Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-12, 17:08   #27076
Rizza
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Olja tränger ju in i skinnet och kan förändra utseendet och ibland göra det mjukare än man kanske vill ha det. Någon form av behandling behöver man ju dock göra till slut eftersom skinnet annars torkar ut, men det kan vara åratal bort. Utsätts jackan ofta för regn så kommer den fortare ta skada, speciellt ömsom väta omsom torka.

Jag hade kanske lagt ett tunt lager vax på, det ligger bara på ytan och förhindrar att vatten tränger in i skinnet. Finns speciellt för skinnskor och kläder.
Kanske får bli minkolja ändå.

de från schott i usa sa att inget behövs alls.

Fick svar nu från schott-store.com där jag köpt jackan(schott eu, ej exakt samma som usa) säger att jag ska använda "Nivea For the Entretien" vad det nu är? Nivea-kräm?

Vi får se med tiden
Rizza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 05:03   #27077
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Rizza Visa inlägg
Kanske får bli minkolja ändå.

de från schott i usa sa att inget behövs alls.

Fick svar nu från schott-store.com där jag köpt jackan(schott eu, ej exakt samma som usa) säger att jag ska använda "Nivea For the Entretien" vad det nu är? Nivea-kräm?

Vi får se med tiden
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 06:49   #27078
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Minkolja är väl en sån där tveksam produkt rent etiskt i mina ögon. Den framställs alltså från resterna av döda minkar som föds upp i pälsfarmar. Och pälsminkar har det på inga sätt alls bra i de små burar de hålls. Har själv varit på en minkfarm och sett hur de lever. Men å andra sidan så är det en restprodukt, så det är väl bra att man kan ta tillvara på mer än bara pälsen.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 09:00   #27079
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Minkolja är väl en sån där tveksam produkt rent etiskt i mina ögon. Den framställs alltså från resterna av döda minkar som föds upp i pälsfarmar. Och pälsminkar har det på inga sätt alls bra i de små burar de hålls. Har själv varit på en minkfarm och sett hur de lever. Men å andra sidan så är det en restprodukt, så det är väl bra att man kan ta tillvara på mer än bara pälsen.
För mig finns inget "å andra sidan". Att köpa restprodukterna gör ju bara att det blir ännu mer ekonomiskt försvarbart att driva sådana tveksamma farmar. Bättre att dissa produkterna helt då
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 09:26   #27080
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
För mig finns inget "å andra sidan". Att köpa restprodukterna gör ju bara att det blir ännu mer ekonomiskt försvarbart att driva sådana tveksamma farmar. Bättre att dissa produkterna helt då
Jag skulle aldrig köpa något som har med det att göra. Har ju själv haft iller som husdjur och vet vad de kräver för behov. De flesta hade nog höjt på ögonbrynen om man höll katter inlåsta på samma sätt.

Men den stora efterfrågan är ju minkpälsar och den lär finnas där oavsett om man tar tillvara på restprodukter eller inte. Så för mig är allt bättre än lite, men inget är förstås bäst.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 10:31   #27081
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Vad finns det för riktigt varma stilrena budgetjackor? Har en vinterjacka som jag haft sedan oktober, den klarar inte längre av kylan.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 12:29   #27082
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Vad finns det för riktigt varma stilrena budgetjackor? Har en vinterjacka som jag haft sedan oktober, den klarar inte längre av kylan.
Vilken stil ska den ha måste du först berätta? Sportig, formell, cool?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 13:38   #27083
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tänker en standardjacka likt denna nedan, typ. Viktigast av allt är att den är väldigt varm och billig.




För tusenlappen vore underbart, men jag vet inte hur rimligt det är. Jackor är ju dyra. 1500 börjar svida lite men det kan jag överleva.
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 14:49   #27084
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
Tänker en standardjacka likt denna nedan, typ. Viktigast av allt är att den är väldigt varm och billig.




För tusenlappen vore underbart, men jag vet inte hur rimligt det är. Jackor är ju dyra. 1500 börjar svida lite men det kan jag överleva.


Då är du nog förpassad till HM som jag inbillar mig gör varmare jackor än de andra lågpriskedjorna (utan egentliga belägg) men jag gillar annars elvine vars jackor är rätt funktionella och inte snordyra, som du pallar bevaka rean så lär du kunna hugga nån för 1500.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 15:41   #27085
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av xan Visa inlägg
För tusenlappen vore underbart, men jag vet inte hur rimligt det är. Jackor är ju dyra. 1500 börjar svida lite men det kan jag överleva.
https://www.stadium.se/herr/herrklad...wn-parka.black

Kanske? Om du inte redan är medlem kan du bli det och få 25% rabatt denna vecka tydligen. Då kommer du ner till 1500. Går säkert att testa/köpa i butik för samma pris.

Om det ger dig något kan jag berätta att jag köpte en liknande Jacka från Everest när jag var 14 (13 år sedan). Minns att den kostade 995 SEK. Den var ultravarm, och har hållit jävligt bra. Den hänger faktiskt i garderoben fortfarande, men är tyvärr lite småkort i armarna nu (men älskade oversized kläder då så den funkar ), var ett sjukt bra köp.

Fanns även i Beige såg jag.

Lycka till!
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 15:45   #27086
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
https://www.zalando.se/man-klader-rockar-parkas-rea/

Här verkar det finnas lite också
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 20:08   #27087
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Fler än Jag som har koll på Dunderdon? Köpte en parkas av dom för 100 år sen som jag slet ut. Nu har den blivit en klassiker. Dom har ingen fysisk butik tyvärr.

https://dunderdon.com/j25-brit-green.html

Hittade även skor jag blev nyfiken på :

https://dunderdon.com/f5-brown.html

Hittade rejält oväntat en artikel i nytimes där det stod lite om Dunderdon

https://www.nytimes.com/2011/12/29/f...l-shopper.html
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2018-12-13 klockan 20:16.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 20:38   #27088
xan
Registered User
 
xans avatar
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 894
Tack för tips PerLedin och Xcv!
xan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 22:02   #27089
Vattenflaska
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 130
Har sökt länge efter en mörkare grön kavaj, typ exakt en sådan som är på bilden längst till höger, men hittar inget. Någon som har tips?

Vad kallas den typen av kavaj? Blaser?

https://garpens.files.wordpress.com/...3b6ntweed3.jpg
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-15, 22:13   #27090
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Har sökt länge efter en mörkare grön kavaj, typ exakt en sådan som är på bilden längst till höger, men hittar inget. Någon som har tips?

Vad kallas den typen av kavaj? Blaser?

https://garpens.files.wordpress.com/...3b6ntweed3.jpg
Alla Blazers är kavajer, men alla kavajer är inte Blazers.
En Blazer är kort och gott en kavaj som inte är avsedd att matcha byxorna typ. En uddakavaj liksom.

Du kan prova att söka på typ "ullkavaj".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)