Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-13, 21:42   #46
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Kolla på övriga primater, det är först när en individ etablerats som ledare som tecknen på extrem testonivå framträder.
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-13, 22:30   #47
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 485
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?
Fast på ett sätt så är han väl dominant? Det är hans arbetsplats och då känns det som att hans förmåga att styra och ställa i gymmet är viktigare än hans fysiska attribut. Det finns många olika hierarkier i världen och bara en bråkdel av dem handlar om fysisk dominans. Om jag satt i ett möte med en grupp framstående fysiker så skulle jag ha ganska ”låg rang” även om jag sannolikt skulle vara dem överlägsna rent fysiskt.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 02:03   #48
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Fattar inte varför folk är rädda för trt, finns typ inga negativa sidor om det utförs rätt (med hjälp av läkare förstås). Prostatacancer har ingenting att göra med trt, risken är större om man har lågt testosteron. Tappa håret? Det är manligt att vara skallig. Det enda negativa kan vara att det kan vara svårt att få barn, om man inte vill ha barn är detta ju inte heller negativt.

Några naturliga sätt att öka testosteron finns inte, åtminstone inte sådana som gör någon skillnad. Välmående har en del att göra med testosteron men det är bara en liten del i pusslet.
Nu skulle jag ju kunna säga "Amen äre nån som har sagt derå" eller någonting men jag kan ge dig att jag ÄR rädd för TRT. Jag är rädd för alla mediciner jag kan tänkas måste ta pga att jag inte lever i välfärden. Jag har däremot överlevt en bra massa saker andra inte gjorde. Den dagen det tryter på apotekshyllorna, eller för all del i livsmedelsaffärenra, viket jag har erfarenheter av båda, kanske inte TRT står högst att skaffa in och ge. Insulin etc kommer nog före skulle jag tro. Men det klart, du lever i en 4ever & ever orubbar värlfärd, då förstår jag dig.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 02:27   #49
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?
Förresten, är det inte du som kör med det där periodisk fasta? Ärligt talat har jag alltid tyckt att fasta och dieter varit B-shit, men om det finns bra referenser så,
i vilket fall, det var en av de saker jag gjorde. Då jag ändå aldrig har mat hela dagen och mål uteblir så hade jag redan för det mesta ett naturligt 6h ätfönster. Ibland mindre än det, typ 1h. Så varför inte köra på det. Jag skippade frukost, vilket jag trodde skulle vara svårt men efter ett tag funkade det. Sen om det har betytt mer eller mindre testo vet jag ju inte men det är bra mycket lättare nu, jag mår bättre och jag vet att jag inte behlver äta ett visst klockslag bara för att klockan är just så mycket. Träna går lika bra. Arbeta likaså, vilket jag trodde skulla vara svårast.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 10:12   #50
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Finns de som kommer tillbaka bra efter åratal av missbruk. Finns de vars produktion lägger ned för alltid efter en kur. TRT får man väl om man behöver det, så det är väl inte så mycket att fundera över om det är aktuellt?
Det är ju trendigt i USA nu att var och varannan man över 40 hoppar på TRT för att kickstarta deras åldrande kroppar.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 14:33   #51
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Fast på ett sätt så är han väl dominant? Det är hans arbetsplats och då känns det som att hans förmåga att styra och ställa i gymmet är viktigare än hans fysiska attribut. Det finns många olika hierarkier i världen och bara en bråkdel av dem handlar om fysisk dominans. Om jag satt i ett möte med en grupp framstående fysiker så skulle jag ha ganska ”låg rang” även om jag sannolikt skulle vara dem överlägsna rent fysiskt.
Människans framgång jämfört med alla andra arter är historien om hur intelligens trumfat styrka. Jag vill nog hävda att detta gäller även mellanmänskligt i väldigt hög grad.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 14:52   #52
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?
På vilket sätt har han försökt "hävda sig" mot dig?
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 15:05   #53
Inmate
Registered User
 
Inmates avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 285
Eftersom ingen nämnt det: Hård benträning. Benen är den största muskelgruppen och tränar du dem hårt kommer testonivåerna öka markant. Kanske att sparka in redan öppna dörrar, men tar upp det ändå.
__________________
Min Träningsjournal
Inmate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 15:14   #54
dietmovement
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Disclaimer:
1. Jag är fullt medveten om att "högt testo" inte är ett mirakelpiller som löser alla ens problem. Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.

2. Jag är oxå medveten om att högt testo är associerat med högre risk för prostatacancer och håravfall. Risk vs benefits som alltid i medicin - även TRT har sina genetiska individuella risker?

