Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-07-18, 06:02   #9481
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Det fetstilta visar att du saknar karaktär (och motivation?). Fel inställning.
Svänger för mycket med extremsaker (ordvalet "hårddeff" t.ex).
Balans? Rimliga mål och krav?
Det fetstilta känns som ett bra recept för en misslyckad deff. Eventuellt pallar du två veckor följt utav några dagars binges> repeat. :P

Får lite samma intryck som när man ser fitnessbrudar som har hetsätarproblem. Skriver något i stil med:
"Oh I just binged 10000kcal. Tomorrow I will start my new life and only eat clean food! Vegetables and chicken. I will never eat sugar again." <--- haha töntig text men bästa jag kom på. xD

______

Du löper också mycket; du vet väl att det är ett känt fenomen, att träning kan öka aptiten, hunger -och mättnadskänslor - för kvinnor framförallt? Av kardio alltså.

Förtydling:
Tjej håller sig viktstabil. Ingen kardio. Äter efter aptit.
>Börjar köra morgonlöpning 30 minuter. Äter efter aptit. Resultat = aptiten ökas markant (av kardion) och tjejen äter upp hela kaloriförbrukningen från löpningen, kanske överäter totalt sett. = Går upp i vikt istället.

(För mig är det tvärtom - träning dämpar min aptit. Jag är som hungrigast om jag sitter och degar en dag framför datorn.)


Min åsikt: inget fel att se mat som njutning. Som belöning kan vara lite farligare.
Alla äter, de flesta gillar smaken av mat och känslan efter/under matintag. Mat är det stora gemensamma intresset alla människor har, för alla äter.
Så tänker jag.
Förtydling: ganska säker att alla i hela världen hade kunnat sätta sig två-och-två, ihop och diskutera mat. :P

_____

Edit.
Om du inte går ner i vikt, på 78kg, med löpträning, när du äter efter aptit. Då äter du helt enkelt för mycket. Dina livsmedelsval kanske vore värt att kolla på och eventuellt ändra. - Din energibalans borde ju vara runt 3000kcal? Mer volymmat/bukfyllemat, bättre makrofördelning en tanke.

Edit2.
För någon månad sedan gav dig någon tips att börja räkna kalorier. Känns som det är dags för det? Du dissade hans förslag totalt och skrev något i stil med "nej jag vill inte ha binge eating disorder igen." (kan ha fel nu. :P)
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=9392
Som han 'Ricken13' skriver ger kaloriräkning under deff en trygghet och relieves stress (svenskt ord, pallar inte kolla). Slipper man noja om man är på underskott eller överskott.
Kaloriräkning + väga morgonvikt varje dag (räkna ut medelvärde+median, på veckobasis)= win.
Korta svar enligt ordning ovan:

Du har en poäng. Jag blir ashungrig av all träning enligt egen erfarenhet. Håller jag mig en aning hungrig brukar det räcka, dock svårt att hitta var det är. Hade en känsla av att det skiljer sig.

Stort problem med att äta typ frukt och grönt har varit utrymme. Dock efter vistelsen här vill jag verkligen få in det hemma, för det är skönt att äta mer volym. Kylskåp i halv storlek + husvagn. Sedan att det är roligt att spela Borderlands och dricka alkohol, säger sig självt att det inte håller på deff.

Kaloriräkning spårar gärna ur för mig. Jag blir gärna tvångsmässig, så får helt enkelt jobba mer på at lära mig var "nästan mätt" hamnar. Våg har jag ärligt talat ingen och vi har väldigt dålgt med plats. Väger mig en gång i månaden hos svärföräldrarna.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-25, 14:32   #9482
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Känner att kroppsfettet är lite väl högt nu så en deff känns eventuellt på sin plats. Trivs helt enkelt inte med kroppen som den är nu.

