Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-02, 22:07   #9316
StorMenSvag
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 33
Fem veckor från 96 kilo, just nu 90 kilo. Tränar 4 ggr veckan äter ca 1500 kalorier / dagen
StorMenSvag är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 00:17   #9317
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
109,8 kg (-2,6 kg i maj) 5 kg kvar.
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 18:07   #9318
Skräpis
Registered User
 
Skräpiss avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Södermalm, Stockholm
Inlägg: 21
Kört en bekvämt långsam deff, ca 0.5 kg i veckan, under våren. Gått från 92 till 86 och ska ner 2 kg till. Aldrig deffat långsamt tidigare, vilket visat sig vara en enbart positiv erfarenhet. Alltid känt mig svag under tidigare deffar och förlorat mycket styrka. Den här gången har det varit marginellt.
Skräpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 18:30   #9319
jeffzyzz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 22
Startvikt: 79,7
Nuvarande vikt: 70,1
Tid: 10 veckor.
Mål: ca 67 kg, 5-6 veckor kvar på deffen.
jeffzyzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 18:38   #9320
Rawrx
Stor fin fet T-Rex
 
Rawrxs avatar
 
Reg.datum: Aug 2012
Ort: Sundsvall
Inlägg: 964
2016-05-13 93,5
2016-05-21 93,1
2016-06-06 91,1 kg

En smula uttorkad idag kanske, men som tidigare så har jag definitivt blivit smalare om midjan. Håller takten om 0,5 kg/v hyfsat verkar det som. Har blivit lite starkare i bänk, och chinsen går bra.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 17:49   #9321
Chok Dee
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 94
7kg mindre fett sedan i början på våren!
vart stillasittande en lång period så gick upp ganska bra, men är nöjd med att vara lättare nu
Chok Dee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 19:23   #9322
KlopFer
Mr.KlopFis
 
KlopFers avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: ...
Inlägg: 316
En liten fråga till er andra deffare.

Jag tyckte i början när jag inte räkna kalorier och åt det jag ville att jag alltid hade enormt sötsug och kunde äta en häst. Men gått långsamt ner ifrån 80kg till runt 70kg och mitt sötsug är iprincip borta och nu har jag inga problem alls att lägga mig riktigt lågt vad det gäller kaloriintag. Men har jag en ätardag så suger det ordentligt efter sötsaker igen.

Känner ni likadant? Att håller man bara sin kostplan så är det ganska enkelt? Man blir lätt rädd ibland att man ska förändra sitt förhållande till mat
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Tycker man så om sin egen pillesnopp tycker jag synd om den lilla pillesnoppen. Min mus ska ha det fint som snus iaf!
KlopFer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 19:50   #9323
jeffzyzz
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
En liten fråga till er andra deffare.

Jag tyckte i början när jag inte räkna kalorier och åt det jag ville att jag alltid hade enormt sötsug och kunde äta en häst. Men gått långsamt ner ifrån 80kg till runt 70kg och mitt sötsug är iprincip borta och nu har jag inga problem alls att lägga mig riktigt lågt vad det gäller kaloriintag. Men har jag en ätardag så suger det ordentligt efter sötsaker igen.

Känner ni likadant? Att håller man bara sin kostplan så är det ganska enkelt? Man blir lätt rädd ibland att man ska förändra sitt förhållande till mat
Känner likadant
jeffzyzz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 20:16   #9324
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg
En liten fråga till er andra deffare.

Jag tyckte i början när jag inte räkna kalorier och åt det jag ville att jag alltid hade enormt sötsug och kunde äta en häst. Men gått långsamt ner ifrån 80kg till runt 70kg och mitt sötsug är iprincip borta och nu har jag inga problem alls att lägga mig riktigt lågt vad det gäller kaloriintag. Men har jag en ätardag så suger det ordentligt efter sötsaker igen.

Känner ni likadant? Att håller man bara sin kostplan så är det ganska enkelt? Man blir lätt rädd ibland att man ska förändra sitt förhållande till mat
Stämmer in på mig också.

