Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-11-04, 23:55   #22546
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Låter gött, en stor publik-mara är på min to do list. Tror att jag kan få med mig någon kompis på detta. Vi är dock ute efter något med lite lägre biljettryck.

Lyssnade på Manne Forsberg(C-kändis i 35-årsåldern med bl.a. en podcast) i Tyngres podcast. Varför är han relevant? Jo, för att han har gjort samma resa som mig men på kortare tid och med bättre resultat. Han har efter många års viktlyftande nu löptränat i 1,5 års tid och har bl.a. ett mil-pb på 38:30, kör 30 km långa långpass i 4:30-tempo samt siktar på 3:15 på hans kommande mara.

Jag ångrar ingenting med min träningsresa, tvärtom så är jag stolt över den. Men Mannes dito är intressant då han och jag är hyfsat lika men har valt en helt annan approach och fått olika bra resultat. Han startade sin löpkarriär med att anmäla sig till en mara som låg 2,5 månader bort och kom direkt in i programmering samt fick tack vare sitt kändisskap spendera tid med löparelit. Jag har snarare följt någon sorts allmän mall där jag långsamt har stegrat löpningen och långsamt lärt mig mer och mer. En av oss fick lära sig att göra rätt från början och denne körde därmed om den andre ganska så omgående.

Skriver främst detta då jag har haft svårt för Manne och göttat mig lite över att vi gör samma sak men jag är bättre. Nu har jag dock ödmjukt fått konstatera att han har gjort "min" resa fast väldigt mycket bättre. Jag har också tänkt på hur kul det vore att se hur mycket man skulle kunna förbättra sig om man var med i någon form av projekt. Säg t.ex. att Johan Olsson startade en SVT-serie där ett gäng personer ska förbättra sig maximalt mycket på maran under ett års tid. Jag tror att man hade förbättrat sig mer än vad man någonsin hade kunnat drömma om nästan bara p.g.a. faktumet att man hade lite press på sig och någon med auktoritet berättade man vad skulle göra.
Skaffa en coach på distans! Det är skönt att slippa planera träningen om man har fullt upp med allt annat i livet
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 00:11   #22547
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Skaffa en coach på distans! Det är skönt att slippa planera träningen om man har fullt upp med allt annat i livet
Det förstår jag! Jag tycker dock att halva charmen är att lägga upp träningen själv och byter mål stup i kvarten så det hade nog inte fungerat för mig.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 07:55   #22548
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det förstår jag! Jag tycker dock att halva charmen är att lägga upp träningen själv och byter mål stup i kvarten så det hade nog inte fungerat för mig.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Ska du bli snabb på milen men också springa långa ultratävlingar finns det nog ingen annan väg än att träna hårt för 10 km och ibland köra lugna långpass i terräng. Det gäller nog alla som inte är fostrade löpare.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 09:11   #22549
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Ska du bli snabb på milen men också springa långa ultratävlingar finns det nog ingen annan väg än att träna hårt för 10 km och ibland köra lugna långpass i terräng. Det gäller nog alla som inte är fostrade löpare.
Så är det säkert men det gäller ju bara till viss del för mig. När jag har sprungit Varvetmilen i Mantorp så släpper jag mildistansen helt och hållet och fokuserar bara på ultralöpning. December-mars kommer jag säkert att se till att kontinuerligt få till långpass men det största fokuset kommer att ligga på att bli snabbare. Jag kommer liksom inte att ha igång två satsningar samtidigt, det blir en sorts periodisering.

Fr.o.m. april så återgår jag till ett tempopass per vecka bara för att underhålla konditionen och lägger all övrig tid på att bli bättre på att springa långt, med slutmål Ultravasan.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 09:28   #22550
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det säkert men det gäller ju bara till viss del för mig. När jag har sprungit Varvetmilen i Mantorp så släpper jag mildistansen helt och hållet och fokuserar bara på ultralöpning. December-mars kommer jag säkert att se till att kontinuerligt få till långpass men det största fokuset kommer att ligga på att bli snabbare. Jag kommer liksom inte att ha igång två satsningar samtidigt, det blir en sorts periodisering.

Fr.o.m. april så återgår jag till ett tempopass per vecka bara för att underhålla konditionen och lägger all övrig tid på att bli bättre på att springa långt, med slutmål Ultravasan.
Då är det ju ingen idé att våndas över den där Manne .
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:12   #22551
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Då är det ju ingen idé att våndas över den där Manne .
Jag våndas inte över Manne! Jag reflekterade bara över att jag hade kunnat vara bra mycket längre fram kapacitetsmässigt med tanke på vart han har tagit sig på hälften så lång tid. Det är inte ett "herregud, vad har jag gjort!?" utan mer ett "jaha, så hade man också kunna göra, kudos till honom!".
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:34   #22552
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Det är en dag som jag hoppas aldrig kommer då det är samma dag som jag slutar att ha ursäkter till mina resultat Det vore dessutom dumt då ett av mina mål är sub 40 min på milen och samtidigt vara god för 150 kg i knäböj.
Såg att elitskidåkaren Viktor Brännmark (strax under landslagsnivå) har som livsmål att springa 3 km under 9 min samma dag som han bänkar 110 kg. Han testade häromdagen och klarade bänken ganska lätt (vilket han trodde skulle vara den svåra delen...) men sprang 3 km strax över 9 min.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:39   #22553
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag är nyfiken på vilken tid både du MackeJuve och Manne sprang milen på helt otränade eller åtminstone innan ni började träna seriöst.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:40   #22554
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Såg att elitskidåkaren Viktor Brännmark (strax under landslagsnivå) har som livsmål att springa 3 km under 9 min samma dag som han bänkar 110 kg. Han testade häromdagen och klarade bänken ganska lätt (vilket han trodde skulle vara den svåra delen...) men sprang 3 km strax över 9 min.
Vilket kul mål! Även om han inte fixade sub 9 min så är det ju brutala stats.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:45   #22555
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Vilket kul mål! Även om han inte fixade sub 9 min så är det ju brutala stats.

