Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-12, 14:48   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question Öka testosteronet UTAN roids eller TRT? - vilka naturliga sätt finns?

Disclaimer:
1. Jag är fullt medveten om att "högt testo" inte är ett mirakelpiller som löser alla ens problem. Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.

2. Jag är oxå medveten om att högt testo är associerat med högre risk för prostatacancer och håravfall. Risk vs benefits som alltid i medicin - även TRT har sina genetiska individuella risker?

Här är några naturliga sätt som jag spekulerar skall öka ens testo:
- Styrketräning (bör man fokusera på få tunga sets regelbundet eller många lätta sets regelbundet? Eller spelar det ingen roll så länge man styrketränar regelbundet?)

- Sömn (på morgonen har man alltid högre testo eller är det egentlige när man vaknar? Har man lägre testo om man vaknar kl.10:00 jämfört med kl.06:00 trots att man sov lika många timmar?).

- Solljus och/eller vitamin-D (denna vet jag inte om det är en myt eller sanning).

- Nofap (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning då det finns bara två kända studier som dock bara varade en vecka och kom från Kina).

- Sex (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

- Högt fettintag (denna vet jag ej om det är en populär myt eller sanning).

Sedan ska det finnas tonvis av "naturliga kosttillskott" men de vill jag helst slippa ta med tanke på potentiella icke-dokumenterade bieffekter.

Vilka "naturliga sätt" känner Du till som kan öka ens testo på det naturliga sättet för att minimera risken för potentiella bieffekter? Visst, solljus kan ge cancer som det mesta här i världen kan.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2019-01-12 klockan 14:50.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 14:54   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag tror det viktigaste och hälsosammaste är att må jävligt bra. Alla har vi haft tillfällen i livet där man känner sig som en kung, alla män vill vara ens vän och alla kvinnor vill ha en. Det bara flödar positiv energi från en, folk blir upplyfta av att bara vara i ens närhet. Man orkar vad som helst, skrattar åt alla motgångar och har en rolig comeback till vad än folk säger till en.

Skulle man kunna manipulera fram den känslan på daglig basis tror jag att ens testo skulle skjuta i höjden.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 15:00   #3
herodes
Registered User
 
herodess avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 13
Något som sänker ens testosteron är att vara sambo och pappa så se till att vara singel.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...steronnivaer-1
herodes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 15:14   #4
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Vilket kroppsfett är bäst för testot? 10-15 % brukar slängas runt men är det hälsosammare att vara närmare 10% än 15?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 15:15   #5
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Jag har nästan alla parametrar emot mig och "TRT" fås av 10 år yngre män, pga inte vet jag, ålder?. Jag könde mig lite vissen för några år sedan och modifierade livsstilen lite lätt så att det skulle gå att följas över längre tid. Kost, sömn, kroppsvikt, träning, job, aktiviteter, droger, mood, 100% egen bro science, och nu 3 år eller så senare, trots allvarliga fysiska skador som invalidiserar mig en aning mår jag mycket bättre. Jag har inga anledningar att gå till doktorn och "kolla testot", allt "sånt" funkar. Utan att veta vad mina egentliga nivåer är.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 17:40   #6
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag tror det viktigaste och hälsosammaste är att må jävligt bra.
+1. Ät tillräckligt, sov tillräckligt, låg stress, regelbunden sexuell aktivitet, social stimulans osv.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 17:44   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Endocrine effects of masturbation in men.

Abstract
The levels of pregnenolone, dehydroepiandrosterone (DHA), androstenedione, testosterone, dihydrotestosterone (DHT), oestrone, oestradiol, cortisol and luteinizing hormone (LH) were measured in the peripheral plasma of a group of young, apparently healthy males before and after masturbation. The same steroids were also determined in a control study, in which the psychological antipation of masturbation was encouraged, but the physical act was not carried out. The plasma levels of all steroids were significantly increased after masturbation, whereas steroid levels remained unchanged in the control study. The most marked changes after masturbation were observed in pregnenolone and DHA levels. No alterations were observed in the plasma levels of LH. Both before and after masturbation plasma levels of testosterone were significantly correlated to those of DHT and oestradiol, but not to those of the other steroids studied. On the other hand, cortisol levels were significantly correlated to those of pregnenolone, DHA, androstenedione and oestrone. In the same subjects, the levels of pregnenolone, DHA, androstenedione, testosterone and DHT, androstenedione and oestrone. In the same subjects, the levels of pregnenolone, DHA, androstenedione, testosterone and DHT in seminal plasma were also estimated; they were all significantly correlated to the levels of the corresponding steroid in the systemic blood withdrawn both before and after masturbation. As a practical consequence, the results indicate that whenever both blood and semen are analysed, blood sampling must precede semen collection.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 17:46   #8
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Tror det är bättre med en "ekonomisk" approach, att istället för att tjäna mer pengar, så minimerar man utgifterna. Dvs, istället för att leta efter sätt att höja, försök minimera faktorer som är kända att sänka. Skapa bra förutsättningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 18:01   #9
Whizzlarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 173
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Vilket kroppsfett är bäst för testot? 10-15 % brukar slängas runt men är det hälsosammare att vara närmare 10% än 15?
Hur mindre desto bättre typ. Ner till en viss nivå som är vital, runt 5% kanske.
Whizzlarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 18:08   #10
bigtraps
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: hälsingland
Inlägg: 969
Lågt testo verkar vara en folksjukdom numera
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 18:25   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Tror det är bättre med en "ekonomisk" approach, att istället för att tjäna mer pengar, så minimerar man utgifterna. Dvs, istället för att leta efter sätt att höja, försök minimera faktorer som är kända att sänka. Skapa bra förutsättningar.
Jag har varvat jobb över mitt liv, stundom orörliga inohusjobb, ibland fysiska utomhusjobb som iofs kan vara slitsamma över tid.

