Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-07-12, 16:03   #9466
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Vet att viktnesgång inte är linjär men nu har jag legat på 80 i flera veckor. Har dessutom minskat kaloriintaget men har inte velat gå lägre än 2000. Frågan är vad man gör nu? Fortsätter på samma intag och hoppas på det bästa? Känns som att detta är vikten där min kropp trivs bäst
Mer cardio, träning, eller mindre kalorier. Du ligger uppenbarligen inte på underskott längre, men är du nöjd vid 80kg så är det ju ingen anledning att gå lägre. Beror ju på vad man prioriterar, att bli hård som sten eller bara se bra ut och samtidigt må bra!
__________________
...
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-12, 16:27   #9467
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
^Till diskussionen ovan (om att stå still i kroppsvikt, även på lågt kaloriiintag):

Jag märkte detta fenomen under min deff väldigt ofta.
Kroppsvikten stod still men formen blev bättre och bättre.

Vissa perioder blev fettet väldigt "löst" och "plufsigt".
Jag tog en styrketräningsfri vecka och gick ner något kilo samt formen förbättrades avsevärt.

Vet inte om det är något med stress kanske? Viloveckan framkallade en 'swoosh-effekt' - som sägs ska åstadkommas genom refeeds (har också märkt att formen blivit avsevärt mycket bättre dagen/dagarna efter en refeed).

Jag låg patetiskt lågt på kalorier och kände av alla biverkningar av kaloriunderskott - men kroppsvikten stod still - formen förbättrades (förutom i perioder där fettet kändes väldigt "löst", som jag skrev ovan).
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=68479
"Fettet mer "mjukt" under deff" <-- så jag menar.

Vet inte vad fan det är...vätska, bygger muskler?

Tror (vet*) också att min kropp är obekväm vid låg kroppsfettprocent. Så antar min kropp (hjärna?) kämpar/kämpade emot, genom sänka ämnesomsättningen kraftigt?
________________

Nu 3-4 veckor efter avslutad deff ligger jag nästan 1000kcal (!) högre per dag - och väger 0.5-1kg MINDRE än under mina sista deffveckor på patetiska kaloriintaget. :P
'Adaptive metabolism' verkar jag ha iaf lol.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-12 klockan 16:29.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-12, 16:38   #9468
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Spegeln är bästa vännen, och lite måttband emellanåt! Vikten säger ju inte alltid så mycket! Har precis samma erfarenhet av min diet att man legat still länge eller t.o.m gått upp en aning, och formen har ju ändå blivit markant bättre och definitivt hårdare! Tittar jag tillbaka på bilder under senaste (~)halvåret är det uppenbart att jag byggt lite muskler och inte bara tappat fett.
Sen som du säger vätska har rejäl inverkan på vikten om man ligger riktigt lågt på kolhydrater, salt mm. Då behövs inte så mycket för att få en reaktion.
__________________
...
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-12, 17:03   #9469
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
Spegeln är bästa vännen, och lite måttband emellanåt! Vikten säger ju inte alltid så mycket! Har precis samma erfarenhet av min diet att man legat still länge eller t.o.m gått upp en aning, och formen har ju ändå blivit markant bättre och definitivt hårdare! Tittar jag tillbaka på bilder under senaste (~)halvåret är det uppenbart att jag byggt lite muskler och inte bara tappat fett.
Sen som du säger vätska har rejäl inverkan på vikten om man ligger riktigt lågt på kolhydrater, salt mm. Då behövs inte så mycket för att få en reaktion.
Precis det jag ville få fram med min post!
Jag försöker ofta vara lite försiktigt med snacket 'byggt muskler under deffen'. Känns lite farligt att fritt slänga omkring.
Det du och jag snackar om, tror jag kan appliceras nästan enbart på personer lågt i kroppsfettprocent, dock.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-12, 17:25   #9470
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
^Till diskussionen ovan (om att stå still i kroppsvikt, även på lågt kaloriiintag):

Jag märkte detta fenomen under min deff väldigt ofta.
Kroppsvikten stod still men formen blev bättre och bättre.

Vissa perioder blev fettet väldigt "löst" och "plufsigt".
Jag tog en styrketräningsfri vecka och gick ner något kilo samt formen förbättrades avsevärt.

Vet inte om det är något med stress kanske? Viloveckan framkallade en 'swoosh-effekt' - som sägs ska åstadkommas genom refeeds (har också märkt att formen blivit avsevärt mycket bättre dagen/dagarna efter en refeed).
________________
Jag har märkt av ganska exakt samma saker som du har, mitt fett runt magen är mjukare, och min teori är att det känns mjukare eftersom det tappar i dencitet. Att typ varannan fettcell töms och skapar ett tomrum som går lättare att klämma ihop än en full fettcell.