Min tanke är att gå ner till 10%ish för att ha en bra grund att bygga på och därefter deffa när man är uppe i 15% för behålla en relativt fit kropp. Ju mer kroppsfett desto sämre ratio på fett och fettfri massa som man lägger på sig?

Legat på balans/lätt överskott ett tag (ca3200kcal/dag) och styrketränat 6dagar/vecka när jag väl är hemma. på tjänsteresor försöker jag hålla samma frekvens men oftast lite intesivare och kortare pass.

Stats idag:
Ålder: 24
Vikt: 87kg
Längd: 179cm
fettprocent uppskattad: 20%ish
Bänk: 5x110kg
Böj: 6x140kg(behöver prioritera benen)
Mark: 2x200kg

Går man enligt 70kcal underskott per kg fettvikt borde -1200kcal funka till en början och gå närmare -500kcal mot slutet?

Det som kan tilläggas är att jag haft och ibland fortfarande har problem med binge ätningar så det är ju något man är lite rädd för och tanken om varför det ska funka just denna gången ligger ju och gnager. Känner mig mer motiverad att verkligen komma i mål nu dock och det kommer hjälpa en hel del.

Några synpunkter på detta? Känns det som vettigt att gå ner några % för att förbättra sina förutsättningar?
__________________
Påbörjad Journal
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-27, 14:23   #9483
DieErste
Registered User
 
DieErstes avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 651
Citat:
Ursprungligen postat av WilliamPersson1 Visa inlägg
Under tidigare deffar har det gått sådär... Mest för att jag hade ett stabilt förhållande och det är roligare att bli grövre. Det är dock över nu så nu jävlar är det dags att göra en ordentlig deff.

Har kört periodisk fasta nu i 3 veckor och har gått ner 4kg. Ska slänga in HIIT nu med för att hålla -1kg per vecka.

Stats:

115kg
189cm
20% fett

Jag tror att jag kommer känna mig nöjd någonstans mellan 100-105kg då jag borde ha 10% fett?
92kg lbm så om det motsvarar 90% av vikten blir totalvikten 102kg
__________________
Påbörjad Journal
DieErste är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 10:29   #9484
sadsalad
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 8
Smile

Gått ner 11,2 kg sedan den 18 april och la senast jag vägde mig på en morgonvikt på 74,8 kg. Är hyfsat nöjd för tillfället även om jag har en målvikt på 65 kg.

2013 vägde jag 95 kg och gick på ett år ner till 86 kg. Efter det så la jag kring 83-87 kg något år och pendlade tills jag i april i år valde att fortsätta.

Känns bra för tillfället men nu börjat kilona att hålla i sig hårdare och det är inte längre lika lätt att tappa vikt

Jag har styrketränat seriöst sedan 2008 så jag har en del muskelmassa men har på senare tid föredragit konditionsträning då jag älskar att jogga/springa och endorfinpåslaget som för mig ft är mkt kraftigare efter cardio än efter vikterna. Jag tror dock att kroppen hade mått bra av lagom med cardio och mer styrketräning (just nu snittar jag väl en tre pass/v och jag kör cardio 6-7 pass/v).
Hade en period då jag la på 1300 Kcal om dagen men till slut så sa både kropp och vågen stopp och jag har nu höjt Kcal till kring 1500 kcal. Höjer gärna lite mer men jag ska inte väga mig igen förrän nästa vecka. Hamnade i en ond cirkel då jag stod på vågen och stampade varenda jävla morgon och det gjorde mig mer ont än gott.

Mått 160419:
Arm: 35,5 cm
Midja: 87 cm
Mage: 97 cm
Rumpa: 111 cm
Lår: 68 cm
Vad: 38 cm

Mått 160717
Arm: 33 cm (-2,5 cm)
Midja: 75 cm (-12 cm)
Mage: 90,5 cm (-6,5 cm)
Rumpa: 104,5 cm (-6,5 cm)
Lår: 62 cm (-6 cm)
Vad: 37 cm (-1 cm)

Är fö 177 cm lång
Ingen aning om fett %.

