Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-03, 16:35   #1
lanzal
Registered User
 
lanzals avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Trosa / Linköping
Inlägg: 1 277
Tråden för oss som klimatkompenserar eller vill börja!

Hej!

Denna tråd kommer handla om vad man kan göra för att klimatkompensera och diskussioner kring detta. Tror du inte att människan påverkar klimatet negativt så kan ni ta det i denna tråd http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97214

Vill man räkna på sin klimatpåverkan kan man använda denna hemsida:
http://www.minklimatpaverkan.se/

Vill man klimatkompensera kan man använda denna:
https://klimatkompensera.se/#container_products
Trine har jag också hört mycket om, men har inte läst på särskilt mycket, https://www.jointrine.com/.

Jag har funderat på detta rätt länge men fortfarande inte kommit till skott. Jag lever inte klimatsmart idag och enligt kalkylatorn så förbrukar jag 8 ton per år, när det globala målet bör ligga kring 2 ton per år.

Jag är som sagt inte så inläst på detta ämne men om det finns någon som funderat kring detta och vill dela med er av hur ni bäst tror man klimatkompenserar, förutom att försöka minska på bilåkandet/resor/kött, så är jag superglad att kunna få höra hur ni tänker i den här tråden!

Jag vill gärna ligga +-0 i slutändan, kan lätt tänka mig att månadsspara.. just nu månadssparar jag till unhcr men långsiktigt så tror jag att jag kan rädda fler människor genom att bidra till att rädda klimtatet, för flyktingkrisen nu jämfört med hur den blir med klimatförändringarna är knappt jämförbart.http://supermiljobloggen.se/nyheter/...ntas-till-2050

Hastigt ihopsatt tråd, men vore kul att diskutera med andra som också har drabbats av klimatångest (triggerwarningord).
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...23#post3408823Min träningsjournal!
Citat:
Ursprungligen postat av pragmatist Visa inlägg
En god tumregel som man snabbt bör ta till sig i sin gymkarriär är att 90% av allt som "en kille på gymmet"/"en kompis" säger är helt fel, en grov överdrift/generalisering, eller saknar vetenskapliga belägg.
Tävlingspers: 245kg böj, 147,5kg bänk, 302,5 mark

Senast redigerad av lanzal den 2018-12-03 klockan 16:37.
lanzal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 23:10   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
https://www.lu.se/article/de-fyra-li...klimatpaverkan

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 23:41   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag låter bli att skaffa barn, minskar mitt koldioxidavtryck med 58,6 ton per år.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 06:54   #4
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag låter bli att skaffa barn, minskar mitt koldioxidavtryck med 58,6 ton per år.
Det här är nog det enda som räknas som människa.

Skulle alla i världen börja med att skaffa ett barn per vuxen så har vi kommit längre som världssamhälle än vad vi kan göra med 100 års teknikutveckling

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 07:18   #5
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Äter växtbaserat, det får räcka.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 07:51   #6
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Jag lever ganska klimatsmart nu, men det dåliga samvetet säger att jag borde klimatkompensera det guldkort på SAS som jag flög ihop till för ett par år sedan genom många interkontinentala flighter... Känns som något man skäms över snarare än skyltar med i dagsläget.

Ett problem jag kan känna med individuell klimatkompensation är att det ger en illusion av samvetsfrihet, när det samtidigt skulle behöva göras extremt starka krafttag på internationell politisk nivå. Inte för att man inte kan göra båda, men jag vill inte att fokus flyttas för mycket till den enskilda individen när min tro är att radikal lagstiftning kommer att krävas (alternativt frivillig teknikutveckling från företagen, eller en kombination av dessa).
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 08:45   #7
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Källsorterar och handlar mycket på loppis/tradera.

Nöjd med det. Inväntar krafttag på högre nivå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 09:14   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jag har inte barn eller bil, fast det är inte val gjorda med miljön i åtanke. I övrigt påverkar det inte ett skit vad jag gör.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 09:50   #9
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det här är nog det enda som räknas som människa.

Skulle alla i världen börja med att skaffa ett barn per vuxen så har vi kommit längre som världssamhälle än vad vi kan göra med 100 års teknikutveckling

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Vi verkar vara på god väg att komma dit. Teknikutvecklingen är till stor del bidragande till att minska barnafödandet, mediciner, utbyggt avlopp etc gör att fler barn överlever och då väljer de flesta att skaffa färre barn.

Däremot har vi en stor generation av unga som inte skaffat barn än runtom i världen så befolkningen kommer att växa ändå. Men retroaktivt blir det lite oetiskt att gallra.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 10:00   #10
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Miljörörelsen börjar bli aningen konstig. Hur drakonisk får man bli? Lite sarkastisk humor kanske?

