Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-21, 09:55   #76
alexy
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Nu såg jag en del men stängde till slut av då deras samtal var precis som alla andra ID-samtal; inget nytt alls. Exakt samma gamla trötta retorik och knep för att få den oinsatta lyssnaren att häpna.

Det finns idag massor av välproducerade videos på YT där allehanda typer sitter och vräker ut sig allt möjligt och som lyssnare är det lätt att bli fascinerad. Rörelserna inom Platt Jord och Kreationism har mycket att tacka YT för. Ingen av dessa "professorer" i videon (en är professor i systemvetenskap) är biologer. Inte ens i närheten. Och Meyer (en av ID-rörelsens starkaste varumärke) är troende och det är uppenbart att det driver hans åsikter. Alla kunskapsluckor som finns använder han till att få peka finger och säga att evolutionen inte kan vara sann. Precis som vilken random kreationist som helst. Det är viktigt att göra en värdering. Var står vetenskapen idag? Evolutionsteorin är lika sedimenterad som vanligt. Så när den vetenskapliga metoden är i full gång och tusentals forskare ägnar hela sitt liv åt att fördjupa förståelsen inom ämnet, varför ska man lyssna på en kvacksalvare som Meyer? En person som aldrig någonsin kommer ändra åsikt, eftersom han ståndpunkt är att gud designade allt. En person som har bidragit med noll till förståelsen inom biologi. En person vars främsta syfte är att predika om intelligent design. En person som klipper och klistrar ihop vad som helst för att det passar hans syfte.

Det här blir lite som med denna video där teologiprofessorn William Lane Craig försöker läxa upp fysikprofessorn Sean Caroll om Big Bang. Det går inget vidare.

https://www.youtube.com/watch?v=GKDCZHimElQ
Är inte sen tidigare bekant med Meyer eller hans inblandning i ideologin om intelligent design, och det kan mycket väl vara så att inget av det som sades i klippet är sant, men jag ser dock inte problemet med att lyssna på olika perspektiv och utmana sina nuvarande uppfattningar/konfirmeringsbias.

Lyssnar också gärna på Roger Penrose och hans teorier om kvantfysik och medvetande (som förövrigt gjorde en väldigt bra podcast med Joe rogan här https://www.youtube.com/watch?v=GEw0ePZUMHA), Sam Harris, Sean Caroll etc.

Men ja det är nog lätt att se en proffsig youtube video och sen svälja det som sanning med hull och hår utan att utöva någon källkritik. Jag vet att jag personligen är lagd åt det konspiratoriska hållet (vet inte riktigt varför) vilket jag försöker hålla i åtanke när jag tar in ny information så att man inte blir en flat earther.

Blir nog allt viktigare i vårt moderna samhälle att utveckla ett gediget filter i hjärnan för att kritiskt utvärdera information från olika källor och kunna forma sin egna åsikt.
alexy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)