Har funderat på att köra lite calorie cycling med olika kcal intag samt makros ifrån dag till dag för att försöka få kroppen att vakna lite. Märkte iafl att ligga på 1300 Kcal vareviga dag inte var något bra i längden.

Vill få viktnedgången att fortsätta röra på sig men vet inte riktigt vad som är smartast. Får väl prova mig fram helt enkelt. inte alltid lätt när man är sin egen coach, speciellt inte när det kommer till att bestämma hur ofta jag ska få ha cheat meals/refeeds/annat då man hade velat ge sig själv det varenda dag
sadsalad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 10:46   #9485
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag skulle vilja bli av med runt 8 kg, jag tänkte att jag tar det under semestern. Det var ingen bra idé såhär i efterhand. Efter ett gäng veckor i skärgården där det blev friska mängder öl, choklad, nötter, chips, ost och kex ... så har jag kommit hem nu och jag är lite less på allt dietande hit och dit.

Så nu tänkte jag köra lite PF för att slippa tänka lika mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 19:56   #9486
sadsalad
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 8
En (världens längsta) tanke (fråga) bara;

Jag låg på 1300 kcal/dag under tre veckor och vikten stod nästan helt stilla. Jag kör cardio nästan varje morgon i form av cykelintervaller (10 min uppvärmning och sedan 6*4 min intervaller med 3 min "vila emellan och 11 min nedvarvning), löpintervaller (samma upplägg som cykelintervallerna) eller helt enkelt 60 min cardio i form av crosstrainer, trappmaskin, cykel med jämnt relativt högt tempo.
Jag bär en pulsklocka med pulsband och den uppskattar oftast min puls att ligga mellan 130-150 och en förbränning på kring 500 Kcal.

Jag styrketränar även ca 3-4 pass (oftast 3)/vecka och kör därför dubbelpass vissa dagar.

Det känns som om jag borde förlorat vikt på 1300 kcal/dag även om jag hade legat som en säl på soffan en hel dag, så det känns verkligen märkligt att nästan inte tappa ett enda gram under tre veckor på det intaget och med den mängden träning. Är alltid genomsvettig efter cardion och helt slut efter vikterna.

Och nej, jag räknar inte fel när det kommer till mitt Kcal intag. Jag väger varenda liten matbit som jag stoppar i mig, räknar tom med bcaa/nocco/omega 3 osv.

Jag har aldrig riktigt trott på att kroppen kan ställa in sig på "svältläge" men jag vet ju att förbränningen sänkts allt eftersom man tappar vikt. Men så pass mycket? Enbart mina organ borde väl behöva 1300 Kcal enbart för att hålla igång min kropp?

Jag undrar lite vad denna vikt platå kan bero på? Stress som gör att jag gått runt och samlat på mig vätska?

Jag har ökat dagsintaget nu till 1500 Kcal som för mig känns mer rimligt men funkar det verkligen i praktiken att man ibland kan knäcka platåer med att höja kcal/ha en refeed/liknande? Hört om en massa solskenshistorier där det skulle funka så men jag har egentligen aldrig varit med om det själv.

Ok, wall of text. Vad jag egentligen ville fråga var om det är möjligt att min förbränning faktiskt suger så j*vla hårt att jag måste ligga under 1300 Kcal om dagen? Känns som om det blir jäkligt svårt att få i sig en vettig mängd näringsämnen om man går under 1300 Kcal om dagen. I ärlighetens namn så tycker jag att det känns rätt nära svält redan där.

Jag äter fö havregrynsgröt, vassle isolat, omega 3, ägg, kycklingfilé, div grönsaker, proud ibland, kvarg, bcaa, frukt som bas. Brukar hamna på ca 130 gP/dag minst.