Ett par alegorier,
Min gamla lagbas i skog och park i Sverige var 62, hade slutat skolan utan vidareutbildning som alla andra knegarbarn gjorde och hade fysik som en ren fitnesskille kanske, hade inga problem med potensen som han sade, tror honom. Uppe och ute med tuppen som man bör i mörka Sverige med reflekterande snö, lade sig tidigt. Han hade kul sjöng varje dag på jobbet, dansade som gamla svenskar gör på helgerna. Var alltid glad och positiv så länge alla andra gjorde samma sak och han fick folk med sig. Han var som en positiv hockeytränare, fick alla att använda spade, såg hacka etc.

Idag är min lagbas 67, påminner om min gamla svenska bas. Han får alla att gå med machete i veckor, hacka, yxa, röjsåg etc. Har flickvänner men bara en åt gången som han säger, (ungeför som yngre gör helt ok, det är slut och träffar en ny) och jag har träffat dem, han gör de nog glada.

Vet många andra som är ungefär lika.

Vet många andra äldre kvinnor som nog går för samma men som man pratar jag ju inte med dem eller umgås på samma sätt. De behöver inga Hollywoodhormoner i alla fall som är riskfyllt över tid.

Visst kan hårt arbete vara negativt men enligt min erfarenhet går det att modifiera, så länge man inte är helt fångad av situationen, det kan vara så, eller bor i nåt Uland men även i vissa Semi Uländer är folk djävligt sunda och pigga, äter bra etc. Och det handlar inte bara om gener, man kan se hur syskon utvecklas helt olika beroende på uppenbar livsstil.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 18:32   #12
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Citat:
Ursprungligen postat av bigtraps Visa inlägg
Lågt testo verkar vara en folksjukdom numera
En epidemi driven av kronisk stress. Testa mindfulness, meditation, yoga eller sov mer.
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 18:38   #13
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Citat:
Jag är dock trött på mig själv att jag känns som en sojamjölksdrickande ung karl på 29 bast.
Har du problem med självbilden?

Vissa män är mer feminina, det är inget konstigt med det.

Sedan är det värt att nämna att det inte finns några testosteronnivåer i världen som kan kompensera för ett bristfälligt liv.

Senast redigerad av xan den 2019-01-12 klockan 18:40.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 22:00   #14
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Har du problem med självbilden?

Vissa män är mer feminina, det är inget konstigt med det.

Sedan är det värt att nämna att det inte finns några testosteronnivåer i världen som kan kompensera för ett bristfälligt liv.
Jao, kanske är den mytomspunna "30-årskrisen" eller faktumet att jag bara har legat med 3 tjejer. Män ska ha legat med runt 100 tjejer innan de blivit 30. Dessutom ska de vara 1,8 m långa (jag är 1,73 m) och vara muskulösa, annars är du inte en riktig man utan en fjollig, tofflande & pudlande mes till "man".

Det är kanske inget konstigt med det, men långt ifrån optimalt (kolla på majoriteten av alla unga mesiga killar idag som fortfarande är singlar, varav många oxå fortfarande oskulder - I wonder why). Precis som ett bränsle inte hjälper en bil om den ändå inte har någonstans att åka så kmr inte testosteron att hjälpa om man inte har något att göra i livet - helt sant.

Utmaningen är att jag känner folk som tjatar om att börja med roidz men jag vägrar det om jag inte kan garantera hur det kmr påverka den naturliga testoproduktionen och/eller risken för sterilitet. Så därför söker jag "naturliga sätt" istället om jag inte kan hitta någon privatläkare som kan godkänna lågdoserad TRT.

Testosteron är alltså mannens kraftfullaste bränsle att få skit gjort och leva livet fullt ut och ja, sen behöver han oxå något att få gjort och ett liv att leva fullt ut.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-12, 22:19   #15
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Röka cigaretter i stora mängder ökar testot kraftigt. Finns studier på det. Jag röker själv och har fått påtaglig effekt av det. Jag kan träna på som satan med en kopp kaffe och några cigg innan passet, även om jag sovit och ätit dåligt innan. Det har också gjort min röst djupare och manligare. Härdat mitt ansikte och minskat min aptit(kroppsfett).
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)