Här är några naturliga sätt som jag spekulerar skall öka ens testo:
- Styrketräning (bör man fokusera på få tunga sets regelbundet eller många lätta sets regelbundet? Eller spelar det ingen roll så länge man styrketränar regelbundet?)

- Sömn (på morgonen har man alltid högre testo eller är det egentlige när man vaknar? Har man lägre testo om man vaknar kl.10:00 jämfört med kl.06:00 trots att man sov lika många timmar?).

- Solljus och/eller vitamin-D (denna vet jag inte om det är en myt eller sanning).

- Nofap (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning då det finns bara två kända studier som dock bara varade en vecka och kom från Kina).

- Sex (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

- Högt fettintag (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

Sedan ska det finnas tonvis av "naturliga kosttillskott" men de vill jag helst slippa ta med tanke på potentiella icke-dokumenterade bieffekter.

Vilka "naturliga sätt" känner Du till som kan öka ens testo på det naturliga sättet för att minimera risken för potentiella bieffekter? Visst, solljus kan ge cancer som det mesta här i världen kan.
Tillräcklig sömn och en "normal" dygnsrytm är faktorer som man inte bör underskatta. Jag läser på många ställen att "tung" styrketräning ökar testot men egentligen vet jag inte vilka repsomfång men menar med "tung", har någon annan koll på det?
dietmovement är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 17:40   #55
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Titta dina nivåer igen. Är du inom normalspannet kan du gå vidare till det som verkligen är problemet. Är du under normala, kan du ha funnit problemet. Sluta slösa tid på att spekulera om saker du inte kan veta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:05   #56
Laksen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 531
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Nu skulle jag ju kunna säga "Amen äre nån som har sagt derå" eller någonting men jag kan ge dig att jag ÄR rädd för TRT. Jag är rädd för alla mediciner jag kan tänkas måste ta pga att jag inte lever i välfärden. Jag har däremot överlevt en bra massa saker andra inte gjorde. Den dagen det tryter på apotekshyllorna, eller för all del i livsmedelsaffärenra, viket jag har erfarenheter av båda, kanske inte TRT står högst att skaffa in och ge. Insulin etc kommer nog före skulle jag tro. Men det klart, du lever i en 4ever & ever orubbar värlfärd, då förstår jag dig.
Förstår inte hur någonting av vad du skrev har någonting att göra med vad jag skrev men jag är säkert bara dum. Du vet absolut ingenting om mig, vem jag är, vem jag varit vem jag kommer att vara i framtiden eller hur jag lever.

I min orubbade välfärdsvärld har jag bl.a. varit väldigt deprimerad och lidit av panik- och ångestattacker. TRT löste inte problemet men det gav mig krafter att stiga upp på morgonen, klämma in ens ett pass på gymmet/vecka och att småningom ta i tu med de riktiga orsakerna till mina problem. TRT gav tillbaka lite av livslusten och självsäkerheten jag hade då jag var yngre och mådde bättre.

Jag tycker absolut inte att alla män borde hoppa på TRT men jag är definitivt av den åsikten att det är värt ett försök om man verkligen har för lågt testo. Jag påstår inte heller att det hjälper mot t.ex. depression men jag tycker att läkare alldeles för snabbt skriver ut antidepressiva, SSRI och SNRI mediciner åt män istället för att utföra tillräckliga prover. I vissa fall kan det faktiskt ha att göra med för lågt testosteron.

Klart man klarar sig med lågt testosteron men det är inte hälsosamt och man mår bättre med lite högre. Fattar inte varför folk mår illa hellre än ens testar TRT.

Till slut vill jag säga att min TRT inte har någonting att göra med min träning, var faktiskt starkare för 10 år sedan utan TRT. Men jag mår bättre i vardagen, det är nånting det.
Laksen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:36   #57
HenrikJ
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Coolt, det kanske kan förklara varför vissa "töntar" överhuvudtaget kan vara dominanta, de har intagit positionen på något sätt och sen går det de över huvudet och de tror sig vara "the real deal".

Lite som en kille på gymmet jag tränar, han jobbar där men ser inte ut att träna, men dominant är han, styr och ställer, går runt som han äger stället. Försökt hävda sig mot mig flera gånger också, fast jag naturligare är mer manlig i alla aspekter. Jag tänker lite för mig själv..wtf?

Undrar vad som händer om man tar dessa personer ur sin kontext, jag gissar på att de åker på rådäng?
För att driva ett gym behöver man vara en duktig, investerare, säljare och strateg samt ha hög arbetsmoral. Huruvida man är "manlig" och tränar själv eller ej är fullständigt irrelevant.
__________________
Who's a better lifter than the wind and more? /Roky Erickson
HenrikJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:48   #58
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Laksen Visa inlägg
Förstår inte hur någonting av vad du skrev har någonting att göra med vad jag skrev men jag är säkert bara dum. Du vet absolut ingenting om mig, vem jag är, vem jag varit vem jag kommer att vara i framtiden eller hur jag lever.