Gått från 86 kg i april till 75 kg idag så jag har ju tagit bra med kilon men nu segar det och jag undrar varför. Hamnar man helt enkelt på platåer då och då och bara får bita ihop? Skulle ändå vilja veta vad det beror på även om det är omöjligt för er att svara på men spekulationer mottages tacksamt för mina är slut.

Är kvinna, 28 år, 177 cm lång.

Senast redigerad av sadsalad den 2016-07-28 klockan 20:01.
sadsalad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-28, 23:19   #9487
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Sadsalad: först och främst, bra jobbat!

Det känns helt befängt att du inte skulle fortsätta gå ner i vikt på 1300kcal. Jag vet inte om jag ens skulle kunna fungera på det intaget.

Kan din kropp ha hållt fast i vätska?

Hur ofta väger du dig?
Det rekommenderas att väga sig varje dag och ta veckomedel för att döma om man har tappat vilt. På mig skiljde det 1.5kg från en dag till nästa, samma tid på dagen (kvinna, 28, 168cm).

För övrigt skulle jag rekommendera att du byter BCAA mot EAA. Studier (som du kan hitta här, sök bara på BCAA) har visat att det är helt värdelöst.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 08:00   #9488
sadsalad
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Sadsalad: först och främst, bra jobbat!

Det känns helt befängt att du inte skulle fortsätta gå ner i vikt på 1300kcal. Jag vet inte om jag ens skulle kunna fungera på det intaget.

Kan din kropp ha hållt fast i vätska?

Hur ofta väger du dig?
Det rekommenderas att väga sig varje dag och ta veckomedel för att döma om man har tappat vilt. På mig skiljde det 1.5kg från en dag till nästa, samma tid på dagen (kvinna, 28, 168cm).

För övrigt skulle jag rekommendera att du byter BCAA mot EAA. Studier (som du kan hitta här, sök bara på BCAA) har visat att det är helt värdelöst.
Tack

Men vad fan, EAA smakar skit. Jag skulle vilja fortsätta leva i förnekelse gällande de studierna faktiskt (jag ska kika). Inte hängt här på något år men var aktiv under några år tidigare, gillar verkligen kolo.

Ja, det kan va varit vätska men ja.. det är den enda teori jag kan komma fram med. Jag vägde mig varenda morgon under de där veckorna så jag vet att det stod helt jäkla stilla. Det är dock något som jag inte tänkt fortsätta med då jag blev lite störd av det, kommer ta mått och försöka att väga mig max 2 gånger/v på dagar då kroppen känns bra.

Jag ska genomföra lite fysiska tester via jobb under hösten och jag vet ej exakta datum men jag har iafl minst lite mer än en månad till på mig och jag hade väldigt gärna vägt in på 73 kg då men just nu känns det segt.

Håll tummarna för att det släpper snart...
Tack för din respons.

Någon som kört med calorie cycling och skiftat makros från dag till dag som känner att det gett bra resultat?
Tänker mig då att man nollan kolhydraterna någon dag med ett högre intag fett och har någon dag med "högt" med kolisar och några dagar som är "standard".
sadsalad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 08:37   #9489
Ricken13
Registered User
 
Ricken13s avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Ort: Bortanför åkern
Inlägg: 175
Citat:
Ursprungligen postat av sadsalad Visa inlägg
Tack



Men vad fan, EAA smakar skit. Jag skulle vilja fortsätta leva i förnekelse gällande de studierna faktiskt (jag ska kika). Inte hängt här på något år men var aktiv under några år tidigare, gillar verkligen kolo.



Ja, det kan va varit vätska men ja.. det är den enda teori jag kan komma fram med. Jag vägde mig varenda morgon under de där veckorna så jag vet att det stod helt jäkla stilla. Det är dock något som jag inte tänkt fortsätta med då jag blev lite störd av det, kommer ta mått och försöka att väga mig max 2 gånger/v på dagar då kroppen känns bra.



