 140-200g. Jag äter för lite protein?

Jag har läst att man ska få i sig minst 2g protein per kilo och när jag räknar på det så får jag fram till att jag inte får i mig tillräckligt.
Hur gör jag för att få i mig rätt protein mängd i min höga vikt på 146 kg?

Jag har märkt och börjat se muskler kring ben och armar bland annat. Jag vill absolut inte förlora mina muskler och börjar kännas rätt jobbigt att gå på gymmet och veta att jag inte bygger muskler.
Starman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)