Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-09, 18:51   #11356
coloz
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 228
Brukar ni ta snabba kolhydrater innan passet? Hört lite om riskakor, är det något att rekommendera?

Har även svårt att få med fett i kosten. Brukar ju steka kycklingen i rapsolja men har dålig koll på hur mycket det blir, har ingen våg.
Vad brukar ni äta? Äter i princip bara kyckling, ris, kvarg och sallad under deffen. Bör jag lägga till ägg eller lax varje dag? Vilket föredras isåfall? Sorry för många frågor...
coloz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-10, 16:24   #11357
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av coloz Visa inlägg
Brukar ni ta snabba kolhydrater innan passet? Hört lite om riskakor, är det något att rekommendera?

Har även svårt att få med fett i kosten. Brukar ju steka kycklingen i rapsolja men har dålig koll på hur mycket det blir, har ingen våg.
Vad brukar ni äta? Äter i princip bara kyckling, ris, kvarg och sallad under deffen. Bör jag lägga till ägg eller lax varje dag? Vilket föredras isåfall? Sorry för många frågor...
Tar inget mer än kaffe precis innan träning.

Nötter, mandlar, solroskärnor, ost, ägg, makrill. Det finns nånga bra fettkällor. Bra fettkällor är alltid bra fettkällor oavsett om du går på diet eller inte. Låter vansinnigt tråkigt och enformigt att äta som du gör.

Se bara till att få i dig tillräckligt med protein, runda slängar 2 g/kg kv, fyll på med minst 0,5 g fett/kg kv (jag ligger runt 0,7 - 0,8) och sen resten kolhydrater.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 06:06   #11358
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Har egentligen aldrig deffat förut och har därmed dålig erfarenhet av det.

Är 35 år om 2 månader.
Väger idag 92,9 kg och är 180 cm lång.


Kommit fram till (genom energikalkylator på nätet) att jag bör äta ca 1900-2000 kcal per dag då jag inte tränar.

Av dessa så äter jag då 2g protein per kg kroppsvikt och mellan 0.5-1 g fett per kg kroppsvikt, och resten fyller jag upp med kolhydrater.


Men senaste veckan så har allt stannat upp, vet egentligen inte vad som är fel, tvivlar starkt på att jag lägger på mig massa muskelvikt som kompenserar fettnedgången när jag ser på vågen.

Är väldigt strikt och noga med att det blir rätt med maten och använder våg, så tror inte jag gör så mycket fel här.



Det jag gjort senaste veckan är att jag slutade med cardio eftersom jag inte ville riskera att bränna mer muskler.
Det ska ju vara bäst att reglera fettnedgången genom kosten och tillämpa styrketräning för att bibehålla musklerna.


Men vad tusan kan jag göra för fel?
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:06   #11359
kimone
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 62
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Har egentligen aldrig deffat förut och har därmed dålig erfarenhet av det.

Är 35 år om 2 månader.
Väger idag 92,9 kg och är 180 cm lång.


Kommit fram till (genom energikalkylator på nätet) att jag bör äta ca 1900-2000 kcal per dag då jag inte tränar.

Av dessa så äter jag då 2g protein per kg kroppsvikt och mellan 0.5-1 g fett per kg kroppsvikt, och resten fyller jag upp med kolhydrater.


Men senaste veckan så har allt stannat upp, vet egentligen inte vad som är fel, tvivlar starkt på att jag lägger på mig massa muskelvikt som kompenserar fettnedgången när jag ser på vågen.

Är väldigt strikt och noga med att det blir rätt med maten och använder våg, så tror inte jag gör så mycket fel här.



Det jag gjort senaste veckan är att jag slutade med cardio eftersom jag inte ville riskera att bränna mer muskler.
Det ska ju vara bäst att reglera fettnedgången genom kosten och tillämpa styrketräning för att bibehålla musklerna.


Men vad tusan kan jag göra för fel?
Du äter för mycket.
kimone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 07:12   #11360
Snobbe
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 685
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Har egentligen aldrig deffat förut och har därmed dålig erfarenhet av det.

Är 35 år om 2 månader.
Väger idag 92,9 kg och är 180 cm lång.


Kommit fram till (genom energikalkylator på nätet) att jag bör äta ca 1900-2000 kcal per dag då jag inte tränar.

Av dessa så äter jag då 2g protein per kg kroppsvikt och mellan 0.5-1 g fett per kg kroppsvikt, och resten fyller jag upp med kolhydrater.