Till årets miljöhjälte vill jag nominera Donald Trump, som genom att minska invandring till USA hindrat någon miljon(?) latin och sydamerikaner från att gå från låga 0.5 till amerikanskt medel på 16.7 i koldioxidutsläpp. "You go girl!" Ditt stora orange monster.

Klimatkompensation är annars en fantastisk affärsidé, speciellt för ett konsumtionssamhälle. Varför ändra på sina vanor permanent när man kan betala för gott samvete? Det tråkiga är ju att det inte fungerar så, i verkligheten.

Mitt tips för dagen, är annars att skaffa jägarexamen, köpa en bit skog och jaga invasiva arter som vildsvin och annat. Så slipper du importera den biten med växter till föda under vintern.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 10:17   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
För att klimatkompensera så försöker jag äta mer kött, jag köper importerat från så långt bort det går (japanska päron tex), jag duschar 5 minuter mer än jag behöver, jag köper alltid plastpåsar när jag handlar och sådana småsaker.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:23   #12
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Miljörörelsen börjar bli aningen konstig. Hur drakonisk får man bli? Lite sarkastisk humor kanske?

Till årets miljöhjälte vill jag nominera Donald Trump, som genom att minska invandring till USA hindrat någon miljon(?) latin och sydamerikaner från att gå från låga 0.5 till amerikanskt medel på 16.7 i koldioxidutsläpp. "You go girl!" Ditt stora orange monster.

Klimatkompensation är annars en fantastisk affärsidé, speciellt för ett konsumtionssamhälle. Varför ändra på sina vanor permanent när man kan betala för gott samvete? Det tråkiga är ju att det inte fungerar så, i verkligheten.

Mitt tips för dagen, är annars att skaffa jägarexamen, köpa en bit skog och jaga invasiva arter som vildsvin och annat. Så slipper du importera den biten med växter till föda under vintern.
Att vara emot globalisering borde väl vara rätt främjande för miljön?
Att köpa och skeppa saker runt jorden för att exploatera billig arbetskraft borde vara rätt dåligt.
Att undvika folkvandringar där folk drar runt som gräshoppor och planlöst förbrukar resurser istället för ett hållbart tänk.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:43   #13
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Att vara emot globalisering borde väl vara rätt främjande för miljön?
Att köpa och skeppa saker runt jorden för att exploatera billig arbetskraft borde vara rätt dåligt.
Att undvika folkvandringar där folk drar runt som gräshoppor och planlöst förbrukar resurser istället för ett hållbart tänk.
Det finns en gräns för inkomst när ett samhälle/land blir "miljömedvetet", gränsen nås när andra problem minskas. Hans Rosling brukade parata om detta på sina föreläsningar. När man når den gränsen ökar samtidigt familjeplaneringen i landet, eftersom man eliminerat andra problem.
Det bästa borde därför vara att få så många som möjligt på jorden att nå den gränsen.

Man måste ibland driva med folk för att få dem att börja tänka utanför sin bubbla.

Klimatkompensering ser jag bara som ett sätt för "lyxkonsumenter" att minska sitt dåliga samvete. Rimligtvis borde en miljöväns mål vara att ligga på så stort minus som möjligt. Inte bibehålla status quo, genom att kompensera 5 Thailandresor med några tusenlappar till afrikanska trädplanteringar. Men man får kanske ett fint diplom att fästa på väggen?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 11:52   #14
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är cynisk och tror att det enda som egentligen kan rädda klimatet är förbättrad teknologi. Kommer någon verkligen åka till Säffle istället för Spanien på sin semester för att bidra 0,0000000001% mindre till miljöförstöringen? Och om denne gör det, kommer denne verkligen åka tåg i 40 timmar istället för att flyga ett par timmar?

Okej, några kanske gör det... Men jag tror det är försvinnande få.

Vad som däremot sannolikt kommer hända är att vi får eldrivna flygplan. Med stora, jävla batterier. Och så kan folk flyga hur mycket de vill.

Samma sak med plast. Det är nog inte många som är beredda att lämna detta fantastiska, lättviktiga, billiga, vattentäta material för tyg, glas eller metall. Jag har redan prövat att ha glasmatlådor i tygkassar, det var roligt fram till man tappade kassjäveln i golvet, glaset splittrades och massor vätska läckte igenom tyget. Det enda som egentligen kommer få folk att sluta med plast är om man hittar ett billigt alternativ som förutom ökad nedbrytbarhet har exakt samma egenskaper som originalet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2018-12-04 klockan 11:53.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-04, 12:00   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Batterier är inte klimatvänliga. Dom kostar massor av resurser, allt från gruvdriften till återvinningen. Och återvinningen är inte komplett. Vi får en massa avfall kvar som ingen vet vad vi skall göra med.



Ur The Life Cycle Energy Consumption and Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries.

Och det är bilbatterier. "Stora, jävla batterier" för flygplan skulle vara hemska. Om det inte även uppfinns helt ny batteriteknologi.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)