ONT: Går sådär. Suger att underäta när man har insomnia; tagit 2-4 timmar per natt, senaste veckorna, för mig att somna. Ligga och tänka på mat, kommer balla ur snart.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 20:19   #9325
knooox
Registered User
 
knoooxs avatar
 
Reg.datum: May 2016
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer Visa inlägg

Känner ni likadant? Att håller man bara sin kostplan så är det ganska enkelt? Man blir lätt rädd ibland att man ska förändra sitt förhållande till mat
Tycker faktiskt tvärtom. Har jag allt för strama tyglar och kontrollerar allt brukar jag också tappa motivation och suget efter att gå#YOLO ökar. Men dum som jag är så räknar jag mestadels allt, bara för att jag vill ha koll, men jag försöker nu att inte göra det, just pga den anledningen
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 20:24   #9326
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Stämmer in på mig också.

ONT: Går sådär. Suger att underäta när man har insomnia; tagit 2-4 timmar per natt, senaste veckorna, för mig att somna. Ligga och tänka på mat, kommer balla ur snart.
Det där låter ju kritiskt. Om du inte har något speciellt datum du måste bli färdig med deffen borde ju ta 1-2 veckor på balans, eventuellt avsluta deffen helt.
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-08, 20:47   #9327
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Filipb Visa inlägg
Det där låter ju kritiskt. Om du inte har något speciellt datum du måste bli färdig med deffen borde ju ta 1-2 veckor på balans, eventuellt avsluta deffen helt.
Mjo det var tankarna som snurrade i skallen inatt/imorse när jag inte kunde sova.

Har nog gått in i väggen/övertränad/nedtränad, w/e. Blev värst för 3 veckor sedan när jag bytte ut mina powerwalks till landsvägscykling. Verkar slita mer än jag trodde. :P Hinner nog inte återhämta mig. Har alla tecken på 'bro-science-överträningssymptom' när jag googlar.

Jag har dock inte tappat någon styrka på gymmet, ännu. Samt när jag väl börjar det specifika träningspasset, känner jag mig pigg och motiverad.
Hoppas med detta sagt att det inte gått så långt (som i, långt in på allvarlig "överträning").

Ska köra ett helkroppspass i övermorgon och extra mat (refeed) sedan vila 7 dagar från gymmet...vilovecka alltså. Vill dock cykla dagligen, får köra lite lugnare cykelrundor I guess. Låter bra, några tips?
EDIT: Äta på uppskattad energibalans, dessa 7 dagar också. Ja, äta extra för cyklingens förbrukning också. :P


Har faktiskt ingen brådska alls. Vill gå ner till 85kg (väger 89-90kg just nu) i sommar. Typ till slutet av augusti. :P



EDIT2: Låg också inatt och tänkte på om det kan vara för jag ligger en bra bit under min kropps setpoint/trivselvikt. Alltså jag är ex-tjockis och nu är jag i mitt livs form (som i närmst magrutor). Att det visar sig i sömnproblem, dåligt humör, matfixering. När jag vägde 70kg för några år sedan var min aptit och hunger+mättnadskänslor helt urballade. Jag har inte varit nära att hetsäta en gång denna dieten i vår, dock. Förmodligen pga IIFYM och ett rimligt kaloriunderskott, sett till veckobasis (svänger rätt mycket i kalorier dagligen).

Senast redigerad av 1x0 den 2016-06-08 klockan 20:51.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 11:01   #9328
Emmapemma
Registered User
 
Emmapemmas avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 100
Fråga - jag väger just nu 61kg (morgon) min idealvikt är runt 58-59, jag är extremt omotiverad vad gäller maten, inte så att jag äter skit varje dag men jag känner mig inte motiverad att äta kycklingfilé med ris och "hårddeffa", äter ändå sockerfritt och proteinrikt i veckorna, sötsaker och skitmat 1-2 gånger per vecka.