Men senaste veckan så har allt stannat upp, vet egentligen inte vad som är fel, tvivlar starkt på att jag lägger på mig massa muskelvikt som kompenserar fettnedgången när jag ser på vågen.

Är väldigt strikt och noga med att det blir rätt med maten och använder våg, så tror inte jag gör så mycket fel här.



Det jag gjort senaste veckan är att jag slutade med cardio eftersom jag inte ville riskera att bränna mer muskler.
Det ska ju vara bäst att reglera fettnedgången genom kosten och tillämpa styrketräning för att bibehålla musklerna.


Men vad tusan kan jag göra för fel?
Har viktnedgången bara stannat i en vecka? Isåfall fortsätt bara om du känner att du gör rätt. Ibland stannar det av ett tag och sen så släpper vikten igen.

Däremot skulle jag inte sluta med cardio om du känner att du orkar fortsätta under deffen. Om du är rädd för att tappa för mycket så kan du alltid räkna ut hur mycket cardion bränner och äta lite mer istället.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 08:39   #11361
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbe Visa inlägg
Har viktnedgången bara stannat i en vecka? Isåfall fortsätt bara om du känner att du gör rätt. Ibland stannar det av ett tag och sen så släpper vikten igen.

Däremot skulle jag inte sluta med cardio om du känner att du orkar fortsätta under deffen. Om du är rädd för att tappa för mycket så kan du alltid räkna ut hur mycket cardion bränner och äta lite mer istället.

Ja den har stannat en vecka bara, men tidigare sett konstant nedgång och den senaste veckan är den enda jag inte kört cardio.

Jodå jag orkar med cardio, tycker konstigt nog det kan vara kul.
Bestämde mig för att köra cardio på tom mage i morse och det gick väl bra, blev 3 km på 17 m 25 s, sen en halvtimme på motionscykeln.

Kommer ha med iaf 1 pass cardio i veckan som du säger, det är ju vad som funkat för mig.
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 08:55   #11362
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jag märker att jag kan gå många timmar utan att äta när jag går på diet. Men så fort jag äter något, speciellt målet efter träning, så drar mina hungerkänslor igång på alla cylindrar. Jag kan slänga i mig säkert 60-70% av dagsintaget på nån timme och ändå inte vara i närheten av att vara nöjd, vilket inte känns helt optimalt/friskt. Ligger i snitt runt 2700 kcal/dag, beräknad balans ca 3200. Viktnedgången har stannat av lite men fortsätter med ett par hg/vecka.

Tränar 5 dagar i veckan, varav 3 helkroppspass. Tränar jag för mkt?

Refeeds eller dylikt funkar inte längre för jag kan inte hålla mig till att äta "lite mer kolhydrater". Refeeds för mig innebär överätande på 1500 kcal vilket förstör större delen av veckan. Jag skulle kunna leva på musli, bröd och pasta så kolhydrater är i särklass min "största last".

Förutom pannben och disciplin, hur hanterar ni hunger och kolhydratssug?
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:00   #11363
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Jag märker att jag kan gå många timmar utan att äta när jag går på diet. Men så fort jag äter något, speciellt målet efter träning, så drar mina hungerkänslor igång på alla cylindrar. Jag kan slänga i mig säkert 60-70% av dagsintaget på nån timme och ändå inte vara i närheten av att vara nöjd, vilket inte känns helt optimalt/friskt. Ligger i snitt runt 2700 kcal/dag, beräknad balans ca 3200. Viktnedgången har stannat av lite men fortsätter med ett par hg/vecka.
Jag har inget svar, men jag lider av exakt samma problem. Kör du någon slags IF? Jag har gjort det ett bra tag, och funderar om det på något sätt vant in mig att aktivera ett bottenlöst hål i magen så fort man börjar äta.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:08   #11364
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag har under senaste året testat att börja äta mer regelbundet istället för att totalfasta. T.ex. dricka vassle under den perioden jag tidigare inte hade konsumerat någonting med kalorier. Även fast jag aldrig varit hungrig under den perioden ändå, verkar det göra det lättare för mig att hålla intaget under kontroll när jag senare äter en riktig måltid.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 10:43   #11365
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har inget svar, men jag lider av exakt samma problem. Kör du någon slags IF? Jag har gjort det ett bra tag, och funderar om det på något sätt vant in mig att aktivera ett bottenlöst hål i magen så fort man börjar äta.
Har testat både IF (i olika utsträckning) och mer traditionell måltidsfördelning (7 - 12 - 16 - 19 typ). Jag upplever det som allra jobbigast mellan 12 - 16 oavsett vilken måltidsfördelning jag kör. Tränar jag dessutom innan lunch så är eftermiddagen är rent helvete. När det värsta har lagt sig (eller om jag har tillfredsställt begäret) så kan jag gå många timmar igen utan mat.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 14:29   #11366
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Fan vad en invägning kan påverka humöret, har vart omotiverat glad och på gott humör idag efter att vågen äntligen är tillbaka enligt planen.

