Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-05, 17:35   #151
Srednq
Avstängd
 
Srednqs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 362
Citat:
Ursprungligen postat av Milia
Nån som vet hur man gör när man ska börja på en ny vecka i excelmallen? måste jag fortsätta på samma och bara radera maten jag skrivit in tidigare eller kan man liksom öppna ett nytt dokument där man ändå har kvar de "nya, egna" livsmedlen man lagt in i databasen?
jag har ett nytt dokument för varje vecka. döper dom efter veckonummret så jag kan gå tillbaka å kolla
Srednq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-05, 18:08   #152
Milia
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 131
Citat:
Ursprungligen postat av Srednq
jag har ett nytt dokument för varje vecka. döper dom efter veckonummret så jag kan gå tillbaka å kolla
Jo jag gör också så, jag kom just på hur man gjorde (tror jag)
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-16, 22:46   #153
addehd
Registered User
 
addehds avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Sweden
Inlägg: 41
detta är ju guld värt!

all credit 2 you!
__________________
1 augusti 2005: 95 kg
1 december 2005: 80kg
1 februari 2006: 74kg

Idag: 78 kg.
addehd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-27, 22:51   #154
hio
Norrländskt tenn!
 
hios avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 559
Citat:
Ursprungligen postat av thomast
Någon som vet hur man får igång det i openoffice? Har testat vanliga och 97:an men jag får bara upp meddelandet ???MACRO###... Jag har avaktiverat all säkerhet runt macron men det verkar inte fungera
Inte för mig heller, tråkigt
hio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 14:51   #155
Sanchez
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Sthlm
Inlägg: 14
Hur lägger man in egna livsmedel?
Sanchez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 23:22   #156
carlsm
Registered User
 
carlsms avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 478
Skulle vara bra om man kunde koppla allt det här (alla veckodokument alltså) till något slags databas som man kunde sammanställa till diagram för kaloriintag, näringsämnesfördelning, viktutveckling osv. likt aktiekursutveckling. Undrar hur man bäst gör det??
carlsm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 10:15   #157
bongoberra
Registered User
 
bongoberras avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 87
Suveränt!!
jag uppdaterade listan från slv och lade till lite egna grejjor.

Otroligt lätt att ha koll på vad man stoppar i sig.

Tack å bock
bongoberra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-15, 15:21   #158
der_rickard
Registered User
 
der_rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Falun
Inlägg: 327
Citat:
Ursprungligen postat av bongoberra
Suveränt!!
jag uppdaterade listan från slv och lade till lite egna grejjor.

Otroligt lätt att ha koll på vad man stoppar i sig.

Tack å bock
Hur gjorde du det?
der_rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:31   #159
emmak
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 335
Fryst-Upptinat

Har en lite fråga till er experter, om vi tar exempelvis torskfile.
Har köpt färdig fryst torskfile, jag vet att näringsinnehållet står som frysvara, alltså när torsken är nedfryst fortfarande i paketet, men säg att jag steker torsken (utan fett), ändras vikten någonting?, det borde det göra eftersom vattnet försvinner, anledningen till att jag frågar är att ja använder det excelprogrammet, och jag glömmer alltid av att väga mina matvaror (torsken, frysta grönsaker, klyftpotatis) innan jag gör i ordning maten, men min fråga är alltså om det spelar nån roll om jag väger de innan eller efter att de är färdiga?

Ett annat exempel kan vara klyftpotatisen, den är också fryst, jag gör den oftast i ugnen, bara stoppar in den så den blir varm o spröd..ändras vikten någonting då?..för då blir det ju fel kcal antal i programmet om jag väger min mat när det är färdigt istället för fryst?

Någon som kan svara på om det är så?..

Tack på förhand!
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 22:45   #160
Shapeshifter
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchez
Hur lägger man in egna livsmedel?
Gå till fliken "Egna livsmedel" som finns längst ner till höger om fliken "SLV data". Fyll i värdena för aktuellt livsmedel, spara dokumentet (lägg in det i urspungsdokumentet så du slipper uppdatera om allt varje gång du startar på ny vecka) och... voila!


@ Emmak:
Ja det försvinner eller kommer till vatten när du lagar mat. Kokar du pasta blir den ju tyngre eftersom makaronerna tar upp vatten och sväller. Steker du kött eller fisk försvinner det vatten. Näringsvärdet per 100 gram tillagad mat är alltså inte samma som per 100 gram rå/okokt (i de flesta fall, vissa undantag som t ex ägg). Väg/mät innan tillagning och fyll i råvarorna, eller välj alternativ som "Pasta kokt" eller "kyckling kött grillad", eller vad det nu står. Bäst att väga innan i mitt tycke.
Shapeshifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 22:51   #161
Shapeshifter
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av Shapeshifter
Gå till fliken "Egna livsmedel" som finns längst ner till höger om fliken "SLV data".
försenad EDIT:
Fel av mig, fliken heter "Egna data". Spelar väl ingen större roll men nu blev det iaf rätt.
Shapeshifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 23:03   #162
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av emmak
Har en lite fråga till er experter, om vi tar exempelvis torskfile.
Har köpt färdig fryst torskfile, jag vet att näringsinnehållet står som frysvara, alltså när torsken är nedfryst fortfarande i paketet, men säg att jag steker torsken (utan fett), ändras vikten någonting?, det borde det göra eftersom vattnet försvinner, anledningen till att jag frågar är att ja använder det excelprogrammet, och jag glömmer alltid av att väga mina matvaror (torsken, frysta grönsaker, klyftpotatis) innan jag gör i ordning maten, men min fråga är alltså om det spelar nån roll om jag väger de innan eller efter att de är färdiga?

Ett annat exempel kan vara klyftpotatisen, den är också fryst, jag gör den oftast i ugnen, bara stoppar in den så den blir varm o spröd..ändras vikten någonting då?..för då blir det ju fel kcal antal i programmet om jag väger min mat när det är färdigt istället för fryst?

Någon som kan svara på om det är så?..

Tack på förhand!

Måste bara fråga, om ex kycklingfile innehåller 23 gr protein per 100 gr, så är det väl bara att väga upp 100 gr tillagad file för att det ska bli de 23 gr? Pasta däremot tycker jag är lite krångligare
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 23:19   #163
emmak
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Måste bara fråga, om ex kycklingfile innehåller 23 gr protein per 100 gr, så är det väl bara att väga upp 100 gr tillagad file för att det ska bli de 23 gr? Pasta däremot tycker jag är lite krångligare

Det beror väl på om den visar näringsinnehåll för fryst eller för färdig kycklingfile?

Ja vägde fryst torskfile innan jag stekte den..då vägde den 100 g ..Efter stekningen vägde den 68 g.
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 23:49   #164
RajtanTajtan
Banned
 
RajtanTajtans avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 698
Citat:
Ursprungligen postat av emmak
Det beror väl på om den visar näringsinnehåll för fryst eller för färdig kycklingfile?

Ja vägde fryst torskfile innan jag stekte den..då vägde den 100 g ..Efter stekningen vägde den 68 g.
Vad jobbigt det är när man inte vet hur mycket av vad som man ska stoppa i sig
RajtanTajtan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-23, 08:32   #165
emmak
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av RajtanTajtan
Vad jobbigt det är när man inte vet hur mycket av vad som man ska stoppa i sig

jo
emmak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)