I min orubbade välfärdsvärld har jag bl.a. varit väldigt deprimerad och lidit av panik- och ångestattacker. TRT löste inte problemet men det gav mig krafter att stiga upp på morgonen, klämma in ens ett pass på gymmet/vecka och att småningom ta i tu med de riktiga orsakerna till mina problem. TRT gav tillbaka lite av livslusten och självsäkerheten jag hade då jag var yngre och mådde bättre.

Jag tycker absolut inte att alla män borde hoppa på TRT men jag är definitivt av den åsikten att det är värt ett försök om man verkligen har för lågt testo. Jag påstår inte heller att det hjälper mot t.ex. depression men jag tycker att läkare alldeles för snabbt skriver ut antidepressiva, SSRI och SNRI mediciner åt män istället för att utföra tillräckliga prover. I vissa fall kan det faktiskt ha att göra med för lågt testosteron.

Klart man klarar sig med lågt testosteron men det är inte hälsosamt och man mår bättre med lite högre. Fattar inte varför folk mår illa hellre än ens testar TRT.

Till slut vill jag säga att min TRT inte har någonting att göra med min träning, var faktiskt starkare för 10 år sedan utan TRT. Men jag mår bättre i vardagen, det är nånting det.
Som sagt, jag stödjer de/er som måste ha det. Men frågade du inte varför vi var rädda för det? Vem/vilka syftade du på. Förlåt om jag todde att det var mig.
Uppmanar ändå alla som funderar på det att försöka andra vägar om ni tror att de kan finnas mljöighet till det. En stor del av de som tar TRT är dock långt ifrån vad vanliga svenskar är, snarare ett hav av sega amerikanska gubbar och expats som ligger under ettparasoll med tubsockorna uppdragna till knäna, shorts och palmskjortor och ändå inte kommer leva så värst mycket längre. Nidbilder och stereotyper, men jag tycker det är synd att det läcker ut bland träningsfolk och unga svenskar som kanske inte behöver kvalificera sig till det, om det finns andra vägar, vilket livet kanske tar ändå någon gång. De som förstår mig vet vilka ni är
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:55   #59
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Nu har jag bett om att få kopia av journal där testosteronresultat möjligen dokumenterades. Jag minns att läkaren jag hade då bara babblade om normalt värde inom spann men inte gav mig något papper eller så.

Det enda duktiga han gjorde var att plocka fram en tjock bok när han skulle kolla upp om en alternativ receptbelagd medicin vilket visade sig inte fungera min del så jag fick gå tillbaka till gamla medicinen.

Bör tilläggas att det är inte så att jag vaknar upp varje dag nu och snyftonanerar till bajsporr medan jag skär mig i andra armen gråtandes till någon stor affisch på något tidigare ex.

Jag vill bara se om jag kan hitta tillbaka samma sjuka drivande energinivå som jag hade fram tills 23 års ålder (nu är jag snart 30 om mindre än 30 dagar). En sak som jag kan berätta, som ingen tror mig på, är att jag hann tappa oskulden innan jag började onanera. Jag tappa oskulden när jag var 15 år och började onanera när jag var först 16 år.

Nofap spekuleras hejvilt om att ge en liten boost (eller snarare minska det man tappar på att onanera flera gånger varje dag). Eller så ligger detta mer i hur dopaminnivåerna förstörs av att onanera 2+ gånger per dag till sexuell superstimuli (aka porr).

Citat:
Ursprungligen postat av Inmate Visa inlägg
Eftersom ingen nämnt det: Hård benträning. Benen är den största muskelgruppen och tränar du dem hårt kommer testonivåerna öka markant. Kanske att sparka in redan öppna dörrar, men tar upp det ändå.
Intressant! Jag har benpass imorgon, ska köra 80 kg i knäböj i Smith-maskin för bättre säkerhetsskydd ifall man ramlar ihop. Kmr snabbt komma upp i 100 kg dock som tur var.

Nu kmr jag låta en som idiot: men testosteronnivåerna i blodet runt benen är vad som ökas eller de "reser" runt hela kroppen för att påverka en allmänt talat?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 19:07   #60
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Helt och hållet broscience från min sida men det känns som om jag får ett påslag av någonting, hur sexlusten t ex ökar senare, om jag tränar benen bra en dag över huvudtaget. Vikt, reps etc spelar inte så stor roll, det kan vara oviktad utfallsgång men hårt. Kanske reagerar jag lätt på benträning men jag har hör många bros säga samma sak.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)