Har också fått otroliga effekter av viloveckor, rejäla refeeds (till och med ihop med alkohol på lördagen har jag presterat bättre än vanligt i gymmet på måndagen efter midsommar)

Kör själv nu rätt hård styrketräning i ett par veckor, 1-2 pass om dagen nu, sen ska jag lägga in en vilovecka med enbart promenader och kanske något väldigt lätt gympass bara för att få röra på armarna lite också, och samtidigt försöka köra ner vikten lite extra under den veckan...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 06:21   #9471
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Ja jag är medveten om att jag legat på kaloribalans, men min energiomsättning måste ha ändrats ganska mycket? Har bara gått ned 4kg hittills så jag känner inte för refeeds etc. Dock ser jag stor skillnad av dessa 4 kg. Har dock inte rasat 1-2kg som man brukar göra utan har stadigt gått ned från 84-80 med typ 0.5kg i veckan tills det tog stopp. Det är lite skumt. Förra viktnedgången rasade jag ett par kilon i början
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 06:25   #9472
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
Mer cardio, träning, eller mindre kalorier. Du ligger uppenbarligen inte på underskott längre, men är du nöjd vid 80kg så är det ju ingen anledning att gå lägre. Beror ju på vad man prioriterar, att bli hård som sten eller bara se bra ut och samtidigt må bra!
Jag är nöjd med hur jag ser ut, men behöver jag inte avsluta dieten på typ 78 om jag vill se bra ut på 80? Antar att man alltid blir mindre definierad när man ökar kalorierna igen. Jag tappar ingen styrka så jag har inget emot att gå ned lite till
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 08:15   #9473
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Dieten går bra. Väljer att peaka min form som den är på söndag. Antar 81kg. Sen tänkte jag dra igång en refeed några dagar, därefter lägga mig på balans ett tag, hålla mig några kilon över formen just nu. Har dietat ganska hårt hela 2016, så behöver detta! Men målet är fortfarande att komma ned till 5% i år, det är en bra bit kvar. Fast jag tvivlar inte över att klara det!
__________________
...
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 14:36   #9474
hejochha
Registered User
 
hejochhas avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
Dieten går bra. Väljer att peaka min form som den är på söndag. Antar 81kg. Sen tänkte jag dra igång en refeed några dagar, därefter lägga mig på balans ett tag, hålla mig några kilon över formen just nu. Har dietat ganska hårt hela 2016, så behöver detta! Men målet är fortfarande att komma ned till 5% i år, det är en bra bit kvar. Fast jag tvivlar inte över att klara det!
I runda svängar vad ligger din fett% på för tillfället?
hejochha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 15:30   #9475
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Ja jag är medveten om att jag legat på kaloribalans, men min energiomsättning måste ha ändrats ganska mycket? Har bara gått ned 4kg hittills så jag känner inte för refeeds etc. Dock ser jag stor skillnad av dessa 4 kg. Har dock inte rasat 1-2kg som man brukar göra utan har stadigt gått ned från 84-80 med typ 0.5kg i veckan tills det tog stopp. Det är lite skumt. Förra viktnedgången rasade jag ett par kilon i början
Citat:
Ursprungligen postat av AntonHA Visa inlägg
Jag är nöjd med hur jag ser ut, men behöver jag inte avsluta dieten på typ 78 om jag vill se bra ut på 80? Antar att man alltid blir mindre definierad när man ökar kalorierna igen. Jag tappar ingen styrka så jag har inget emot att gå ned lite till
Så har min deff också sett ut.
Jag gick ner skitlångsamt från 91kg till 89kg även fast kuklågt på kalorier.
Nu när jag har låg kroppsfettprocent tycker jag ådror på magen är bra tecken att gå efter - ploppar upp lite nya varje vecka. Då tolkar jag det som jag tappat pyttelite fett.

För övrigt finner jag positivitet i att vågen envisas - fast formen blir bättre. Betyder ju att man inte tappar muskler iaf. Även ju mer man väger med låg kroppsfettprocent= mer muskler.

Alltså om du floppat ner till 75kg med samma form, Anton, istället för nu (80kg) är ju 80kg att föredra. Om du nu inte ska tävla i en 75-kilosklass.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 15:31   #9476
Paulus
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 375
Citat:
Ursprungligen postat av hejochha Visa inlägg
I runda svängar vad ligger din fett% på för tillfället?
Jag är jättedålig på att bedöma sådant, men lägger upp ett par enkla helkroppsbilder i 'tråden för gissning av kroppsfett' på söndag. Man är ju bra nyfiken på vad det kan handla om. Någon riktig mätning väntar jag dock med!
Jag har gissat på 11%, men känns optimistiskt. Fast om jag jämför min form med när jag mätte 14.2% så verkar det ändå rimligt...
__________________
...
Paulus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 15:50   #9477
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Goda nyheter för min del idag, nere på 82,7 och detta direkt efter jag druckit 3dl sodavatten, så jag borde ha vägt mig innan för att få en ännu lägre lägstanotering, gills inte om det inte har noterats.