Har gjort en långsam viktnedgång sedan början på februari för att se hur det påverkar löpningen. Äter och tränar enligt plan, men för ca två veckor sedan uteblev resultaten, vågen visade envist samma vikt trots oförändrat upplägg.

Och även om man vet att man gör rätt, och att platåer är helt normalt, så blir man frustrerad. Och när det sedan smäller till, och man faller ett kilo över natten, och plötslig är exakt där man borde vara enligt beräkningar, ja då känns det gött!
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 14:41   #11367
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fan vad en invägning kan påverka humöret, har vart omotiverat glad och på gott humör idag efter att vågen äntligen är tillbaka enligt planen.

Har gjort en långsam viktnedgång sedan början på februari för att se hur det påverkar löpningen. Äter och tränar enligt plan, men för ca två veckor sedan uteblev resultaten, vågen visade envist samma vikt trots oförändrat upplägg.

Och även om man vet att man gör rätt, och att platåer är helt normalt, så blir man frustrerad. Och när det sedan smäller till, och man faller ett kilo över natten, och plötslig är exakt där man borde vara enligt beräkningar, ja då känns det gött!
Härligt att höra! Ja, det är märkligt. Ibland testar jag att väga mig på kvällen innan läggdags, går upp på morgonen, kissar, och väger mig igen. -1,5 kg. Hur fan är det möjligt tänker jag.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 16:48   #11368
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag har under senaste året testat att börja äta mer regelbundet istället för att totalfasta. T.ex. dricka vassle under den perioden jag tidigare inte hade konsumerat någonting med kalorier. Även fast jag aldrig varit hungrig under den perioden ändå, verkar det göra det lättare för mig att hålla intaget under kontroll när jag senare äter en riktig måltid.
Det låter rimligt och vetenskapen håller med dig. Mina klienter får ofta bryta fastan med en mindre proteinrik måltid t.ex. en shake en stund innan de faktiskt bryter fastan på riktigt för att kurva aptiten.

Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Härligt att höra! Ja, det är märkligt. Ibland testar jag att väga mig på kvällen innan läggdags, går upp på morgonen, kissar, och väger mig igen. -1,5 kg. Hur fan är det möjligt tänker jag.
De flesta går ner 1-1,5% av kroppsvikten över natten beroende på hur länge man sover. Personligen droppar jag dryga 100g/timme efter noggranna beräkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
fryser formen och håller mig här. optiform has been achieved.

Målet med denna dieten var aldrig att varken gå ner eller upp i vikt utan att hålla mig mellan 185-190lbs och recompa efter jag kommit i snorbra form i vintras (6% bf). Ligger väl och snurrar med vardagsformen på höga7-låga8% kroppsfett just nu och det verkar vara hållbart med min nuvarande aktivitetsnivå och energiintag (3500-4000 kcal). Har aldrig varit såhär form- eller viktstabil såhär länge efter en diet. De flesta tror att det är svårt att gå ner vi vikt (eller fett). Men vad som faktiskt är svårt är att stanna där. Det kräver ett helt annat set med skickligheter. Målet med hela 2020 är att vara i form hela tiden vilket i praktiska termer betyder att jag aldrig är mer än 4 veckor från toppform (enligt mina egna standards) med inte i maximal toppform. Verkar som att det är var jag är just nu. Målet har hittills uppfyllts, men den riktiga frågan är hur länge man kan hålla det. Det är en fråga om balans, intuition, kunskap och skicklighet. Går därav upp lite i energi och ner i vardagsaktivitet den kommande fasen. Only time will tell.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 19:36   #11369
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
lbs
Vafan sysslar du med människa???
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 19:43   #11370
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Vafan sysslar du med människa???
Lol reagera också på det! Bra jobbat till grabben i tråden dock, börjar närma mig samma fysik nu!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)