Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 15:59   #21136
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Borde vara livstidsavstängning på steroider.
Den diskussionen kan vi stänga ner direkt!
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:08   #21137
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Jag tycker Johaug fick en hård men korrekt avstängning. Men att se alla dopningsdömda som lik goda kålsupare tycker jag är fullständigt vettigt. Dömda atleter innehåller allt från Mülegg till idrotter vars tränare stoppat preparat i deras mat.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:33   #21138
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Den diskussionen kan vi stänga ner direkt!
Nu blev jag sugen på att doppa tårna...

Problemet med livstidsavstängning är ju de som fått i sig något av misstag, och som inte fått i sig så mycket att de förbättrat sig med flera procent, och den förbättringen sitter i även efter 10år.

Om vi hypotetiskt antar att detta stämmer på Johaug (dvs att läpsalvan inte var en cover-up för ett mer seriöst steroidbruk, och att hon faktiskt bara smetade det på sig under en veckas tid på glaciären) så vore det inte optimalt att stänga av henne på livstid.

I Johaugs fall kan man ju kanske iofs argumentera för att hon kanske borde stängas av på livstid ändå. Det var ju faktiskt hennes ansvar (även om hon skyller på doktorn) i slutändan. Problemet med att "låta henne komma undan" (även om den föregående paragrafen stämmer, och hon inte förbättrat sig pga denna salvan) är att de som försöker fuska på riktigt kan hoppas på samma typ av bestraffning också.

Ifall man skulle köra livstidsavstängning vid första positiva steroidtest så skulle detta rimligtvis leda till att betydligt färre vågade testa att dopa sig.

Men det skulle ju ske på bekostnad av nån slags "rättssäkerhet".

Det skulle ju också leda till att någon skulle bli avstängd efter masage då man blev insmord med en salva som innehöll förbjuda ämnen, eller nåt liknande Johaug. Så idrotten skulle ju också bli av med en del (potentiellt stora) namn eftersom de fått i sig nåt av misstag, men i så små doser att de inte fått några förbättringar att tala om.

Frågan landar väl i slutändan i huruvida de positiva effekterna av den typen av "lagstiftning" överväger de negativa effekterna.

Själv har jag tidigare lutat mer åt att livstidsavstängningar (för alla som påträffats med steroider) kanske inte riktigt är värt det. Men jag tror jag börjar närma mig att ändra åsikt. Det känns dock som att det är ganska lite som skiljer i hur den vågskålen väger över.

Sen kan man ju också fundera på om det finns nåt annat sätt att göra det på som inte riskerar att drabba "oskyldiga". Jag vet inte vad dett skulle bestå i dock. Det skulle väl vara nån avancerad form av biopsi eller scan som skulle kunna svara på om en individ dopat sig långt tidigare. Tror detta enbart är science fiction i nuläget. Det bästa man kan komma med nu är väl utökade tester och massor av stickprov så att det inte kan finnas möjligheter till mikrodoseringar och liknande. Men detta är inte rimligt eftersom det är åt skogen för dyrt ifall man ska köra det i en sådan skala att det ger önskad effekt.

Så jag tror jag hamnar på Wains sida. Fast jag gillar det inte.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 17:34   #21139
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Jag tycker Johaug fick en hård men korrekt avstängning. Men att se alla dopningsdömda som lik goda kålsupare tycker jag är fullständigt vettigt. Dömda atleter innehåller allt från Mülegg till idrotter vars tränare stoppat preparat i deras mat.
Menade du vad du skrev, eller blev det diametral motsatt?

Jag håller med om att Johaugs dom nog blev korrekt (utifrån dagen regelverk). Det baserar jag på att rättegången förhoppningsvis fick ordning på allt dravel och lyckades pussla ihop vad som faktiskt hände. När man läste i tidningarna så verkade det som att Johaug inte kan ha varit så jävla puckad att hon missade att tuben innehåll dopingklassade preparat. Men med tanke på hur kass media av idag är så tycker jag man kanske bör lita mer på domstolen.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-08-09 klockan 17:38.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:40   #21140
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Menade du vad du skrev, eller blev det diametral motsatt?

Jag håller med om att Johaugs dom nog blev korrekt (utifrån dagen regelverk). Det baserar jag på att rättegången förhoppningsvis fick ordning på allt dravel och lyckades pussla ihop vad som faktiskt hände. När man läste i tidningarna så verkade det som att Johaug inte kan ha varit så jävla puckad att hon missade att tuben innehåll dopingklassade preparat. Men med tanke på hur kass media av idag är så tycker jag man kanske bör lita mer på domstolen.
Haha, ja det blev fel där.

Att Johaug skulle dopa sig medvetet med steroider ser jag som uteslutet. Hon var redan mer eller mindre överlägsen. Dessutom har ju skidåkare en mycket speciell status i Norge. Jag har så svårt att se att någon som redan är bäst skulle riskera hela sitt anseende genom att dopa sig. Och det med steroider dessutom.

Jaja, det finns väl kanske ingen mening med att dra den diskussionen igen.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 18:54   #21141
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Haha, ja det blev fel där.

Att Johaug skulle dopa sig medvetet med steroider ser jag som uteslutet. Hon var redan mer eller mindre överlägsen. Dessutom har ju skidåkare en mycket speciell status i Norge. Jag har så svårt att se att någon som redan är bäst skulle riskera hela sitt anseende genom att dopa sig. Och det med steroider dessutom.

Jaja, det finns väl kanske ingen mening med att dra den diskussionen igen.
Nej, det är så mycket i Johaug-fallet som är konstigt.