Målet var satt till 82, men jag fortsätter nog neråt då jag har alldeles för mycket fett kvar fortfarande, måste nästan ta och göra en mätning för att se vad jag ligger på för fettprocent nu, och vad som är ett lagom mål för mig att sätta upp, detta efter att mitt egna delmål är avklarat.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-13, 17:20   #9478
hejochha
Registered User
 
hejochhas avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av Paulus Visa inlägg
Jag är jättedålig på att bedöma sådant, men lägger upp ett par enkla helkroppsbilder i 'tråden för gissning av kroppsfett' på söndag. Man är ju bra nyfiken på vad det kan handla om. Någon riktig mätning väntar jag dock med!
Jag har gissat på 11%, men känns optimistiskt. Fast om jag jämför min form med när jag mätte 14.2% så verkar det ändå rimligt...
Ja det är inte tvär enkelt, på din avatar vad hade du där tro?
Älskar vener av någon anledning, men du har tagit det till en helt ny nivå haha!
hejochha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-17, 20:44   #9479
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
78.5kg förvisso efter frukost och efter att ha druckit en massa efter löpningen.

Men ärligt talat... fan vad jag är missnöjd. Ner till 70, helst innan thanksgiving! Nu är jag tamejfan trött på detta!

Iofs innebär det att Sverige bara har fått mig att gå upp ett ensamt kilo, inte två.

När jag kommer hem ska jag börja se mat som näring igen, hellre än något att se fram emot hela tiden. Tror det är däri en del av mitt problem med deff ligger. Eller så behövde kroppen helt enkelt bara bli såpass fluffig att jag får tummen ur.

Undrar hur mycket jag pallar att tappa till 10:e augusti. Då ska vi ut på floden. Hårddeff i 2.5 veckor och sedan normaldeff! Fy fan!
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer

Senast redigerad av Sohlsken den 2016-07-17 klockan 20:45.
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-07-17, 21:15   #9480
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
78.5kg förvisso efter frukost och efter att ha druckit en massa efter löpningen.

Men ärligt talat... fan vad jag är missnöjd. Ner till 70, helst innan thanksgiving! Nu är jag tamejfan trött på detta!

Iofs innebär det att Sverige bara har fått mig att gå upp ett ensamt kilo, inte två.

När jag kommer hem ska jag börja se mat som näring igen, hellre än något att se fram emot hela tiden. Tror det är däri en del av mitt problem med deff ligger. Eller så behövde kroppen helt enkelt bara bli såpass fluffig att jag får tummen ur.

Undrar hur mycket jag pallar att tappa till 10:e augusti. Då ska vi ut på floden. Hårddeff i 2.5 veckor och sedan normaldeff! Fy fan!
Det fetstilta visar att du saknar karaktär (och motivation?). Fel inställning.
Svänger för mycket med extremsaker (ordvalet "hårddeff" t.ex).
Balans? Rimliga mål och krav?
Det fetstilta känns som ett bra recept för en misslyckad deff. Eventuellt pallar du två veckor följt utav några dagars binges> repeat. :P

Får lite samma intryck som när man ser fitnessbrudar som har hetsätarproblem. Skriver något i stil med:
"Oh I just binged 10000kcal. Tomorrow I will start my new life and only eat clean food! Vegetables and chicken. I will never eat sugar again." <--- haha töntig text men bästa jag kom på. xD

______

Du löper också mycket; du vet väl att det är ett känt fenomen, att träning kan öka aptiten, hunger -och mättnadskänslor - för kvinnor framförallt? Av kardio alltså.

Förtydling:
Tjej håller sig viktstabil. Ingen kardio. Äter efter aptit.
>Börjar köra morgonlöpning 30 minuter. Äter efter aptit. Resultat = aptiten ökas markant (av kardion) och tjejen äter upp hela kaloriförbrukningen från löpningen, kanske överäter totalt sett. = Går upp i vikt istället.

(För mig är det tvärtom - träning dämpar min aptit. Jag är som hungrigast om jag sitter och degar en dag framför datorn.)

Citat:
När jag kommer hem ska jag börja se mat som näring igen, hellre än något att se fram emot hela tiden.
Min åsikt: inget fel att se mat som njutning. Som belöning kan vara lite farligare.
Alla äter, de flesta gillar smaken av mat och känslan efter/under matintag. Mat är det stora gemensamma intresset alla människor har, för alla äter.
Så tänker jag.
Förtydling: ganska säker att alla i hela världen hade kunnat sätta sig två-och-två, ihop och diskutera mat. :P

_____

Edit.
Om du inte går ner i vikt, på 78kg, med löpträning, när du äter efter aptit. Då äter du helt enkelt för mycket. Dina livsmedelsval kanske vore värt att kolla på och eventuellt ändra. - Din energibalans borde ju vara runt 3000kcal? Mer volymmat/bukfyllemat, bättre makrofördelning en tanke.

Edit2.
För någon månad sedan gav dig någon tips att börja räkna kalorier. Känns som det är dags för det? Du dissade hans förslag totalt och skrev något i stil med "nej jag vill inte ha binge eating disorder igen." (kan ha fel nu. :P)
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=9392
Som han 'Ricken13' skriver ger kaloriräkning under deff en trygghet och relieves stress (svenskt ord, pallar inte kolla). Slipper man noja om man är på underskott eller överskott.
Kaloriräkning + väga morgonvikt varje dag (räkna ut medelvärde+median, på veckobasis)= win.

Senast redigerad av 1x0 den 2016-07-17 klockan 21:23.
1x0 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)