Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-21, 04:57   #1
rosto
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 140
Idévärlden - En rättsstat skall inte hämnas

Har ni tittat på idévärlden på SVT? Det är ett av mina favoritdebattprogram både till format och innehåll. Lugna sakliga debatter med ett vänligt anslag där alla får tala till punkt.

Jag kom att tänka på inslaget om brott och straff i rättsstaten där Torbjörn Tännsjö hävdar att det är något barbariskt i tanken att man ska plåga en individ, om inte plågan gör världen bättre. I programmet debatterar de om detta.

Jag hittar inte hela programmet, bara inledningsanförandet. Om någon hittar programmet i sin helhet så får ni gärna lägga upp en länk.

https://youtu.be/YIwYmG05CyI

Alltså: minskar lidandet i världen om vi straffar brottslingar?
rosto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 06:58   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Beror nog helt på vad för brottslingar det talas om. Samtidigt är inte ett straff endast för att plåga den dömde.
Världen skulle bli bättre om de avrättade idioter på plats.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 07:25   #3
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Det är inte så simpelt som att minska total mängd lidande.

Som jag ser det finns det flera komponenter i straff:
X Avskräck folk från att begå brott
X Etablera att brottsoffer har ett värde, dvs du kan inte behandla någon hursomhelst utan konsekvens
X I form av fängelse, skydda samhället från ev. farliga individer

Jag tycker själv punkten om att etablera brottsoffrets värde är viktig. Anekdotiskt har jag själv blivit misshandlad och fått hjärnskakning och tyckte inte det var skitkul att den skyldige slapp undan helt. Kort skickar det signalen att man kan misshandla mig utan konsekvens vilket i mina ögon etablerar mitt värde som väldigt lågt.
Öga för öga, tand för tand är det enklaste sättet att göra detta och det har en brutal logik. Jag tycker det är för trubbigt och blir absurt när det leder till saker som evig blodshämnd eller "X våldtog Y's kusin så Y's släkt får våldta X's kusin".

Det låter väldigt kumbaya-naivt att tro att det skulle minska lidande att inte straffa brott. Jag lyssnade dock inte på youtubelänken.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2019-08-21 klockan 07:27.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 07:42   #4
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 536
Citat:
Alltså: minskar lidandet i världen om vi straffar brottslingar?
Det här är ju en fråga som tar ett liv att svara på. Jag gör ett snabbt försök. Inte vattentätt, kanske.

Ja, om rättsväsendet är rättssäkert och straffen proportionerliga.

Ett system som är någorlunda allmänt accepterat leder förhoppningsvis till att våldsmonopolet kan upprätthållas. Det i sin tur minskar nästan säkert mänskligt lidande, i vart fall om systemet också är någorlunda rättssäkert. Det skulle jag säga är det viktigaste skälet. Privat rättsskipning, blodshämnder mm hotar det civiliserade samhället som vi känner det i grunden.

Sedan bör ju straffen vara proportionerliga mot brottets allvarlighet (också en del av acceptansen ovan) och inte drakoniska straff som medför oproportionerligt lidande. Det finns litet stöd för att straffens längd spelar någon större roll för ny brottslighet, generellt sett. Upptäcktsrisk och snabb hantering spelar större roll (men det är ju inte vad frågan handlar om här). I grund och botten handlar detta om social kontroll och människan som en social varelse.

De flesta av oss begår bara mindre brott. Någon trafikförseelse här och där, kanske något mindre skattebrott. Att vi håller oss i fållan minskar mänskligt lidande och jag tror att rättssystemet med straff spelar stor roll för detta. Sedan finns det de som har en mer allvarlig problematik och begår många brott. De är ytterst få sett till befolkningen och det är väl där poängen finns med att ha längre fängelsestraff. Samtidigt vet vi att av dessa personer så slutar de flesta begå (allvarliga) brott om de lever tills de är 40-50.

Så: straff, brottmålsdomstolar mm behövs för att det är en social ritual som upprätthåller samhället som i sin tur skyddar oss från vad Hobbes kallade allas krig mot alla, eller ett samhälle där den starkes rätt råder. De kan sägas minska mänskligt lidande om det sker rättssäkert och proportionerligt. För det stora flertalet leder detta till att man avhåller sig från brottsliga handlingar. Resterande inkapaciteras om de begår brott, vilket kan motiveras med både proportionalitet och individualprevention (att de inte kan begå brott när de är frihetsberövade) och erbjuds prosociala insatser på olika sätt.

Men det är fortfarande människor som straffar människor och vi har aldrig ett perfekt system eller perfekt kunskap. Därför har du fel, Ceejay.
Citat:
Världen skulle bli bättre om de avrättade idioter på plats.
Det har man provat. De stater man gjort det i har blivit de mest brutaliserade och avskyvärda samhällena och absolut inte bidragit till att minska lidandet.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 11:00   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Jag har inte fel i sig, men det jag pratar om är en utopi. Ogenomförbart. Bara att definiera en idiot är omöjligt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 11:05   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Jag har inte fel i sig, men det jag pratar om är en utopi. Ogenomförbart. Bara att definiera en idiot är omöjligt.
Det är oklart vad du menar tycker jag.
Vilka är det du tycker borde avrätas?
Idioter som i korkade personer, eller vaddå?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-21, 11:16   #7
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Fängelse och straff är defacto "statlig hämnd". Finns inga studier som visar på att man behöver t.ex. sitta X antal år för brott Y så man "lär sig och blir en duktig medborgare och inte begår det brottet igen". Utan det är helt godtyckligt vilken strafflängd som används. Vilket t.ex. gör det lite intressant att piratkopiera filmer kan få en sitta längre än någon som våldtagit... Jag tror de flesta tycker våldtäkt förtjänar längre straff och är mer vedervärdigt än piratkopiering. Men är väl att piratkopiering (tänker främst piratebay-grundarna) behöver mer tid för "rehabilitering".

Eftersom vi redan har statlig hämnd och alla är med på det då alla mer eller mindre tycker fängelse är OK, så blir det extremt löjligt och höra på folk som säger "staten ska inte hämnas". Det är lite som när idioter säger de inte är för dödsstraff, men de ska få döda i självförsvar (dvs. det är OK att de utfärdar dödsstraff i tron om att deras liv, kropp eller ekonomiska föremål är i fara)...
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)