Jag ska genomföra lite fysiska tester via jobb under hösten och jag vet ej exakta datum men jag har iafl minst lite mer än en månad till på mig och jag hade väldigt gärna vägt in på 73 kg då men just nu känns det segt.



Håll tummarna för att det släpper snart...

Tack för din respons.



Någon som kört med calorie cycling och skiftat makros från dag till dag som känner att det gett bra resultat?

Tänker mig då att man nollan kolhydraterna någon dag med ett högre intag fett och har någon dag med "högt" med kolisar och några dagar som är "standard".


Hur är det Lyle McDonald brukar uttrycka sig?
You need to get out, party and get laid.

Det funkar faktiskt. Dunka i dig en riktig jävla måltid. Ett glas vin/öl och sen, om andan faller på, ta ett besök i sängen.

Då släpper man stressen ett tag.
Ricken13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-29, 08:49   #9490
sadsalad
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Ricken13 Visa inlägg
Hur är det Lyle McDonald brukar uttrycka sig?
You need to get out, party and get laid.

Det funkar faktiskt. Dunka i dig en riktig jävla måltid. Ett glas vin/öl och sen, om andan faller på, ta ett besök i sängen.

Då släpper man stressen ett tag.
Hah! Vis man. Låter som mina tankegångar i lördags då jag åt som en gris och bara mådde allmänt gott. Tyvärr som fd (om man nu någonsin kan räkna sig som frisk, jag gör ej det även om mina äs håller flabben ft) ätstörd så mår jag så dåligt dagarna efter att jag nog nästan skulle kunna påstå att det gör mer ont än gott för mig.

Är fd proffs hetsätare och det blir ganska laddat för mig under sådana dagar tyvärr. Har dock haft några dagar under deffen hitills då jag ätit gott i rimliga mängder med gott sällskap och bara mått bra. Mår dock sämst när jag går all in och överdriver (vilket händer ytterst sällan nu för tiden, första gången denna dieten).

Men iafl, körde även en refeed för någon vecka sedan då jag bara åt ett stort överskott av kolisar (havregryn, riskakor, frukt, ris m.m.) och hamnade på ca 4000 Kcal och det kändes gott. Dock så gjorde det inga under för varken stress eller resultat på vågen.

Min kropp går ej på de vanliga tricksen känns det som.
sadsalad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-01, 13:39   #9491
sadsalad
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 8
Forumet var dock lite mer levande på den gamla goda tiden
sadsalad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-03, 06:42   #9492
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag skulle vilja bli av med runt 8 kg, jag tänkte att jag tar det under semestern. Det var ingen bra idé såhär i efterhand. Efter ett gäng veckor i skärgården där det blev friska mängder öl, choklad, nötter, chips, ost och kex ... så har jag kommit hem nu och jag är lite less på allt dietande hit och dit.

Så nu tänkte jag köra lite PF för att slippa tänka lika mycket.
Kört PF i en vecka nu, ned 1,1 kg, säkert en del vätska osv. Men inte något ansträngande alls med PF att deffa tycker jag, jämfört med andra "metoder".

Får se hur de blir de kommande veckorna. =)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-05, 14:44   #9493
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
75.5kg i och med idag. Har ätit mig mätt varje dag men går nu ner i rimlig takt. Började på typ 79kg.

Tänker fortsätta i samma takt, får se hur lång tid det tar mig innan jag är helt nöjd. Kaseinfluff, eller snarare detta-känns-exakt-som-chokladpudding, är absolut guld.

Känns bra.
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 11:10   #9494
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Hur ska man tolka detta?
25 juli Vikt 84.5 kg, Midja 83,5 cm
28 juli Vikt 83 kg, Midja 82 cm
1 aug Vikt 84.1 kg, Midja 82 cm
5 aug Vikt 83 kg, Midja 82 cm
8 aug Vikt 83.4 kg, Midja 82 cm
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-08-08, 11:14   #9495
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Att du är på viktbalans. Datan säger ju det i klartext.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)