Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-23, 20:05   #1
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Räcker böj som träning för gluteus och quads?

Som halvtrött på träning med huvudsakligt mål att underhålla (men med hopp om att öka), är böj det enda jag har kört för gluteus och quads den senaste tiden. Nog minst ett år nu.

Det verkar funka, men tänkte ändå skapa en tråd och höra med koloeliten om vad som anses om detta.

Anledningen till att jag bara kör böj är för att minimera antalet övningar. Jag hade gärna kört benspark t.ex. (mycket hellre faktiskt), men då hade jag även behövt göra en annan övning för gluteus. Något jag inte vill.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-23, 20:09   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Ja, det skulle jag säga. Komplettera med lårcurl.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 09:29   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Som ceejay säger behöver man komplettera med något för hamstrings (ffa biceps femoris) och lårcurl är mest heltäckande. Det man "missar" i böj som man får i benspark är rectus femoris. Den agerar bara dynamisk stabilisator i böj. Benspark fixar som sagt den biten, men om du vill minimera antalet övningar men ändå kör någon övning för magen så kan du välja någon variant av benlyft med sträckt knä. Då får du med rectus femoris ordentligt i din magträning istället för i din benträning.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 11:43   #4
svartakronan
Registered User
 
svartakronans avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 1 524
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Som ceejay säger behöver man komplettera med något för hamstrings (ffa biceps femoris) och lårcurl är mest heltäckande. Det man "missar" i böj som man får i benspark är rectus femoris. Den agerar bara dynamisk stabilisator i böj. Benspark fixar som sagt den biten, men om du vill minimera antalet övningar men ändå kör någon övning för magen så kan du välja någon variant av benlyft med sträckt knä. Då får du med rectus femoris ordentligt i din magträning istället för i din benträning.
Lånar tråden lite. Hur är det med utfall och Bulgariska splitböjar? Jag kör endast böj och splitböjar/Utfall för framsida lår, antar att man "missar" rectus femoris i de med, måste det vara sparkrörelse för att få in optimal träning för rectus femoris, eller?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
svartakronan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 11:56   #5
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Nej man får med rectus femoris ganska bra i utfallsvarianter. Det är det bakre benet som får den träningen, antingen främst excentriskt i utfall eller både excentriskt och koncentriskt i splitböj.

Jag har utfall som "enda" övning för rectus femoris nu när jag bara kör helkropp. Får förstås mycket träning när jag kör kampsport med alla sparkar och diverse magövningar också men jag hade inte oroat mig för att missa RF om jag bara kört utfall.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 19:16   #6
Jhammar
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2016
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av svartakronan Visa inlägg
Lånar tråden lite. Hur är det med utfall och Bulgariska splitböjar? Jag kör endast böj och splitböjar/Utfall för framsida lår, antar att man "missar" rectus femoris i de med, måste det vara sparkrörelse för att få in optimal träning för rectus femoris, eller?

Skickat från min G3311 via Tapatalk
Bulgarisk splitböj tar bra på rectus femoris, den får en rejäl stretch i botten, speciellt om man kör med den främre foten lite eleverad.
Jhammar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-25, 14:34   #7
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Tack för svar. Kompletterar mycket riktigt med lårcurl.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)