Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-11-24, 15:12   #1
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Allt vid ett tillfälle eller sprida ut?

Jag vet att åsikterna kring detta varierat under årtionden och att de varierar beroende på vem man frågar.
Jag har i många år endast ätit en gång per dag - middag. Det har fungerat bra så tillvida att jag mår bra, sparar tid och det är väldigt enkelt. Är hyfsat aktiv - tränar på gym under lunchen 3-6 pass i veckan och kampsport på kvällarna, 3-7 pass i veckan (inte kvällstid på helgerna). Jag äter ca 3500-4000 kcal per dygn. Ligger hyfsat lågt i fettprocent - kanske 15%. Har sett ganska lika ut i kroppen i 30 år, med några undantag då jag några gånger lagt på mig några kilo muskler. Jag orkar inte kämpa för det längre utan underhåller mest det jag har.
Nu funderar jag på att ”deffa” bort det lilla fett jag har mellan navel och pubis. Blir det någon skillnad i förbränning om jag sprider ut intaget lite över dygnet? Kanske har min kropp lärt sig att vara på sparlåga hela dagen i väntan på föda? Kanske ökar förbränningen om jag äter samma mängd, men utspritt över flera intag. Vad säger aktuell forskning?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 17:37   #2
Zupwtf
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 83
Förstår inte hur man lyckas få i sig 3500-4000 kalorier på en måltid om man äter vettiga råvaror och ska upp i säg tex 200 gram protein + grönsaker.. 1.5 kg potatis, 1 kg kyckling 500 gram blandade grönsaker + 200 gram bea sås eller hur lyckas man ? Jag skulle nog inte få i mig det på 1 måltid.. bara en undran från min sida
Zupwtf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 18:00   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Forskningen vet jag ingenting om, men baddibildarna sprider iallafall ut.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 18:07   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det har man slutat forska på för länge sedan. Antalet måltider påverkar inte kaloriförbrukningen. Däremot blir muskeluppbyggnaden effektivare med flera proteinintag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 21:30   #5
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Och hur det blir det med magen med allt vid samma tillfälle? Jag tänker att magsäcken töjs ut och magen börjar bukta ut till slut.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 21:44   #6
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Har inga problem med utbuktande mage... Min avatbild är suddig och ett par år gammal, men fortfarande aktuell.
Ska jag gå på Grubs inlägg borde det bli aningens ”bättre” om jag åt åtminstone en gång till per dygn - typ ett par ägg till frukost i samband med ”deff”/borttagande av bukfett. (Naturligtvis är jag medveten om att Grub inte skrev så, utan endast att proteinsyntesen ökar vid fler intag.)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-24, 21:55   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Det verkar så sjukt praktiskt att äta som du gör nu, så jag vet inte om jag hade tyckt att eventuella skillnader i förbränning med att äta oftare hade varit något att ta i beaktande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-25, 04:39   #8
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Jag åt en gång/dag under nästan 2 år. Nu äter jag två mål, ett större runt 12 och mitt sista lite mindre vid 17.00. Det blir ju en slags kompromiss som kan funka lite bättre för muskelbyggandet. Fettet runt naveln lär som sagt inte påverkas överhuvudtaget utan handlar förstås om det totala underskottet.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 21:28   #9
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Och hur det blir det med magen med allt vid samma tillfälle? Jag tänker att magsäcken töjs ut och magen börjar bukta ut till slut.
en mjuk och tom magsäck kan inte trycka ut en hårdare magmuskulatur och bindväv bara sådär.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 12:07   #10
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Jag har periodvis ätit bara ett mål per dygn, i synnerhet under deff. Jag tycker att flera mindre mål bara triggar hungern. Lättare att hålla sig sysselsatt och gå på tom mage för att sedan få äta sig rejält mätt efter arbetsdagen / träningen. Kroppen är väldigt flexibel och det blir snabbt en vana. Att äta typ var fjärde timme är en modern lyx och absolut inget krav för kroppen. Vi är skapade för att klara oss utan mat med rätt stora intervall, eftersom tillgången till mat förr var väldigt osäker.

Å andra sidan är det enklare för mig att få i mig allt vid ett mål eftersom jag är en liten tjej. För mig räcker det med ca 1500-1800 kcal per dygn beroende på aktivitetsnivå. På 1500 kcal blir det en behagligt lugn deff-takt. Det blir inga jättemängder mat. Att vara tokmätt och ligga i paltkoma är bara jobbigt.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 21:27   #11
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Eveline Visa inlägg
Jag har periodvis ätit bara ett mål per dygn, i synnerhet under deff. Jag tycker att flera mindre mål bara triggar hungern. Lättare att hålla sig sysselsatt och gå på tom mage för att sedan få äta sig rejält mätt efter arbetsdagen / träningen. Kroppen är väldigt flexibel och det blir snabbt en vana. Att äta typ var fjärde timme är en modern lyx och absolut inget krav för kroppen. Vi är skapade för att klara oss utan mat med rätt stora intervall, eftersom tillgången till mat förr var väldigt osäker.

Å andra sidan är det enklare för mig att få i mig allt vid ett mål eftersom jag är en liten tjej. För mig räcker det med ca 1500-1800 kcal per dygn beroende på aktivitetsnivå. På 1500 kcal blir det en behagligt lugn deff-takt. Det blir inga jättemängder mat. Att vara tokmätt och ligga i paltkoma är bara jobbigt
Du stavade underbart fel.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)