Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-03, 19:30   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Knölar på AC-leden, varför?

Jag vet inte riktigt hur länge jag har haft det, men jag är 99% säker på att de har blivit större med åren och jag tycker att det ser bedrövligt ut, så vad beror det på?
Jag har ingen smärta ovanpå AC-leden eller när jag utför bröstpressar eller axelpressar, bara lite dov värk där min högra övre trapezius fäster mot AC-leden då och då, alltså bredvid.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 20180903_202140.jpg (36.9 KB, 12 visningar)

Senast redigerad av Kev88 den 2018-09-03 klockan 19:32.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 19:45   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Jag hittade förresten lite gamla kort från 2010 och även där kan dessa knölarna ses, men p.g.a. vinkeln på dem så kan jag inte avgöra om de är lika stora som nu.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-03, 20:55   #3
Sagacity
Registered User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 208
Har samma problem. Märkt att de är större när de är inflammerade.

Efter hårt träningspass i lördags+söndags är knölarna ömma som fan nu. Har hållit på med dessa länge. Saker som gör det bättre:
Hoppa över alla pressar.
Hänga.
Tydligen kan hängandet omforma axeln enligt en referens i följande artikel. https://www.precisionmovement.coach/...ial-bursitits/

Jag såg @naprapatjonas på IG beskriva hängandets läkande effekter och försökte köra 2-5 minuter om dagen hängande och blev av med problemen som då suttit i 4-5månader. Sen om det var det eller fastans inflammationsdämpande effekter då jag var magsjuk vill jag inte gissa på. Nu blir det iaf några kortare fasteperioder (18-24h) samt mycket fond och massa hängande och inga press över huvudet.
Sagacity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 13:08   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity Visa inlägg
Efter hårt träningspass i lördags+söndags är knölarna ömma som fan nu.
Mina gör dock inte ont.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-04, 15:46   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Ser ju inte hela axeln så svårt att säga, men ser normalt ut imo, beroende på fettprocent samt hur mycket muskelmassa man har så syns "knölarna" olika mycket hos olika personer.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 23:36   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Kev88: Jag tycker att det ser ytterst normalt ut (det där är i mina ögon inte ens extremt prominenta ac-leder). Det är med ac-lederna som med alla andra benstrukturer som ligger väl synliga; det är olika hur framträdande de är hos olika personer. Sedan är det förstås mer eller mindre tydligt beroende på hur smal/tjock man är, hur mycket muskler man har i området osv.

Sedan kan man med åren få artros i ac-leden, och då vill det gärna bli "knöligt" i området. Även där väldigt olika från person till person hur knöligt det blir.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 11:58   #7
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Hade varit bra med en bild bara från lite mer håll. Knöligheten ser jag inget konstigt med (du har ingen hypertrofi av ledkapseln alls) men vinkeln mellan nyckelben och akromion ser lite annorlunda ut, dock liksidigt. Som sagt: en bild med hela axelpartiet hade varit intressant.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)