Han hade lite oflyt just den dagen att det var -5 (i Östersund) och knallhård hal löparbana. Han hade dock långloppsåkaren Oskar Kardin som hare. Kardin gjorde ju 8:36 i höstas vilket var topp-20 i Sverige på 3000 meter.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 10:49   #22556
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag är nyfiken på vilken tid både du MackeJuve och Manne sprang milen på helt otränade eller åtminstone innan ni började träna seriöst.
Jag kan inte ens svara på vad jag sprang milen på otränad så det blir nog tyvärr en väldigt svår fråga att svara på. Den äldsta dokumenterade data jag har är 2,76 km i 4:56-tempo, där hade jag precis börjat löpa och vill minnas att jag tog ut mig rätt rejält.

På den tiden var ju nästan milen en mytisk distans, riktigt jävla pisslångt. Det dröjde rätt länge innan jag gav mig på det och det dröjde väldigt mycket längre tid innan jag gav mig på ett maxeffort.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:00   #22557
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
Manne jämförde också otroligt svinlångsam pratjogg för en nybörjare kanske är så "högt" som 6 min/km
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:50   #22558
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
23/1 i år skrev jag mitt första inlägg i den här tråden där jag överhuvudtaget funderade på att röra lite mer på mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Jag funderar på att smyga igång lite löpträning, har legat nere med den i flertalet år efter att ha haft rejäla hälproblem. Vad ska man kolla efter i skoväg om man vill undvika problem med hälarna? Bra dämpning? Hög stabilitet?
Efter bra svar och några tankar till slog jag slag i saken, inhandlade ett par riktigt stabila skor på löplappet och en gps-klocka för att logga/motivera, och på den vägen var det.

Tänkte dela med mig lite av min utveckling, från komplett oduglig till motionär. Kör utan några större mål eller planer, har inte någon tävling jag siktar på utan mer bara något för att röra mig lite mer i vardagen.

Tog mina första stapplande löpsteg i våras (Mitten av Februari)
Jag kunde då jogga sammanhängande ca 300 m innan jag blev tvungen att sänka till promenad.

Senast jag klarade att jogga över 1km utan avbrott torde ha vart på universitetet runt 2007-2008 ish.

En månad senare har jag hittat en löpsträckning på 3 km som jag nästan kan jogga sammanhängande, det tar 5-6 försök innan jag klarar sista backen utan att gå.

13/3 gör jag 3 km på 20:20 och en pace på 6:41

Sedan dess har jag gjort 29 pass på den sträckan. Senaste noteringen den 7/10 var på 15:21 och en pace på 5:03.

10/4 gjorde jag ett första försök på 5 km, 31:36m 6:09 pace. Klarade inte att jogga hela vägen utan gick lite i en backe på slutet.
Har gjort 6 pass på 5 km slingan sedan dess. Senaste noteringen är på 29:28 5:53 pace den 3/6

Den 12/6 stegade jag upp till 7 km. Första passet tog 44:17 pace 6:17
Har gjort 14 pass på den sträckan, senast den 28/10. Då på 37:24 pace 5:19

Den 5/8 gjorde jag ett första försök på milen, klarade inte jogga hela, men jag skattar det till ca 2 min promenad totalt. Tid 1:01:59. Pace 6:12
Den sträckningen har jag gjort 6 pass på.
Målet att komma ned under 1h nådde jag 6/9 med en tid på 59:43. Andra gången under timmen var den 30/9 och då på 54:45. Har haft svårt att våga ta i på 10 km.

Har även hittat en andra 10 km sträcka som är lite mindre backig (Och med lite mindre menar jag bara 71 m elevation gain, mot 150+ på min första bana)
Den andra banan har jag gjort 4 pass på. Bästa tiden där var i går. 53:04, pace 5:18.

Nu funderar jag på om jag vill stega upp distansen till 15 km, eller om jag ska fokusera på hastigheten? Skulle vara kul att se om jag kan få ned milen först under 50 och sedan kanske lite till? Men jag vet inte vad som är rimligt att sikta på som motionär modell lite äldre.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 11:58   #22559
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag är nyfiken på vilken tid både du MackeJuve och Manne sprang milen på helt otränade eller åtminstone innan ni började träna seriöst.
Man springer inte milen otränad. Tro mig! Man kan ha tränat annat än löpning och vara i bra form i övrigt, då tar man sig runt. Men som otränad gör man inte en kilometer ens. Jag vet av erfarenhet
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-05, 12:08   #22560
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Jag tror på milen under 50 först, därefter kliver du upp mot halvmara. Min tanke är att du 'sätter' 50 minuter på milen, och tar det med dig när distans och volym ökar.

Grymma förbättringar. Smart att logga allt och skåda tillbaka.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)