Den största vitsen med att livstidsavstänga Johaug är ju att det ger tydliga signaler om att alla som dopar sig (oavsett omständigheter) kommer få ägna sig åt ett civilt yrke, eftersom de inte kommer få en andra chans om de åker dit.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 19:19   #21142
gnilrub
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 59
Hoppas hon ställer upp i EM eller något liknande där det bjuds lite bättre motstånd. Hade varit kul att se henne grillas av lite bättre löpare så hon slipper hålla tempot själv. Risken med just EM är väl att det blir lustempo och spurt men någon gala av något slag kanske.
gnilrub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 19:27   #21143
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gnilrub Visa inlägg
Hoppas hon ställer upp i EM eller något liknande där det bjuds lite bättre motstånd. Hade varit kul att se henne grillas av lite bättre löpare så hon slipper hålla tempot själv. Risken med just EM är väl att det blir lustempo och spurt men någon gala av något slag kanske.
Jag skulle tro att hon inte kommer ha en chans om det blir ett mer taktiskt lopp där det gäller att vänta in rätt tillfälle att lägga in en långspurt eller nåt i den stilen. Det är ju inte hennes grej i skidåkning och jag tror inte hon kommer vara bättre på det i löpning. Dessutom lär hon inte ha björnkoll på exakt hur mycket hon klarar och när det är dags att öka tempot, eftersom hon ju inte är alls van vid löpartävlingar. Det såg man ju om inte annat på att hon tittade på klockan hela tiden.

Jag tror hon kommer gå ut i sitt hårdaste möjliga tempo oberoende av motståndet och hoppas att det räcker. Eventuellt att hon också kan bli frestad att gå i rygg på någon som har mycket bättre kapacitet än henne, och att hon går in i väggen halvvägs.

Men det skulle absolut vara kul att se henne mot bättre motstånd.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 20:36   #21144
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Så jag tror jag hamnar på Wains sida. Fast jag gillar det inte.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:01   #21145
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg


Inte för att det var "din sida".

Mer för att jag inte gillar att offra "rättssäkerheten" och låta "oskyldiga" bli livstidsavstängda och låta "ändamålet helga medlen". Men det kanske är bästa lösningen ändå...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:12   #21146
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Hur gör man om atleten fått i sig förorenat kosttillskott?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:14   #21147
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Haha, ja det blev fel där.



Att Johaug skulle dopa sig medvetet med steroider ser jag som uteslutet. Hon var redan mer eller mindre överlägsen. Dessutom har ju skidåkare en mycket speciell status i Norge. Jag har så svårt att se att någon som redan är bäst skulle riskera hela sitt anseende genom att dopa sig. Och det med steroider dessutom.



Jaja, det finns väl kanske ingen mening med att dra den diskussionen igen.


Men vänta nu, min utgångspunkt utan att vara dopingskunnig är att hon, OM hon nu dopade sig, i så fall kört hårt i flera år oupptäckt vilket varit en av anledningarna till att hon var bäst. Inte börja meckla med det när Björgen lagt av och hon redan var överlägsen för att säkra upp.

Varför kan det inte vara fallet?
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 21:20   #21148
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Men vänta nu, min utgångspunkt utan att vara dopingskunnig är att hon, OM hon nu dopade sig, i så fall kört hårt i flera år oupptäckt vilket varit en av anledningarna till att hon var bäst. Inte börja meckla med det när Björgen lagt av och hon redan var överlägsen för att säkra upp.

Varför kan det inte vara fallet?
För du kan inte bevisa det. Och är inte norska skidlandslaget kontrollerade av WADA, eller sköts det exklusivt av norska filialen på alla platser?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 22:05   #21149
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Hur gör man om atleten fått i sig förorenat kosttillskott?
Det är ju denna typ av problem som gör det lurigt.

Om atleten fått i sig förorenat kosttillskott och som resultat blivit 10% starkare och uthålligare och effekterna kommer sitta i mer än ett decenium så bör inte atleten få tävla eftersom hen har orättvisa fördelar.

Om atleten inte blivit 10% bättre så kanske hen inte bör stängas av (lex Johaug). Men problemet som då uppstår är att det går att hävda misstag och att man inte fått nån egentlig effekt trots att man dopat sig ordentligt under lång tid, och det kan vara mycket svårt att bevisa att det inte stämmer.

Att stänga av alla på livstid gör ju rimligen att det krävs väldiga kulor för att våga prova.

Men om nu Johaug har dopat sig med mikrodoser sedan hon var 16, så kan man ju också tycka att det kanske inte hjälper med livstidsavstängningar ändå. För isåfall var det ju rimligen bara klanteri och oflyt som gjorde att hon åkte dit, och inte ett tecken på att testerna funkar.

Så det står och väger lite tycker jag, angående vilken approach som är vettigast.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 23:01   #21150
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Jag tror faktiskt att förklaringen i Johaugs fall stämmer. Det var ett förbannat klumpigt misstag. Dock osade det katt när hela norska staben satt och förklarade sig med en läkare som tog på sig allt ansvar. Är man det minsta konspiratoriskt lagd så vädrar man morgonluft. Klockren planerad cover up.

Jag tror dock inte det. Det var väl väldigt små mängder av substansen som provet visade. Det motsvarade vad man kunde förvänta sig av en salva. Hade varit nåt helt annat om det varit elefantdoser som provet visade.

Om jag inte minns helt uppåt väggarna fel så åkte den förste europén som sprang sub 8 min på 3000 m hinder senare fast för dopning. En tysk. Han skyllde på sin tandkräm. Minns att vi skrattade åt det.

Johaug fick en enorm uppbackning vilket höjde trovärdigheten i att det verkligen var ett misstag enormt mycket. Vet ingen annan som "kommit undan" på samma sätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)