Jag tränar styrka 4-5 dagar/vecka, försöker foka mest på stora muskelgrupper, rygg och ben.

Anyways, har börjat cykla till jobbet, det tar 45 min enkel väg så 2 x 45 minuter varje dag och jag blir rejält svettig.

Nu är min fråga - hur mycket tror ni den extra motionen gör för min viktnedgång förutsatt att jag inte ökar kaloriintaget? Kan jag ducka en hårddeff?
__________________
Believe in the ball, and throw yourself.
Emmapemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 11:41   #9329
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Emmapemma Visa inlägg
Fråga - jag väger just nu 61kg (morgon) min idealvikt är runt 58-59, jag är extremt omotiverad vad gäller maten, inte så att jag äter skit varje dag men jag känner mig inte motiverad att äta kycklingfilé med ris och "hårddeffa", äter ändå sockerfritt och proteinrikt i veckorna, sötsaker och skitmat 1-2 gånger per vecka.

Jag tränar styrka 4-5 dagar/vecka, försöker foka mest på stora muskelgrupper, rygg och ben.

Anyways, har börjat cykla till jobbet, det tar 45 min enkel väg så 2 x 45 minuter varje dag och jag blir rejält svettig.

Nu är min fråga - hur mycket tror ni den extra motionen gör för min viktnedgång förutsatt att jag inte ökar kaloriintaget? Kan jag ducka en hårddeff?
Du har ingen koll vilket underskott du ligger på alltså?

45 min cykling på din vikt förbränner nog runt 300kcal (underskattar lite). Svårt att svara på eftersom du inte skriver tempo, det är mer relevant än att du blir svettig. Använd:
http://www.bicycling.com/training/we...ned-calculator

Så 600kcal extra kan du äta per dag förutsatt att du cyklar. Äter du inte extra kommer du gå ner i vikt. Om du inte räknar kalorier kanske du spontant börjar äta mer eftersom du får högre TDEE> aptit.
Citat:
inte så att jag äter skit varje dag men jag känner mig inte motiverad att äta kycklingfilé med ris och "hårddeffa", äter ändå sockerfritt och proteinrikt i veckorna, sötsaker och skitmat 1-2 gånger per vecka.
Man behöver inte äta deffmat för gå ner i vikt. Kan tänka mig det blir enormt mycket lättare att åstadkomma ett kaloriunderskott, med deffmat, om man inte räknar kalorier.

En av fördelarna med väga maten därav räkna kalorier precist, är att man kan inkludera godsaker och cravings varje dag (med måtta).

Imo. Handlar om hitta en balans mellan deffmat och godsaker, mig personligen (skrev imo). Under deff. Gör hellre så än äter ris och kyckling mån-fre sedan spårar ur och äter upp hela kaloriunderskottet på helgen. :P
Blir enormt mycket svårare med denna approach (IIFYM) ju lägre man ligger på kalorier/ju högre underskott.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-10, 17:55   #9330
oMEIS
Registered User
 
oMEISs avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 93
Førstår inte riktigt på hur min kropp fungerar. Jag ær allt annat æn en masugn. Det kænns som att min kaloriførbrukning ær så extremt dålig.

Børjade på 88kg / 173cm
Børjade på 2300 kcal i cirkus 12 veckor, tog bort ett mellanmål i veckan
Nu ligger jag på 77kg och kørt på 1800kcal om dagen i ungefær 3veckor - inget har hænde med vikten.
Gick ner på 1600 kcal och då jævlar gick masugnen igång.
Nere på 74 efter ytterligare 2 veckor och drog på semester.. Kom tillbaka med stabila 76kg.
Fortsætter nu på 1600kcal i ett par veckor och får se hur resultaten blir.

Men jag førstår inte varfør jag behøver æta så lite. 1600 kcal ær fan INGENTING..

Senast redigerad av oMEIS den 2016-06-10 klockan 17:56.
oMEIS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)